Noni, kakkosjaksosta kommentteja?
sitten siinä taisteluharjoitus -kohtauksessa tuli aika hyvä kuva erikoisjoukoista, kun kouluttaja kouluttaa sanoilla "keskittyä tappamaaaaaan" "sitten aletaan toimimaan pistimellä" (ja demonstroi samalla liikkein)...
tarkoitan siis sitä, että tuolla todellakin puhutaan tappamisesta ym., eikä kainostella että miksi 150m ampumataulun halkaisija on ihmisen pään kokoinen...taviskatsojalle tuo tietysti helposti herättää ihme ramboilua -tunteen, mutta niinhän kaiken varusmiestaistelukoulutuksen ydin on: opetella tappamaan tehokkaasti...ehkä tämä tuodaan vain esille korostetummin erikoisjoukoissa...tai olisiko sitten vaan ihan kouluttajakohtaista...
-98 pari kouluttajaa puhui aina suoraan ja silloin ainakin itse välillä aattelin, että hullu tuo on ku aina kaikki vetää siihen tappamiseen, mutta hyvin useinhan joku koulutustilanne sitä juuri opetti, oli se sitten miinan asennus, lähitaistelu tai tarkka-ampujan tuliaseman valinta...
toiseksi on ainakin itselle "hienoa" huomata, että immola paikkana on vieläkin ja erityisesti nyt kovan paikan maineessa...arvostusta löytyy suuresti myös päällikölle ja kurssinjohtajalle, koska mielestäni heidän asenteensa kouluttamiseen ja itse varusmiehiin on hieno, tosin tässä nyt ollaan seurattu kaksi jaksoa tv-sarjaa jossa voidaan leikata pois mitä vaan ja kameran edessä puhhutaan eri tavalla kuin illalla laskennassa, mutta kuitenkin..
varmasti molemmat ihan "asia ukkoja"...tuollaista raudanlujaa auktoriteettia kun vaan niin moni tarvitsisi, ehkä vielä aikaisemmassa elämänvaiheessa...sitten heräsi sellainen ajatus, että tuo armeijan ja erityisesti immolan kulttuuri ja itse koulutusmaailma on vaan niin saatanan helppo; käskyjä annetaan ja ne toteutetaan ja jos homma ei toimi niin otetaan uusiks niin monta kertaa että toimii, taustalla kuitenkin arvostus sinne päässeitä varusmiehiä kohtaan, aivan eri asia kuin perus pv-palveluspaikassa...me-henki lienee eri maata, ainakin jo 10v sittenkin jo oli...