"Rahtaus" - Topicci Pakkiksen rahtareille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lumbago
  • Aloitettu Aloitettu
Nojuu. Ite olin joskus 610 Heppasen puolikkaan kyydis, rajotin paskana, Kyl kulki.

Vitutti tossa viimeyönä ihan huolel töissä, auton sain n. 21:00, 23:00 aikaan Janakkalas, kuorma täys ja sen purku, sit perse hies sai lastaa et kerkee johkuu. No ei siin onneks kerkesin jokasee Lidlii kuitenki ihan ajois, 7:00 pääsin kotia. 1 Saatanan pullolavaki meni nurin kun sitä ei pystyny sitoo mitenkää (Oli ihan kärryn peräs), no ei siin, lemppas tovin ja pääs purkaa loputki.

Sit ootti Terminaalil 1 ongelma lisää, millä kotia? Illal keitti omast autost pannu. Ampu kaikki jäähytinnesteet pihalle, Kaveri asuu onneks n. 2-3km päässä terminaalist joten auto sinne pihaa (Tyylil Ajoo, keitti, sammutus, viilenee, toista samaa) ja kyydil kotia. Sit motonetist uus osa ku n. ½min tutkimisel terminaalil aamul selvis, että lämppärin hanasta katkennu liitos, johon tulee letku kiinni. Toimii taasen.

Edit : Meille tuli joku vitun salaatin ajo toho LIDL:ien ajon lisäks. Eli nykyään näin :

Ajetaan ensin Kouvolasta Lahteen, lastataan salaattikuorma Räihän terminaalilta, ajetaan se Hämeenlinnaan Kanta-Hämeen Tuoretukkuun (Vai mikä vittu olikaa), sitte Janakkalaan ajo, lidlien palautukset puretaa. Lastataa lidöölit, ajaa ne ja kotia... Ihme nakkihommaa. Meitin firman puolikas tuo salaatit Lahtee.. Miks vitussa se ei voi ajaa niitä suoraa sinne hämeenlinnaa ?
 
Ajetaan ensin Kouvolasta Lahteen, lastataan salaattikuorma Räihän terminaalilta, ajetaan se Hämeenlinnaan Kanta-Hämeen Tuoretukkuun (Vai mikä vittu olikaa), sitte Janakkalaan ajo, lidlien palautukset puretaa. Lastataa lidöölit, ajaa ne ja kotia... Ihme nakkihommaa. Meitin firman puolikas tuo salaatit Lahtee.. Miks vitussa se ei voi ajaa niitä suoraa sinne hämeenlinnaa ?


Tää on just sitä hienolta kuulostavaa logistiikkaa. Hommat toimii ja kuskit on tyytyväisiä:dance2:
 
no joo itse kurvailen Suomi - Ruotsi väliä ja vuosien varrella nähnyt yhtä jos toista.
Aloitetaanpas sillä jotta nykyisin meno on ihan hullua .
Mitä palkkoihin tulee alkaa olemaan aikalailla viidakon lait hyvinkin johtuen siitä, että rahdin hintaa ei voida nostaa koska aina on joku mulkero nurkantakana kyttäämässä tilaisuutta viedä toisen kuljetusliikkeen ajot. varsinkin ulkomaan ajot ( ei mitään tolkkua).
( mie voin ajaa ja vaikka karvan halvemmalla )
Näin kustaan omille ja muiden sukille sama koskee näitä kilstaksalla ajavia etc...
naftan hinta ja muut kustannukset ovat nousseet pilviin ja kuskeille pitäis jotain maksaa.
ajattelee isäntä ei helvetti tämä ei tule muuttumaan ennenkuin tässä maassa oikeasti kaikki vetää yhtäköyttä ja pyörät seis kunnes tilanne muuttuu.
(tuskin koskaan :( )
Alelle pyrkiville sanoisinkin EIEIEI hakekaa työ ihan kotomaasta vaikka liukuhihnalta jossa saapi palkan niinkuin pitää ja ei tarvitse pelätä poliisia joka mutkassa joskos saako tulee mistä ja milloin ja kolmannesta kortti pois ja leivättömän pöydän ääreen muutamaksi kuukaudeksi. ( tuplarangaistus vaikka sekin on suomenlailla kielletty) hmm mitenkäs :D
(itse selvinnyt toistaiseksi)
Asut autossa vähintään sen viikon ja jos perhettä se kärsii poissaoloistasi.
Jotain asioita sentään voit hoitaa puhelimitsekkin muutoin silloin harvoin kun saat vapaata.
Nyky lait asetukset tekevät sen jotta on lähes mahdotonta tehdä työnsä täysin nykylainmukaan.
Tällä alalla työskentely vaatii mieheltä hyvin paljon kestävyyttä... maalaisjärkeä....ihmistuntemusta...malttia... ja paljon muuta.
Ala ei ole helppo ja vastuu on todellakin suuri..ajatellaanpa asiaa näin olet tehtaalla työssä ja sinulla sattuu vahinko.
Noh asia korjataan ja hommat jatkuu.
maantiellä sattuu se vahinko (kuolonkolari) Mites se korjataan. ??
Elät asian kanssa lopun ikääsi vaikka sinussa ei olisikaan ollut syytä.
Tuolloin syy vieritetään niskaasi jos ajoaika on ylittynyt... vuorokausilepo jäänyt vajaaksi.etc..
Periaatteessa menet veitsenterällä jatkuvasti sillä nykykiireellä on lähes mahdotonta kulkea lain edellyttämällä tavalla jossa ei ole joustovaraa laisinkaan.
Kynäniskat keksivät tuon tuostakin fiksumpia asetuksia jotka suomenmaassa otetaan välittömästi käytäntöön ajattelematta, että ne ovat suosituksia eikä lakeja :D
Kuljetusliikkeet mukisematta sekä kuljettajat yrittävät toimia niidenmukaan lainkaan protestoimatta. tekemättä asian eteen konkreettisia toimenpiteitä asioiden paranemiseksi ja mitä liittoon tulee ( yhtä tyhjän kanssa)
Suomalainen autoalanliitto on lähes VITSI.verrattuna esin Ruotsia ajatellen jossa liitto vahvasti ajaa etujaan jotta hommat toimisi edes jollainlailla.
Rahdin hinta siellä aivan toinen......
Hyviäkin puolia alalla on kun ajatellaan kuljettajaa.
Se kymppi ei ole hengittämässä niskaasi ja nupisemassa all the time ellei sitten kännykällä häiritse työtäsi.
Työ on saletisti vaihtelevaa koskaan ei ole samanlaista päivää.
Olet itse se ns PÄÄLLIKKÖ siellä ratintakana. (vastuu) sen mukainen.
Hyvin tehty työ antaa aina sen tyydytyksen joka on hyvinkin palkitsevaa.
Itse pidän työstäni kaikesta huolimatta sekä mahdollisuuksien mukaan työ tehdään lain ja säännösten mukaan mutta jokainen tietää, että se ei aina ihan ole mahdollista.
Mitenköhän sen viranomaisen saisi esimerkiksi käsittämään sellaisen seikan ettei aina ole mahdollista sitoa sitä kuormaa niinkuin he edellyttävät. ( särkyvät etc.. )
Ja poliisiviranomaisilta puuttuu kokonaan yhtenäinen linja joka olisi jo omiaan ajamaan turvallisuutta ja paljon muuta kun nyt lähes jokainen määrittelee omalla tavallaan lait ja asetukset.
toinen sanoo toista kun edellinen.
Miten vitussa siinä voi työskennellä :D
Nimimerkillä kokemusta asiasta.

Annetaampa esimerkki:
Tuttu kuljettaja joka kotimaassa ajaa puolikasta.
Hänellä kuormassa 4 tonnia lankkua.
Sidottu kolmella 4Tonnin liinalla.
poliisi pysäyttää ja tarkastaa kuorman sidonnan.
Sanoo kuljettajalle sinun kuormasi ei ole kunnolla sidottu.
Nyt tulee sakkoa tästä syntyy keskustelua ja lopulta kinaa kun muille poliiseille on riittänyt kaksi liinaa samaan kuormaan ja hänelle ei edes kolme.
Asia ollaan kuljettajan puolesta viemässä oikeuteen jolloin poliisi myöntyy ettei sakkoa anna mutta kuitenkin kirjallisen varoituksen kuorman sidonnasta joka lainmukaan oli sidottu enempi kuin edellyttää.
Tässä vain yksi esimerkki.
Voitte alalle ajattelevat oikeasti miettiä kaksi vaikka kolme kertaa kannattaako?
Ennen rahtaria kunnioitettiin / arvostettiin ja meno oli sen mukaista nyt olet lähinnä se välttämätön paha ja pakko.
Joka on suuri rikollinen etc....
Ihmiset ei osaa ajatella mitä suomikin olisi ilman meitä.
Ei olisi vaatteita ei ruokaa ei lähinnä mitään sillä kaikki mitä kaupasta ostatte on jossain vaiheessa kulkenut niillä hemmetin kumipyörillä!!
Kuitenkin asia on niin ettei meitä saisi näkyä eikä kuulla........
No tässä tuli nyt kaikenlaista yhdelläkertaa ja hieman sekasin kenties esitetty mutta palaillaan asialle :)
Alalla työskenteleville toivottelen jaksamisia ja muistakaa vaikka kiiru niin älkää hätäilkö silloin sattuu ja tapahtuu aina maltilla ja ennakoiden.
Näin homma sujuu melkeinpä nopeammin kuin hätäillen.
ja Alalle pyrkiville ( miettikää ja puhukaa rahtareiden kanssa ja kyselkää PALJON )
ennekuin päätätte alalle ryhtyä.
Vinkkinä Älkää uskoko kaikkea!!
päätelkää itse tehkää yhteenveto kuulemastanne silloin osutte aika lähelle totuutta asiasta :P

Ai niin oletteko huomanneet sellaisen seikan maanteillä.
Mikäli ajat pakettiautoa taikka suurempaa... perääsi ilmestyy henkilöauto joka hetken siellä takana roikuttuaan todennäköisesti huomaa edessä ajavalla ilmestyvän ajoneuvon takaosaan jonkinlaisen virtuaalisen tekstin jossa lukee....

KIINNI TAVOITETTAESSA OHITETTAVA. :D
 
Ajoin vuoden ja otin loparit. Paskaa hommaa, jossa tienattu liksa ei vastaa tehtyä työmäärää. Miten vitussa te treenaatte? Itellä ainakin tuli vuosi treenitaukoa ja -20kg lähti painoa :( Ei enään ikinä rattihommiin :curs:
 
Riippuu hyvin paljon millaista ajoa harjoittaa mutta mikäli esim pitkää matkaa ( öitä autossa )
taikka ulkomaanajoa niin onhan se raskasta ja palkka ei todellakaan vastaa tehtyä työtä yms....
Treenit jääny täysin ennen kävin salilla nyt ukko vain varjo entisestään :D
Ala kaipaisikin suomessa täydellisen remontin ja sellaisen jossa kuskeilta kysyttäisiin mielipiteet eikä isänniltä. :P
 
Joo ei oo tullu treenattuu 2 vuotee, oon ihan varjo entisestä kanssa.
Välillähän tää työ vituttaa ihan liikaa, mut joku saa sinne aina menemää.. Mikä? En tiiä.

Ollaa taas töissä ihan alkutekijöis, kuten aikoinaan.
Eilenä aattelin aamulla et jospa tota taas 19-20:00 maissa lähtis. No siel on uus kuski, 40 vuotiais nainen. No Se oli lähteny sitte aamulla menemää ja sai paikoiksi Kuusankosken ja Kouvolan lidlit = 2 paikkaa. Ei paha.

Siinä sitte kattelin GPS:n kautta et auto lähti Janakkalasta tulemaa takas, menee 2 tuntii et se on Kuusankoskella. Aattelin viel et 19-20:00 maissa saan auton. Sitte ziigasin että mitäs vittua ku Kuusankoskella menee ja menee ja menee (2-3 tuntii, norm n. 20min), pistin viestii et "Meneekö viel kauan?" "Menee". Menin sitte kattomaa et mitäs vittua siel tusataa.

Ainaki yks maalilava nurin ja maalit kontis yms.. Vitun hienoo. Se oli sitte saanu sen siivottuu ja meinas viel Lidleist ottaa palautukset kyytii. Tokasin et vittu et ota mitää palautuksii, otan ne yöllä.. Et min pitäis päästä pikkuhiljaa lähtee, yöllä on kiire muutenki. Kello oli jotain 21:00 tossa vaihees jo O_o.

No sain sitte lopulta auton vähän jälkeen 22:00 ja kyllä vitutti, Janakkalaa siitä 2 tuntii, kello n. 00:00, auton purku (jotain palautuksii oli.. 15min ?), ja lastaus (n. 2 tuntia). Kellohan oli lastauksen jälkee 02:40 ja Heinolassa pitäis olla 03:00. Eli en ollukkaa kun 2 tuntii jo myöhäs aikataulust, Janakkalasta ajaa tasan 2h Heinolaan.

No ei siinä taasen, liikkeelle vaa, Heinolaa, purku. Kuusankoskelle, purku. Kouvolaa, purku. Anjalankoskelle ja purku. Terminaalille. Kello 08:15 että ei nyt siin mielessä paha, vaikka ite sanonki ni onneks osaan homman nopeiten (oikeesti). Muut lähtee kotii siin aamul 7 pintaa ni ite yleensä päässy joskus 4:30-06:00 lähtee jo. Mut tosiaa jokasee lidlii ehin kuitenki ihan ajois, ennenku ne aukes jne. Mut kyl tuppas kiirettä pitelee ja päätä kiristää.
 
Toi on toi kuljetusalan periodityö 80h/2vko aika persiistä. Välillä voi tulla 16 tunnin päiviä mutta jos kahteen viikkoon tulee vaikka 82 tuntia niin toi 16 tunnin päivä on ihan arvoton kun ylityöt lähtee vasta 80 tunnista eteenpäin ja ekat kymmenen viiskymppisiä kun jossain raksalla tai tehtaalla 16 tunnin päivä olis jo rahapäivä.

Välillä oon miettiny jos koittais jotain oikeeta ajohommaa mut kun lukee esim. jotain noita Lumbagon juttuja niin ei paljoa houkuttele. Ennemmin 7-15.30 jossain raksalla.
 
Treenailut on kesäisin sellasta viikonloppujumppaa, lauantaina punnerrustreeni ja sunnuntaina lajitreeni. Välillä kun jaksaa ni tuleee mentyä töitten jälkeen treenaamaan, tulevana launtaina olis Suomenvahvin kisa saas nähdä miten rahtarin käy:dance:


Adoptoitiin uus poika faijan kuljetusliikkeeseen, uuden kodin sai -96vm 143 Scania. peppuun lykättiin yksiakselinen puoliperävaunu, tämä tarkoittaa samalla sitä että, kerkee kilpailemaan kesällä paremmin ja nuppi pysyy kasassa ko päivät lyhenee ja kevenee:whip:
 
Treenaminen onnistuu aika hyvin, jos vaan on viitseliäisyyttä. Kyllä melkein joka paikkakunnalta sali löytyy.

Voi kun oliskin nuin ja voi kun oliskin aikaa :)
omassa duunissa ei muutes onnistu :D
kiva se ois nähä ku esim sundsvallissa ruottissa katkasis autoa johonkin illalla kun se päivä pulkassa ja sit lähtis ehtimään salia joka juur menny kiinni :D
Ja lyhyet unet jäis viel lyhyemmäks.
 
Tuli käytyä liukkaankelinradalla ja siinä samalla ajotunnit täyteen että voi lähtä inssiin kokeilemaan onnea.
Iskä soitti äskettäin ja luulin, että kysyisi montako kaatoa tuli, mutta ei.
Oli huomannu kauppalehdestä tutun kuljetusyrityksen nimen verovelka-osastolta.
Eihän siinä mitään, yrityksiä kaatuu se on maailman meininki, mutta tämä ei ollut mikään tuore.
Ollu olemassa kauan ennenkuin mie edes synnyin ettei ainakaan hataralle pohjalle oo äkkinäisesti perustettu.
Pahempaa on se, että ajaa valtion omistamalle firmalle, jonka ajoista on kaatunu tässä lähiaikoina pari muutakin liikennöitsijää.
Valtio vie verojen ominaisuudessa helvetisti euroja yrittäjän lompakosta ja loput vie valtion firma, joka repii tuloksensa yrittäjän jäljellejääneistä hiluista ja selkänahasta.
Siihen suunnattomaan ja tehottomaan organisaatioon hukkuu euroja ja tulostakin pitäisi tehdä ja se on suoraan pois yrittäjän tilipussista.
Tämä valtion firma kysyi meiltäkin tarjousta pyöräkuormaajalla lastauksesta ja muutamasta autosta, mutta eipä tullu lähdettyä eikä lähdetä.

Mut mut. Onko lumbago menossa kattomaan ajotaitokisan karsintoja? Kouvolan aikkarin pihalla lauantaina.
 
Täältähän saa varmasti vastauksen. Miten usein poliisi suunnilleen ratsaa ajokiekot? Millaista penalttia tulee laiminlyönneistä? Entä jos puuttuu koko kiekko?
 
Noh.. Ei oo kyttii näkyny eikä tarvikkaa. Itelläni on vaan mukaan 1 kiekko, pyörii piirturis. Muut kiekot tuppaa olee oman auton hanskalokeros ku ei muista ottaa (Köh köh.. En vaan ota).. Joten kiva sit selitellä jos joskus pysäyttää.
 
Kylläpäs aikataulut kusee. Piti tänään lähtee R470 Scanialla, aattelin et 09:00 lähtis.
Tuli viesti aamul n. 05:50 "Lähin just janakkalast", elikkäs sielt ajaa sen 3 tuntii yhtä soittoo Karhulaa ja sitte se menee viel Haminaa. No ei siin, pääseepä Volvolla liikenteesee, en tykkää ees Scanioista (Omistan tämmösenki ;) http://www.tarrapaikka.net/images/pissaa_scaniaan400_0804_369.jpg).

Mut jokatapaukses, huomaa et siel on uus kuski, joka on aika helvetin hidas.. En tiiä mitä vittua se hommaa, mut kukaa meist nykysist ei ollu ihan alussakaa yhtä hidas. Aikataulut kusi silloin n. 2 tuntii mut ei ~7 tuntii, kuten nyt tekee. Volvo tulee onneks ihan suhteellisen ajois terminaalille ni otanpa tosiaa sen.
 
Ja taas stooria. Noh.

Volvolla sitte lähdin 09:05 Kouvolasta Korian ABC:n ja Kausalan teboilin kautta Janakkalaan. Pääsinpä sinne about 11:20. No sanottiin "Tavara ei ole valmista". Okei. "Kauan menee?" "Pari tuntii". Ootinpa siinä sitte n. 5 tuntii saatana että pääsin lastaamaa, 2 lavaa puuttu vielä mut ei kiinnostanu jäädä odottelemaan enää lisää. Siitä sitte 3h yhtä soittoa Karhulaan, siitä Anjalankoski, Kuusankoski ja Kouvola lidlit ja kotiin. Kello 21:30 kun olin takaisin terminaalilla.

Ei ny siin mieles paha, rahaahan se tietää. Mut about 4h nopeemmin ois ollu kotona ilman tota oottamist. Oli "vähä" tylsää viettää autos se aika.
 
No rahtiroopet, kirjotelkaa työstänne asioit.

Meilt läks nyt tää Volvo jostain syystä 3 viikoks Mäntsälää ajoo : http://irc-galleria.net/view.php?nick=lumbago&image_id=79103837

Nyt sen aikaa vedetää tällä Scanialla (Ihan hyvä vaa, vetoo löytyy enempi, isompi auto jne.) http://irc-galleria.net/view.php?nick=lumbago&image_id=80554068

Toi Volvo FM12 420 lähtee jossain vaihees kokonaa pois, tilalle tulee uusi? Käytetty? En tiiä vielä, mutta eniveis meille uusi auto. Piti tottakai heti ehdotella et jos Puolikas tai joku R640 Scania tilalle niin ei veto lopu kesken ;) Pullokuormaa kun ajaa noilla nykysillä vehkeillä ni kyllä hyytyy ylämäessä, ei riitä voima. Varmaan joku R560 ois ihan passeli peli jo.
 
Täältähän saa varmasti vastauksen. Miten usein poliisi suunnilleen ratsaa ajokiekot? Millaista penalttia tulee laiminlyönneistä? Entä jos puuttuu koko kiekko?

Riippuu ihan tuurista miten usein ratsataan. Joskus joka kuukausi, sitten saattaa mennä pari vuotta ilman ratsiaa. Nykyisin pitää olla edellisiä kiekkoja 28pv:n ajalta mukana. Nykyisiä sakkomääriä en tiedä tarkalleen, 2003 pamahti kuusi päiväsakkoa puuttuvista kiekoista. Kahdeksan olisi ollut normaali päiväsakkojen määrä mutta osa-aikaisena työntekijänä sain vähän alennusta.
Digipiirturin yleistyminen tulee muuttamaan aika paljon kunhan poliisikin saa valvontalaitteet ja oppii käyttämään niitä. Huijaamaan ei enää pysty kiekkoja hukkaamalla ja laitteen muistista löytyy tiedot edellisen 365pv:n ajalta. Kuljettajakortissakin tiedot edellisen 28 päivän ajalta.
 
Mihin tämän perustat? Onko muuttunut hiljattain, koska aikaisemmin on tarvinnut olla kuluvan viikon kaikki kiekot ja edellisen viikon perjantain kiekko.

Tais vähän aikaa sitten muuttua. Mun muistaakseni ennen piti olla kahen viikon takaset kiekot mukana, mut samapa toi mulla on kiekkorengissä puolen vuoden kiekot aina messissä :rolleyes:
 
Mihin tämän perustat? Onko muuttunut hiljattain, koska aikaisemmin on tarvinnut olla kuluvan viikon kaikki kiekot ja edellisen viikon perjantain kiekko.


Oliskohan muuttunut vuoden 2007 aikana? En jaksa nyt alkaa asiaa tarkistamaan milloin muuttui mutta nykyisin joka tapauksessa pitää olla mukana edellisen 28pv:n kiekot. Tieto on 100% varma.
 
Back
Ylös Bottom