no joo itse kurvailen Suomi - Ruotsi väliä ja vuosien varrella nähnyt yhtä jos toista.
Aloitetaanpas sillä jotta nykyisin meno on ihan hullua .
Mitä palkkoihin tulee alkaa olemaan aikalailla viidakon lait hyvinkin johtuen siitä, että rahdin hintaa ei voida nostaa koska aina on joku mulkero nurkantakana kyttäämässä tilaisuutta viedä toisen kuljetusliikkeen ajot. varsinkin ulkomaan ajot ( ei mitään tolkkua).
( mie voin ajaa ja vaikka karvan halvemmalla )
Näin kustaan omille ja muiden sukille sama koskee näitä kilstaksalla ajavia etc...
naftan hinta ja muut kustannukset ovat nousseet pilviin ja kuskeille pitäis jotain maksaa.
ajattelee isäntä ei helvetti tämä ei tule muuttumaan ennenkuin tässä maassa oikeasti kaikki vetää yhtäköyttä ja pyörät seis kunnes tilanne muuttuu.
(tuskin koskaan :( )
Alelle pyrkiville sanoisinkin EIEIEI hakekaa työ ihan kotomaasta vaikka liukuhihnalta jossa saapi palkan niinkuin pitää ja ei tarvitse pelätä poliisia joka mutkassa joskos saako tulee mistä ja milloin ja kolmannesta kortti pois ja leivättömän pöydän ääreen muutamaksi kuukaudeksi. ( tuplarangaistus vaikka sekin on suomenlailla kielletty) hmm mitenkäs :D
(itse selvinnyt toistaiseksi)
Asut autossa vähintään sen viikon ja jos perhettä se kärsii poissaoloistasi.
Jotain asioita sentään voit hoitaa puhelimitsekkin muutoin silloin harvoin kun saat vapaata.
Nyky lait asetukset tekevät sen jotta on lähes mahdotonta tehdä työnsä täysin nykylainmukaan.
Tällä alalla työskentely vaatii mieheltä hyvin paljon kestävyyttä... maalaisjärkeä....ihmistuntemusta...malttia... ja paljon muuta.
Ala ei ole helppo ja vastuu on todellakin suuri..ajatellaanpa asiaa näin olet tehtaalla työssä ja sinulla sattuu vahinko.
Noh asia korjataan ja hommat jatkuu.
maantiellä sattuu se vahinko (kuolonkolari) Mites se korjataan. ??
Elät asian kanssa lopun ikääsi vaikka sinussa ei olisikaan ollut syytä.
Tuolloin syy vieritetään niskaasi jos ajoaika on ylittynyt... vuorokausilepo jäänyt vajaaksi.etc..
Periaatteessa menet veitsenterällä jatkuvasti sillä nykykiireellä on lähes mahdotonta kulkea lain edellyttämällä tavalla jossa ei ole joustovaraa laisinkaan.
Kynäniskat keksivät tuon tuostakin fiksumpia asetuksia jotka suomenmaassa otetaan välittömästi käytäntöön ajattelematta, että ne ovat suosituksia eikä lakeja :D
Kuljetusliikkeet mukisematta sekä kuljettajat yrittävät toimia niidenmukaan lainkaan protestoimatta. tekemättä asian eteen konkreettisia toimenpiteitä asioiden paranemiseksi ja mitä liittoon tulee ( yhtä tyhjän kanssa)
Suomalainen autoalanliitto on lähes VITSI.verrattuna esin Ruotsia ajatellen jossa liitto vahvasti ajaa etujaan jotta hommat toimisi edes jollainlailla.
Rahdin hinta siellä aivan toinen......
Hyviäkin puolia alalla on kun ajatellaan kuljettajaa.
Se kymppi ei ole hengittämässä niskaasi ja nupisemassa all the time ellei sitten kännykällä häiritse työtäsi.
Työ on saletisti vaihtelevaa koskaan ei ole samanlaista päivää.
Olet itse se ns PÄÄLLIKKÖ siellä ratintakana. (vastuu) sen mukainen.
Hyvin tehty työ antaa aina sen tyydytyksen joka on hyvinkin palkitsevaa.
Itse pidän työstäni kaikesta huolimatta sekä mahdollisuuksien mukaan työ tehdään lain ja säännösten mukaan mutta jokainen tietää, että se ei aina ihan ole mahdollista.
Mitenköhän sen viranomaisen saisi esimerkiksi käsittämään sellaisen seikan ettei aina ole mahdollista sitoa sitä kuormaa niinkuin he edellyttävät. ( särkyvät etc.. )
Ja poliisiviranomaisilta puuttuu kokonaan yhtenäinen linja joka olisi jo omiaan ajamaan turvallisuutta ja paljon muuta kun nyt lähes jokainen määrittelee omalla tavallaan lait ja asetukset.
toinen sanoo toista kun edellinen.
Miten vitussa siinä voi työskennellä :D
Nimimerkillä kokemusta asiasta.
Annetaampa esimerkki:
Tuttu kuljettaja joka kotimaassa ajaa puolikasta.
Hänellä kuormassa 4 tonnia lankkua.
Sidottu kolmella 4Tonnin liinalla.
poliisi pysäyttää ja tarkastaa kuorman sidonnan.
Sanoo kuljettajalle sinun kuormasi ei ole kunnolla sidottu.
Nyt tulee sakkoa tästä syntyy keskustelua ja lopulta kinaa kun muille poliiseille on riittänyt kaksi liinaa samaan kuormaan ja hänelle ei edes kolme.
Asia ollaan kuljettajan puolesta viemässä oikeuteen jolloin poliisi myöntyy ettei sakkoa anna mutta kuitenkin kirjallisen varoituksen kuorman sidonnasta joka lainmukaan oli sidottu enempi kuin edellyttää.
Tässä vain yksi esimerkki.
Voitte alalle ajattelevat oikeasti miettiä kaksi vaikka kolme kertaa kannattaako?
Ennen rahtaria kunnioitettiin / arvostettiin ja meno oli sen mukaista nyt olet lähinnä se välttämätön paha ja pakko.
Joka on suuri rikollinen etc....
Ihmiset ei osaa ajatella mitä suomikin olisi ilman meitä.
Ei olisi vaatteita ei ruokaa ei lähinnä mitään sillä kaikki mitä kaupasta ostatte on jossain vaiheessa kulkenut niillä hemmetin kumipyörillä!!
Kuitenkin asia on niin ettei meitä saisi näkyä eikä kuulla........
No tässä tuli nyt kaikenlaista yhdelläkertaa ja hieman sekasin kenties esitetty mutta palaillaan asialle

Alalla työskenteleville toivottelen jaksamisia ja muistakaa vaikka kiiru niin älkää hätäilkö silloin sattuu ja tapahtuu aina maltilla ja ennakoiden.
Näin homma sujuu melkeinpä nopeammin kuin hätäillen.
ja Alalle pyrkiville ( miettikää ja puhukaa rahtareiden kanssa ja kyselkää PALJON )
ennekuin päätätte alalle ryhtyä.
Vinkkinä Älkää uskoko kaikkea!!
päätelkää itse tehkää yhteenveto kuulemastanne silloin osutte aika lähelle totuutta asiasta :P
Ai niin oletteko huomanneet sellaisen seikan maanteillä.
Mikäli ajat pakettiautoa taikka suurempaa... perääsi ilmestyy henkilöauto joka hetken siellä takana roikuttuaan todennäköisesti huomaa edessä ajavalla ilmestyvän ajoneuvon takaosaan jonkinlaisen virtuaalisen tekstin jossa lukee....
KIINNI TAVOITETTAESSA OHITETTAVA. :D