Rahka/proteiinipannarit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepi80
  • Aloitettu Aloitettu
luumu sanoi:
Lähes Wendyn ohjeen pohjalta tuli koitettua:

1 prk valion rahkaa (250g)
3 munaa
1 dl vehnäjauhoja
1 dl maitoa
1 tl Hermesetas-nestettä

En tiedä mikä meni vikaan, mutta aika kauhea pannukakku uunista tuli, jokin käsittämätön jälkimaku siitä jäi suuhun.
Rahkana käytin Milbonaa ja Hermesetas-nesteen sijaan sulatin "jotain-eri-merkkisiä" makeutusaine-nappeja. Muuten yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Pitää katsoa, josko joskus uskaltaisi yrittää uudestaan. :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
CiioN sanoi:
En tiedä mikä meni vikaan, mutta aika kauhea pannukakku uunista tuli, jokin käsittämätön jälkimaku siitä jäi suuhun.
Rahkana käytin Milbonaa ja Hermesetas-nesteen sijaan sulatin "jotain-eri-merkkisiä" makeutusaine-nappeja. Muuten yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Pitää katsoa, josko joskus uskaltaisi yrittää uudestaan. :/

Mä olen tehny seuraavalla ohjeella:

1 purkki (250g) rahkaa (pirkka)
4 kananmunaa
3rkl vehnäjauhoja
0,5dl sokeria/makeutusainetta maun mukaan
1tl vaniljasokeria

Pysyy hyvin koossa ja kääntäminen on tosi helppoa. Teflonpannulla olen paistanut. Eikä maussakaan valittamista... Tosin mä olen käyttänyt sokeria enkä makeutusainetta, joten en osaa sanoa kuin se vaikuttaa makuun...

Kuukauden verran olen aamiaiseksi syönyt. Ensin pannarina ja sittemmin lettuina, koska maistuvat paremmilta.

proteiinipannari
125 g rahkaa
50 g täysjyvävehnäjauhoja
2 munaa
0,5 dl heraa
rkl fariinisokeria
0,5 dl leivontaan tarkoitettua makeutusjauhetta
1,25 dl kevytmaitoa
2 ml suolaa

Päälle sitten hieman hilloa ja kermavaahtoa sekä lasi maitoa sivulle. Koko setin ravintoarvot:

p 62 g - 31%
hh 80 g - 40% (josta 28 g sokeria)
r 26 g - 29%
rk 6
802 kcal

Viisi lättyä tuosta tulee, jotka ovat hiukan normaalia paksumpia. Hyvin kääntyvät, kun taikinaan ei laita liikaa maitoa. Kokonaisuudessaan aivan mahtava päivän aloitus. Melkein kolmannes päivän energiastahan tuossa tulee, mutta nälkä pysyy hyvin sen 3-4 tuntia loitolla eikä tule mielestäni muuten päivällä/illalla niin paljoa syötyä. Huonoin puolihan on sokerimäärä ja että puolet rasvasta maitorasvaa, mutta aamulla sokeri ei liene niin paha. Diettiversiossa jättäisin sitten hillon ja ehkä kermavaahdonkin pois, jolloin kalorimäärä tippuisi sadalla ja karsisi vain sokeria ja maitorasvaa.

Täälläpäin väkerretään seuraavanlaisia:

5 munaa, parista kolmesta keltuaiset pois
1,5dl Maito90, tekee taikinasta mukavan kiinteää ja muistuttaa ihan oikeita lettuja
purkki ehrmannia
vehnäjauhoja sopivasti
maitoa riittävästi
makeutusainetta, nyt käytetty canderellaa

sitten sekoitellaan kokkareettomaksi, haarukka on tässä aika hyvä, annetaan muhia jonkun aikaa ja laitetaan joku paistotaitoinen paistamaan hyvin runsaassa määrässä rypsäriä. Mielestäni ainakin parempia kuin äitin tekemät letut, yks kesämökkiläinen teki vähän vielä parempia ku nämä...

Jos on ongelmia lettujen hajoamisessa kääntäessä, niin heittäkää ne ympäri. Onnistuu aina, ellei nyt ihan käsi satu olemaan, ts. ei oo mun vika jos meni vituiks :D

Kun teen näitä pannareita ja laitan vaikka lasivuokaan ja uuniin niin pitääkö se vuoka jotenkin voidella ensin ettei tartu?

Miksi mies heittää hyvät keltuaiset roskiin? Laita ennemmin neljä munaa taikinaan ja heitä yksi kokonainen pois, niin ei tartte sähläillä munankeltuaisten kanssa.

Omasta ohjeesta olen jättänyt makeutusaineen pois ja vähentänyt sokerin määrän puoleen. Välillä tulee heiteltyä ruis/vehnäleseitäkin sekaan.

Joskus oon ainakin Prismassa joitain noita makusiirappeja nähny, tosin ei mitään tietoa olivatko ihan peruskamaa vaiko makeutettuja.

dressman sanoi:
Alkoi kiinnostamaan nuo Faidran mainostamat makusiirapit? Niin, löytyykö marketeista vai mistä vois kysellä?
En ole löytänyt noita Suomesta, vaan raahasin jenkkilästä tänne. Loppu on jo. :itku:

dressman sanoi:
Alkoi kiinnostamaan nuo Faidran mainostamat makusiirapit? Niin, löytyykö marketeista vai mistä vois kysellä?

Mites ne makusiirapit, joita kuppiloissa esim. kahveihin laitetaan? Torani tuli ensimmäisenä mieleen, muistaakseni meillä joskus Suomessa tollasta oli, ainakin Mokkamestarit Tampereella myy. Voiskohan hyödyntää?

Eikö Faidra puhunut Davinci gourmet nimisestä maku siirapista. Meillä ainakin tälläistä kotona tosin vanilla maulla ja tätähän saa Stockmanin alakerran kahvimyymälästä. (Sellainen myymälä, jossa myydään erimaista tuotuja kahveja ym.)
Muistan, kun olin äitini mukana tätä ostettaessa ja sielä oli eri makuisia siirappeja, joita kokeilemalla voi saada tosi vekkuleja makuyhdistelmiä.

Kuinka aminohapot kestää paistamisen? Kiinnostaisi lähinnä arginiinin kesto. Jauhe on sen verta vinkeän makuista, että leivon sen kyllä pillereiksi tavalla tai toisella. Miten säilyvyys jos arginiinin kastelee? Kestääkö jäädyttää?

Herättelenpä melko vanhaa ketjua.

Tämmöistä kontrollifriikkiä häiritsee nämä "3 cooppia protujauhua" tai "maitoa sopivasti" määritelmät. Montako desilitraa ja grammaa? Tarkentakaa! Tahtoo idioottivarman reseptin numeroituna millintarkkana ohjelistana! :curs: Voisitteko olla niin kilttejä, pliis. :haart:

Aika hyvän perinteisen pannarin saa myös seuraavalla ohjeella:
4 munaa
1,5dl vehnäjauhoja
0,5dl grahamjauhoja
4dl maitoa
3 scooppia proteiinia

pelti voidellaan ja mömmö kaadetaan pellille, paistetaan n.200-asteessa palttiarallaa 20minuuttia ja nautitaan rahka-mustikka-sörsselin kanssa. Maistuu ainakin meillä!
Otimme eilen tämän pohjaksi protupannarille. Tosin protujauhua en pistänyt yhtään.

Tarkasti resepti meni näin:

4 kananmunaa kokonaisina
3dl maitoa, rasvatonta
1,5dl vehnäjauhua
noin 2rkl rypsiöljyä (NOIN! :eek: tuhma minä, käytän epätarkkaa ilmausta :nolo: )
0,5tl suolaa
1prk Ehrmann

Tuli hyvää ja pannarimaista. :kuola:

Tänään sitten kokeilimme tämmöistä, tupla-annosta:

6 kananmunaa
6dl rasvatonta maitoa
1,5dl vehnäjauhua
1,5dl soijaprotujauhua
noin 4rkl rypsiöljyä
1tl suolaa
500g Milbona rahkaa
1,5tl vanilliinisokeria

Noi sekaisin ja kaadoin kahdelle pellille. Toiselle meni ohuesti, toiselle paksummasti. Paksummasta tuli huomattavasti pannarimaisempaa ja parempaa. Paistoaika oli aika tarkasti puoli tuntia, ensin kymmenisen minsaa 225 asteessa, sitten 200 asteessa.

Ensi kerralla teen vielä hieman isomman taikinan (jotta saisin kaksi vähän paksumpaa pannaria) ja kokeilen varmaankin maitoprotujauhua pistää soijaprotujauhon tilalle. Pitää varmaan paistaa 225 asteella noin puoli tuntia sitten, koska paistettavaakin on enemmän.

Näitä protupannareita kannattaa kyllä ehdottomasti tehdä kerralla pari pellillistä. Ovat niin herkkua, että yksi pellillinen ei riitä mihinkään. Ehkä joskus vielä uskaltaudun kokeilemaan maustettuakin jauhua noihin.

tolla FAQista löytyvällä reseptillä on tullut tehtyä,tarpeeksi yksinkertainen mun kokkaustaidoille.en tiedä onko nää sitten varsinaisesti pannareita mutta anyway.eli
Kevyempi rahka "pancake"
2 kpl isoa pancakea (tästä syö 2 hlöä)

- purkki ehramannia
- 4 munaa
- 3/4 dl vehnäjauhoja
- vaniljasokeria
- makeutusainetta

Sekoita aineet kulhossa. Paista miedolla lämmöllä pannulla molemmin puolin kunnes on "hyytynyt". Ei tarvitse paistaa "kuiviksi". Pannulle voi laittaa myös hieman rasvaa, ettei pala.

Tarjoile rahkan kanssa. Eli:

- purkki ehrmannia + esim. mansikkahilloa tai tuoreita marjoja

todella hyvää,eikä tekeminen vie liikaa aikaa

Otimme eilen tämän pohjaksi protupannarille. Tosin protujauhua en pistänyt yhtään.

Tarkasti resepti meni näin:

4 kananmunaa kokonaisina
3dl maitoa, rasvatonta
1,5dl vehnäjauhua
noin 2rkl rypsiöljyä (NOIN! :eek: tuhma minä, käytän epätarkkaa ilmausta :nolo: )
0,5tl suolaa
1prk Ehrmann

Tuli hyvää ja pannarimaista. :kuola:

Tänään sitten kokeilimme tämmöistä, tupla-annosta:

6 kananmunaa
6dl rasvatonta maitoa
1,5dl vehnäjauhua
1,5dl soijaprotujauhua
noin 4rkl rypsiöljyä
1tl suolaa
500g Milbona rahkaa
1,5tl vanilliinisokeria

Noi sekaisin ja kaadoin kahdelle pellille. Toiselle meni ohuesti, toiselle paksummasti. Paksummasta tuli huomattavasti pannarimaisempaa ja parempaa. Paistoaika oli aika tarkasti puoli tuntia, ensin kymmenisen minsaa 225 asteessa, sitten 200 asteessa.

Ensi kerralla teen vielä hieman isomman taikinan (jotta saisin kaksi vähän paksumpaa pannaria) ja kokeilen varmaankin maitoprotujauhua pistää soijaprotujauhon tilalle. Pitää varmaan paistaa 225 asteella noin puoli tuntia sitten, koska paistettavaakin on enemmän.

Näitä protupannareita kannattaa kyllä ehdottomasti tehdä kerralla pari pellillistä. Ovat niin herkkua, että yksi pellillinen ei riitä mihinkään. Ehkä joskus vielä uskaltaudun kokeilemaan maustettuakin jauhua noihin.

Alkoi kuulostamaan sen verran hyvältä, että tekaisin tuossa itsekin tuollaisen. (Ton tupla-annoksen nimenomaan). Käytin tosin Ehrmannia, sekä soijanproteiinin tilalla maitoprotskua. Tein lisäksi vain yhdelle pellille. Tuolla se nyt jäähtyy,kohta syömään:kuola:

Mä olen tehny seuraavalla ohjeella:

1 purkki (250g) rahkaa (pirkka)
4 kananmunaa
3rkl vehnäjauhoja
0,5dl sokeria/makeutusainetta maun mukaan
1tl vaniljasokeria

Pysyy hyvin koossa ja kääntäminen on tosi helppoa. Teflonpannulla olen paistanut. Eikä maussakaan valittamista... Tosin mä olen käyttänyt sokeria enkä makeutusainetta, joten en osaa sanoa kuin se vaikuttaa makuun...

Tein tuolla ohjeella viime viikonloppuna eikä lettu pysynyt koossa. Lisäsin jauhoja ja sitten pysyi. Oliskohan taikinan pitänyt antaa turvota pienemmällä jauhomäärällä?
Ovat kyllä tosi hyviä, viikonloppuna testautin muillakin ja hekin tykkäsivät!
*Kirjoittaa hän kuolaa suupielistään pyyhkiessään*

selläisellä reseptillä tulee hyvät uunipannarit

iso purkki raejuustoa
1 ehrman
2 kokonaista kananmunaa ja 2-3 valkuaista
vehnäleseitä n 4 rkl
mantelijauhoja n puolet pussista
kookoshiutaleita n 1/3 pussista
makeutusainetta
(olen ite lisannut reilusti tummaa kaakaojauhetta )

sauvasekoittimellä massaks ja uunivuokaan tai syvälle pellille sinne ennen rypsäriä alle.

30 minsaa noin 200 astetta ja nam!

Kannan oman korteni pannarikekoon. Tämä ei kyllä maistu juuri millekään mutta lähtee kätevästi kouluun/töihin. Nuo ainemäärät ovat hennon tytön 1-2 annosta varten. Koko hoito pysyy tietenkin sitä paremmin kasassa mitä enemmän tasapaino kallistuu noiden valkuaisten puolelle (sillä riskillä että jossain vaiheessa se alkaa muistuttaa enemmän munakasta). Herkutteluversio syntyy helposti tekemällä lätyistä hieman ohuempia ja tarjoilemalla jäisistä marjoista tehdyn marjarahkan (ihan selvä jätski) kanssa :haart:

Punttifriikin kaurapannari/munakas
1-3 dl kaurahiutaleita (ja leseitä jos haluaa)
3-8 valkuaista + 1-2 keltuaista (tai miten nyt haluaa)
tilkka maitoa
omena mahdollisimman hienoksi pilkottuna
makeutusainetta
pirusti kanelia jos makua halajaa
rypsäriä tai oliiviöljyä paistamiseen.

Laita kuivat aineet kulhoon ja surauta nopeasti sauvasekottimella. Kananmunat vatkataan sekaan (maitoa mukaan sen verran kun tarvitsee ~1-5 rkl). Viimeiseksi lisätään omena. Paistetaan sopivassa öljymäärässä. Tähän saa varata aikaa reilusti, koska ainakin minä teen noista tosi paksuja ja ne pitää kypsyttää miedolla lämmöllä pitkään. Kannattaa kääntää vasta kun toinen puoli on tukevasti paistunut. Korvaamaton apu tähän on pyöreä, halkaisijaltaan n. 20-senttinen ohukaislasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom