Rahan arvostus eri tilanteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaki_
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mitä se raha merkitsee eri ikäluokille, asuinalueilla ym.
Pienenä sadalla markalla sai sata nallekarkkia. Vähän vanhempana sillä sai yhden musiikki-levyn. Nyt 20€ ei oikeastaan saa mitään, mutta parilla huntilla saa jo hienoa elektroniikkaa. Yhdelle 4€ on päivätaksa ja sillä maksaa puolen vuokraa, toiselle taas 4€ on lapsen viikkoraha.
Onko opiskelijalle 100€ yksi baarireissu? ym.

jatkakaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
100:lla eurolla saa kuukausikortin ja pöntön Massblastia, esimerkiksi. Tai sit sillä saa Nintendon.

Sadalla markalla sai kylläkin tuhat nallekarkkia ettäs tiedätte.

Kun on kokenut muutaman kuukauden lähes täydellisen rahattomuuden (ei rahaa ruokaan) arvostaa rahaa ihan eri tavalla.
Vaikka rahatilanteeni on nykyään vakaa enkä ole penniäkään minnekään velkaa ( en ole koskaan ollut, olen mieluummin ilman jotain), olen paljon pihimpi kuin aiemmin.
Heh mitään en osta kilohintaa vertaamatta ....

Mulle 20€ on viikon safkat eli läjä jauhelihaa ja makaroonia.
Tai sitten se on pullo viiniä, pastakastikkeen ainekset ja vuokraleffa tyttöystävän kainalossa.

Itse koitan olla aika sniiduilija. Eli naputtelen kaiki menot excell taulukkoon ja seurailen siitä että mihin se rahaa menee. Esim viime syyskuulta menot olivat 678 € josta suurimmat menoterät : safka 207, yhtiövastike 193, bensa 105...

Onneksi osaan myös käyttää vielä rahaa, on meinaan paha sukuvika tuo säästäminen, mummoni ei raaski enään edes lämmittää taloa ja pitää lämpötilan +12 sisällä. Niin ja mitään tuoretta mummoni ei osta, ostelee vaan alennuksella vanhaksi meneviä tuotteita.

Tänään tuli sit törsättyä kunnolla... uudet kengät, takki, farkut, vyö, rannekello ja meni 700 euroa ;) Sallittakoon tämä kuitenkin minulle sillä olin excelin mukaan pistänyt tänä vuonna vain 30 e vaatteisiin... lähinnä sukkiin ja alkkareihin.

Nyt on syksyllä mennyt helvetisti rahnaa. Koulukirjoihin paloi aika mukavasti. Mikään tuhlari en ole koskaan ollut, mutta erityisesti nyt kun opiskeluun ja kouluun kulkemiseen, ruokailuun jne. menee rahaa, niin minnekään turhaan en sitä pistä (eipä siinä että kovin turhuuksiin olisin laittanuut, no okei se Whey+ oli ehkä turhan hifiä :D ). Nuo opiskelijaelämän (ylimainostetut) ryyppyreissut ei vie meikäläisen rahoja. Ja ihmettelen, miten jotkut jättää sen halvan, mutta ihan hyvän kouluaterian väliin ja menee tilaamaan kerrosaterian (kerrosaterian hinnalla kuitenkin syö koulussa sen kolme kertaa niin paljon kuin napa vetää.)

No eilen taas kyrvähti tililtä Supermassa dvd:n verran rahaa, mutta sen suon itselleni :)

Gascoigne sanoi:
Itse koitan olla aika sniiduilija. Eli naputtelen kaiki menot excell taulukkoon ja seurailen siitä että mihin se rahaa menee. Esim viime syyskuulta menot olivat 678 € josta suurimmat menoterät : safka 207, yhtiövastike 193, bensa 105...

Onneksi osaan myös käyttää vielä rahaa, on meinaan paha sukuvika tuo säästäminen, mummoni ei raaski enään edes lämmittää taloa ja pitää lämpötilan +12 sisällä. Niin ja mitään tuoretta mummoni ei osta, ostelee vaan alennuksella vanhaksi meneviä tuotteita.

Tänään tuli sit törsättyä kunnolla... uudet kengät, takki, farkut, vyö, rannekello ja meni 700 euroa ;) Sallittakoon tämä kuitenkin minulle sillä olin excelin mukaan pistänyt tänä vuonna vain 30 e vaatteisiin... lähinnä sukkiin ja alkkareihin.
Mä tulisin hulluksi jos kyttäisin rahanmenoa jollain taulukolla.

Välillä vituttaa kun pitäisi pistää vajaa 20€ parturiin, mutta baarissa ei tunnu miltään kun käy tiskillä ja täti sanoo "30€ kiitos" :) Että sikäli...

Ja johonkin asiaan on paljon suurempi kynnys sysätä se sama summa kuin johonkin toiseen, näin yleisesti (tässä en nyt kuitenkaan tarkoita mitään aivan levotonta esim. 20€ ruokaan tai 20€ kaljapullossa mereen).

Mike sanoi:
Mä tulisin hulluksi jos kyttäisin rahanmenoa jollain taulukolla.

Niin no veikkaampa että sulla liikkuu tuota rahaakin vähän enemmän joten siinä ois aina kädet rakoilla kun taulukois kaikki :D

Itse tykkään vaan tehdä taulukoita menoista ja tuloista kotona pimeinä iltoina käsi housuissa ja miettiä että missä voisin säästää lisää...

;)

TV-vinkki.

MTV3 tänään 22:05 4D: Nuoret kroisokset (Born Rich)

23-vuotias nuori filmintekijä Jamie Johnson, Johnson & Johnson -farmasiayhtiön perijä, kuvaa dokumentissaan nuorten suurperijöiden elämää iloineen ja suruineen, etuoikeuksineen ja vastuineen. Haastateltavina ovat mm. Trumpin, Vanderbiltin ja Newhousen perijöitä, joiden ei tarvitsisi ikinä tehdä päivääkään töitä ja joilla kaikilla on yksi tabu: rahasta puhuminen. Dokumentissa esitellään myös Johsonin omaa elämää hänen 21-vuotispäivästään lukien. Tuotanto NBC Enterprises. Dokumentti. Kesto 67'

Itse noudatan Antti Hammerbergin kultaista neuvoa: kaikkihan me täällä ollaan pieni hetki vaan, on aivan turhaa mammonaa näiin koota päälle maan, joku toinen kuitenkin sen ryyppää aikanaan, juodaan kaikki nyt ja juokoon toiset omiaan.

Gascoigne sanoi:
678 € josta suurimmat menoterät : safka 207...
Jos jaksat niin listaatko karkeasti 207e:n ruuat millä aikuinen mies elää kuukauden? En siis edes vittuile vaan kiinnostaisi verrata kun omat kulut tuppaa oleen tuplaten tuon verran. :)

jaki_ sanoi:
Pienenä sadalla markalla sai sata nallekarkkia. Vähän vanhempana sillä sai yhden musiikki-levyn. Nyt 20€ ei oikeastaan saa mitään,
Niinpä. Ennen sata markkaa tuntu helvetin isolta rahalta, nyt toi 20e ei tunnu miltään. Mä en oo koskaan ollut kovin tarkka rahoistani, kaikkea turhaa tullut ostettua, mutta nyt yritän vähän kattoa mihin rahaa laitan, kun tuli ostettua autokin vähän aikaa sitten niin tarvii rahaa bensaan, vakuutuksiin ym. Mutta ei se paljoa paina vaikka rahaa menee, sehän on käyttöä varten!

just tuli tänää tiliote, vittu 250€ menny taas kuukauden sisäl eikä oo tullu ostettua mitää kallista ees kerral... vittuje vittuko o kallista tää elämä nykyää

Välillä ei ole ollut tuloja lainkaan, välillä tulee boonuksineen aika hyviäkin tilejä. Jostain kumman syystä on onnistunut ihan pään sisällä plänätä rahankäyttö niin että aina on tultu toimeen ja isoillakin tuloilla kaikki menee. :jahas:

No asuminen se suurin menoerä on, on vähän eri maksaa 100 euroa vuokraa kuin 1000e lainan lyhennyksiä + muut laskut. Viimeisen puolen vuoden aikana on poltettu 120ke normaalien elinkustannuksien lisäksi :hyper:

Toi kulujen seuraaminen tekis kyllä hyvää. Opiskelijan elämä on pääosin melko askeettista, mutta välillä tulee kyllä pistettyä tuloihin nähden liian isoja summia luksuskamppeisiin. Rahattomuus vois olla kyllä aika ikävän tuntuinen, joskin opettavainen olotila. On tullu vaan totuttua siihen, ettei rahat lopu, ja että puhelinsoitolla saa lisää...

Mistä vitusta tuo johtuu, että menot riippuvat täysin tuloista? Vielä keväällä, kun vielä olin lukiossa, ei ollu hirveästi tuloja, mutta ei paljoa menojakaan. Eikä silti oikeastaan tuntunut mitenkään köyhältä.

Toukokuusta saakka ollut töissä, ja toukokuusta lähtien tiliotteessa ollut sekä tulojen että menojen kohdalla nelinumeroinen luku. Välillä saattaa pari sataa jäädä plussalle, välillä menee "miinukselle". Kun tarkemmin asiaa ajattelee, niin tuo rahattomuus ei edes hirveästi vituttanut, mutta nyt kun sitä rahaa "on", suunnilleen joka toinen vitutuksen aihe koskee jollain tavalla rahaa :curs:

Onneksi en ole miljonääri :rolleyes:

Edit: Ja tuo euroon siirtyminen oli kyllä niin perseestä kun olla ja voi. Nykyään 100 euroa tuntuu lähes samansuuruiselta rahalta kuin 100 markkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom