Pystyykö mies muuttumaan???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LeO---
  • Aloitettu Aloitettu
L0b0 sanoi:
Perusluonne on ja pysyy, eikä se lähde kuin sielua vaihtamalla, mutta se ei toistaiseksi ole mahdollista.

Nimimerkillä yrittänyt mies.

Ihminen usein muuttuu,jalostuu,kasvaa,oppii, ym. kun ikää ja kokemuksia karttuu.
Mutta tässä olen L0b0n kanssa aika pitkälle samaa mieltä.. been there, done that. Aina ei voi muuttua vaikka ite haluaisikin ( Tai sitten ei halua tarpeeksi )
Sielun vaihtaminen ei valitettavasti oo mahdollista..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Me kaikki muutumme ikääntyeässmme

Itse olen elämäni varrella tehnyt suuria virheitä. Nuorempana oli luulot kovat ja jotenkin sitä myötä toisten ihmisten kohtelu erittäin ylimielistä. Olen tosin vuosien myötä oppinut hölmöilystäni ja enemmälti oppinut ottamaan toisia ihmisiä huomioon. Kadun tänäpäivänä touhuja joilla aikoinaan ihmisiä loukkasin. Nykyisin elämässäni pyrin kohtelemaan ihmisiä kuten odotan heidän kohtelevan minua. Olettaisin että kuitenkin pohdit parisuhdettasi petoksen jälkeen. Tuohon kysymykseen ei ole suraa vastausta.

Ihminen (mies) ei varmaan muutu vain omalla päätöksellä. Seuraavat asiat saattavat tosin "tönäistä" muuttumaan kertaheitolla ja itse huomaamatta:

Neitsyyden menetys
Armeijan käynti
Viinan juonnin aloitus ja lopetus
Tupakan polton lopetus
Impotenssi ja siitä parantuminen
Laihdutus ja lihominen
Kuntoilun aloitus
Rakastuminen ja rakkauden menetys
Lapset
Työpaikan saanti ja menetys
Läheisen kuolema
Vakava sairaus
Järkyttävä kokemus
Uskoon tulo
Rikastuminen tai konkurssi

Pienemmistä asioista muuttuminen on useimmiten teeskentelyä.

Vesku_72 sanoi:
Olettaisin että kuitenkin pohdit parisuhdettasi petoksen jälkeen. Tuohon kysymykseen ei ole suraa vastausta.

Jos tämä oli minulle niin voin sen verran valoittaa että kyseessä ei ole pettäminen,väkivalta,päihteet vaan ajattelemattomasti sanotut asiat jotka ovat loukanneet häntä syvästi!Aikaisemmin selvisin ns.pälkähästä,nyt jo omastakin mielestä liian helposti ja nyt kun olemme olleet erossa n.3viikkoa olen tajunnut hänen ajatuksiaan ja tunteita paremmin ja huomannut että ne toimet jotka aiheuttivat tämän ovat täysin hallittavissa/poistettavissa,tämänkin kuten valitettavan monen asian olen joutunut oppimaan kantapään kautta! :wall:

LeO--- sanoi:
Jos tämä oli minulle niin voin sen verran valoittaa että kyseessä ei ole pettäminen,väkivalta,päihteet vaan ajattelemattomasti sanotut asiat jotka ovat loukanneet häntä syvästi!Aikaisemmin selvisin ns.pälkähästä,nyt jo omastakin mielestä liian helposti ja nyt kun olemme olleet erossa n.3viikkoa olen tajunnut hänen ajatuksiaan ja tunteita paremmin ja huomannut että ne toimet jotka aiheuttivat tämän ovat täysin hallittavissa/poistettavissa,tämänkin kuten valitettavan monen asian olen joutunut oppimaan kantapään kautta! :wall:

Oot sitten sanonut tyhmäksi,rumaksi tai haukkunut naisesi sukulaiset. ;)
Aiheeseen palaten.On ollut pakko harrastaa itsehillintää ja meditaatiota.
Olosuhteiden takia(itsestä riippumatta)olen muuttanut luonnettani,koska
muuten istuisin elinkautista vankilassa. :evil:

Jotkut pystyy muuttumaan, usein kovien kokemuksien jälkeen. Toiset taas on niin uskomattoman paksukalloisia että tekevät samat virheet kerta toisensa jälkeen. Eli riippuu ihan henkilöstä, ei voi sanoa mitään yleispätevää kaavaa.

Kyllä mies pystyy muuttumaan.
Eräs läheinen henkilö nimittäin oli ennen perisuomalainen mies, ei puhunut, eikä pussannut. Tunteita näin hänen näyttävän todella harvoin ja pahalla päällä ollessaan sain todella pelätä kyseistä henkilöä. En tosin koskaan väkivallan takia. Lyhyt pinna ja suu saattoi sanoa todella töksäyttävän karkeasti asioita, joista moni pahoitti enemmänkin kuin mielensä. Eikä koskaan anteeksipyyntöä kuulunut.
Kunnes sitten eräänä kauniina (?) aamuna henkilö sai tyttäreltään viestin, jossa kirjoitti olevan sairaalassa lääkkeiden yliannostuksen vuoksi. Siitä päivästä lähtien, tyttären pidemmän sairaalajakson jälkeen, nyt muutama vuosi myöhemmin, on mies todellakin kuin eri henkilö. En tiedä osaanko sanoin edes kuvailla muutosta, (koska se on niin huomattava ja tunteita pintaan nostattava)mutta ehkä isoin asia, jonka olen huomannut, on se, ettei henkilöä tarvitse enää pelätä. Mies on ns. pehmennyt sellaiseksi, jollaista itselle olisin pienenä toivonut isäkseni.

Kyllä ihminen pystyy muuttumaan mutta siihen tarvitaan erittäin korkea motivaatio ja useimmiten tätä edeltää jokin menetys tai menetyksen uhka (esim. avioero).
Useimmiten vaan taitaa käydä niin, että kun tämä uhka on poistunut niin oma käytös palautuu pikku hiljaa entiselleen.

Kyllä ja ei. Riippuu ihmisestä. Minun mies lopetti ryyppäämisen lähes kokonaan osittain minun takia. Jos eroaisimme, niin luulisin hänen ryntäävän mahdollisimman pian baariin. Eikä suinkaan siksi, että vihdoin pääsee takaisin entiseen elämäänsä, vaan purkamaan oloaan. Vaikka alkoholihan ei auta.
Ja Halmeelta tuoppiin tarttuminen oli vain julkisuudenhakuinen juttu. Kyllähän mies lehtiin tuoppiin tarttumisellaan pääsi. Ja heti löysi uuden naisenkin. :lol2:

Mun mielestä muuttuminen on mahdollista mutta ei kaikille. Se vaatii tietynlaista oman erehtyväisyyden tiedostamista ja tunnustamista. Kaikki ei pysty analysoimaan omaa toimintaansa ja vaikuttimiaan. Siinä olen erimieltä etteikö mies voisi muuttua omalla päätöksellä, sillähän sitä nimenomaan voi. Ei siihen muutokseen mitään elämää suurempaa tapahtumaa tarvita.

Itse olen huomannut muuttuneeni osin oman tiedostamiseni kautta ja osin vaimon ansiosta. Esimerkkinä sosiaalisuuteni ja tapani riidellä:

Lapsuudenkodissani oli hyvin harvoin vieraita ja kävimme harvoin kylässä, isäni ei ollut kovin sosiaalinen ihminen. Luonnollisesti sain tämän mallin itselleni ja olen mielestäni pyrkinyt tietoisesti olemaan vähemmän "erakko luonne". Nykyisin huomaan jo olevani hyvä seuramies ja nauttivani sosiaalisista tapahtumista. Kotonani oli myös tapana ratkaista kiistat "huutoäänestyksellä" ja asioita vietiin harvoin keskustellen lopuun/sovintoon. No arvaatte varmaan mikä oma tapani ratkaista riidat oli! Nykyisin pyrin keskustelemaan ja ja ymmärtämään toisen näkökantaa sekä perustelemaan oman mielipiteeni. Nämä nyt yksinkertaisina esimerkkeinä siitä miten tietoisesti voi muuttua.

Hyvänä sysäyksenä muutokselle on mielestäni syvällinen paneutuminen kysymyksiinn: Olenko sellainen ihminen jonka kanssa itse viihtyisin/josta pitäisin? Kohtelenko muita kuten haluaisin itseäni kohdeltavan?

jambo sanoi:
Hyvänä sysäyksenä muutokselle on mielestäni syvällinen paneutuminen kysymyksiinn: Olenko sellainen ihminen jonka kanssa itse viihtyisin/josta pitäisin? Kohtelenko muita kuten haluaisin itseäni kohdeltavan?

:worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom