Pystypunnerrus smithissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kisy1
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by Lääninsonni
Oletko sä ihan oikeesti treenannu vai käyny salillakävijän kirjekurssin??
No tuo nyt pitää täysin paikkansa, mitä N.O. Kummonen sanoi. Vaatii hurjasti enemmän lihashallintaa ja -kordinaatiota tehdä pystypunnerrus (ja moni muukin työntävä liike) vapaalla tangolla tai käsipainoilla.

Originally posted by N.O.Kummonen
No vasta 12 vuotta kestänyt mun "kirjekurssi". Sille ajalle mahtuu aktiivisen muun voimailukirjallisuuden lukemisen lisäksi mm. postista tilatut neljä penkin SM-mitalia ja nopean tilaajan etuna ansaittu voimanoston SM-pronssi. Lisäksi nelisen voimanostoleiriä ja harjoittelua herrojen Selkäinaho, Vilmi, Virtanen, Turtiainen silmien alla.

En katso itse olevani asiantuntija, mutta uskon tunnistavani sellaisen ja erottavani asiantuntijan henkilöstä, joka tekee jotain Smithissä.
:worship: :worship: :worship: No niin tulihan se sieltä toi sun kielteinen asenne/syy tohon smith-laitteeseen.

Originally posted by Tomi
No tuo nyt pitää täysin paikkansa, mitä N.O. Kummonen sanoi. Vaatii hurjasti enemmän lihashallintaa ja -kordinaatiota tehdä pystypunnerrus (ja moni muukin työntävä liike) vapaalla tangolla tai käsipainoilla.
Pitää täysin paikkansa.en väitäkkään muuta mut jos kaveri harrastaa voimanostoa ni sitten täysin ymmärrettävää noi smith kommentit.

Anteexi kuinka?!

Jos ymmärsin nyt oikein mitä ajoit takaa, niin ilmaisisin eriävän mielipiteen, jonka perustan juuri edellä mainittujen asiantuntijoiden lausuntoihin:

Aloittelijalle on juuri kaikista haitallisinta alkaa suorittamaan liikkeitä Smithissä tai missään laitteessa juuri laitteiden yksiulotteisen vastuksen vuoksi. Tällöin alottelija jo varhaisessa vaiheessa eliminoi tukevien lihasten kehityksen, joka saavutettaisiin tekemällä kolmiulotteisen vastuksen tarjoavia liikkeitä eli käyttämällä vapaita painoja. Siirtyessään mahdollisesti myöhemmin vapaisiin painoihin hän altistuu vammoille, koska ylöspäin työntävää voimaa on suhteessa enemmän kuin liikettä hallitsevaa voimaa.

Eli kaikesta tästä ja muistakin kommenteista voisi päätellä, että myöskin kyykyn teko Smithissä on pahaksi.. Itse teen sitä Smithissä pitämällä selän suorana ja jalat hieman edessä, jolloin ala-asennossa polvet ovat 90asteen kulmassa ja selkä suhteellisen suorana. Onko tämäkin "väärä" liike ja mars vapaalle riu'ulle kyykylle.....?

Originally posted by kisy1
Eli kaikesta tästä ja muistakin kommenteista voisi päätellä, että myöskin kyykyn teko Smithissä on pahaksi.. Itse teen sitä Smithissä pitämällä selän suorana ja jalat hieman edessä, jolloin ala-asennossa polvet ovat 90asteen kulmassa ja selkä suhteellisen suorana. Onko tämäkin "väärä" liike ja mars vapaalle riu'ulle kyykylle.....?

ihan oikeaa, syvää kyykkya tekemään hus.. (puhuu mies joka treenannut jalkoja vasta helmikuusta lähtien ja kyykky ei juuri penkkiä edellä.. arvaa hajottaako)

ei ole kyykyn korvannutta.. smithissä kyykkääminen on huono juttu pitemmällä tähtäimellä ajateltuna. Se mahdollistaa ylisuurten kuormien käytön kun ei tarvitse keskittyä pystyssä pysymiseen/liikkeen hallintaan ja täten loukkantumisriski kasvaa. Toki smithkyykky toimii oivana lisänä järkevästi tehtynä mutta ei sen varaan ole järkeä jalkatreenejä rakentaa. Mun mielestä on sitten turvallisempi tehdä hackia/prässiä jos ei kyykky maistu.

Mitä tarkoittaa "selkä suhteellisen suorana"? Yleensä kun näen smith-kyykkyä :urjo: niin suhteellisen suora selkä tarkoittaa suoraa selkää kunnes rauta alkaa painaa ja sitten tullaan ylös perä edellä.

Jos teet kyykyn oikeasti selkä suorana kuvaamallasi tavalla niin tulilinjalla on lähinnä polvet jahka voimaa tulee tarpeeksi. Smith on ihan OK laite pelkkään bodytreeniin, ellei tee mitään muuta kuin salitreeniä lihasmassa tavoitteena. Jos joskus aikoo harrastaa jotain muutakin liikuntaa pienemmällä loukkaantumisriskillä, niin mars sinne kyykkytangon alle hankkimaan tasapainoa ja stabiloivia lihaksia.

Smith -tangon on kyllä pakko olla itse paholaisen keksintö, tai sitten vaihtoehtoisesti :david: :n

Smithissä tehdyt liikkeet voi tuntua turvallisemmilta, mutta liikeradan ollessa epäluonnollisen lineaarinen aiheuttaa vammoja. Esimerkiksi kyykyssä ja penkissä vapaalla tangolla liikerata on kaukana vertikaalisen suorasta.

Vähän sama jos Marcus Gronholm vetäis harjoituspikiksiä raiteita pitkin. :david:

Vielä tohon kyykkyyn smithissä...mulla kun on yliliikkuvat nivelet selässä niin tahtoo toi selkä mennä todella jökkiin kyykyssä jos tekee vähääkään raskaammalla painolla...siis vähänkään raskaat painot alkaa mun selällä jo 80-100 kilon kohalla...olenkin tehnyt jalat prässissä ja ottanut kyykyssä vain pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla...tota smithiä en oo kokeillut ja ilmeisesti porukka ei sitä kovin paljon suosittelekkaan kyykkyjen tekoon???

Smithissä tehdyt liikkeet voi tuntua turvallisemmilta, mutta liikeradan ollessa epäluonnollisen lineaarinen aiheuttaa vammoja. Esimerkiksi kyykyssä ja penkissä vapaalla tangolla liikerata on kaukana vertikaalisen suorasta.

Täysin samaa mieltä!

Lisäksi on huomioitava, että yhdetkään kaksi perättäistä nostoa eivät ole samanlaiset ja juuri tällä tuskin silmin havaittavalla liikeradan muutoksella keho jakaa rasitusta nivelissä ja lihaksissa laajemmalle alueelle. Smith ja suuri osa laitteista pitävät liikeradat vakiona jolloin se kuluttaa toisto toiston jälkeen kulloinkin kysessä olevaa niveltä juuri samaan tapaan.

Smith -tangon on kyllä pakko olla itse paholaisen keksintö, tai sitten vaihtoehtoisesti :david: :n

Paholaisen tai :david: :n, mutta tuskin kuitenkaan kenenkään urheilijan tai lääkärin! Koska olen itsekin ingengööri niin voinen ilman rasismia väittää, että suurimman osan laitteita ovat kehittäneet, lääkärien ja urheilijoiden sijasta, itse treenaamattomat tai ihmisvartaloa tuntemattomat henkilöt kuten insinöörit.

Lisäksi on huomioitava, että yhdetkään kaksi perättäistä nostoa eivät ole samanlaiset ja juuri tällä tuskin silmin havaittavalla liikeradan muutoksella keho jakaa rasitusta nivelissä ja lihaksissa laajemmalle alueelle. Smith ja suuri osa laitteista pitävät liikeradat vakiona jolloin se kuluttaa toisto toiston jälkeen kulloinkin kysessä olevaa niveltä juuri samaan tapaan.

Kyseessä on ns. pattern overload eli täysin samalla liikeradalla suoritetut toistot aiheuttavat hyvin helposti paikallisen ylirasitustilan, joka johtaa loukkaantumiseen. Lisäksin kun liikerata on nivelkulmiin nähden luonnoton niin kierre on valmis.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mieti miten voimat kulkevat ko. liikkeessä. Koska jalat eivät ole painopisteen alla (toisin kuin vapaassa kyykyssä), niin jalkojen työntävä voima kohdistuu väkisin paitsi ylös, niin myös lattian suunnassa itseäsi kohti. Polville tällainen sivusuunnassa tuleva "shear" voima tekee paskaa.

Periaatteessa polviniveleen kohdistuu siis ylhäältä tulevan painon lisäksi voima joka yrittää työntää reisiluusi alapäätä lattian tasossa eteenpäin, ohi polvinivelen (hitto että on hankala selvittää tekstillä). Polvi ei kovin hyvin kestä tuollaista kuormaa, mulle on kerrottu.

Eihän mikään tässä maailmassa varmaa ole, ja polvesi voivat ihan hyvin kestää tuonkin. Monet kyykkäävät smithissä ilman ongelmia, itse en viitsi edes kokeilla.

Originally posted by Dopey
Mitä tarkoittaa "selkä suhteellisen suorana"? Yleensä kun näen smith-kyykkyä :urjo: niin suhteellisen suora selkä tarkoittaa suoraa selkää kunnes rauta alkaa painaa ja sitten tullaan ylös perä edellä.

Siis yläasennossa "nojataan" takoon selkäsuorana ja ala-asennossakin "nojataan" tankoon selkäsuorana ja kantapäät ovat n.20-30cm tagosta katsottuna eteenpäin. Näin seisten selkä ei voi mennä helposti vinoon..

Mutta olen jo oppinut läksyni ja kaikki punnerrukset ja nostot pois Smithistä ja muista laitteista missä on kiinteä liikerata ja vapaille markkinoille.... paitsi hilavitkuttimet, kuten reiden koukistus, reiden ojennus, hauiskone + muut rasittavat taljat....

Suositut

Back
Ylös Bottom