Pystypunnerruksen syvyys?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Heti alkuun se pakollinen seliseli... eli kokeilin kyllä searchia, mutten löytänyt vastausta kysymykseeni... joten pahoitteluni jos tätä on puitu jo miljoonasti tätä ennen :D

Anyway: miten syvään teette, pakkislaiset, pystypunnerruksen käsipainoilla? Tästäkin kun liikkuu niin monenlaista ohjetta, yksi neuvoo tekemään niin alas, että käsipainot koskettavat kevyesti sivuolkapäitä, toinen neuvoo laskemaan painot korvien tasalle ja kolmas jonnekin sinne välille jne. Eli mikä nyt sitten olisi se oikea, paras tapa?

*kiittää ja kumartaa* :)

Mietin ihan samaa itsekin, kun katsoin ExRx:n kuvaa... Siinä kun se setä laskee painot kovin alas. Itse lasken jonnekin korvien ja leuan välimaastoon. Ainakin tuntuu sopivalta, tiedä sitten onko oikein??

No entäs smithissä, miten alas siinä pitäis laskea tanko? :confused:

Edit: vai pitäisikö se laskea niskan taakse? Kummin parempi?

Jos kovaa vääntää niin olkapäille on varmaan terveellisempää tehdä edestä ja leuan tasolle tai ylemmäs.

lasken kyynärpään hartialinjan alapuolelle eli hartialihas on "levossa".itselläni se kohdistuu korvan ja leuan välille.

:) teen aika rauhallisella tahilla ja keskityn jokaiseen toistoon erikseen.tyylejä ja tekniikoitahan on oikeita paljon erilaisia.mulle toimii parhaiten tollanen kultainen keskitie. pääasia että hartia huutaa leipää.:cool:

Originally posted by Tomba
No entäs smithissä, miten alas siinä pitäis laskea tanko? :confused:

Edit: vai pitäisikö se laskea niskan taakse? Kummin parempi?

Itse lasken Smith-pystypunnerruksessa tangon leuan tasolle. Siis edestä tehtynä.

Niskantaaksepunnerrusta en tee, mutta jos tekisin niin laskisin tangon about sinne korvien yläreunan tasolle, en alemmas. Jos mennään alemmas, niin olkanivel voi vääntyä aika pahastikin.

Gillyannelle: itse lasken käsipainoilla tehtävässä pp:ssä painot suurinpiirtein korvien tasolle, ehkä vähän alemmas.

Pystypunnerrus - nimeenomaan kun se tehdään olkapäille - kannattaa tehdä mahdollisimman alhaalta hyvällä venytyksellä, mutta lopettaa liikerata yläasennossa suunnilleen kun olkavarret ovat vaakatasossa tai hieman yli. Loppuosa menee ojentajille ja liike muuttuu yläasennossa epävakaaksi, joilloin loukkaantumisriski kasvaa.

Myytti, ettei pystypunnerrusta kannata tehdä syvältä johtuu kai tangolla niskantakaa tehdystä versiosta, jossa olkapäät joutuvat aika onnettomaan asentoon.

edit: Niin yksi asia unohtui: Jättämällä liikkeen ylhäältä vajaaksi jännitys säilyy paremmin olkapäissä, siis treenattavassa lihaksessa :D , joten liike toimii paremmin myös siitä syystä.

siima: Aika mahdotonta on viedä kädet yhteen jos olkavarret ovat vaakatasossa - Pidä kyynärvarret pystysuorassa tai hieman sisäänpäin miten vain liike tuntuu luonnollisimmalta tehdä.

Mites kp:lla tehtynä asento ylhäällä; painot yhteen vai suoraan vaan ylös...?

Itse lasken käsipainot niin, että koskettavat olkapäitä ja yläasennossa en työnnä käsiä suoraksi vaan jätän hieman koukkuun.

Omat olkapääni menin aikoinaan pilaamaan, kun tein pystypunnerrusta tangolla niskan taakse ja laskin sen hartioiden tasolle. Nyt on väljyyttä olkapäissä ja saa varoa kun nostaa kovilla painoilla. Käsipainot lasken tonne leuan, korvien tasolle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pystypunnerruksessa edestä voi mun mielestä ottaa olkapäihin asti mutta niskantakaa ei kannata laskea kovin alas jotta nivelet säästyisi. Jos ottaa edestä pohjaan asti joutuu tietysti hieman tinkimään painosta mutta myös tuntuma ja pumppi on hyvin erilainen.

Originally posted by meitsi
Pystypunnerruksessa edestä voi mun mielestä ottaa olkapäihin asti mutta niskantakaa ei kannata laskea kovin alas jotta nivelet säästyisi. Jos ottaa edestä pohjaan asti joutuu tietysti hieman tinkimään painosta mutta myös tuntuma ja pumppi on hyvin erilainen.

Jos kestää olkanivelet, niin tosiaan kannattaa kyllä tehdä ihan ylärinnasta asti nuo olkapääpunnerrukset smithissa tai tangolla. Jos on kipeät olkapäät, niin ehkäpä leuan taso on sitten se ehdoton minimikorkeus. Jos ei pysty edes siitä tekemään, niin sitten kannattaa alkaa miettimään yrittääkö tehdä ihan itselleen sopivaa liikettä. Silloin varmaan kannattaisi kokeilla jotain käsipainopunnerruksia tai vipunostoja.

Käsipainoissa kaarevalla liikkeellä niin alas, että käsipainot koskettaa etu/sivuolkapäätä ja siitä taas sitten ylös asti. Kaikki tuota vajaammat suoritukset ovat taas osastoa "mental masturbation" joista lihas ei saa parasta mahdollista irti. Onpas Flex Wheeler kehittänyt hienon termin käytettäväksi chiittareiden liikkeille. :)

Originally posted by metal
Smithissä eteen leuan korkeudelle...näin neuvoo ainakin jm blakley videollaan ja penkki ei ihan pystyasentoon vaan hieman vinossa.
Käsipainoilla korvien korkeudelle.

Marko Savolainen punnerteli smithissa rinnasta asti ja oli myös kovempi penkkaaja(RAW) kuin J.M. Blakley. Voikohan siitä päätellä mitään? Ei välttämättä, mutta Blakleyn muutkin nostot perustuu osittaisiin nostoihin(tai ainakin jonkin apuvälineen ala-asennossa antaman potkun käyttämistä liikkeissä) ja penkkipaitaan.

Originally posted by XTR
Pystypunnerrus - nimeenomaan kun se tehdään olkapäille - kannattaa tehdä mahdollisimman alhaalta hyvällä venytyksellä, mutta lopettaa liikerata yläasennossa suunnilleen kun olkavarret ovat vaakatasossa tai hieman yli. Loppuosa menee ojentajille ja liike muuttuu yläasennossa epävakaaksi, joilloin loukkaantumisriski kasvaa.

aivan niinhän se "ihanneversio" toimisi.pitkä liikerata. se on sitten toinen asia lähteekö sitä kunnon raudoilla puolittaista liikerataa tekemään.:)

Originally posted by rocket
aivan niinhän se "ihanneversio" toimisi.pitkä liikerata. se on sitten toinen asia lähteekö sitä kunnon raudoilla puolittaista liikerataa tekemään.:) [/B]

Hmm. Siis nimenomaan juuri kunnon raudoilla ei kannata painoja punnertaa ylös saakka, koska liike muuttuu epävakaaksi ja samalla menetetään lihasjännitystä olkapäissä.

Ne höhlät jotka tulee aukomaan että egoako täällä treenatataan, kun ei painot edes nouse ylös asti voi jättää omaan arvoonsa. :cool:

Ei kai tuolla tulosten kannalta paljon merkitystä ole, kunhan tekee aina samalle syvyydelle.

Itse teen pystypunnerrukset:

Käsipainoilla - dumbbellit hipaisee olkapäitä
Tangolla edestä - tanko hipaisee ylärintaa
Niskan takaa smithissä - korvien tasolle

Mä taas oon tottunut tekemään tuon normaalilla tangolla niskan takaa, lasken aina olkapäille asti ja siitä suorille käsille. Väärä tekniikka? Eikös pitäisikään nostaa ylös asti tai laskea alas asti?

Originally posted by turre101
Mä taas oon tottunut tekemään tuon normaalilla tangolla niskan takaa, lasken aina olkapäille asti ja siitä suorille käsille. Väärä tekniikka? Eikös pitäisikään nostaa ylös asti tai laskea alas asti?

Juu noin mäkin tein, sanotaanko liian kauan, ei ainakaan mun olkapäät tykännyt siitä.

Käsipainoilla - puntti osuu olkapäähän
Tangolla edestä - aatamin omenan kohdalle

Leuan yläpuolelle jos jättää niin se on jo liian vajaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom