Pyörtyminen maastavedossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Make
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olin äsken aivan viittä vaille pyörtyä tehdessäni uutta maastavetoennätystäni (120kg:D ). Tankoa alaspäin laskiessa alkoi silmissä pyörimään ja sumentumaan. Nippa nappa ehdin saada raudat maahan ja sitten otin vähän tukea ja istuuduin toviksi. Äkkiä tuo kyllä meni ohikin. Onko muut pakkotoistolaiset a) meinanneet b) pyörtyneet jossain nostoissa? Entä kisoissa kun karjut vääntää maasta 400kg, sattuuko noissa kilpailuissa tuollaista?

Tuli myös mieleen, voisiko tuo pyörryttäminen ja vedon jälkeinen hetken kestänyt päänsärky johtua korkeasta verenpaineestani? Nyt on muutaman kerran mittailtu ja alapaine on vaihdellut välillä 88-100.:curs:

muistatko hengittää suorituksen aikana?

Eihän nyt kukaan hengittele ennätysyrityksen aikana!!!

Todennäköisesti toi huimaus johtuu niskalihaksista.

Originally posted by Make
Tuli myös mieleen, voisiko tuo pyörryttäminen ja vedon jälkeinen hetken kestänyt päänsärky johtua korkeasta verenpaineestani? Nyt on muutaman kerran mittailtu ja alapaine on vaihdellut välillä 88-100.:curs:

Voi hyvinkin johtua, mullakin kun oli alapaine 1999 kesällä ja 2001 keväällä 86-90 niin huimas usein kyykyssä ja etenkin jalkaprässissä. Tosin prässissä on melkein aina huimannut jos tekee sarjat loppuun ja pidättää henkeä ala-asennossa. Etukyykky ja hack toimii hyvin, niistäkin kyllä päätä alkaa särkemään nykyään aina mutta huimausta ei tule tai tulee todella harvoin. Kyykkyä ja prässiä en voi nykyään alaselän takia tehdä. Paineita en oo mitannu puoleen vuoteen voiskin mitata ens viikolla...

Joku muuten kysyi täällä joskus tosta prässistä ja unohdin vastata siihen eli eihän se alaselän lihaksiin varsinaisesti paljoa käy mutta minulla jos prässiä tekee yhtään oikealla tekniikalla eli laskee kelkkaa alle puolivälin, niin nykyään nousee perse liikaa ylös ja alaselän alaosat venyy niin mielettömästi että se menee ihan lukkoon kun siihen samalla tulee sit hirveen kova paine ylös punnerrettaessa. Eli kieroasento + ylöspunnerrus pistää selän paskaks. Tunnen muitakin jotka ei prässiä voi ton takia tehdä. Venyttelyyn kunnolla panostaminen saattaisi auttaa asiaa jonkin verran, mutta tulee sitä nytkin jalkoja venyteltyä ihan tarpeeks.

Niskan jännittämisestäkin tuo pimeneminen voi kyllä myös johtua..

Minulla pimeni aika monta kertaa sillon joskus kun aloin 10 vuotta sitten treenaamaan yläasteella jalkoja. Ja nimenomaan prässissä. Pisin aika oli vajaan minuutin verran, silmissä pimeni ja olin jonkun aikaa ihan tiedostomattomassa tilassa, treenikaveri jo alko hätääntymään että johan on perkele vai pelleileekö se kun ei vastaa mitään.. Yleensä ne pimenemiset kesti kuitenkin vain 5-10 sekuntia. Mutta aika raivoo se oli, sen takia en sit lopulta tehnytkään vähään aikaan kuin jotain 20:nen toiston sarjoja prässissä ilman hengityksenpidättämisiä kun oli ekana reidet esiväsytetty ojennus- ja koukistuskoneissa.

Ennen maksimiyrityksiä kannattaa aina, maastavedossakin puuskuttaa oikeen kunnolla kun joutuu sitä henkeä pidättämään.

Tuli myös mieleen, voisiko tuo pyörryttäminen ja vedon jälkeinen hetken kestänyt päänsärky johtua korkeasta verenpaineestani? Nyt on muutaman kerran mittailtu ja alapaine on vaihdellut välillä 88-100.:curs: [/B]

paljonko on yläpaineesi? onko sinulla luonnostaan korkea verenpaine? tutkittu?

Omasta verenpaineesta en osaa sanoa, mut kyllä mulla ainakin kyykkysarjojen jäkeen aina sillon tällön saattaa tähtiä näkyä ja tekee istumaan mieli. Tuskimpa se niin vaarallista on.

Kun aloitin treenaamaan, muakin pyörrytti maastavedon ja jalkaprässin jälkeen. Mutta ei pyörrytä enää. Nykyisin näkyy korkeintaan tähtiä vähän aikaa, jos on tehnyt liikkeet todella tosissaan...

mistäs sit simmonen johtuu kun aina sillon tällön ilman mitään järkevää syytä rupee silmis pimenee ja korvis soi...? aika ärsyttävää...

Originally posted by miuli
mistäs sit simmonen johtuu kun aina sillon tällön ilman mitään järkevää syytä rupee silmis pimenee ja korvis soi...? aika ärsyttävää...

Sama tääl. Prässin jälkeen rupee korvat soimaan ja pyörryttämään aikalailla. Tähän vaivaan auttaa mulla ainakin se, ettei vedä toistoja ihan heti toistensa perään vaan pitää pienen 3-4 sekunnin tauon ja haukkoo ilmaa ennen seuraavaa toistoa.

Olin äsken aivan viittä vaille pyörtyä tehdessäni uutta maastavetoennätystäni (120kg:D ). Tankoa alaspäin laskiessa alkoi silmissä pyörimään ja sumentumaan. Nippa nappa ehdin saada raudat maahan ja sitten otin vähän tukea ja istuuduin toviksi.

Puhallatko ilmoja pihalle ennen kuin lasket tangon takas lattiaan?Siis kun nosto on ylhäällä niin kevyesti ilmaa pihalle ja romut alas. Mulla tuo on ainoa tapa välttää huippaus/pyörtyminen kovien mave ykkösten jälkeen. Just tankoa lattiaan palauttaessa tulee "sumeneminen", jos en siis puhaltele paineita pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuh

Olen pyrkinyt huomioimaan oikean hengitystekniikan harjoitellessani, mutta tässä yksittäisessä tapauksessa se saattoi kyllä unohtua. En muista tarkalleen, mitä tein painojen ollessa ylhäällä. Aloittaessa ainakin otin kunnolla happea sisään. Olin niin innoissani rautojen noustessa, että saattoihan se hengityskin unohtua, mene ja tiedä...

Re: Juuh

Olen pyrkinyt huomioimaan oikean hengitystekniikan harjoitellessani, mutta tässä yksittäisessä tapauksessa se saattoi kyllä unohtua. En muista tarkalleen, mitä tein painojen ollessa ylhäällä. Aloittaessa ainakin otin kunnolla happea sisään. Olin niin innoissani rautojen noustessa, että saattoihan se hengityskin unohtua, mene ja tiedä...

Toi on kyl niin tyypillistä, mielessään tietään ns. oikean tekniikan, sitten kun saa raivon päälle ja vetää maksimirautaa niin tekniikka on ties missä :) Eipä silti, kyllähän se oikea tekniikka ajan myötä rupee tulemaan automaattisesti mukaan... Varsinkin tuolla Pehkosen penkkisivuilla sanotaan jotain että voi olla jollain lailla niin keskittyneessä mielentilassa jne. että ei edes välttämättä muista oikein mitään koko nostosta :rolleyes:

mulle on monesti käyny niin että oon tehny sarjan enkä muista yhtään montako toistoa oon tehny treenikirjaan pitää summassa laittaa jotain.

mistäs sit simmonen johtuu kun aina sillon tällön ilman mitään järkevää syytä rupee silmis pimenee ja korvis soi...?

Sehän johtuu siitä, että sarja on viety aika lähelle positiivista loppua. ;)

Originally posted by miuli

Kenties tyhjällä mahalla menny treenaamaan? itellä ainakin meinas tulla :urjo: ja silmis pimeni kun en ollu syöny kunnolla ennen treenii :/

Originally posted by VahvaJussi
Sama tääl. Prässin jälkeen rupee korvat soimaan ja pyörryttämään aikalailla. Tähän vaivaan auttaa mulla ainakin se, ettei vedä toistoja ihan heti toistensa perään vaan pitää pienen 3-4 sekunnin tauon ja haukkoo ilmaa ennen seuraavaa toistoa.

Mullaki alkaa aina prässin jälkeen korvat soimaan jostain syystä.
Ei kyl ala pyörryttään eikä oksettaan tms.
Ja mä teen aina prässin noin kun sä sanot, mut eipä sekään auta.

Te joilla korvat soi niin ootteko kokeilleet tasata korvien painetta ennen sarjaa? Eli siis nenästä kiinni ja suu tukossa puhallatte niin että hieman poksahtaa ja kuulo paranee, tulee sellanen pien humina. Jos se paineentasaus tapahtuu prässissä hyvin voimakkaasti kun pidättää hengitystä ponnistaessa niin toi soiminen ja huimaaminen saattais johtua siitä. Sama ilmiö tulee jos on vaikka flunssa ja joutuu ponnistamaan oikeen kunnolla että saa korvakanavan auki nieluun; joko poksahtaa kovaa ja sit soi ja huimaa, tai ei poksahda ollenkaan ja vain huimaa kahta kauheammin sen ponnistuksen jälkeen.

En nimittäin muista että minulla olisi ikinä korvat soineet, pimennyt kyllä on ja päätä särkenyt, nykyään särkee joka ikisessä jalkatreenissä..

PERUNAA: kyllä se oksetus yleensä tulee sillon kun on ollut liian vähän aikaa syömisestä. Silloin tietty eri juttu jos on päivän aikana syönyt huonosti kokonaisuudessaan, sillon voi oksettaa ja heikottaa ja treeni ei ala kulkemaan ollenkaan. Jos on hyvin syönyt ja pitää n.3h syömättömyyden ennen treeniä niin ekan/ekojen sarjojen jälkeen alkaa treeni luistamaan paljon paremmin kuin 1h syömättömyydellä. Noiden ekojen / ton ekan sarjan heikotus johtuu siitä kun adrenaliini ja noradrenaliini alkaa kohoomaan vinhasti, mutta se ei johdu huonosta syömisestä vaan parantaa piakkoin suorituskykyä. Samoin suorituskykyä parantaa "pienellä paastolla" rasvan parempi käyttö energiaksi mikä on hyvin tärkeää bodauksessa, ja tasaisempi ja korkeampi verensokeri treenin aikana.

Ai Sakkeus ehti vastaamaan ennen minua :)
???!? Miksi tämä tuli väärässä järjestyksessä. Postasin tuon alemman ensin.

Originally posted by PERUNAA
Kenties tyhjällä mahalla menny treenaamaan? itellä ainakin meinas tulla :urjo: ja silmis pimeni kun en ollu syöny kunnolla ennen treenii :/

Ennen treeniähän juuri pitäisi olla pari tuntia syömättä:confused: . Sitten se laatta vasta lentää, kun tankkaa kunnolla juuri ennen treeniä. Itsellä kokemuksia tuosta, kun joskus tyhmänä aloittelijana vedin hirveän määrän maltoa ja muuta safkaa juuri ennen treeniä. Seuraus oli :urjo: ja treenistä ei tullut mitään.

Re: Re: Pyörtyminen maastavedossa

Originally posted by Sakkeus
Ennen maksimiyrityksiä kannattaa aina, maastavedossakin puuskuttaa oikeen kunnolla kun joutuu sitä henkeä pidättämään.

Ja sitten kunnon hyperventilaatiokohtaus päälle ja pussi päässä nurkkaan ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom