Pyörtyminen maastavedossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Make
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Re: Re: Re: Pyörtyminen maastavedossa

Originally posted by pikkupasi
Ja sitten kunnon hyperventilaatiokohtaus päälle ja pussi päässä nurkkaan ;)

:D.. Onneksi ei oo vielä niin sattunut.. Toi puuskutus on muuten monen mielestä aika ärsyttävää, jopa äijistä ja se varsinkin ihmetyttää minua. Jopa minä oon vähentänyt vähän äänekkäämpää puuskutusta ja alkanut myös huohottamaan. En kyllä tajua miten voi puuskutus joitakin ärsyttää, mitä enemmän karjuu ja puuskuttaa niin sen parempi musta :kippis1:. Sit on tietenkin eri juttu kun jotkut tekee jotain perse-30cm-penkistä-irti-maksimipenkkausta, silloin se puuskutus tekee vieläkin naurettavamman kokonaissuorituksesta. Jopa joittenkin entisten treenikavereitten mielestä salilla ei saa päästää pihaustakaan, pitää puhua hiljaa ja hengittää hiljaa ja kaikenlainen älämöly ja ylimääräiset äännähtelyt on kielletty.. Hiirimeininkiä sellanen..

Re: Re: Re: Re: Pyörtyminen maastavedossa

Originally posted by Sakkeus
En kyllä tajua miten voi puuskutus joitakin ärsyttää, mitä enemmän karjuu ja puuskuttaa niin sen parempi musta

"Ärr Pentti Löylynhenkiiirrr prrkkele voimaa löylyllä prrrrrkele"

Tosta syömäjutusta mulla on sen verran kokemuksia, että kerran menin salille aamupäivällä syömättä aamupalaa, seuraukset:

Kyykyn jälkeen heikotti :(
Penkin jälkeen oksetti :urjo:
Vipareiden jälkeen suihkuun :blow:

Ton kerran jälkeen en oo salille lähtenyt ellei alla ole parin tunnin sisällä nautittua tukevaa ateriaa.

Noi sumenemiset saattaa johtua siitä, että kovaa kun vääntää, niin niskan/pään lihakset jännittyy ja heikentää verenkiertoa. Ei sille varmaan oikein mitään voi.

Aina kun kierto on siinä vaiheessa, et tulee vedettyä raskaita vetoja niin korvissa kuuluu "tinnitystä" ja näkö menee "putkelle".
Musta tuntuu ihan normaalilta kun maksimia lähestyy. Verenpaine on normaali, eikä pitäis olla muuta vikaa, vikaa, vikaa...:D

Originally posted by Gamzae
Tosta syömäjutusta mulla on sen verran kokemuksia, että kerran menin salille aamupäivällä syömättä aamupalaa, seuraukset:

Kyykyn jälkeen heikotti :(
Penkin jälkeen oksetti :urjo:
Vipareiden jälkeen suihkuun :blow:

Liian pitkä aika - olit ilmeisesti syömättä yli 10 tuntia. Harjoittelemalla voi jaksaa aamulla treenata ilman aamupalaa jos yöunet ei oo liian pitkät, esim 6h ja iltapalana on syönyt myös hiilaria, ei vain protskua ja rasvaa. Mutta harjoittelemattomalle 3 tuntiakin syömättä on liikaa vaikka olisi tankannut päivän aikana hyvin monella aterialla. Pitää totutella pikku hiljaa.

Re: Re: Re: Re: Re: Pyörtyminen maastavedossa

Originally posted by Kraftwerk n
"Ärr Pentti Löylynhenkiiirrr prrkkele voimaa löylyllä prrrrrkele"

Tähän pitää huomenna pyrkiä :). Yleensä se on vain örinää, huohotusta, puuskutusta, sihinää ja joskus piereskelyä, nykyään harvemmin onneksi sitä.

Originally posted by Jesuiitta
Joskus ajat sitten vedossa ykköstä ottaessani tanko oli noin polvien kohdalla kun silmissä sumeni vaikka olivat auki.

Se vasta outoa olisi jos ei tulisi sumeaa kun silmät sulkee ;)

(ellei sit oo leikattu luomet auki niinku Rockyllä) :)

Tosi vanha topic, mutta ajankohtainen. Maastavetoenkoissa on pari kertaa ollut lähellä lähteä taju, mutta tänään kävi vähän hullusti kyykyn kanssa. Tein muutaman tempauksen ennen kyykkysarjaa, ja sitten kun kävin tekemään kyykkyjä ja nostin tangon olkapäille, niin aika pitkälti kaikki senjälkeiset tapahtumat ovat pimennossa siihen asti, kunnes heräsin lattialta tangon kanssa. :D Voi olla että johtuu jostain matalasta verensokerista tai verenpaineesta, koska vedin aamulla vain prodejuomaa, ja edeltävänä iltana syömingit jäivät melko vähälle, mutta pyörtymisen tunnetta on tullut joskus muulloinkin mm. saunassa ja joskus kun nousee seisomaan muuten vaan. Pystypunnerrukset ovat myös joskus aikaansaaneet lievää huippausta. :)

Tosi vanha topic, mutta ajankohtainen. Maastavetoenkoissa on pari kertaa ollut lähellä lähteä taju, mutta tänään kävi vähän hullusti kyykyn kanssa. Tein muutaman tempauksen ennen kyykkysarjaa, ja sitten kun kävin tekemään kyykkyjä ja nostin tangon olkapäille, niin aika pitkälti kaikki senjälkeiset tapahtumat ovat pimennossa siihen asti, kunnes heräsin lattialta tangon kanssa. :D Voi olla että johtuu jostain matalasta verensokerista tai verenpaineesta, koska vedin aamulla vain prodejuomaa, ja edeltävänä iltana syömingit jäivät melko vähälle, mutta pyörtymisen tunnetta on tullut joskus muulloinkin mm. saunassa ja joskus kun nousee seisomaan muuten vaan. Pystypunnerrukset ovat myös joskus aikaansaaneet lievää huippausta. :)

Kannattaa kyllä noi verenpaineet tsekkailla huolella. Ei toi nyt oo millään tavalla normaalia, varsinkaan jos rupee pystyyn noustessa huippaamaan...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, mittaa vaikka viikon ajan joka päivä aamuin illoin verenpaineet. Ennen mittausta istu paikallas 15min ja mittaa paine kahdesti parin minuutin välein. Ota kaikki tulokset ylös.

Viimeksi kun mittasin verenpaineen, se oli noin 130/80, enkä ole koskaan saanut huomautusta liian korkeasta tai matalasta verenpaineesta. Suvussa tosin on kaikenlaista sydänvikaa, verenpainetautia ja muuta paskaa, joten näin niin kun periaatteessa on aika epätodennäköistä että se johtuisi siitä. Musta tuntuu, että syypää on tanko, koska muistan, että se painoi niskaan kivuliaasti, ja jos on sattunut käymään niin että se on vähän painanut jotakin verisuonta, niin verenkierto ylöspäin on rajoittunut. Nyt kun tutkin niin oireet kyllä vastaisivat osittain matalaa verenpainetta mutta esimerkiksi matalan verensokerin kanssa täsmäävät ainoastaan heikotus ja käsien tärinä, mutta nuo nyt ovat melkein joka treenin jälkeisiä oireita, joten ei siitä sen suurempaa numeroa. Käyn kuitenkin just in case mittauttamassa verenpaineet tuossa päivemmällä.

On muuten eka kerta kun olen oikeasti pyörtynyt, eli siis ihan total blackout vintti pimeäksi. Kaikki aiemmat "bläkärikohtaukset" ovat olleet lähinnä näön sumenemista tai tähtien näkemistä, ja nämäkin kerrat voin luetella noin suurinpiirtein yhden käden sormin viimeisen 10 vuoden ajalta. Aamulla vedin tosin huiviin 200mg kofeiinia, 5g tauriinia, 5g kreaa, 10g arginiinia ja takana vähän niin ja näin nukuttu yö, joten tuo kombo voi kyllä teettää melkein mitä vaan. Kofeiinihan tietojeni mukaan piristää, mutta laskee verenpainetta / hidastaa pulssia.

Kyykkäilyn osalta meinaa vaan, että mun täytyy tehdä muutama turvaominaisuus lisää. Kun tankoon heittää oikeasti paljon rautaa, niin sitä EI ole kiva saada niskaan. :rolleyes:

Seuraavan kerran kiinnitän erityistä huomiota hengittämiseen. Se nimittäin tuppaa joskus unohtumaan - leuanvedoissakin sarja loppuu välillä siihen kun tajuan, että nyt loppuu happi. :)

Mielenkiintoinen ilmiö tuossa pyörtymisessä oli se, että mulle tuli ennen pyörtymistä jotenkin ennenkokemattoman euforinen tai hyvä olo, ja vielä kun heräsin maasta niin olo oli hyvä, kunnes aloin ihmetellä, että missä *tussa mä oikein olen, ja sitten tajusin makaavani nurkassa tanko niskan päällä. :D

Mittasin verenpaineen, ja se on 120/60. Onkos tämä nyt sitten hyvä vai huono vai keskiverto?

Kannattaa kyllä noi verenpaineet tsekkailla huolella. Ei toi nyt oo millään tavalla normaalia, varsinkaan jos rupee pystyyn noustessa huippaamaan...

Ihan normaali ilmiö tuo jos on luonnostaan matala verenpaine. Muutama vuos takaperin vielä melkein joka kerta kun oli pitempään istunut tai ollut makuulla ja nous nopeesti seisomaan niin muutamaks sekunniks hämärty silmissä ja vähän huippas. Ei vaan kerkiä veri pään mukana:D

Mittasin verenpaineen, ja se on 120/60. Onkos tämä nyt sitten hyvä vai huono vai keskiverto?

Todella hyvät noi lukemat on. Mittaa viellä pari kertaa eri ajankohtina.

e: jos noi lukemat tosta viellä laskee paljonkin, niin voipi olla syypää liian alhaiset verenpaineet.

Luultavasti matala verenpaine syynä. Jos huomaat ajoissa pyörtymisen merkit, niin ei syytä huoleen. Jos taas pyörtyminen tapahtuu yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta , niinkuin jollekin tuossa ylempänä, niin alkaa olla vaarallista. Kyykkäät toistasataa kiloa selässä, ja siitä lähtee taju, niin voi käydä ihan miten vaan. Itsellä on matala verenpaine, ja pari kertaa on ollut taju lähteä. Mulla tosin mave sarjan jälkeen. Olen aina ehtinyt kyykkyyn/istumaan, ennenkuin lähtee, ja sillä on mennyt ohi. Tosin huimaus on jäänyt muutamaksi tunniksi, mutta treenin olen silti pystynyt viemään loppuun senkin jälkeen.Tietysti kannattaa muistaa hengittää myös sarjan aikana.

Maastavedossa päähän tulee kova paine jolloin kaulan valtimot joutuvat "puristuksiin" joten hapen kuljettaminen hankaloittuu ja rupeaa huippaamaan/taju lähtee. Ei siinä sen kummempia ja kyllä melko usein kyykyssä tai mavessa jollakin lähtee taju tai kuset tulee housuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom