Pyöräily

Nyt on maantiepyörä ollu alla jo parisen kuukautta ja lenkkejä on tullut tehtyä vaihtelevilla pituuksilla 30 min aina tuonne 3 tuntiin. Nyt olis tarkoitus kerätä pikkasen jerkkua tuonne reisi-pohje-osastolle niin tarttuuko se paremmin lyhyillä ja kovatemposilla vai pitkillä ja kuitenkin kohtuu kovatemposilla lenkeillä? Peruskunto on hyvä ja tarkoitus olis vetää syyskuus tour de helsinki ekaa kertaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parhaat treenit maantiefillarilla vauhdin kasvattamiseksi? Juoksusta vedot ym tuttuja mutta en osaa oikein soveltaa niitä fillarointiin. Laittakaas jotain esimerkkejä tietäjät. Eilen yrittelin mäkisesä maastossa pitää 25 km/h vauhtia siten että jokaiseen mäkeen "hyökkäsin" ja tasaisella keskityin pitämään minimissään tuon tavoitenopeuden. Kokonaisuudessaan 2 h lenkki ja lopussa 20 min palauttelua.
 
Nyt on maantiepyörä ollu alla jo parisen kuukautta ja lenkkejä on tullut tehtyä vaihtelevilla pituuksilla 30 min aina tuonne 3 tuntiin. Nyt olis tarkoitus kerätä pikkasen jerkkua tuonne reisi-pohje-osastolle niin tarttuuko se paremmin lyhyillä ja kovatemposilla vai pitkillä ja kuitenkin kohtuu kovatemposilla lenkeillä? Peruskunto on hyvä ja tarkoitus olis vetää syyskuus tour de helsinki ekaa kertaa.

Parhaat treenit maantiefillarilla vauhdin kasvattamiseksi? Juoksusta vedot ym tuttuja mutta en osaa oikein soveltaa niitä fillarointiin. Laittakaas jotain esimerkkejä tietäjät. Eilen yrittelin mäkisesä maastossa pitää 25 km/h vauhtia siten että jokaiseen mäkeen "hyökkäsin" ja tasaisella keskityin pitämään minimissään tuon tavoitenopeuden. Kokonaisuudessaan 2 h lenkki ja lopussa 20 min palauttelua.

Vauhti kasvaa, kun lisätään tehoa (unohdetaan aerodynamiikka jne.), eli loppupeleissä on kyse käytettävissä olevan tehon kasvattamisesta. Suorituksen pituudella on tietysti merkitystä ja näin ollen myös harjoittelulla. Tehoa fillaroidessa on normijampalla jotain 200-300 watin väliltä, kun puhutaan noin tunnin kestävästä suorituksesta. Tehon nostamiseen on erilaisia keinoja ja juoksusta tutut vedot toimii myös pyöräilyssä ja ovat varmaankin paras tapa nostaa tuota kynnystehoa.
Kun treeniä on jo jonkin verran alla, voisi perusharjoitteena kynnystehon nostoon toimia vaikka perus 2x20min, eli 15min lämmittely, 5min tunnin max. teholla, 5min kevyesti, 20min 88-94% tunnin max. tehosta, 15min kevyesti, 20min 88-94% tunnin max. tehosta ja loppuun >15min kevyesti. Tehomittaria harvemmalla on käytössä, mutta nuo lukemat on about sellaisia, että ajaminen ei oo enää kovin mukavaa ja keskustelu on käytönnössä aika mahdotonta. Sykkeet pyörii kuskista riippuen jossain 85-92% maksimeista. Kun noita treenejä on ajettu jonkin verran, voidaan tehoa nostaa 94-105% max. tunnin tehosta. Ilman mittaria mennään aika lailla tuntuman mukaan, mutta tasaisella ajettaessa kahteen suuntaan voi saada jo jonkinlaisen mitattavan suureen keskinopeudesta. Vetojen määrää ja kestoa voi vaihdella, alussa kannattaa tyytyä ehkä 10min pituisiin.

Hapenottokyvyn kasvattamiseen vedot n. 3-8min ja tehoja 106-120% tunnin maxeista, aerobisen kapasiteetin kasvattamiseen 30s-3min ja 120-150. Lopetus kun kolmanteen vetoon verrattuna keskimääräinen teho (tai aika, kun reitti on sama) putoaa 5min vedossa 5-7%, 3min 8-9% ja 30s 12-15%.

Voimaa voi hakea lyhyillä, alle 30s vedoilla ja raskaalla välityksellä. Esim. 10min ajan 15s kovaa ja 15s hiljaa, 20min keyesti ja 10min ajan 10s "täysiä" ja 2min kevyesti x10, loppuun kevyttä.

Tietysti näiden lisäksi palauttavaa, peruskestävyyttä kevyellä teholla pitkään, reipasta vauhtia pari tuntia välillä ja lepoa.
 
kyllähän nyt rasvaa varmasti palaa joka puolelta kehoa, itse ajan maatopyörällä sellaista 23km lenkkiä, keskinopeus sellaiset 20km/h, ja kyllä joka lenkin jälkeen on hiki päällänsä
 
Juu, kohta pitäis lähteä täältä Helsingistä ajamaan kohti Tahkoa.

no mites meni tahko? ittellä suht ok, tosin reittikin oli todella nopee. about tavoitteeseen mentiin eikä paukkuja juuri jäänyt. kisan keskisyke 180, maxit 191 el grandessa, eli vauhdinjako kohillaan. loisto kelit taas ja hyvää seuraa matkalla :)
 
Oli kyllä mukavaa tahkolla. Eka reissuni tuonne ikinä ja 60km meni alta viiden tunnin. Oma tavoite täyttyi. Ensi vuonna alta 4:30 sitten. Oli kyllä helvetillinen loput 30km kun kummatkin reidet kramppaili pahasti jo 30km kohdalla.
 
Heh, mulla meni aika vituiksi. Se reitin teknisyys yllätti enkä ollu ollenkaan harjotellu niin teknistä maastoa. Tuloksena kuudet pannut ja sen mukaisesti 60km matkaan menikin aikaa reilu 6 tuntia. Tulin kuitenkin elossa maaliin ja nyt tietää mitä ensi vuonna odottaa ja voi harjotella sen mukaisesti. Kunto riitti sen verran mitä olin varautunutkin ja jaloista ei loppunut puhti missään vaiheessa. Nyt pitää vaan opetella ajamaan. ;)
 
Kävikö pahasti pannuissa? Mä tykkäsin tuolla reitillä juuri siitä teknisyydestä, ihan samanlaista maastoa mitä muutenkin tulee ajeltua. Varsinkin ne kivikkoiset ja juurakkoiset alamäet oli parasta antia koko reitillä, niissä pääsikin menemään aika hyvin edessä ajavien ohi kun päästeli menemään suorinta reittiä kivikkojen yli. Ensi vuonna pitää lähtöryhmä valita vähän tarkemmin, nyt meni 2. huollolle asti iso osa poluista muiden perässä jarrutellessa. Toisaalta, soratiellä ja asfaltilla sitten tipuin vauhdista ihan totaalisesti.
 
...Mä tykkäsin tuolla reitillä juuri siitä teknisyydestä, ihan samanlaista maastoa mitä muutenkin tulee ajeltua. Varsinkin ne kivikkoiset ja juurakkoiset alamäet oli parasta antia koko reitillä, niissä pääsikin menemään aika hyvin edessä ajavien ohi kun päästeli menemään suorinta reittiä kivikkojen yli. Ensi vuonna pitää lähtöryhmä valita vähän tarkemmin, nyt meni 2. huollolle asti iso osa poluista muiden perässä jarrutellessa. Toisaalta, soratiellä ja asfaltilla sitten tipuin vauhdista ihan totaalisesti.

Heh, mulla meni aika vituiksi. Se reitin teknisyys yllätti enkä ollu ollenkaan harjotellu niin teknistä maastoa. Tuloksena kuudet pannut ja sen mukaisesti 60km matkaan menikin aikaa reilu 6 tuntia. Tulin kuitenkin elossa maaliin ja nyt tietää mitä ensi vuonna odottaa ja voi harjotella sen mukaisesti. Kunto riitti sen verran mitä olin varautunutkin ja jaloista ei loppunut puhti missään vaiheessa. Nyt pitää vaan opetella ajamaan. ;)

Tahkon reittihän on siitä kiva, että siellä on tosiaan ihan oikeeta maastoa. Vaikeus riippunee aika paljon kuskista, miulle kelpais vähän haastavampikin reitti. Alkua voi hieman kyllä kritisoida, ekat 10km on aika lailla tietä pitkin, siihen vois hyvin laittaa polkupätkää tai jonkun kunnon seinänousun lämmittämään lihakset ;) Kannattaa mennä ehdottomasti sellaiseen lähtöryhmään, että pääsee ajelemaan suht kärkiporukoissa. Itte ajoin siinä nopeimmassa ja vaikka maalissa oli eellä alle 80 kuuskymppisen kuskia (+ 120 nopeimmat ja Paula :jahas:) niin kyllä siellä jonoteltiin ja jonossa ajeltiin taas kerran ~40km asti. Viime vuonna ajoin kakkoslähtöryhmässä ja siinä sai vetää melko lailla omaa tahtia, kun eessä ei ollu kovin montaa kuskia.
Yllätin kyllä itteni ajamalla suorastaan järkevästi ilman mitään suurempia riskejä ja himmailin mäissä, kun alko nykimään lihaksissa. El Grandessa otettiin taas kerran päänahkoja oikein urakalla, siinä saa nostettua sijoitusta aika hyvin, jos on paukkuja jälellä. Järvikin kierrettiin paritempona tuntemattomaksi jääneen kuskin kanssa, jätettiin 4 kaveria ihan viimosilla kilometreillä. Omalta kohdalta ei paljoa paremmin ois voinu mennä, about kaikki tuli laitettua peliin :)
 
Ei käynyt pahasti kaatuillessa. Mustelmia ja naarmuja vaan. Vauhti oli kaikissa sen verta etanamainen ettei siinä itteään pahasti voinut rikkoa. Mun lähtöryhmä on kyllä selkeesti vaan siinä "nautiskelijoiden" joukossa vaikka en kauheesti ehdi nautiskelemaan, koska reitti ja kisa on mun taidoille ja kunnolle kuitenkin sen verran haastava. Saa nähdä miten ensi vuonna käy.
 
Tahkon tapahtuma oli jälleen loistavasti järjestetty ja omakin valmistautuminen tuntui osuneen kohdalleen, joka teki ajosta mukavaa. Aika parani 18min entisestä ja kuuskymppiä kellottui aikaan 3h26min. Reittimuutokset oli onnistuneita paitsi se Kinahmi II:n keskiväli, jota ei vielä edes teoriassa ollut mahdollista ajaa ylös
 
Tahkon tapahtuma oli jälleen loistavasti järjestetty ja omakin valmistautuminen tuntui osuneen kohdalleen, joka teki ajosta mukavaa. Aika parani 18min entisestä ja kuuskymppiä kellottui aikaan 3h26min. Reittimuutokset oli onnistuneita paitsi se Kinahmi II:n keskiväli, jota ei vielä edes teoriassa ollut mahdollista ajaa ylös

Viime vuonna taidettiin ajella maaliin melkein peräjälkeen :) Nyt tuli muuta minuutti enemmän eroa, mutta aika samoja vauhteja kuitenkin. Oli pari tuttua marakisoista ajamassa ja yllättäen nekin tuli samoja kyytejä, ei se reitti näköjään kovin paljoa vaikuta. Kinahmi II oli miun mielestä huono, lasku sieltä taas ihan ok.
 
Gaf: Niin taisi ollakin :) Tänä vuonna sait watteja reisistä irti allekirjoittanutta enemmän. Itsellä ollut vähän loukkaantumisia tällä kaudella (selkä/olkapää), joten en lähtenyt edes ennätystä tavoittelemaan. Yllätys oli iso, kun aika parani noinkin paljon! Tosin reitti oli viime vuotta vauhdikkaampi. Koitin vaan rullata tasaista vauhtia koko matkan ja El Grandellakin oli vielä kohtalaisesti paukkuja jäljellä. Taisi olla myös eka Tahko ettei tullut krampin kramppia.

Nyt voisikin laittaa täysjouston vähäksi aikaa huoltopukille ja kaivaa maantiesukkulan esiin :)
 
Noniin, kuten edellisessä postissa mainitsinkin, niin täpäri on pysynyt huoltopukilla ja maantiepyörää on ulkoilutettu ahkerammin. Perjantaina nykäisin kauden pisimmän maantielenkin 210km. Reittinä Lappeenranta - Mikkeli - Varkaus. Suoritusaika 6.14.59 ja keskarit 33.7km/h. Vaikka reissu sujuikin paremmin kuin osasin odottaa, niin nousuja pitäisi oppia ajamaan aika paljon tehokkaammin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom