Mä tilasin viime vuonna Frielin Triathlon-raamatun CDON.comista. Hinta parikymppiä ja on kyllä todella mahtava opus. Todella kattava triathlon-opas, jossa on kaikki ainekset kunnon treenikauden rakentamiseen. Lisäks löytyy asiaa fysiologiasta, palautumisesta, ravinnosta, puntista, tekniikoista, välineistä jne. Monet urheilukirjat on sellaista epäpätevää höpöttelyä ja mutuilua, mutta Frielillä on kyllä aina perustelut omille väitteilleen. Usein vielä perustelut pohjaa ihan oikeisiin tutkimuksiin tai ainakin järkeviin teorioihin. Annan helposti 5/5.
Oon lukenut myös ton Pyöräily-raamatun ja hyvä sekin oli. Rahoille saa varmaan kuitenkin enemmän vastinetta tri-kirjalla, koska se on selvästi laajempi.
Nyt mulla on työn alla Frielin uus Triathlon Science. Vaikuttaa vähän tieteellisemmältä, koska kirja tuntuu pääasiassa esittelevän tutkimuksia ja teorioita eri triathlonin aihealueista. Laadukas teos kuitenkin ensisilmäilyn perusteella tämäkin.
Englannin kielellä löytyy kyllä kirjoja ihan pyöräilijän/triathleetin voimailuunkin. Olen harkinnut jonkun kirjan ostamista, mutta pitäisi ensin selvittää, että missä on tuhtia asiaa eikä sitä mainitsemaani ympäripyöreää jutustelua.