Puuttuuko keneltäkään hampaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhop
  • Aloitettu Aloitettu
Puuttuuko pakkislaisilta hampaita suusta?:D Mulla on huomenna hammaslääkäri koska lähti vähän aikaa sitten paikka irti ja huomenna sitten selviää saako siihen laitettua uutta paikkaa. Jos ei saa niin hammas pitää ottaa pois koska sinne on päässyt liikaa bakteereita mitä ei saada pois :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meinasitko, että pakkislaiset ois tapellu? :D Ku tollasta kysyt. Iteltä ei (vielä) puutu :)

Mitenkäs hampaiden paikat yleensä kestää? Sain elämäni ekan paikan hampaaseen viimeksi kun hammaslekurilla kävin. Joutuuko niitä sitten korjailemaan myöhemmin vai pysyykö ne yleensä sitten kanssa paikallaan? Eihän se poraaminen mitään ylitsepääsemätöntä ole mut kyllä mä parempaakin ajankäyttöä keksin.

Mullon pari tsipaletta liikaa, et jos tulee välttämätön hampaiden kaipuun tarpeen puute, ni älä soita mulle.

Yksi viisaudenhammas puuttuu, tammikuussa lähtee toinen ja ylhäältä viisauden hampaat joskus myöhemmin. Tikkejä mulle laitettiin viisaudenhampaan poistohaavaan, mutta voi olla ettei tavallisen hampaan poistaminen vaadi yhtä suurta operaatiota.

Onko teiltä revitty noi hampaan irti? Meneekö arpi nopeasti umpeen vai laitetaanko siihen tikkejä? Varmaan pari ensimmäistä päivää särkee?

Viisauden hampaat lähti intissä ylhäältä (ja ilmeisesti kaikki viisaus niiden mukana). Ei laitettu tikkejä, mut salmiakki peitti hyvin veren maun, mitä ne ny sen muutaman tunnin jakso vuotaa... Toinen sattu pirusti, ku ne päätti repii hampaat pelkästään tunnin väliajalla ja eivät sitte toisella kerralla kehannee tunkee ni paljoo puudutusainetta.

Onko teiltä revitty noi hampaan irti? Meneekö arpi nopeasti umpeen vai laitetaanko siihen tikkejä? Varmaan pari ensimmäistä päivää särkee?
Jep, multa "revitty" kaikki seitsemän. Neljä ensimmäistä lähti vähän snadimpana ja kolme viisuria sitten myöhemmin. Niistä pari viimestä ihan muutama viikko sitten. Ylähampaat on mun käsittääkseni noista viisureista yleensä ainakin helpommat, eli lähtee ihan vetämällä. Tikkejä ei yleensä tarvita, vaan se reikä umpeutuu hiljalleen itsestää. Alaviisureissa mulla ainakin on/oli juuret niin solmussa, että se jouduttiin leikkaamaan. Ien siinä leikataan ensin hallitusti auki (ei siis repeile miten sattuu) ja sen jälkeen porataan hammas paloiksi ja otetaan juuret yksi kerrallaan sellasesta suunnasta, johon ne hyvin tuntuu tulevan. Tikkejä tarvitaan ja kipeä on pari viikkoa. Ei kuitenkaan musta sen kummemmin kuin ylähampaidenkaan poiston jälkeen. Jos jotain kamppailu-urheilua tms. harrastat, niin taukoa tulee, koska leukaluu ei kestä iskuja n. kuukauteen poistojen jälkeen.

Jos siinä kaikki menee putkeen, niin se vuotaa vajaan vuorokauden. Jos vuotaa pitempään, niin siihen poistokohtaan on jäänyt muodostumatta verihyytymä, joka sen vuodon tyrehdyttää.

Muutaman ekan vuorokauden aikana safkan on syytä olla aika viileetä, pehmeetä tai nestemäistä (keittoja jne.) Sitten voi hiljalleen alkaa siirtymään vähän pureskeltavampaan ravintoon. Varmaan riippuu aika paljon tapauksesta, mutta kyllä mulla ainakin pari viikkoa oli pureskeleminen hankalaa sillä puolella, jolta niitä hampaita oli poistettu. Ainakin niitä viisureita poistettaessa joudutaan poiston aikana "nojaamaan" muihin hampaisiin, jolloin ne vähän liikkuu. Tämä taas aiheuttaa puruarkuutta joksikin aikaa.

Eli, vuoto tuskin on ongelma, puruarkuus ja kipu pikemminkin. Mulla siis ainkin silloin, kun otettiin molemmat saman puolen viisurit kerralla.

Meikällä vuoti toisella puolella kolme päivää, alas laitettiin tikit! Puudusta 5 ampullia, kun ei meinanut vaikuttaa.. Kyllä oli kivaa!!

Mulla vuosi viisaudenhampaan poiston jälkeen haava kolme päivää, lisäksi se oli lähemmäs viikon todella kipeä. Mutta viisauden hammas revittiin viidessä osassa pois suusta ja koska hammas ei ollut vielä tullut edes näkyviin jouduttiin se "kaivamaan" esiin. Tavallisen hampaan poisto menee luultavasti paljon helpommalla.

Joo, on kiskottu kolme viisuria ja vissiin ainakin kaksi muutakin hammasta pois. Ainoa vähänkään isompi ja/tai vaikeampi tapaus oli vas. alhaalla ollut viisuri, muut ovat olleet vaivattomia. Nyt pitäisi varmaankin alhaalta oikealta iso puruhammas vielä poistaa. Siinä oli joskus kauan sitten iso reikä, sen jälkeen toki iso paikka.

Myöhemmin siihen tehtiin juurihoito. Se toimenpide kuulemma haurastuttaa hammasta hieman. Ehkä siitä johtuen ja ehkä siksi, että siihen aikoinaan pistettiin halpismuovipaikka (muuan lekuri sanoi, että muovi lämpölaajenee eri tahtia, kuin hammasluu), paikka alkoi lohkeilla ja viimelopussa pari viikkoa sitten itse hammaskin.

Nyt näyttäisi siltä, että koko hampaanrotiskon joutuu otattamaan pois ja tilalle tulisi joko silta tai implantti. Tuskin tuosta enää peruspaikkauksella kunnon leegoa saa. Silta olisi halvempi, muttei varmaankaan niin hyvä ratkaisu. Kuulin juttua, että Tallinnassa saisi laadukasta hampilekurin palvelua/työtä paljonkin Suomea halvemmalla, joten pitää ottaa selvää. Suomessahan implantin laitto maksaa vissiin noin 1500€ vähintään. :(

Tämmöistä firmaa mulle kehuttiin: http://www.citymed.ee/index.php
Liekö jollain helsinkiläisellä esim. kokemusta Tallinnan yksityisistä hampilekuripalveluista? Jos kyllä, niin oliko laatutyötä ja paljonko maksoi verrattuna Suomen hintoihin?

Mulla otettiin vuosi sitten 2 viisuria ja toissa viikolla loput 2. Ylähammas on lähenyt molemmilla kerroilla nätisti, hyvä että on ehtinyt huomata kun lekuri on ne jo vetänyt pois. Alahampaan kanssa on ollut vähän enemmän vääntöä.

Ekalla kerralla laitettiin tikit sekä ylös että alas, ja kipulääkettä vetelin muutaman päivän ajan. Paranivat aika hyvin, vuoto kesti saman päivän iltaan kun en malttanut purra kunnolla sitä tuppoa suussa, muuten olis varmaan hyytynyt nopeemmin. Tokalla kerralla vuoto loppui muuutamassa tunnissa.

Uusimmassa operaatiossa alahammas ei ollut vielä noussut, joten se piti ensin kaivella esille. Tuntui aika hurjalta se vetäminen kun piti jännittää leukaa aika reilusti ja liikkui siinä sitten koko rivistö. Mutta yhtenä palana lähti, eikä kipua siinä vaiheessa tuntunut. Puudutuksen loputtua kipu oli melkoinen kun lääkkeen ottaminen venyi, mutta hyvin se sit lääkkeillä pysyi poissa. Tikit laitettiin tällä kertaa vaan alas, ilmeisesti ylös niitä ei laiteta jos ei tule yhteyttä poskionteloon. Enää ei tunnu haavaa alhaalla, joten varsin hyvin on sekin parantunut. Iso monttu sinne on kylläkin jäänyt, pitää huuhtoa aika reilusti ettei jää ruokaa sinne jemmaan. Leukalukko mulla on vieläkin, sämpylä pitää syödä kahdessa osassa ja vieläkin on pakko vältellä kovaa syötävää ja puremista.

Aika nopeesti noista molemmista on toipunut. Liikuntahan siinä pitää muutama päivä vältellä, mutta eipä mömmöissä ja marsuposkisena salille hirveästi mieli tehnytkään.

2 hammasta puuttuu, joista toinen on viisuri. Tuli tuossa vuosi takaperin hoidatettua hampaat kuntoon, mutta vähän liian myöhään. Senpä takia jouduttiin yksi hammas poistamaan oikealta alhaalta.
Molemmat hampaat poistettiin samanaikaisesti leikkaamalla, joten myös se viisuri puuttuu oikealta alhaalta. Ei koskenut kuin lompakkoon. Ekana ilta puudutuksenaineen vaikutuksen loppumisen jälkeen teki vähän kipeää suuhun, mutta muuten ei juurikaan.
Pari päivää tuli syötyä jugurttia ja viiliksiä. Sitten uskalsi siirtyä jopa makaroniin, ja muuhun pehmeään ruokaan. Joku 1½ viikkoa meni kun uskalsin ruisleipää taas syödä.

Nyt tarvitsisi käydä poistattamassa vasemmalta alhaalta viisuri, kun se ilmoittelee olemassa olostaan välillä. Menee ien turhan kipeäksi.
Ei vaan juuri nyt olisi oikein varaa lähteä moista operaatiota suorittamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom