Puolustusvoimat työnantajana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu
Katsoiko kukaan silminnäkijää torstaina?

Paljonko nettoavat turvallisuus alan ammattilaiset irak:ssa
haastattelussa ranskaa puhuva mies sanoi että sopiva palkka on noin
12000€ /kk

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän :offtopic:, mutta hieman huvittavaa lukea, kun jotkut ei millään voi ymmärtää miksi joku haluaisi PV:in töihin. Ja tuskin kukaan sinne menisikään jos se olisi ihan samaa kuin varusmiehenä. Ja eiköhön tosiaan ole aika kutsumusammatti, itseä kiinnostaa kuuri sen takia, että se vain tuntuu oikealta valinnalta, vaikka mahdollisuus paljon parempaan palkkaan muualla olisikin, niin ne hommat ei motivoi nyt tippaakaan.

Osaako joku sanoa, että jos menee kouluun vaikkapa rannikkojääkärilinjalle, niin onko automaattisesti tarjolla ainoastaan hommia samalla "alalla"?

Matsku sanoi:
Paljonko nettoavat turvallisuus alan ammattilaiset irak:ssa
haastattelussa ranskaa puhuva mies sanoi että sopiva palkka on noin
12000€ /kk

Palkkasotilaan liksa on tunnetusti kova, harva olisi valmis kuolemaan muutaman roposen tähden. Ainahan voi yritää vaikka muukalaislegioonaan.

lej sanoi:
Osaako joku sanoa, että jos menee kouluun vaikkapa rannikkojääkärilinjalle, niin onko automaattisesti tarjolla ainoastaan hommia samalla "alalla"?

Ei missään tapauksessa. Et välttämättä pääse edes ko. linjan töihin valmistuttuasi.

Tape sanoi:
Ei missään tapauksessa. Et välttämättä pääse edes ko. linjan töihin valmistuttuasi.
Osaatko sanoa miten suhtaudutaan siihen, että jos suorittaa vaikka perusopinnot ja sen jälkeen on vaikka sen viisi vuotta ja sitten siirtyy muualle? Tai aikaisemmin. Tällä hetkellä jos kouluun pääsen niin tarkoitus kuitenkin olisi vaikkapa perusopintojen hälkeen olla ainakin se viisi vuotta. Ja toinen vaihtoehto olisi sitten se maisterin tutkinto, se kun antaa mahdollisuuden varmaan vähän parempaan urakehitykseen.

Itse olin intin jälkeen (-94) ankarimpaan lama-aikaan kouluttajana pv:ssa 10 kk, jälkeenpäin ajatellen yksi mielekkäimmistä työtehtävistä missä olen ollut. Palkka oli tietysti pieni (enpä tuota edes muista että kuinka pieni) mutta kun PV:n kämpissä asui niin eipä kiinteätkään kulut päätä huimanneet. Ymmärtääkseni edelleen näitä entisiä kesävänskän hommia on tarjolla ja ainakin itse suosittelen että jos joku on alasta kiinnostunut niin ei muuta kuin hakemusta sisään ja katsomaan miltä firma näyttää työntekijän silmin.

Tape sanoi:
Marek, kerro hommasta, mihin haet, niin voisi olla helpompi vastata.

Joo elikäs elektroniikka-asentajaksi hain, ammunnanhallintajärjestelmien huoltoa yms. Kuvauksessa oli myöskin osallistuminen taisteluharjoituksiin.

Jäin ylikessun virkaan vuodeksi pari vuotta sitten heti varusmiespalveluksen jälkeen ja kyllä se ero oli melkoinen varusmiesaikoihin nähden. Aluksi tietysti hieman nihkeää, mutta jo kuukauden jälkeen homma tasottu siinä määrin, että tunsi olonsa kotoisaksi. Kunhan vaan pystyy todistamaan esimiehilleen miten sosiaalinen ja ammattitaitoinen ihminen sitä on, ni luottamus pelaa. Paskinta kaikessa oli ehdottomasti kankeus kaikessa hierarkisessa toiminnassa sekä välillä ne totaaliset paskanakit metsäleirellä (en jaksa luetella, niitä kuitenkin riitti). Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan hyvä ja kasvattava kokemus. Onpahan taas yksi työtodistus lisää muiden joukkoon...

Palkka oli keskimäärin kuukaudessa (laskien koko vuoden ansioista) n. 1600 €.
Tosin pusikossa tuli vietettyä työsuhteesta ajallisesti n. 12 viikkoa, mikä näkyy huomattavasti palkassa.

Suosittelen ehdottomasti kaikille Maasotakouluun pyrkiville, jotka hiemankin arpovat tilannetta, hakemaan sopimussotilaan virkaan pv:lle. Jo puolessa vuodessa huomaa, kiinnostaako hommat pv:llä vai ei.

Seuraavaksi kiikarissa olisikin haku rauhanturvatehtäviin, ajankohta tosin on vielä avoin.

lej sanoi:
Vähän :offtopic:, mutta hieman huvittavaa lukea, kun jotkut ei millään voi ymmärtää miksi joku haluaisi PV:in töihin. Ja tuskin kukaan sinne menisikään jos se olisi ihan samaa kuin varusmiehenä. Ja eiköhön tosiaan ole aika kutsumusammatti, itseä kiinnostaa kuuri sen takia, että se vain tuntuu oikealta valinnalta, vaikka mahdollisuus paljon parempaan palkkaan muualla olisikin, niin ne hommat ei motivoi nyt tippaakaan.

Tietääkseni kadeteille nakataan lista käteen jossa on työpaikat, joista sitten parhaiten koulussa menestyneet pääsevät valitsemaan ensimmäisenä.

Mä olin kanssa puolen vuoden pätkän sopimussotilaana vuonna -99 kun ei oikeen muita töitä ollu tarjolla ja tollanen putkahti esiin. Palkasta tais jäädä käteen karvan päälle 5000mk kuussa. Mikäs siinä, ruokalassa makso sapuska 17mk ja sai syödä niin paljon kun jakso, työpäivät ihan mukavia ja hiljasia, kävin välillä morttien kanssa kävelyllä(marssilla höntsäsin mukana, joskus olin ampumassakin) ja tietysti 4x viikossa salilla. Tosta puolen vuoden jaksostakin olin vajaan kuukauden lomalla kun sattu joulun pyhät hyvin ja otin kertyneet lomat samaan.

Intin hommista...itsellä on kokemusta sopimussotilaan hommista sekä määräaikaisen reserviupseerin hommista. Eli oon siis suorittanut upseerin perusopinnot, jonka jälkeen menin töihin, vaikka olisi ollut mahdollisuus jatkaa opiskelua. Havaintoja ko. alalta
- Kouluajasta en pitänyt, sen vuoksi en opintoja jatkanutkaan. Intin hierarkia toimii koko kankeudessaan, tämän lisäksi tulee vielä se pakollinen kadettiperinnepaska, joka olisi vielä korostunut 2. opiskeluvuotena Santahaminassa. 1. vuosihan opiskellaan Lappeenrannassa, eikä siellä vielä minun aikana ollut vanhempien vuosikurssien kadetteja samaan aikaan. Maksettiinhan tuosta ajasta tietysti päiväraha, ja asuminen + ruoka ilmaista, mutta silti ei mun juttu
- Vuoden opiskelujen jälkeen töihin vänskäksi: joukko - osasto johon menin oli sama missä olin ollut ylikessuna, joten tunsin suurimman osan kapiasista ennalta. Palkka ei ollut päätähuimaava, peruspalkka jotain 1400e / kk, siihen sitten lisät päälle. Leirien ajalta tuli hyvin liksaa, yksi leirivrk toi palkkaan lisää noin 100e. Töissäolon aikana palkkaussysteemi muuttui A - palkkaluokista tulospalkkaan. Vaikka liksan olisi pitänyt nousta, niin mulla ainakin tuli muutoksen jälkeen n.50e vähemmän kuussa. Palkka olisi kai nuossut asteittain, mutta ei ehtinyt mulla nousta kun olin hommissa vaan vuoden päivät. Ylikessuna peruspalkka oli muistaakseni jotain 100e vähemmän kun vänskällä, leirejä oli ainakin mulla molemmissa hommissa samalla tavalla, n. 40 vrk / vuosi. Työ"kaverit" pääasiassa OK, tosin oli niitä mulkkujakin. Hommat vaihteli tosi paljon, välillä viikkokaupalla venyttelyä, välillä pitkää päivää, iltatöitä yms. ( + tietysti leirit, "parhaimmillaan" 3 viikon aikana 14vrk leirillä )
- Yksi paskimmista hommista upseerin duunissa nykyään on työsuhteiden määräaikaisuus. Eli vaikka opiskelee 3 vuotta ( lutiksi), saa vain 10 vuoden määräaikaisen duunin, jota voi jatkaa 5 vuodella. Vuoden opiskeluilla sopimukset jotain 5 + 5v, itelläni oli vaan vuoden soppari, koska en varsinaisesti valmistunut vaan lopetin opinnot kesken. Eli jos haluaa vakipaikan, pitää kärsiä koulussa 4v ja valmistua ylilutiksi.
- Noissa hommissa ei tosiaan paljon kiitosta / palkintoja heru, semmosta perus vittumaista puurtamista se on. Lomia oli tosin mullakin ihan hyvin, ja vapaapäiviä oli helppo järkätä kun niitä tarvitsi. 3 viikon jaksossa sai tulla työtunteja n.114, eli arkivapaita tuli käytännössä joka jaksoon.
- Kovin hurjia tuloksia punttihommissa on turha kapiaisen odottaa, pitkät leiriputket vei ainakin mulla sen vähän kehityksen mitä oli "kassukuukausina" saanut aikaiseksi. Liikuntaahan leireillä kyllä saa, ainakin jv hommissa...
- Joiltain vanhemmilta opistoupseereilta / ex - sotilasmestareilta sai välillä kuunnella vittuilua tyyliin "onko se vänskä oppinut mitään vuodessa", mutta niistä nyt en paljoa perustanut, katkerien jarrujen höpinöitä.

Näin siis upseerin hommat, sotilasammattihenkilöillä ja siviilityöntekijöillä on omat systeemit, joista en hirveesti tiedä. Haku on tosin päällä vartiopäällikön (sotilasammattihenkilö) duuniin, saa nähdä tärppääkö, kun ei itsellä spol - koulutusta ole takana. Itselleni ei jäänyt varsinaista paskanmakua suuhun intin hommista, jos jaksaa opiskella itsensä ylilutiksi ja reipas leirielämä ei haittaa, niin kyllä ne ihan ok hommia on. Yliluutnanttina urakin rupee jossain vaiheessa etenemään, ei tarvia loppuikää varusmiesten kanssa touhuta.

En tiedä oliko tästä vuodatuksesta kellekkään mitään iloa, mutta jos joku tästä saa jotain irti, niin hyvä homma.

P.S. Eka postaus palstalle, toivottavasti ei mennyt ihan vituiksi...

Toi Zeikin postaus antoi ainakin mulle vastauksen suurimpaan osaan asioista jotka askarruttaa.

Ainoastaan kiinnostaa mitä kadettiperinne paska on? Kun siitä moni on maininnut. Ei tosin täällä.

lej sanoi:
Toi Zeikin postaus antoi ainakin mulle vastauksen suurimpaan osaan asioista jotka askarruttaa.

Ainoastaan kiinnostaa mitä kadettiperinne paska on? Kun siitä moni on maininnut. Ei tosin täällä.

Oliskohan sitä, että ensimmäisen vuosikurssin kadetti joutuu melkein pyyhkimään vanhempien kadettien perseet, toimimaan juoksupoikana, viihdyttäjänä yms.
Eli aika koiran asemassa alkuun, korjatkaa jos olen väärässä.

Joo aika lailla tommosta se kadettiperinnehomma on, itsellähän ei hirveesti kokemusta siitä ole, mitä nyt ekan opiskeluvuoden pakolliset tanssikurssit, illallis"harjoittelut" yms. jäykistelyt, mutta ne nyt oli ihan ok verrattuna siihen, mitä on juttuja kuullut Santahaminan meiningistä. Omalla työpaikalla ainakin jokainen yliluutnantti kertoili juttuja vitsikypäristä, kaappikelloista, uimahallin laattojen laskemisesta ynnä muista pikku tehtävistä joita simpuilla teetettiin. ( simppu = 1. vuosikurssin kadetti) En tiedä sitten onko tuo meininki muuttunut koulutusuudistuksen myötä, veikkaisin että ei. Jos palstalla pyörii joku joka ko. laitoksessa opiskelee, niin voisi valistaa miten siellä nykyään hommat toimii.

En tiedä kadettiperinteestä sen enempää kuin mitä intissä satuin kuulemaan: Meillä oli 2002 tuore vänskä, ja se kertoi, että oli laitettu "sauvakävelemään" joku monen kilsan lenkki joidenkin rautaputkien kanssa. Oli ollu kädet siteissä kai jonkin aikaa sen reissun jälkeen.

Millasta se opiskelu siellä mpkk:lla oli? Rankkaa? Oliko paljon käytännön opetusta vai teoriaa? Kuinka paljon meni opiskeluun aikaa päivässä, ja jäikö vapaa-aikaa?

Janne22 sanoi:
Millasta se opiskelu siellä mpkk:lla oli? Rankkaa? Oliko paljon käytännön opetusta vai teoriaa? Kuinka paljon meni opiskeluun aikaa päivässä, ja jäikö vapaa-aikaa?
Toi opiskelun vaatima aika kiinnostaisi muakin.

Ja vähän tarkemmin vielä noi "perinteet". Olen sen tyypin ihminen, että pidin niin naurettavana jo kauppasurkean "tervetuloriittejä" (kastelu paloletkulla ym. lapsellista), että en tiedä mitä pidän vastaavista nytkään kun olen jo niin "vanhakin". Ei silti, että huumorillakin osaan tuon tyyliseen suhtautua, mutta yleensä vain silloin, kun se on vapaaehtoista. Fyysinen rääkki ja vaikka kipukin on ihan ok, mutta sellainen lapsellinen :david: -pelleily ei mulle sovi.

Voi olla laikka punasena nopsaan.

Perusopinnot jakautuu yhteisiin opintoihin joita on eka puoli vuotta, samat asiat kaikilla, ja sen jälkeen tulee puolen vuoden pätkä aselajiopintoja, joissa siis keskitytään siihen aselajiin mihin on hakenut / päässyt, esim. jääkäri, pioneeri, tykistö etc. Omat aselajiopinnot suoritin Huoltokoulussa Lahdessa. Yhteisien opintojen aikana istutaan luennoilla ja oppitunneilla, n.8h päivässä, joskus oli tosin pitempääkin päivää, esim. yhtenä viikkona taisi olla joka päivä ohjelmaa johonkin 20.00 asti. Leirejä oli puolen vuoden aikana kolme, yksi kahden päivän tst - harjotus ja kaksi viiden päivän ampumaleiriä. Eli metässä ei hirveesti olla, teoriapainotteista. Fyysisesti ei oo rankkaa, normaalikuntoinen pärjää ihan mainiosti. Illat oli yleensä vapaata, paitsi jos oli noita pitempiä päiviä tai leiriä. Koululla ei oo pakko olla yötä, eli kun päivän ohjelma on pulkassa, voi lähtee mihin haluaa, kuhan on aamulla paikalla.
Aselajiopinnot on sitten käytännönläheisempää, tietysti vaihtelee varmaan aselajeittain, mutta ainakin huoltokoululla oltiin leirillä muistaakseni jotain 5x4 vrk, ja sen lisäksi maastoharjotuksia oli jonkun verran. Ylipitkiä päiviä ei ollu pl. autokoulun aikana, jolloin piti ajella iltaisin ( huoltopuolella kaikki ajoi intin C-kortin ) En tiedä oliko muissa aselajeissa vastaavia kursseja, mutta huoltopuolella käytiin spr:n ea - kurssit, tulityö- ja trukkikurssit yms., joista voi olla hyötyä siviilipuolellakin. Kokeet oli kirjallisia, eli mitään " pura ja kokoa rk 10 sekunnissa reppu päässä" - testejä ei ollu. Kokeissa pärjäsin ainakin ite hyvin ihan sillä, kun oli tunneilla ja luennoilla hereillä, pl. aineet jotka ei kiinnostanut yhtään, eli matikka ja fysiikka, joita oli molempia ekan puolen vuoden aikana.
Sitten niistä perinteistä...kuten sanottua niin itellä ei hirveesti oo kokemuksia, kun hyppäsin mpkk junan kyydistä ekan vuoden jälkeen, mutta semmonen tuntuma on, että kyllä se aika lapsellista touhua on. Ja se on varmaa, että jos niistä vetää herneet nenukkiin niin sitten sitä vasta hyvää onkin luvassa, eli silmätikuksi joutuminen on varmaan aika paska juttu. Varmasti mitä pitempi aika omasta varusmiespalveluksesta on, niin sitä vaikeempi noita juttuja on sietää, varsinkin jos on ollut jo ennen kouluun menoa jossain järkevässä työpaikassa / muussa koulussa. Mutta kai nuo perinnetemppuilut sitten vahvistaa sitä yhteishenkeä kun kaikki niistä joutuu kärsimään, mutta oma henk. koht. mielipide on silti että on se yhtä vitun pelleilyä.

Toivottavasti tästä nyt saa jotain selvää, tulin reilu tunti sitten töistä kotia ja pitäis kai mennä ennemmin nukkumaan kun kirjotella tänne yhtään mitään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom