Puolustusvoimat työnantajana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu
Tähän on nyt pakko kommentoida,asiasta tietävänä sanon nimittäin että tämä ns. perinnekasvatus on nykyään täysin asiallista,minkäänlaisia ylilyöntejä ei ainakaan omalle kohdalle ole sattunut. Suurin osa vitsikypäristä yms. on jäänyt pois,ja elää enää perimätietona. Suhtautuminen kadettikurssien välillä on täysin asiallista,riippuu tietysti jokaisen omasta asenteesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt löytänny oikein muutakaan niin kysyn nyt täällä: Minkälainen on puolustusvoimien "soveltuvuustesti"? Onko se mallia intti P2? Kirjallinen vaiko myös fyysinen?

Oman käsityksen mukaan soveltuvuustestiin kuuluu 12min juoksutesti eli cooper, jossa on saavutettava vähintään 2600m tulos.
Muista testeistä ei tietoa mutta veikkasin että P2 tyyppinen koe. Itse olen ollut vasta 3,5 viikkoa intissä, mutta jo nyt on omalta osaltani aika selvää että palveluksen jälkeen pyrin Puolustusvoimille töihin. AUK:kkiin olen menossa 99% varmuudella, koska olen ilmaissut olevani halukas sinne ja koska meidän komppaniasta ei ole kuin 3 halukasta minun lisäkseni niin aika varmasti minä myös AUK:kkiin pääsen. Ja AUK:in jälkeen luonnollisesti pyrin RUK:kkiin.

Oman käsityksen mukaan soveltuvuustestiin kuuluu 12min juoksutesti eli cooper, jossa on saavutettava vähintään 2600m tulos.
Muista testeistä ei tietoa mutta veikkasin että P2 tyyppinen koe. Itse olen ollut vasta 3,5 viikkoa intissä, mutta jo nyt on omalta osaltani aika selvää että palveluksen jälkeen pyrin Puolustusvoimille töihin. AUK:kkiin olen menossa 99% varmuudella, koska olen ilmaissut olevani halukas sinne ja koska meidän komppaniasta ei ole kuin 3 halukasta minun lisäkseni niin aika varmasti minä myös AUK:kkiin pääsen. Ja AUK:in jälkeen luonnollisesti pyrin RUK:kkiin.

Odota 10-15 vuotta, niin tajuat, että joku muu uravalinta vois olla parempi....

Tähän väliin voisin heittää oman eräänlaisen "suunnitelman"... Olisi ehkä tähtäimessä hakea merikadettikurssille ja sitä kautta sitten aikanaan siirtyä sulavasti siviilimerenkäyntiin, tietysti vaihe kerrallaan ja jos sitä jossain vaiheessa löytäisin itseni risteilyaluksen kapteenina :rolleyes:. Vuosia kyllä menee varmasti tuplasti enemmän kuin löytyy nyt ikää, mutta hällä väliä. Unelmaa seurataan ja tavoitellaan :)

Ja vielä kun odottaa 10 vuotta enemmän niin tajuaa että jos tykkää maanläheisestä reippaasta ulkoilma elämästä eikä ole ihan hirveästi rahan perään niin ei tuo intti uravalintana välttämättä ole yhtään huonompi :)

Mitä vikaa intin hommis on? Palkka ihan ok, edut paremmat ku missään muus firmas, pysyy hyväs kunnos, pääsee aikasemmin eläkkeelle ku siviilis, tekee arvostettua työtä, saa sopivasti istua toimistos ja myös sopivasti olla pihalla, omia asioita (laskujen maksamiset, salilla käymiset, lenkkeilyt) voi hoitaa työajalla tosi usein.

Mitä vikaa intin hommis on? Palkka ihan ok, edut paremmat ku missään muus firmas, pysyy hyväs kunnos, pääsee aikasemmin eläkkeelle ku siviilis, tekee arvostettua työtä, saa sopivasti istua toimistos ja myös sopivasti olla pihalla, omia asioita (laskujen maksamiset, salilla käymiset, lenkkeilyt) voi hoitaa työajalla tosi usein.

Heitäppäs joku esimerkki noista intin hommien eduista, niitä ei nimittäin tänä päivänä oikeesti juuri ole. Ja tuon arvostuksen kanssakin on nykyään vähän niin ja näin.

Heitäppäs joku esimerkki noista intin hommien eduista, niitä ei nimittäin tänä päivänä oikeesti juuri ole. Ja tuon arvostuksen kanssakin on nykyään vähän niin ja näin.

"firmalla" on ainakin toistaiseksi vielä työsuhdeasuntoja tarjottavana x-määrä työntekijöilleen. 2010 kun olin pv:n hommissa niin asuin kämpässä jonka neliövuokra oli 7.7e/neliö sisältäen veden. Samoin urheilua tuettiin siten että viikossa sai muutaman tunnin olla työaikana lenkillä/punttiksella ja se laskettiin työajaksi, ja niitä urheilupaikkoja oli ihan kiitettävästi kasarmin sisällä. Siihen ne sit jääkin.

Eli mitään oikeita työsuhde-etuja ei pv:ltä saa. ellei sitten halua asua vuokralla loppuelämäänsä. Skapparithan joutuu maksamaan ruuastaan siinä missä kaikissa muissakin työpaikoissa. Ok siitä saa leireillä vastineeksi jotain ruokakorvausta mutta vituttaa silti maksaa 5e jostakin hikisestä iltapalasämpylästä kaatosateessa... IMO suurin plussa pv:ssä työnantajana on joustavuus, riippuen tietty omista esimiehistä. Omalla kohdalla kaikki oli hyvin sovittavissa ja joustoa oli suuntaan ja toiseen. Kyttäysmeininkiä ei hirveästi harrastettu. Palkalliseen sairaslomaankin riitti soitto esimiehelle että oon kipeenä ja homma sillä selvä, jos meinasi olla pidempään saikulla niin sit piti lääkärissä käydä. Olikohan kolmantena päivänä mentävä hoitsulle ja viidentenä lääkärille.

Ehkä jotkut laskee työsuhde-eduksi sen että saa jonkun sotilaskuljettaja-mosan kuskaamaan itseään kotiin yksikön saunaillasta taksin sijasta, mutta mä haluaisin kanssa kuulla SMugU:n tiedot mitä nämä paremmat edut kun missään muus firmas ovat.

edit: muutenkin noi SMugU:n perusteet sotii aika kovasti omia kokemuksia vastaan. Perus-skapparin palkka on ihan perseestä, leireiltä saa tietty kivasti korvausta mutta muutappa se tuntipalkaksi nii itku tulee. Jostakin komppanian päällikön tehtävistä eteenpäin se palkka alkaa olla siedettävällä tasolla, mutta pv:ssä henkilöstörakenne tehtävien ja sotilasarvojen suhteen on pyramiidin muotoinen, eli valtaosa on siellä pohjalla. Pysyy hyvässä kunnossa joo ja ei, jokainen esikunta on puolillaan ylipainoisia skappareita jotka ei liiku yhtään, monissa "kenttähommissa" sit on omat paskat puolensa. Tyrät, kuulonalenemat, reuma ymsyms alkaa vaivata yhtä jos toista skapparia.

No esimerkiks noi todella hyvät urheilumahdollisuudet kasarmilla ja myös sotaharjoituksissa ihan työajalla. Toisena hyvänä etuna näkisin ton mahdollisuuden halpaan vuokraan jos ottaa kämpän puolustusvoimilta.
edit: Oli ehkä vähä väärin sanottu et paremmat edut ku missään muus firmas mut melko hyvät ne ainakin mulle on ku en oo puolustusvoimien lisäks ollu muutaku paskasis tehdashommis. Juurikin toi on kans yks etu et tekemisiä ei paljoa kytätä vaan työntekijöihin luotetaan hyvin.

edit: Oli ehkä vähä väärin sanottu et paremmat edut ku missään muus firmas mut melko hyvät ne ainakin mulle on ku en oo puolustusvoimien lisäks ollu muutaku paskasis tehdashommis. Juurikin toi on kans yks etu et tekemisiä ei paljoa kytätä vaan työntekijöihin luotetaan hyvin.

Tehdas/teollisuustöissä on yleensä helvetin paskat edut muutenkin. joku kellaripunttis ja 1kulttuuriseteli/kk ja thats it. Logistiikkavarstolla oon ollut myös ja siellä oli just tollaset edut, eli ei etua ollenkaan. Kokemusta sit myös toisenlaisista firmoista eli yksi suomen suurimpia rakennusalan firmoja sieltä löytyi sit ties mitä työsuhde-etua. Liikuntamahdollisuuksia lähes rajattomasti firman järjestämänä, paljon sopimusyrityksiä josta sai firman kortilla alennusta, lahjatavaroista aina moottoripyörän renkaisiin asti. Tällä hetkellä löytyy henkilökortti yhdelle suomen suurimmista työnantajista ja sillä saa sit _ihan vitusti_ etua _jokapaikasta_ . En oo ehtinyt perehtyä syvemmin mutta lähes kaikista liikuntapaikoista, ravintoloista, kebabbiloista, jostakin pankeista, joistain autokorjaamoista, vittu manikyyristäkin saa sillä alea! Firma tukee työntekijän lomailua firman omiin lomakohteisiin ihan käteisellä rahalla ymsymsyms.

Haista-vittu firmat kuten varastot ja tehtaat antaakin yleensä haista-vittu etuja, mutta isot firmat joissa on ammattitaitoista työvoimaa yleensä haluavat tarjota työntekijöilleen erilaisia etuja motivaation ja työhyvinvoinnin takia. Siinä suhteessa PV on helvetisti jäljessä. Ehkä syynä on tiettyjen eturistiriitojen välttämishalu, ei ehkä katsota sopuisasti jos WUNG PANG KOK -kiinalainen ravintola antaa kaikille pv:n työntekijöille alea..

edit: Omasta kokemuksesta PV:n työsuhde-edut on ihan perseestä, mutta työympäristönä mulle jäi hyvät vibat siitä firmasta. Ainoa työpaikka missä ei yhtenäkään aamuna vituttanut herätä aikaisin ja lähteä hommiin. Paskan palkan ja muuttopakon pelossa jätin au:n paikan suosiolla ottamatta. Tuskimpa edut ja palkka on tärkeimmät syyt miksi joku hakeutuu PV:n hommiin, nimittäin jos ovat niin voi jossakin vaiheessa harmittaa.

Ja vielä kun odottaa 10 vuotta enemmän niin tajuaa että jos tykkää maanläheisestä reippaasta ulkoilma elämästä eikä ole ihan hirveästi rahan perään niin ei tuo intti uravalintana välttämättä ole yhtään huonompi :)

Tosin tuo palkkaus on sellainen, ettei sillä paljon asuntolainaa lyhennellä. Sitten kun on asunnot maksettu ja kaipaa eläkehommia, niin vois olla hyväkin homma. Tosin silti menisin mielummin vaikka johonkin lehtoriksi: pitkät lomat, paljon vapaa-aikaa harrastuksiin ja hyvä palkka.

No esimerkiks noi todella hyvät urheilumahdollisuudet kasarmilla ja myös sotaharjoituksissa ihan työajalla. Toisena hyvänä etuna näkisin ton mahdollisuuden halpaan vuokraan jos ottaa kämpän puolustusvoimilta.
Moni firma tarjoaa kuntosalikortit, harrastustoimintaa ja tukee kuntoilua. Lisäksi sen verran palkkaa, ettei tarvitse asua vuokralla ja voi käydä silti vielä Karibialla sukeltamassa.

Lisäksi PV on helvetin vanhakantainen paikka, missä korkeampi upseeri on sääntöjen mukaan oikeassa, oli miten väärässä tahansa.

Tosin tuo palkkaus on sellainen, ettei sillä paljon asuntolainaa lyhennellä. Sitten kun on asunnot maksettu ja kaipaa eläkehommia, niin vois olla hyväkin homma. Tosin silti menisin mielummin vaikka johonkin lehtoriksi: pitkät lomat, paljon vapaa-aikaa harrastuksiin ja hyvä palkka.

Kaveri on jonki sortin kapteeni kun taas minä työskentelen johtavissa hommissa kapitalismin rattaissa. Kyllä on yö ja päivä eroa työn stressaavuudessa ja työasioiden hoitamisessa :) Ok, pitkiä päiviä tulee välillä jollain metsäleireilläkin mutta niinku sanoin että jos sellaisesta tykkää. Itsestä välillä tuntuu että saattais jopa sateinen metsä konttorin voittaa ;) Asuntolaina on kaverillakin ja perhe, tosin takaisin maksu aikataulusta en tiedä.

Toinen kaveri on lehtorina ylä-asteella ja vittu niitä teiniapinoita en kyllä kestäisi :D

Mutta joo, ainahan sitä kavereidenkin työstä näkee vain valoisat puolet :)

Jos tehdasduunaritki rakentelee taloja nii miksei upseeri tai aliupseerikin? Kouluttajan palkkakin on sh päivien kans about 3k kuukaudes mikä voittaa jo jokasen tehdastyöntekijän saman tien. Sitte ku mennään esimerkiks komppanian päällikköön niin 3,7k kuukaudes + sotaharjotuslisät eli keskimäärin varmaan 4500e/kk ja siinä asemas ollaan parhaillaan jo 30-vuotiaana.

Tätä lukiessa huomaa, että puolustusvoimien tulisi ammusvöiden ohella panostaa myös äidinkielen opiskeluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom