Puolustusvoimat työnantajana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu
Mahtaako kukaan pakkiksella olla puolustusvoimilla töissä. Hain erääseen tehtävään ja ensi viikolla olis haastattelu. Minkähänlainen puolustvoimat mahtaa olla niinkuin työnantajana? Kyseessä ei ole mikään upseerinvirka enkä tiedä onko edes sotilasvirka. Kyseessä elektroniikan alaan liittyvä työpaikka.
Moni puhuu että paskat palkat, mutta onko todella näin? Mahtaako olla jotain hyviä etuja tms?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seuraava kuultua: Joskus aikanaan joku tyyppi PV:n Atk-keskuksessa (mikä nyt virallisesti onkaan) oli saanut tunnustuksen jostain hyvin tehdystä duunista. Kaverille oli lyöty joku fakin mitali (tai joku pikku tunnustus) kouraan ja maksukuitti toiseen. Eli olisi pitänyt itse maksaa vielä mitsku. Ei ollut kuulemma ottanut vastaan :eek: .

Ei ole tornari. :D

Marek sanoi:
Mahtaako kukaan pakkiksella olla puolustusvoimilla töissä. Hain erääseen tehtävään ja ensi viikolla olis haastattelu. Minkähänlainen puolustvoimat mahtaa olla niinkuin työnantajana? Kyseessä ei ole mikään upseerinvirka enkä tiedä onko edes sotilasvirka. Kyseessä elektroniikan alaan liittyvä työpaikka.
Moni puhuu että paskat palkat, mutta onko todella näin? Mahtaako olla jotain hyviä etuja tms?

Juup juup, itse olen ex kapiainen (luutnantti) erosin hommista vuonna 2000 ja pelkästään palkan takia. Ryhdyin siis täyspäiväsesti näihin it alan hommiin jota tulee kohta 5 vuotta täyteen yrittäjänä.
No, palkat on perseestä valtiolla se on fakta. Toisaalta hyvät puolet on se että kun töihin menet niin eläkkeeseen asti voit siellä olla ilman huolen häivää potkuista...
Ja toi mitalijuttu on muuten ihan totta :-).Eli voit unohtaa bonukset tyyliin Nokia corp.
Toisaalta jos menet insinöörinä duuniin (et maininnut mihin virkaan menet) niin se on joku intin 21 palkkaluokka mitä sieltä siunaantuu. Vai käyttävätköhän jo nykyään sitä tulospalkkausta...Noh sama summa about kuitenkin...
Jos pääset leireille niin sieltähän kolahtaakin sitten jo mukavasti fyffee taskuun.
Eli on hyvät ja huonot puolet. Jos raha on pääasia niin mene muualle. Jos taas se että lavea leipä ja varma työ niin valitse puolustusvoimat.

-P

Mitä itse muistelen inttiaikoina (1998), niin luutnantin liksa ilman leirihärdellejä oli ~9000 mk (oliko oikeesti noin pieni??). Muistan kyllä, että oli sieltä jengiä (kapiaisia) lähdössä pois. Odottelivat lähinnä parempaa duunia. Toisaalta jos ylenemismahikset on korkeintaan kapteeniksi (siis sillosen Maanpuolustusopiston käyneillä), niin kyllähän sen ymmärtää.

SniffDaddy sanoi:
Mitä itse muistelen inttiaikoina (1998), niin luutnantin liksa ilman leirihärdellejä oli ~9000 mk (oliko oikeesti noin pieni??). Muistan kyllä, että oli sieltä jengiä (kapiaisia) lähdössä pois. Odottelivat lähinnä parempaa duunia. Toisaalta jos ylenemismahikset on korkeintaan kapteeniksi (siis sillosen Maanpuolustusopiston käyneillä), niin kyllähän sen ymmärtää.

No ei todellakaan.
Eli kun valmistuin 1997 kesällä oli mun palkka hurjat 6800mk.
Eli revi siitä...
Nykyään se varmaan pyörii noissa summissa eli joku 1500e, tiedä häntä.
Ikälisäthän tuo mukavasti lisää (vai jokohan nekin on poistettu).

Se luutnantti joka oli sun aikana duunissa on lähtenyt varmaankin kersantista liikkeelle vuonna miekka ja kirves.

Mun isä sai jotain 12 000 markkaa palkkaa kun jäi eläkkeelle (luutnanttina, valmistui kersanttina kapiaisen hommiin) intin hommista. Eli palveli koko ikänsä siellä ja tuossa oli lopputulos. Tosin eläkeikäkin oli silloin 47 vuotta että toisaalta se tekee ihan hyvää. Nykyäänhän sekin on nostettu johkin 55 vuoteen.(riippuu hivenen palvelusvuosista).

Mehän valmistuttiin maanpuolustusopistosta vänrikkeinä. Eli ei se jämä tuo sitä palkkaa lisää...

-P

PasiP sanoi:
No ei todellakaan.
Eli kun valmistuin 1997 kesällä oli mun palkka hurjat 6800mk.
Eli revi siitä...
Nykyään se varmaan pyörii noissa summissa eli joku 1500e, tiedä häntä.
Ikälisäthän tuo mukavasti lisää (vai jokohan nekin on poistettu).

Se luutnantti joka oli sun aikana duunissa on lähtenyt varmaankin kersantista liikkeelle vuonna miekka ja kirves.

Mun isä sai jotain 12 000 markkaa palkkaa kun jäi eläkkeelle (luutnanttina, valmistui kersanttina kapiaisen hommiin) intin hommista. Eli palveli koko ikänsä siellä ja tuossa oli lopputulos. Tosin eläkeikäkin oli silloin 47 vuotta että toisaalta se tekee ihan hyvää. Nykyäänhän sekin on nostettu johkin 55 vuoteen.(riippuu hivenen palvelusvuosista).

Mehän valmistuttiin maanpuolustusopistosta vänrikkeinä. Eli ei se jämä tuo sitä palkkaa lisää...

-P

Joo, tuo 9000 mk oli sitten juurikin varmaan leirilisien + muitten kanssa. Eikös noista jotka intin päättivät kessuna vuonna Matti ja Teppo, tehty sitten loppujen lopuksi sotilasmestareita ja vääpeleitä. Ilmeisesti joistakin vielä luteja. Joo, tiesin tosiaan että silloisesta MPO:sta tuli vänskiä. Meinasin vaan, että kyllä jos lutiksi kerkeää yletä, niin on jo vitutuskäyrä sen verta korkealla, että mieli tekee pois :D .

Mitäköhän vastavalmistunut yliluti tänä päivänä tienaa? Itse olen ajatellu hakea Maanpuolustuskorkeakouluun, vaihtoehtoina ajattellut joko ihan perusopintoja ja sen jälkeen vaikka se 5 vuotta ja sitten muihin hommiin, tai sitten maisteriksi asti ja listoilla pidempään. Ja raha ei kyllä ole se syy miksi sinne haluaisin, parempaa palkkaa saisin heti jo kesällä valmistuttuani, mutta ei vaan hommat kiinnosta pätkääkään.

Marek sanoi:
Moni puhuu että paskat palkat, mutta onko todella näin?
On. No mulle taidettiin vilautella että korkeintaan jotain 2ke kuussa, olis ollut sitäpaitsi määräaikainen tehtävä. Onneksi en tullut valituksi niin ei tarvinnut koko asiaa sen koommin miettiä.

Kannattaa nyt ymmärtää jokaisen "äidin pikku talttahampaan", että TIETENKÄÄN, niin PV: n, poliisin, RVL: n, VAHO: n, Tullin, Palomiesten, HÄKEpäivystäjien, jne, jne, jne palkat ei ole vertailukelpoisia joihinkin "IT" alan palkkoihin. EIKÄ ole tarkoituskaan, varsinkaan alemmalla tasolla. Toki edellämainituista organisaatioista löytyy myös ihan kohtuulisia palkkoja, mutta riippuu hyvinpaljon tehtävästä.

Pitääkö jokaisen tällä pallolla tienata ihan vitusti. Entä jos jokainen Kiinalainen haluaisi nostaa kaikenmaailman obligaatioita, saada perseennuolenta / hyvänpojanlisiä, työskennellä jollain muodikkaalla alalla jne.

Kyllä yhteiskunta vaatii helvetin paljon myös niitä duunareita (niin siviilissä, kuin valtiollakin). Muuten loppuu johtajilta johdettavat.

Jos aioit valtion hommiin, miellä, että palkka ei ole kummoinen, mutta sillä pärjää. Muut syyt täytyy olla kannustimina virkamieheksi, varsinkin suojelualalle.

Anteeksi.

T: pienipalkkainen

Kyllähän nämä ovat suoraan vertailukelpoisia :

obj_1031590936.jpg

tietokone.jpg

:nolo:

Tape taisi vetää isommat herneet nenukkiin, kuin mitä tässä ketjussa oli edes tarjolla.
Ei tässä ollut tarkoitus vittuilla kenellekään - ei myöskään kapiaisille.

Jokainen täysijärkinen joka on tossa laitokses kerran käynyt on varmaan pystynyt vetään omat johtopäätöksensä siitä mitä elämäässä haluaa tehdä ton jäkeen! Tuolla "paskassa" kokoelämä töissä.. kunnian himoa, urasuunnitelmia, "mukavia työkavereita", omia suunnitemia mitä haluaa tehdä.. hiljasta! En ess sano enempää ku joku jo itkee vastaan kohta.

Eiköhän se ole sillä tavalla että PV:n hommat on jokinlaisia kutsumus ammatteja siinä missä poliisi, sairaanhoitaja, palomies jne.
Palkka riippuu joukko-osastosta minne olet menossa töihin. Täällä pohjoisessa saa kaiken maailman kylmän alueen ja syrjäseutu lisää. Tai ainakin sai vuonna 2000 ku olin ylikessuna LapItr:ssä. Ylikeesuna täällä tienas enemmän kuin vasta valmitunut vänrikki etelä-suomessa(paitsi leireille ei päässy). Tosin sen jälkeen on tullut valtion palkka uudistus ja en ole varma miten se nykyään menee. MOL:n sivuilta voi käydä penkomassa ammattikuvauksista mitä upseereille on määritelty palkaksi.

No ei tullut lähettyä sotilas uralle. Mutta voin kertoa sen verran, että kun hyvällä ilmalla kun homehtuu päätteen ääressä niin sitä tulee mietittyä, että olisiko sittenki pitänyt lähteä sotakouluun ja jättää nämä IT-hippaillut neideille. :rolleyes:

Mutta pitää muistaa, että jokaisessa hommassa on ne hyvät ja huonot puolet. :)

Mitään hirveitä palkkaodotuksia ei itselläni olekkaan. Perus duunari olen ja tottunut "alhaiseen" tulotasoon mutta olis kuitenkin ihan jees jos sais nykyisen tulotason pidettyä.
Tuleeko vielä puolustusvoimista jotain muuta mieleen jos nyt unohdetaan tuo palkkaus?

(quote)
Työt suunnitellaan kolmen viikon jaksoissa, mikä mahdollistaa joustavan työajan. Toimisto- ja asiantuntijatehtävissä on usein käytössä liukuma (esim. töihin tullaan klo 6 - 9 ja lähdetään 15 - 18). Henkilökunnalla on lomia viisi-kuusi viikkoa vuodessa, riippuen työuran pituudesta. Mikäli osan lomastaan säästää talviaikana pidettäväksi, saa lisäksi lomakorotukset, jolloin lomaa voi olla vuodessa maksimissaan noin seitsemän viikkoa.

Puolustusvoimissa on pääosin siirrytty tehtävän vaativuuteen ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaan palkkausjärjestelmään. Uusi järjestelmä on kannustava ja hyvää työsuoritusta palkitseva. Sotaharjoituksista maksettavat lisät nostavat erityisesti sotilaiden ansiotasoa. Sovituista ylitöistä saa rahallisen korvauksen tai ylimääräisiä vapaita.
(/quote) (lähde: www.mil.fi)

Siinä palkkauksesta sekä "muista eduista" pieni quotaus.
Itsellä on harkinnan alla Poliisikoulu tai Maanpuollustuskorkeakoulu.
Palkka on ehkä "paska", mutta kyllä sillä toimeen tulee.¨
Bonuspuolina noissa MP / Poliisi hommissa on tosiaan tuo luotettavuus.
Virkaan pääsee niin ei tarvi suuremmin murehtia (ellei itse kämmää pahasti).

IT-alalla töissä atm, 2vuoden sisään selvinnyt 3 yt-neuvotteluista.
Ei kiinnosta yhtään lähtä hakemaan pankista lainaa esim. taloa varten, kun
ei voi sanoa varmuudella että ollaanko täällä enää duunissa kohta vai ei.

IT-alalla ehkä palkat on paremmat, mutta varmuutta ei ole.
Kuten edellä mainittiin, jos sitä jättäisi IT-alan neideille, ja lähtisi "miesten hommiin" ;)

No varmasti se työtahti ei ole niin hektinen, kuin jossain oikein menestyvässä siviilifirmassa (en tiedä). Tai ainakin projektit jollain insinoorillä voi olla pidempikestoisia = sinällään töitä voi olla kovasti, mutta ne liikkuu vähän eri tavalla, kuin jollain hektisellä alalla.

Ja se, että joku vetää johtopäätökset puolustusvoimista työnantajana kuuden kuukauden tykkimiehenä oloajan perusteella, voi jättää omaan arvoon.

Jokainen ymmärtää (tai ainakin melkein), että PV on erillainen työnantaja, kuin joku mainostoimisto, mutta jos olet jo hakeutunut hommiin, olet varmasti joitain periaatepäätöksiä tehnyt. Kyllä siellä on kaikenlaisia hommia keittäjästä kenraaliin ja tykäristä diplomi-insinööriin (eikä nuo DI: t tiedä välttämättä armeisjasta mitää, kun keskittyvät omiin homminsa - eikä ole tarviskaan, heillä oma tehtävänkuva, joka voi olla hyvin kaukana sotimisesta, aseista ja metsäöistä)

Pumba sanoi:
(ellei itse kämmää pahasti).

Saa kämmätä tosi pahasti. Mitkää sekoilut lääke/viinapäissään, rattijuopumukset jne. ei vielä tunnu missään.

SniffDaddy sanoi:
Tape taisi vetää isommat herneet nenukkiin, kuin mitä tässä ketjussa oli edes tarjolla.
Ei tässä ollut tarkoitus vittuilla kenellekään - ei myöskään kapiaisille.

No en minä nyt mistää herneitä imuttanut, pakko oli vain vähän purkautua. Ja tosiaan, alkuperäisellä kysyjällä ei ollut edes ajatus tämä.

Marek, kerro hommasta, mihin haet, niin voisi olla helpompi vastata.

Marek sanoi:
Tuleeko vielä puolustusvoimista jotain muuta mieleen jos nyt unohdetaan tuo palkkaus?

Vaatteet ja asunto firman puolesta. Paljon hyvää ruokaa. Sotilaskodissa kauniita naisia. Ei tulosvastuuta, monta kertaa vuodessa leirille metsän siimekseen. Eläkkeelle n. 50-vuotiaana. Miksei? :)

protsku sanoi:
Vaatteet ja asunto firman puolesta. Paljon hyvää ruokaa. Sotilaskodissa kauniita naisia. Ei tulosvastuuta, monta kertaa vuodessa leirille metsän siimekseen. Eläkkeelle n. 50-vuotiaana. Miksei? :)

Noista ei pidä mikään paikkaansa Marekin tapauksessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom