Puolustaudu, osa 3

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKA
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se on totta, että lisääntyvässä määrin väkivallanteoissa käytetään ns. kättä pidempää. Tällaisen väkivallan kohtaaminen arkipäivän normaalissa elämässä on siltikin harvinaista. Suurin osa näistä tapahtuu ns. alamaailman ja syrjäytyneiden kesken. Hyvinkin usein mukana alkoholi ja huumausaineet. Normi kansalainen välttää tilanteet, kun edes vähän katsoo missä ja milloin liikkuu. Ainahan saattaa tosin joutua ryöstön kohteeksi esim kioskissa/kaupassa, mutta eipä siinä nyt kannata sankaria alkaa leikkimään. Helpommalla selviää, kun latoo taalat tiskiin. Jne....

Alamaailma ja syrjäytyneet ovat marginaaliryhmiä ns. normaaliin kansalaiseen verrattuna, siltikin valitettavan usein syrjäytyneiden alamaailman heppujen (esim. narkomaanit) väkivaltarikokset kohdistuvat ihan tavalliseen kansalaiseen. Kyllä, kuvassa ovat usein mukana huumeet tai alkoholi, mutta ne eivät poista tavalliselta kansalaiselta tarvetta puolustaa itseään.

Tosiaan, helpommalla pääsee latomalla taalat tiskiin. Aina ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista antaa sitä mitä hyökkääjä pyytää, joten tällöin toiminta tulee tavalla tai toisella kyseeseen.

Jos olisit sattumoisin erehtynyt tutustumaan noihin Villen tuotoksiin, olisit saattanut ehkä huomata että ei niissäkään ihan ensimmäisenä ja ainoana vaihtoehtona tarjota hyökkäystä, varsinkaan terää vastaan.

No sovitaan sitten, että hemmetin vaarallista liikkua ulkona. Taitaa kuitenkin totuus olla toinen.....lähes joka päivä turvallisuusasioita hoitavana;)

Ei kai tässä kukaan ole väittänyt että ulkona on helvetin vaarallista liikkua?

Ja huoh, näitä turvallisuusalan rautaisia ammattilaisia tuntuu taas putkahtavan vähän sieltä sun täältä... Jos olisit lähelläkään rautaista ammattilaista turvallisuusalalla, varsinkaan suorittavaa porrasta, tietäisit että järkyttävän suuri osa kaiken maailman urposta kantaa terää mukanaan.

Kyllä se niin vain on että vähän aktiivisempi ihminen jos on, eli käy illanvietossa ja liikkuu kaupungilla niin on enemmän kuin minimaaliset mahdollisuudet joutua jonkinlaiseen "tilanteeseen."

Kyllä näitä tilanteita näkee ihan päiväsaikaankin, jopa ihan ydinkeskustassa. Ja vieläpä sellaisia että terä on esillä.

Tästäkin voi olla tosin kovin montaa mieltä, mutta väitän että omat silmäni eivät niin paljoa valehtele...

Kyllä se niin vain on että vähän aktiivisempi ihminen jos on, eli käy illanvietossa ja liikkuu kaupungilla niin on enemmän kuin minimaaliset mahdollisuudet joutua jonkinlaiseen "tilanteeseen." Pariin kertaa itse joutunut jonkinlaiseen välienselvittelyyn joista kuitenkin vain yksi johti kontaktiin asti. Kuitenkin aika rauhallinen ja hyvin selvittelevä kaveri olen. Useammin kuin pari kertaa on joku mukana olleesta kaveriporukasta saanut jonkun hanttapulin kimppuun mutta niistäkin tapauksista suurin osa on päättynyt sananvaihtoon.

Itse yli 5 vuotta kamppailulajeja harrastaneena voin sanoa että turhaan niitä ei harrasta, kuitenkin tähän mennessä satasen sprintti on ollut paras itsepuollustus. Usein niitä tilanteita näkee, että ei se mikään olematon pelko ole. Osaapahan sitten jotain jos joku oikeasti yrittää aukoa mun päätä baarissa, kadulla tai missä vain.

Näihin tuotteisiin pitää ehdottomasti tutustua.. Vaikka useampaa lajia on harrastanut niin silti se aseiden kohtaaminen on todella pienessä osassa ollut. Pointsit että tällästä viitsii tehdä! Kiitos!

Kuulostaa ihan myyntimiehen mainospuheelta. On tullu aika paljon käytyä ulkona vuosien aikana, eikä ole kuin harvoja kertoja millon oli jotain tilannetta ja nekin ois voinu väistää mikäli ei itse ois ollu päissään. Täysjärkisellä selvinpäin liikkuvalla ei ole hätäpäivää. Täysjärkisellä nyt voi tarkoittaa mitä vain, mutta esim. osaa väistää ne "vaarallisimmat" paikat eikä tuijottele tuntemattomia ihmisiä. Pelkästään sillä, että ei katso silmiin yöaikaan vastaantulevia säästää monilta tilanteilta.

Varsinkin huumenarkeilla on joku mieltymys hermostua silmäkontaktista(tai silmäyksestä paskaläjän suuntaan), ja sama koskee monia muita känniääliöitä. Itse väitän kontaktiin joutumisen mahdollisuuden minimaaliseksi, ja tällöinkin lasken suurimman osan syyksi maalaisjärjen kotiin jättämisen. Yksinäisen hennon leidin ei välttämättä kannata kulkea yöllä yksin syrjäkaduilla. Sillä suorastaan kaivaa verta nokastaan.

Enkä nyt iske itsepuolustuksen harjoittelua vastaan, vaan kommentoin tuota turvattomuutta. Jokainen saa harjoitella taistelulajeja niin paljon kuin huvittaa, mutta vielä kun näkisi tavallisen pulliaisen harjoittamassa taitojaan random narkkia vastaan. Varsinkin kun on itse mennyt sitä häiritsemään. Ainoa ongelma on lähinnä jengit, jotka kerjää ongelmia tahallaan, mutta onneksi ne on helppo tunnistaa tarpeeksi kaukaa. Ja jos ne päästää iholle, niin siinäpähän saa yrittää kaiken maailman merilokki-aikidotemput.

Muistan kyllä kun olin poistumassa eräästä kioskista keskellä kirkasta päivää. Vilkaisin oven edessä ollutta autoa samalla kun jatkoin matkaani pyöräni luo. Eiköhän siellä ollu joku saatanan narkkari istumassa vänkärin paikalla, ja veivaamassa ikkunaa auki. Huutelia jotain tuijottelusta, ja että haastanko mä sitä tms. Oli jo tulossa ulos kovaa vauhtia ku sen kaverit kiskas takas, ja lähti nakit vinkuen paikalta. Tuosta varmaa joku nelisen vuotta aikaa. Voihan näitä toki tapahtua, mutta tosi harvinaisia ovat onneksi. En ole kuullut tuttavapiiristä tai ulkopuolelta yhtään muuta tapausta.

En jaksa editoida enää tähän aikaan, mutta sanottakoon minun kärjistäneen hiukan. En siltikään muuta mielipidettäni turvallisuudesta ulkona.

Ei nyt suoranaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta tähän on pakko kommentoida jotain:
Täysjärkisellä selvinpäin liikkuvalla ei ole hätäpäivää.

Eli siis kaikki ne ihmiset, jotka ovat joutuneet selvinpäin väkivaltatilanteeseen eivät ole täysjärkisiä...??:eek:

Olen Jarhu samoilla linjoilla siitä, että valtaosa väkivaltatilanteista voitaisiin välttää ennakoivalla toimminnalla ja pienellä oman egon joustamisella ja puhumalla. Väitän kuitenkin, että aika harva osaa/pystyy tekemään edes niitä asioita "oikein." Myös näitä asioita ja niiden harjoittamista käsittelen Puolustaudu -teoksissa.

Jos jokainen osaa välttää väkivaltatilanteen, niin miksi noin 2% väestöstämme joutuu satunnaisen katuväkivallan uhriksi vuosittain? Eivätkö he ole täysijärkisiä? (Mainittakoon, että nuorilla miehillä sama luku on 25% ja väkivallasta noin 65% on tapahtunut kadulla tai huvittelupaikalla...eli näissä tapauksissa ei se järki ole aina mukana...mutta kuten huomaat, todellisuutta se on.)
Sitten on tietysti niitä tilanteita, joissa pakoonlähteminen tai suostuminen ja puhuminen ei auta tai ole mahdollista. Esim. joku vaatii sinulta autosi avaimia ja etupenkillä on 4-vuotias lapsesi, uhkaaja on niin sekaisin, että näkee harhoja, mukana on humalassa oleva ystäväsi joka aukoo päätänsä, jnejne.

Ei suomessa tarvitse mielestäni pelätä ja lukita itseään asuntoonsa. Mutta on mielestäni pään painamista puskaan, jos toteaa:"Ei noin voi minulle käydä, minä olen fiksu ja pidän silmät auki."
Valitettavasti jokainen voi, jopa ne täysjärkisetkin, joutua väkivallanteon kohteeksi. Mahdollisuus on toki vain prosenttien luokkaa. Alhainen on myös todennäköisyys joutua vakavaan auto-onnettomuuteenkin, eikä turvavyö takaa selviytymistä. Mutta aika moni sen turvavyön kiinnittää. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Jos jokainen osaa välttää väkivaltatilanteen, niin miksi noin 2% väestöstämme joutuu satunnaisen katuväkivallan uhriksi vuosittain?

Mmmm, siis noin 100 000 satunnaisen väkivallan uhria vuosittain? Eli tää ei ole tapausten määrä vaan uhrien ja osa noista on voinut joutua useampaankin tilanteeseen.. Ihan tosi?

Kuinkahan paljon tuo prosentti olisi, jos siitä vähentää ne ihmiset, jotka ovat saaneet turpiinsa aukomalla päätä kännissä?

Noita prosentteja on ihan turha tuijottaa noin tarkasti, koska ne vaihtelevat sen mukaan minkä luontoinen ihminen olet, kuinka iso ego, missä asut, missä liikut, milloin liikut, minkälaisissa porukoissa hengailet ja paljonko vedät viinaa. Joillekin prosenttiluku joutua väkivallan uhriksi voi olla paljon enemmän ja taas toisille lähes olematon.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta setiltä, saattaisin jopa tilata. Ei sillä että olisin IP/RBSD-fanaatikko kun omat lajiharrastukseni ovat puhtaasti urheilumielisiä, mutta kuten sanottu niin teräase on varmaan se yleisin tappava kättäpidempi mitä hiipparit kanniskelevat mukanaan ja vieläpä sellainen jonka käsittelystä ei normaalilla ihmisellä ole juurikaan kokemusta, niin kiinnostaa kyllä.

Mutta niille jotka väittävät opuksen olevan täysin tarpeeton niin eihän tuosta ole niinkään kauaa kun täällä Oulussa joku teiniporukka kiljupäissään keksi alkaa huitomaan ihmisiä puukolla ja ehtivät kolmea satunnaista vastaantulijaa huitaisemaan keskustan tuntumassa. Näinhän se on että mitä enemmän ihmisiä pitäjässä, sitä enemmän sinne mahtuu myös roskasakkia, eikä sitä koskaan tiedä missä tulevat vastaan.

Noita prosentteja on ihan turha tuijottaa noin tarkasti, koska ne vaihtelevat sen mukaan
Olen täysin samaa mieltä siitä, että tilastoja ei kannata tuijottaa liikaa. Ne eivät koskaan kerro koko totuutta.
Samalla pitää myös muistaa, että vaikka todennäköisyys joutua väkivallan kohteeksi olisikin pieni, on meillä surullisia ääriesimerkkejä kuten mm. se puukotettu saksalaisturisti kesällä. Häntä tuskin lohdutti tieto siitä, että hän oli osa selkeää vähemmistöä.
Edelleen, kuten se turvavyö tai ensiaputaito, on parempi omata itsepuolustustaito kuin olla omaamatta sitä.

Flammee niin uskomatonta kuin se onkin, vuonna 2006 joka kymmenes suomalainen joutui väkivallan kohteeksi (tässä siis muukin kuin katuväkivalta, joka on viidesosa tuosta.)
Tilastoa kerätään mm. uhritutkimuksella joka on kaiken aikaa käynnissä. Samalla on syytä muistaa, että jokaiselta Suomalaiselta asiaa ei tietysti kysytä, vaan kuten tilastoinnissa kyse on otannasta.

Kuten tässäkin ketjussa on havaittu, jokaisella on subjektiivinen käsitys siitä, kuinka todennäköistä on joutua väkivallan kohteeksi. Kuten todettu, monet asiat aina omasta persoonasta asuinpaikkaan ja alkoholin käyttöön vaikuttavat varmasti tähän todennäköisyyteen.
Jokainen myös itse valitsee sen, onko riski hänen kohdallaan niin merkittävä, että siihenkin olisi hyvä edes jollain tasolla varautua.
Vääriä tai oikeita ratkaisuja ei varmaankaan asian suhteen ole.
Silti on mielenkiintoista huomata myös sellainen "ei mulle koskaan voi noin käydä" -asenteen yleisyys.
Omaan näkemykseeni tietysti vaikuttavat ne useat henkilöt, jotka valitettavasti huomaavat vasta väkivallan sattuessa kohdalle sen realiteetit ja sen, että tilastot ovat aika turhia, jos sattumalta pääsee osaksi niitä.

Turvallisuudesta puhuttaessa on olemassa kolmenlaisia ihmisiä:
-optimistit eivät usko mitään koskaan tapahtuvan ("eihän sellasta ikinä mulle satu")
-pessimistit eivät usko mahdollisuuksiinsa vaikuttaa asioihin ("tulkoon puukosta jos on tullakseen")
-realistit miettivät mitä voi tapahtua ja miten mahdolliset vahingot voidaan minimoida ("missä tilanteessa voin kohdata puukon ja mitä silloin teen")
Näistä ryhmistä ainoastaan viimeksi mainitut, realistit, ovat soveltuvia toimimaan turvallisuusalan ammattilaisina (jokainen voi toki muuttaa asennettaan) Turvallisuusalan ammattilaiset eivät kuitenkaan ole ainoita ihmisiä, jotka ovat tai joiden tulisi olla kiinnostuneita omasta turvallisuudestaan samalta realistiselta pohjalta. Jokainen voi miettiä turvallisuusasioita ja teräasehyökkäyksen mahdollisuutta aivan omista lähtökohdistaan, olkoon sitten Tahvo P. Tallaaja tai John J. Hathatmies. Näiden kahden väliin mahtuu lisäksi mitä kirjavin joukko eri ihmisiä, jotka liikkuvat eri paikoissa, asuvat eri alueilla, harrastavat eri asioita ja työskentelevät eri ammateissa.
On aivan selvää, että eri ihmisten eri elämäntilanteissa kohtaamat riskit ovat varsin erilaisia ja -suuruisia. Riskien hallintaan ei täten myöskään ole aina välttämättä mielekästä käyttää yhtä paljon resursseja. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö niitä olisi mielekästä käyttää lainkaan. Siinä missä voimankäytöllisiä toimia ammatissaan harjoittavan saattaa olla hyvä osata riisua puukko uhkaavalta henkilöltä ja käyttää lukemattomia tunteja tekniikoiden hiomiseen, saattaa Tahvolle olla mielekästä jättää tekniikoiden harjoittelu kenties kokonaankin väliin ja keskittyä ennemmin vastaanottamaan tietoa uhkaavan henkilön elekielestä, omasta elekielestään, keinoista päästä pakoon, voittaa aikaa, hälyyttää ja saada apua, kerätä fyysisiä esteitä itsensä ja hyökkääjän välille jne.
Harva ihminen kuolee tulipalossakaan, mutta useimmilla on kotonaan turha laite, jota kutsutaan palovaroittimeksi. Vaikka en työskentelekään palomiehenä, olen palovaroittimen asentamisen lisäksi käynyt läpi myös asuntoni ja työpaikkani poistumisreitit, ja toivottavasti tehnyt tämän kaiken täysin turhaan. Olen myös tietoinen, että savun keskellä kannattaa ennemmin kontata kuin kävellä pystyssä ja ovet kannattaa sulkea palon leviämisen ehkäisemiseksi. Toivottavasti tämäkin on täysin turhaa tietoa. Toistaiseksi myös pelastuslaitoksen tarjoama koulutus vaahtosammuttimen ja sammutuspeitteen käytöstä on osoittautunut täysin turhaksi. Voisin jatkaa tätä pähkäilyä loputtomiin ja laajentaa sen koskemaan muitakin elämänalueita, mutta pelkään havaitsevani olevani kokonaan täysin turha mies. :)
Pitäänee tutustua tuohon Puolustaudu 3 teokseen mahdollisimman pikaisesti. Aikaisempiin osiin olen tutustunut, eikä niistä ole kuin positiivista sanottavaa.

Jokainen myös itse valitsee sen, onko riski hänen kohdallaan niin merkittävä, että siihenkin olisi hyvä edes jollain tasolla varautua.

Joidenkin taitojen opettelu vaatii niin vähän aikaa, että jokaisen kannattaa ne opetella turvallisuuden nimissä. Hätänumeron muistaa kiitettävän moni suomalainen, mutta niinkin yksinkertaiset asiat kuin avun huutaminen tai ammattilaisten tieltä poispysyminen tuntuvat olevan kovin monelle ylivoimaisia asioita. Jotta pysytään aiheessa, voidaan esimerkiksi ottaa vaikkapa juuri Porvoon puukotustapaus, jossa sivustakatsojat olivat vaarallisen lähellä puukottajaa poliisin vetäessä aseet esiin. Ehkä tieto puukolla aseistautuneen ihmisen potentiaalisesta liikkumisnopeudesta, kyvystä aiheuttaa kuolettaviakin vammoja, sekä hankaluuksista osua liikkuvaan maaliin pistoolilla olisi vaikuttanut jo merkittävästi. Taitoa siihen ei tarvi tippakaan.

Toistaiseksi myös pelastuslaitoksen tarjoama koulutus vaahtosammuttimen ja sammutuspeitteen käytöstä on osoittautunut täysin turhaksi.

Nonii! Tässä vaiheessa kysyn vaan että kannattiko tuhlata aikaansa tuollaiseen kun ei se kuitenkaan sun kohdalle osu se tilanne? Ja jos oikeesti tulipalo syttyy niin ei sitä sammuta kun palokunta, turhia nuo kurssit!

Ja kysyn vaan kannattaako tuhlata aikaansa itsepuolustuksen opettelemiseen? Jos on yhtään järkeä päässä niin eihän se tilanne siinäkään kohdalle osu, ei se voi tuosta vaan tapahtua! Ja jos osuu kohdalle niin parasta on vaan soittaa poliisit, ne sen homman kuitenkin hoitaa!

Ja sitten päivän kysymykset: Oliko noissa kahdessa ylläolevassa kappaleessa kenties jotain yhteistä? Olivatko nuo kaksi kappaletta jollain tavalla realistisia vai olisiko suhtautumista syytä muuttaa johonkin suuntaan? Kannattaako leikkiä strutsia ja työntää päänsä koloon todellisuutta paetakseen?

Ja joo-o, en tietenkään sano sitä että kaikkien kannattaa uhrata elämäänsä IP-tekniikoiden ja taktiikoiden opiskeluun, mutta sanon että silmät kannattaa avata. The Truth is out there and It ain't only peaches and cream.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myös koska tahansa voi rattijuoppo ajaa päälle tai voi talvella katolta tippua jääkimpale päähän ja kuolla. Maalaisjärjellä kuitenkin pärjää hyvin pitkälle.

Itselläni ei ole itsepuolustuslajeja vastaan todellakaan mitään. Itsekin treenannut jo useamman vuoden kamppailulajeja. Mutta minusta noita uhkakuvien liioittelua on ihan turha lietsoa kaikille koska joillekin ihmisille ne todennäköisyydet ovat todella minimaaliset. Joillekin voi olla todennäköisempää ajaa liukkaalla kelillä auto metsikköön ja loukkaantua pahasti. Tämähän tarkoittaa sitä, että heille tärkeämpää olisi opetella ajamaan autoa ja käydä paljon erilaisia liukkaan kelin autokursseja.

Tilastoja voi aina katsella, mutta maalaisjärki käteen. Se, että tuntee itse olevansa tilastoryhmässä ei tarkoita, että kaikki ovat. Ja päinvastoin. Itsepuolustusta kannattaa treenata, jos se kiinnostaa tai jos itse henkilökohtaisesti kokee sille tarvetta. Myös liukkaan kelin autokursseja voi käydä, jos se kiinnostaa tai kokee sille henkilökohtaisesti tarvetta.

Eikös niitä liukkaan ja pimeän kelin koulutuksia nykyään anneta osana ajokortin ajamista...

Mutta minusta noita uhkakuvien liioittelua on ihan turha lietsoa kaikille koska joillekin ihmisille ne todennäköisyydet ovat todella minimaaliset.
Voisitko kertoa, missä esim. tässä ketjussa on lietsottu ja liioiteltu uhkakuvia?
Määrittele minimaalinen? Jos todennäköisyys joutua väkivallan kohteeksi on kylmästi tilastoja tuijottaen 10%, ei se ole mielestäni minimaalinen.
Kerrohan Stanner, eikö kukaan tuntemasi ihminen ole joutunut väkivallan kohteeksi koskaan?
Entä kuinka moni on joutunut tulipaloon? Vakavaan auto-onnettomuuteen?
Ainakin omalla kohdallani vain muutama on joutunut olemaan esim. tulipalossa, mutta useampi on joutunut väkivaltatilanteeseen.
Mutta kuten totesin, tämä on asia, jonka jokainen kokee henkilökohtaisesti eri tavalla. Itse olet selkeästi sitä mieltä, että sinun kohdallasi mahdollisuus on niin pieni, että et halua varautua siihen ja se on sinun valintasi.
Jos joku muu kokee toisin, ei se tarkoita, että hän luulisi tai toivoisi joutuvansa väkivaltatilanteeseen. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että hän haluaa jollain tasolla olla myös varautunut sellaiseen ikäväänkin mahdollisuuteen.

Voisitko kertoa, missä esim. tässä ketjussa on lietsottu ja liioiteltu uhkakuvia?
Määrittele minimaalinen? Jos todennäköisyys joutua väkivallan kohteeksi on kylmästi tilastoja tuijottaen 10%, ei se ole mielestäni minimaalinen.
Kerrohan Stanner, eikö kukaan tuntemasi ihminen ole joutunut väkivallan kohteeksi koskaan?
Ainakin omalla kohdallani vain muutama on joutunut olemaan esim. tulipalossa, mutta useampi on joutunut väkivaltatilanteeseen.
Mutta kuten totesin, tämä on asia, jonka jokainen kokee henkilökohtaisesti eri tavalla. Itse olet selkeästi sitä mieltä, että sinun kohdallasi mahdollisuus on niin pieni, että et halua varautua siihen ja se on sinun valintasi.
Jos joku muu kokee toisin, ei se tarkoita, että hän luulisi tai toivoisi joutuvansa väkivaltatilanteeseen. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että hän haluaa jollain tasolla olla myös varautunut sellaiseen ikäväänkin mahdollisuuteen.

Mielestäni varsinaisia uhkakuvia tässä ei ole lietsottu, vaan kannanotot tietyiltä tahoilta ovat perustuneet lähinnä tilastollisiin faktoihin jotka sinällään antavat melko paljon suuntaa todellisuudesta. En maalaa piruja seinille, mutta pidän varsin todennäköisenä että näin suuressa kasvukeskuksessa riski joutua mahdollisesti väkivaltaiseksi eskaloituvaan tilanteeseen on todellinen. Tämä riski on todellisuutta myös päiväsaikaan, ei pelkästään yöllä snäkärijonoissa.

Tottakai monesta tilanteesta on mahdollista puhua itsensä pois tai paeta paikalta, mutta ihan aina näin ei vain ole. On myös mahdollista että vastapuoli käsittää de-eskaloinniksi tarkoitetut sanat suomeksi sanottuna "päin vittua" ja siinäpä sitä sitten ollaan. On myös mahdollista että vastapuoli käsittää kaiken miten haluaa ja jälleen kerran hässäkkä on valmis. Eli pointti jota yritän tällä todistella on se, että jotain itsepuolustukseen liittyvää kannattanee ehkä opetella vaikka omaisi paremmat verbaaliset kyvyt kuin itse ruuneperi.

En tosiaankaan ole pakottamassa ketään salille, sinne kun on turha mennä jos homma ei motivoi millään tasolla. Kylmä fakta on kuitenkin se, että Suomi on väkivaltainen maa ja täällä voi jopa tahtomattaan joutua ikävään tilanteeseen.

Väkivaltatilanteiden mahdollisuuden liioittelu ei ole realismia, eikä sitä liioin ole näiden tilanteiden vähättely.

Jos asuu rauhallisella syrjäseudulla ja väität että todennäköisyys joutua väkivallan uhriksi on 10% niin se on liioittelua. Tilastot eivät kerro kaikkea.

Ei vakavan väkivallan kohteeksi. Ei ainakaan tule juuri nyt mieleen. En tosin tiedä kaikkea mitä kavereilleni ja sukulaisilleni on tapahtunut. Tiedän yhden sukulaispariskunnan, jossa mies hakkasi vaimoaan. En kuitenkaan koe, että juuri tämä tapaus lisäisi omaa riskiäni joutua väkivallan uhriksi.

Ei yhtään vakavaa. Läheltä piti tilanteita on ollut pari. Ja yhdessä kevyessä kolarissa olen ollut mukana. Puskuri meni, vituttaa vieläkin.

Mutta kuten totesin, tämä on asia, jonka jokainen kokee henkilökohtaisesti eri tavalla.

Nimenomaan tätä olen yrittänyt sanoa.

Itse olet selkeästi sitä mieltä, että sinun kohdallasi mahdollisuus on niin pieni, että et halua varautua siihen ja se on sinun valintasi.

En missään vaiheessa ole yrittänyt puhua itsepuolustusopetusta vastaan. Yritän vain sanoa, ettei asiat ole musta-valkoisia ja tilastoista ei näe kaikkea. Itse olen muutamia vuosia treenannut kamppailu-urheiluun/liikuntaan painottavia lajeja, mutta olen myös kiinnostunut itsepuolustuksesta ja sitä vähän tutkinut.

Siis väännetään rautalangasta. En missään nimessä yritä sanoa ettei noita puolustaudu teoksia kannata hommata tai että ne olisivat turhia. Ei missään nimessä näin. Yritän vain sanoa, että jos joku väittää että veitsiuhka on erittäin minimaalinen niin se henkilö voi olla hyvin oikeassa, riippuen missä hän asuu ja missä liikkuu. Ja jos hän ei täten koe tarvetta hommata puolustaudu teosta, niin suotakoon se hänelle.

Minusta tuntuu, että puheeni otettiin negatiivisesti ip-harjoittelua kohtaan, jota en edes tarkoittanut. Lähinnä vain nussin pilkkuja, pyyhin tilastoilla peppua. ;) Tilastot ovat hyvä asia, jos ne osaa tulkita oikein.

Sanotaan nyt tämä taas, joka suututtaa usein monet, koska on 100% faktaa.

Paras itsepuolustus on joko syntyä vitun isoksi, tai bodata itsensä vitun isoksi. Mitä vaarallisemman näköinen jätkä, sen vähemmän riskiä joutua randomin väkivallan kohteeksi. Ja jotta kaikki marakatit, jotka tulevat nyt "niin mutta ei se auta jos vastaan tulee ninja joka pieksee bodareita tosta vain taidoillaan", ei auta ei, mutta eipä se auta taviksenkaan tilanteessa jos ninja alkaa pieksemään. Jokatapauksessa se ninja todennäköisesti valitsee sen helpomman kohteen.

Taviksen fyysinen koko on ennalta määrätty, eikä tavallinen tavis myöskään varmaan ala näkemään helvetinmoista vaivaa saadakseen lihaksia, joten ainoa vaihtoehto pelokkaalle tavikselle on itsepuolustuskoulutus jossain muodossa ja silloin aloittaisin kyllä järkitasolla Kaivosen kahdesta ekasta osasta. Siellä selitetään ihmisen primitiivisiä reaktioita väkivallan alla.

Ja disclaimer:

Tämä ei siis tarkoita, että lihaksilla tapellaan. Bodarit ovat hitaita, juu juu, bodarit ovat tyhmiä, juu juu, mutta kaikesta huolimatta heillä on aina se ulkomuoto pelotteena, eikä se lihasmassa nyt ihan hukkaan mene kuitenkaan loppuviimein, paksummat lihat tarttee pitemmän puukon ;D

Jos asuu rauhallisella syrjäseudulla ja väität että todennäköisyys joutua väkivallan uhriksi on 10% niin se on liioittelua.
Mutta kun en väittänyt...kirjoitin nimenomaan, että todennäköisyyteen varmasti vaikuttaa monet henkilökohtaiset elämäntilanteet aina alkoholin käytöstä asuinpaikkaan.
Varsinkin isoimmissa kaupungeissa on valitettavasti mahdollista, vaikkakaan ei ehkä todennäköistä, joutua väkivaltatilanteeseen. Tämä mahdollisuus kasvaa huomattavasti, jos on nuori ihminen (16-26), joita varmasti aika iso osa tämänkin palstan lukijoista ovat. Mahdollisuus kasvaa entisestään jo aika suureksi, jos käy esim. viikonloppuisin viihteellä, mitä varmasti melko iso osa tuon ikäisistä ihmisistä joskus tekee.

En mielestäni ole liioitellut tai peloitellut missään vaiheessa keskustelua joten hieman harmittaa jos sinulle sellainen kuva on tullut. Kuten Sumu totesi, näistäkin asioista voi puhua vähättelemättä tai liioittelematta ja itse olen mielestäni siinä koittanut pysyä.
Olisiko sinulla muuten antaa jotain tutkittua tilastotiedettä omien näkemystesi tueksi, nyt tuntuu valitettaasti siltä, että omat väitteesi perustuvat "mutuun", ja kuten todettiin, se pitää paikkansa vain sinun itsesi kohdalla, ei valtaväestön.
Lopuksi vielä henkilökohtainen kysymys: Jos tyttöystäväsi tai siskosi joutuisi raiskausyrityksen kohteeksi, haluaisitko, että hän olisi edes hieman harjoitellut toimimista sellaisessa tilanteessa vai ei?

Epäilen vahvasti, että joka kymmenes suomalainen joutuisi vuosittain väkivallan kohteeksi. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy tältä vuodelta taulukko poliisin tietoon tulleista rikoksista ja siinä väkivaltarikosten määrä tammi-kesäkuun ajalta on yhteensä 17 474. Näistä suurin osa lienee parisuhdeväkivaltaa, mihin vaikuttaa ihan muut asiat kuin itsepuolustustaito. Tämä tilasto ei tietenkään sisällä niitä lukuisia tilanteita, jotka eivät tule poliisin tietoon.

Mutta silti, 10% Suomen väestöstä on 500 000. Aikamoinen määrä väkivallantekoja.

Jos ajatellaan, että yksittäinen ihminen joutuisi väkivaltatilanteeseen vaikkapa kerran elämänsä aikana (lienee melko realistinen arvio) ja keskimäärin selviää tilanteesta muutamalla ruhjeella niin kuinka paljon on silloin järkevää uhrata aikaa taistelulajien treenaamiseen? Eikö kaiken kaikkiaan olisi järkevämpää käyttää sekin aika vaikkapa ajamalla liikenteessä hiljempaa, käyttämällä suojatietä ja ostamalla säästyneillä rahoilla terveellisempää ruokaa? Näin saisi varmasti enemmän hyötyä terveydelleen kuin treenaamalla taistelulajeja. Ip-harrastuksen motiivi lienee siis pohjimmiltaan jokin muu kuin puhtaasti oman hyvinvoinnin turvaaminen.

Sinänsä minun mielestäni taistelulajien treenaaminen on hyvä asia mikäli hankittua osaamista käytetään vain tatamilla ja sellaisissa tilanteissa, joissa väkivaltaa ei voi muuten välttää. Monasti vain tuntuu, että ainakin harrastuksen alkuvaiheessa on kova tarve päästä näyttämään ja käyttämään taitojaan, joten riski joutua väkivaltatilanteeseen on moninkertainen tavan tallaajaan nähden.

Itse tilasin koko Puolustaudu 1-3 paketin ja odotan suurella mielenkiinnolla, että pääsen sen avulla oppimaan uusia asioita.

Sitten vuodatukseni loppuun kysymys. Kun puhutaan itsepuolustuksesta, niin yleensä käsitellään eri taistelulajien ominaisuuksia ja tehoa. Onko olemassa mitään kokonaisvaltaisempaa IP-koulutusta, jossa käsiteltäisiin itsepuolustusta laajemmin, ikäänkuin kriisinhallinnan näkökulmasta? Ennen kuin ensimmäinen isku tulee, on varmasti lukuisia keinoja rauhoittaa tilanne sanallisesti tai muilla keinoin. Toki tehokkaat tekniikat ovat tarpeen jos muut keinot eivät auta.

Itse pienten lasten isänä näen väkivaltaan liittyvinä uhkakuvina esimerkiksi vieraan koiran hyökkäämisen lapsen kimppuun tai satunnaisen huumehörhön agression.

Julliboy itseasiassa rikoisilmoituspohjaiset tilastot eivät pahoinpitelyiden kohdalla kerro yhtä paljoa, kuin uhritutkimukset.
Valtaosa pahoinpitelyistä ei koskaan tule poliisin tietoon ja täten rikosilmoituksista tehdyt tilastot eivät ole yhtä tarkkoja.
Mutta nimesin jo yllä merkittävimmät Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimukset (ne eivät siis ole minun tilastojani...;)) ja jokainen voi ihan itse perehtyä niihin. Ne ovat mielenkiintoista luettavaa.
Tilastot ovat mielestäni kuitenkin vain tilastoja enkä halua niiden mukaan elää. Eikä kukaan pysty keksimään kaavaa, jolla voisin laskea sen prosentuaalisen todennäköisyyden, että joudun väkivallan kohteeksi. Vedän hatusta sen, että se on varmasti alle 5% luokkaa. Eli jos tuijotan vain sitä, eihän minun kannata varautua siihen ennenkuin se olisi yli 50%, sittenhän se olisi vasta todennäköinen vai mitä?
Mutta väkivalta koskettaa henkisesti monin paljon syvemmin, kuin esimerkiksi onnettomuudet. Tästä syystä haluan olla tietyllä tasolla varautunut myös siihenkin tilastoista huolimatta.
Tilastot ovat kuitenkin hyvä tapa herätellä joitain huomaamaan, että ei se väkivalta ole pelkästään iltapäivälehtien otsikoita vaan valitettavan iso osa meidän kulttuuriamme.
Se kuinka paljon ja millä tavalla siihen haluaa etukäteen varautua on tietysti, kuten moni muukin juttu, jokaisen oma asia.

jarmot... Mainitsemissa rauhoittamistilanteissa hyvä kouluttaja olisi varmasti henkilö kuka oikeasti on ollut tekemisissä vastaavanlaisissa tilanteissa. Se tilanne on oikeasti aivan erilainen kuin rauhallisella tatamilla suoritettu harjoitus. Tosielämän oikeudeton hyökkäys eroaa huomattavasti ennalta suunnitellusta harjoittelu hyökkäyksestä, jossa ei ole oikeata vahingoittamistarkoitusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom