Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
^järkyttävä määrä proteiinia. Mä oon 160cm ja 55kg, treenaan voimalajeja ja treeniä tulee keskimäärin päivässä 2 tuntia (vuoden keskiarvo, joka sisältää myös kevyet viikot, täyslevot jne) ja lisäksi perusaktiivisuus päälle. Mä syön proteiinia 1-1,5g/painokilo/pv ja hyvin riittää.

Täällä esim. juttua aiheesta: "Laadukkaita tutkimusmetodeja käyttäneiden tutkijoiden suositukset kehonrakentajien ja voimaurheilijoiden proteiinin saannille ovatkin vaihdelleet välikössä 1,2-1,8 g / paino-kg / päivä. Noita suosituksia korkeammalla proteiinimäärällä on havaittu lähinnä ”ylimääräisen” proteiinin palamista energiana ja / tai tallentumista rasvavarantoihin. Yli kahden gramman suositukset pätevät lähinnä vain kisadieetilla oleville fitness-ihmisille, harrastekuntoilijoiden osalta voidaan todeta että hiilarit ovat pussiproteiineja halvempi energian lähde"

Liialla proteiinilla on myös muita haittoja kuin kertyminen varastoläskiksi vyötärölle, kuten kehon happamoituminen, osteoporoosi, munuaisten rasittuminen yms.

^järkyttävä määrä proteiinia. Mä oon 160cm ja 55kg, treenaan voimalajeja ja treeniä tulee keskimäärin päivässä 2 tuntia (vuoden keskiarvo, joka sisältää myös kevyet viikot, täyslevot jne) ja lisäksi perusaktiivisuus päälle. Mä syön proteiinia 1-1,5g/painokilo/pv ja hyvin riittää.

Täällä esim. juttua aiheesta: "Laadukkaita tutkimusmetodeja käyttäneiden tutkijoiden suositukset kehonrakentajien ja voimaurheilijoiden proteiinin saannille ovatkin vaihdelleet välikössä 1,2-1,8 g / paino-kg / päivä. Noita suosituksia korkeammalla proteiinimäärällä on havaittu lähinnä ”ylimääräisen” proteiinin palamista energiana ja / tai tallentumista rasvavarantoihin. Yli kahden gramman suositukset pätevät lähinnä vain kisadieetilla oleville fitness-ihmisille, harrastekuntoilijoiden osalta voidaan todeta että hiilarit ovat pussiproteiineja halvempi energian lähde"

Liialla proteiinilla on myös muita haittoja kuin kertyminen varastoläskiksi vyötärölle, kuten kehon happamoituminen, osteoporoosi, munuaisten rasittuminen yms.

Mitä sit suosittelet tilalle ettei kertyis varastoläskiä vyötärölle tai tulis muita vastaavia haittoja? Ja et nälkä pysyis loitolla?

Mitä sit suosittelet tilalle ettei kertyis varastoläskiä vyötärölle tai tulis muita vastaavia haittoja? Ja et nälkä pysyis loitolla?

Tuossa jutussa suositeltiin hiilareita. Mä itse söin myös jossain vaiheessa liikaa prodea, makrot oli aika lailla kuten sulla nyt. Näin pienelle kertyy helposti turhan paljon protskuja. Pelkässä lounaassa, joka mulla on vegaanilounas, voi olla jo puolet päivän proteiinitarpeesta. Mä vähensin selkeästi prodea noin vuosi sitten ja lisäsin hiilareita. Treenit alko kulkemaan paljon paremmalla teholla ja jo muutamissa kuukausissa huomasin ison hyppäyksen kehityksessä. Ja joillakin mittareilla mä saan edelleen reippaasti proteiinia.

Itselleni terveydelliset syyt olivat kuitenkin suurin syy vähentää protskuja, mm. National Geographic FOK Yle Areena

Tuossa jutussa suositeltiin hiilareita. Mä itse söin myös jossain vaiheessa liikaa prodea, makrot oli aika lailla kuten sulla nyt. Näin pienelle kertyy helposti turhan paljon protskuja. Pelkässä lounaassa, joka mulla on vegaanilounas, voi olla jo puolet päivän proteiinitarpeesta. Mä vähensin selkeästi prodea noin vuosi sitten ja lisäsin hiilareita. Treenit alko kulkemaan paljon paremmalla teholla ja jo muutamissa kuukausissa huomasin ison hyppäyksen kehityksessä. Ja joillakin mittareilla mä saan edelleen reippaasti proteiinia.

Itselleni terveydelliset syyt olivat kuitenkin suurin syy vähentää protskuja, mm. National Geographic FOK Yle Areena

Pitää siis vähentää proden määrää lautasella ja korvata se kasviksilla ja riisillä. Proteiinia tulee tosiaan helposti, etenkin ku mulle se on yleensä aterioiden paras osa: rakastan lihaa ja raejuustoa :kuola: Tosin tossa kun laskin noi kalorit oli vaan yhden päivän otos, joten voi olla silloin protskut meni vähän yläkanttiin. Esim. koulussa ruokaillessa tulee väkisinkin enemmän hiilareita, mut tuolloin olin vaan kotona. Mut kiitos neuvosta, kiinnitän proteiininsaantiin paremmin huomiota jatkossa.

Onks kalorimäärästä mitään kommentteja, ok?

- - - Updated - - -

Pitää siis vähentää proden määrää lautasella ja korvata se kasviksilla ja riisillä. Proteiinia tulee tosiaan helposti, etenkin ku mulle se on yleensä aterioiden paras osa: rakastan lihaa ja raejuustoa :kuola: Tosin tossa kun laskin noi kalorit oli vaan yhden päivän otos, joten voi olla silloin protskut meni vähän yläkanttiin. Esim. koulussa ruokaillessa tulee väkisinkin enemmän hiilareita, mut tuolloin olin vaan kotona. Mut kiitos neuvosta, kiinnitän proteiininsaantiin paremmin huomiota jatkossa.

Onks kalorimäärästä mitään kommentteja, ok?

Laitoin eilisen ja tämän päivän (osin vasta suunnitellut) safkat laskuriin ja vähän parantamisen varaa näyttäisi olevan.

Eilen (tyypillinen viikonloppupäivä):
Aamupala: Smoothie, jossa rahkaa, banaani, raakakaota ja kevytmaitoa. Vähän tuoremehua.
Lounas: Uunilohta, juureksia, raejuustoa
Perus punttitreeni (ei kovin raskas, osaksi tekniikkaharjoittelua) ja sen jälkeen palkkari n. 30g proteiinia ja 30g hiilaria
Iltaruoka: Kanaa tuorejuuston ja ak-tomaatien kanssa ja riisiä. Pari lasia viiniä ja vähän suklaata jälkkäriksi. :whip:
2131 kcal prot. 133 g hiilari 209 g rasva 53 g.

Tänään (tyypillinen arkipäivä):
Aamupala: riisihiutalepuuro kevytmaitoon, nokare voita, banaani, vähän tuoremehua.
Lounas: kana-pekonirulla, bataattimuussia, raejuustoa.
Välipala: profeel-rahka.
Crossfit-treeni ja sama palkkari kun eilen.
Iltaruoka: jauheliha-tomaattikastiketta, gluteenitonta pastaa, parmesanjuustoa (ehkä suklaata jälkkäriksi, ei laskettu kaloreihin).
2118 kcal prot. 148 g hiilari 249 g rasva 54 g .

Omat mitat 173cm/71-72kg, laskurin arvioima kulutus inasen vajaa pari tonnia ilman liikuntaa, tosin kilpirauhaslääkitys voi sotkea tätä.

Nuo ruokamäärät on arvioita (en siis punnitse), mutta ainakin rasvaahan tuossa näyttäisi olevan liian vähän, vaikka yritin kirjata myös ruuanlaittoon käytetyn rasvan. Kaloreita vissiin myös, mutta tosiaalta niitä tulee välillä enemmän herkuista ja tosiaan kilpirauhasarvot on ollut vähän alakantissa, niin paino on pysynyt samana aika pitkään. Tarkoitus ei ole laihduttaa tms. vaan kohottaa kuntoa.

Kommentteja tästä?

Ei toi huono ole :) Kovaa rasvaa tulee aika paljon. Lisää rasvaa kuten huomasit itekin, ja nimenomaan hyvää rasvaa. Kasvispuoli on vähän ohut, pelkkää banaania ja juureksia. Voisit lisätä tuoreita kasviksia ja marjoja, miksei hedelmiäkin.

Joo ohut on ihan kuvaava sana, kun oon niin ruokavammanen että iso osa rehuja on kieltolistalla (ei oma keksintö/ nirsoutta vaan allergiahoitajan ohjeesta). Kesällä on vähän vähän helpompaa kun esim. monet salaattiainekset on freesimpiä ja halvempia.
Ruuanlaittoon käytän yleensä oliiviöljyä, mutta ilmeisesti sitä voisi laittaa enemmänkin. Pekonia syön harvoin että se nyt oli hassu sattuma tähän, ja punasta lihaa yleensä ehkä kerran-pari viikossa. Useimpina päivinä toinen pääruoka on kalaa ja toinen kanaa.

Joo ohut on ihan kuvaava sana, kun oon niin ruokavammanen että iso osa rehuja on kieltolistalla (ei oma keksintö/ nirsoutta vaan allergiahoitajan ohjeesta). Kesällä on vähän vähän helpompaa kun esim. monet salaattiainekset on freesimpiä ja halvempia.
Ruuanlaittoon käytän yleensä oliiviöljyä, mutta ilmeisesti sitä voisi laittaa enemmänkin. Pekonia syön harvoin että se nyt oli hassu sattuma tähän, ja punasta lihaa yleensä ehkä kerran-pari viikossa. Useimpina päivinä toinen pääruoka on kalaa ja toinen kanaa.

Mites erilaiset pähkinät, siemenet, avokado? Jos noikaan ei käy, niin öljyn lisäksi vaihda maito punaiseen ja laita vaikka turkkijogua smoothieen. Mieluummin sit maitotuotteiden rasvaa kuin jatkuvasti liian vähän rasvaa :) Mä vedän välillä rasvapommina munakkaan, jossa oon vatkannut munien sekaan öljyä.

Pähkinät ei käy, avocado menee pieninä määrinä. Mutta siis eikö tää ratkeais vaan sillä jos laitan ruokaa laittaessa vaikka tuplamäärän oliiviöljyä? Oon nyt käyttänyt sitä aika maltillisesti kun oon aatellut että siitä tulee hirrrrveesti kaloreita, mutta tosiaan en usko että se ainakaan makua haittiasi jos laittais enemmän. :) Ja tietysti sillon jos syön salaattia laitan siihen kanssa öljyä.

Ps. Kananmunia syön sillon tällön ja lohta tai tonnikalaa öljyssä useampana päivänä viikossa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Pähkinät ei käy, avocado menee pieninä määrinä. Mutta siis eikö tää ratkeais vaan sillä jos laitan ruokaa laittaessa vaikka tuplamäärän oliiviöljyä? Oon nyt käyttänyt sitä aika maltillisesti kun oon aatellut että siitä tulee hirrrrveesti kaloreita, mutta tosiaan en usko että se ainakaan makua haittiasi jos laittais enemmän. :) Ja tietysti sillon jos syön salaattia laitan siihen kanssa öljyä.

Ps. Kananmunia syön sillon tällön ja lohta tai tonnikalaa öljyssä useampana päivänä viikossa.

Joo vaikka niinkin :) Mietin vaan vaihtoehtoja, jos alkaa pelkkä öljy tökkiä :)

Aamupala: kaksi Reissumies ruisleipää, joiden päällä Keijua, juustoa (17%rasvaa) ja kalkkunaleikettä, lisäksi keitetty kananmuna. Lasi rasvatonta plus-maitoa
Päivällinen: bolognese-kastiketta (ei ollut kamalan lihapitoista, koska oli yliopiston litkua), keskikokoinen peruna, jäävuorisalaattia puoli lautasellista, kaksi Reissumies ruisleipää ja jotain margariinia siinä. Lasi rasvatonta maitoa.
Välipala: appelsiini
Iltapala: 150-200g arkiraejuustoa, omena, lasi rasvatonta plus-maitoa
Lisäksi pari kuppia kahvia päivän aikana.
Laskin, paljonko noista tulisi kaloreita, ja se on about 1500. Minä haluaisin vähän laihduttaa, mutta en halua, että lihasmassaa lähtee. Käyn neljästi viikossa salilla ja kahdesti juoksemassa. Mitat on about 169/61. Tiedän, että kaloreita tulee hieman liian vähän. Olen suunnilleen tuollaista ruokavaliota noudattanut jo monta (4-5?) kuukautta. Pari ihmistä on sanonut, että olen vähän laihtunut. Proteiinia saan tarpeeksi, sitä tulee päivittäin keskimäärin se vaaditut 120g. Salilla tulokset nousee hitaasti mutta tasaisesti. Lähteekö tuollaisilla kaloreilla silti lihasmassaa ja voiko tuollaiset syönnit muuttaa ihan pysyviksi? Vai onko ihan pelleilyä?

Aamupala: kaksi Reissumies ruisleipää, joiden päällä Keijua, juustoa (17%rasvaa) ja kalkkunaleikettä, lisäksi keitetty kananmuna. Lasi rasvatonta plus-maitoa
Päivällinen: bolognese-kastiketta (ei ollut kamalan lihapitoista, koska oli yliopiston litkua), keskikokoinen peruna, jäävuorisalaattia puoli lautasellista, kaksi Reissumies ruisleipää ja jotain margariinia siinä. Lasi rasvatonta maitoa.
Välipala: appelsiini
Iltapala: 150-200g arkiraejuustoa, omena, lasi rasvatonta plus-maitoa
Mä lisäisin vähän proteiinia ja rasvaa. Käytä öljyä salaatissa tms. Nyt tuo on ihan tosi vähärasvainen tuo ruokavalio kuitenkin vaikka keijua laitatkin leivälle. Kaloreita tulee n. 1400 tuosta ja siinä on kyllä vara nostaa sun kokoisella.

Joo lissää ruokaa, vaikka ihan toinen lämmin ateria noiden lisäksi. Sä kulutat kuitenkin aika paljon enemmän kun ton puoltoista tonnia noilla liikunnoilla, ja liian nopea laihtuminen just syö lihasmassaa.

Jaksaiskohan tällaisella aamiaisella salille: pari mukia kahvia kookosöljyllä ja mantelimaidolla, tuoretta ananasta, banaani, pari voissa ja kookosöljyssä paistettua kanafilettä ja pieni kauraleipäpala maapähkinävoilla..?

No joo, ihan ok mun kämäsellä asteikolla. Melkein tosin ehti jo tulla uudestaan nälkä ennen lähtöä. Onneksi käytän hiilariboosteria nykyään :D

Teen itse ruokaohjeet itselleni. Salitreenit on ihan jäissä, kun ei vaan hontsita. Crosstrainerilla menen tänään vetämään tunnin treenin n 620 kaloria palaa.
Tahtoisin osata juosta - en osaa. Persus painaa ja reidet o tönköt. No napi-napi, tässä tätä mun tämän päivän ruokailua. Pari kiloa pois periaatteella.
Aamu:
20g kaurahiutale + prk rahkaa + 40g mustaherukoita
Lounas:
100g (raakapaino) Naudan jauheliha 10%
tomaatti
100g kesäkurpitsa
14 g (= 2 kpl) riisikakkua
4g Keijua 70%
Välipala:
prk rahkaa + banaani
Päivällinen (syön tämän crossailun jälkeen):
100g hapankaalia