Punttimimmien lisäravinteet

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tällä hetkellä lisäravinteet eivät ole kovin kummoiset, perussettiä:

- heraproteiini
- malto
- aminodrinksuja silloin tällöin
- kreatiini
- l-glutamiini
- monivitamiini
- pellavansiemenöljy
- lesitiini

Evolution Whey2 (suklaa, paha maku)
Malto (nyt loppu, pitäis ostaa joku)
*** Whey
Fast glutamiini
Vitamax
Magnesium
B-vitamiini
Kalaöljy
Valkosipulikapseli

Magnesiumia migreenin estoon ja B-vitamiinin pitäis auttaa imeytymään paremmin, niin otan sitä välillä magnesiumin kanssa. Flunssassa echinaa ja carmolista. Ja sitten on Venastatia mikä pitäis vähentää jalkojen turvotusta, mutta en oikeen koskaan muista ottaa. Kreatiinin alottamista oon miettiny, mutta on niin h*ton kalliita noi puryvaatit! :curs: (yritän olla dieetillä, ehkä myöhemmin sitten vois koittaa monohydraattia)

Tällaista löytyy:

Protein 90+ (suklaa)
Whey 100 (neutraali)
BCAA
Glutamiini
Tauriini
Kofeiini
Kreatiini (ei käytössä tällä hetkellä)
Pirkan monivitamiini
Eiseltin patukkalaatikko :hyper:

Meah sanoi:
Mut haluisko joku selostaa että mitä ihmettä teette noilla ihan kaikilla?
Mä ainakin tuolla kirjoitinkin, että vähemmälläkin varmasti pärjäisi. Eli siis kaikilla ei tee yhtään mitään! :D Mutta siis... noiden lisäravinteiden tarve riippuu paljon ihmisestä. On aika iso ero jos verrataan vaikkapa kilpailuita varten treenaavaa voimailijaa/fitnessharrastajaa ja tavallista, 2-4krt/vk liikkuvaa harrastajaa. Vitamiineja esimerkiksi otetaan enemmän siksi, että jopa useita kertoja päivässä liikkuvan tarve vaan yksinkertaisesti on suurempi, eikä tarvetta voi saada täyteen pelkästä ruuasta (varsinkaan dieetillä, kun ruokavalio yksipuolistuu huomattavasti). Vitamiinien suurempi tarve johtuu siis siitä, että perusaineenvaihdunta vilkastuu kun liikutaan paljon ja sitä kautta myös vitamiinit kulkee elimistön läpi nopeammin. Isommilla määrillä turvataan se, että niitä varmasti saadaan tarpeeksi.

Ylimääräisen proteiinin ottamisen nyt varmaan jokainen punttimimmi voi ehkä ymmärtääkin. Moni on sen verran pieniruokainen luonnostaan, että on hankala ahtaa kiinteää ruokaa riittävästi. Aminohappoja (arginiini, glutamiini, BCAA...) kovaa treevaava voi ottaa siksi, että niiden tarve lisääntyy raskaiden harjoitusten vuoksi ja elimistö ei itse pysty tuottamaan riittäviä määriä. Varsinkin kilpaurheilijoilla esim. palautumisen pysyminen vauhdikkaana on tosi tärkeää, koska jokainen treeni on tärkeä. Moni ottaa lisäravinteita myös ikäänkuin varmuuden vuoksi. Jokainen on yksilö, joten toinen voi pärjätä paljon vähemmällä kuin toinen. Kyllä kai sitä moni pärjäisi ihan pelkällä perusherallakin, mutta meissä ihmisissä kun on se yksi ikuinen kysymys: "Entä jos?"

... ja taas ollaan kaupan hyllyllä pohtimassa, mikä auttaisi pysymään terveenä, kasvamaan isommaksi, saamaan rasvaa vähemmäksi, palautumaan nopeammin... ;)

Kiitos Faidra! :)

Faidra sanoi:
Ylimääräisen proteiinin ottamisen nyt varmaan jokainen punttimimmi voi ehkä ymmärtääkin. Moni on sen verran pieniruokainen luonnostaan, että on hankala ahtaa kiinteää ruokaa riittävästi.

Minä en edes pidä itseäni mitenkään pieniruokaisena, mutta taivahan tosi on, että ilman proteiinijauheita tuskin saisin syötyä tarpeeksi.

Gillyanne sanoi:
Minä en edes pidä itseäni mitenkään pieniruokaisena, mutta taivahan tosi on, että ilman proteiinijauheita tuskin saisin syötyä tarpeeksi.
Mun mittapuun mukaan pieniruokainen = ei pysty syömään helposti yli 2500kcal päivässä puhtaasta ruuasta. :lol2:

:offtopic:

Minä se vaan en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvän makuiseen proteiiniin, jolla haluaisin korvata perus kiinteän ruuan proteiinit. Palautusjuoman irvistelen naamaani kerran päivässä treenin jälkeen ihan sen takia että se imeytyy mahdollisimman pian elimistöön. :urjo:

fitnesspimu sanoi:
:offtopic:

Minä se vaan en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvän makuiseen proteiiniin, jolla haluaisin korvata perus kiinteän ruuan proteiinit. Palautusjuoman irvistelen naamaani kerran päivässä treenin jälkeen ihan sen takia että se imeytyy mahdollisimman pian elimistöön. :urjo:

Joo, eipä nuo prodedrinkit munkaan herkkua ole. Mutta After Max ja Phase3 ovat maultaan ehkä jopa hyviä palautusjuomia ja protskuista Anabolic Milk on oikeasti hyvää. Muita käytetään sitten "pakon sanelemina".

Faidra sanoi:
Mun mittapuun mukaan pieniruokainen = ei pysty syömään helposti yli 2500kcal päivässä puhtaasta ruuasta. :lol2:

:D

fitnesspimu sanoi:
Minä se vaan en ole vielä törmännyt yhteenkään hyvän makuiseen proteiiniin, jolla haluaisin korvata perus kiinteän ruuan proteiinit. Palautusjuoman irvistelen naamaani kerran päivässä treenin jälkeen ihan sen takia että se imeytyy mahdollisimman pian elimistöön.

Tämä on varmasti ihan mieltymys- ja makukysymys, mutta itse taas olen sen verran laiska, että päädyn usein suht'hyvänmakuiseen proteiinijuomaan, kun en jaksa ryhtyä maustamaan rahkaa ja raejuustoa - ei voi mitään, mutta täysin "au naturel" ne vain kertakaikkiaan maistuvat minun suussani melko lailla pahvilta, Ehrmannia ja Milbonan rahkaa lukuunottamatta. Ja täytyy kyllä sanoa, että tuo Protein 90+, joka meillä on ollut käytössä jo pitempään, ei kyllä ole vielä kertaakaan vaatinut hampaat irvessä nieleskelyä :thumbs:

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
harrastan sählyä ja treenataan 5xvko lajia ja siihen päälle vielä noita lihaskuntopuolen juttuja ja pelit sitten vielä päälle.. mietin tässä vaan että mulla on pidempää aikaa ilmeisesti ollut jotain puutteita,ei ilmeisesti imeydy ruuasta joku aine mutta en oikein tiiä mikä.. oon sitten yrittäny lisätä jotain vitamiinenjä ja rautaa mutta ei oikein oo auttanut.. eli millaisia vitamiinejä ja hivenaineita mun kaltasen kannattaisi käyttää,osaako joku suositella? apu olis tarpeen..=)

Päivitystä, on tää lisäravinteiden kirjo vähän kasvanut. Niiden tarpeellisuudesta voi olla sit monta mieltä, mutta varsinkin nyt dieetillä - kuten Faidra jo puhu - sitä koittaa minimoida sairastumisen riskiä sun muuta mitä dieetti syö. Edelleenkään ei kirjo ole yhtä mahtava kun F:llä, mutta perusjutuilla pitkälle jo pötkii :)

About aloitettaessa saliharrastusta:
ZannaZ sanoi:
Jahas. Mä en käytä paljoa lisäravinteita, jo siksi että budjetti ei taivu. Vain "välttämättömimmät".

Tällä hetkellä kierrossa ovat:
* Prolab - N'large (suklaa)
* United Feelings - Super Protein (vanilja)
* Fast - Creatine
* Fast- Glutamine
* Kofeiinitabletti (apteekin)
* C-vitamiini (apteekin)
* Möllerin Basic (apteekin), joka sisältää a) monivitamiinikapselin että b) kalaöljykapselin

Ja nykyään:

* Glutamiini
* Kreatiini (monohydraatti tai puryvaatti)
* BCAA-aminohapot
* Kofeiinitabletit
* Proteiini
* Malto
* Monivitamiini
* C-vitamiini
* E-vitamiini
* B-vitamiini
* CLA+
* Auringonhattu-uute
* Valkosipulitiiviste
* Sinkki
* Kromi
* Magnessium
* Pellavansiemenöljykapseli
* Inkiväärivalmiste
* Omega 3-rasvahapot
* Hevoslinimentti
* Vitamax
* Muutama rasvanpolttaja
* Antiwir

Mulla ei tällähetkellä käytössä kauin

Best whey (mansikka) proteiini
reco power (salmiakki) palautusjuoma
magnesan+b-vitamiini
monivitamiini
Omega3+A,-D,-E-vitamiini

Nyt oon sitten hommannut elämäni esimmäiset lisäravinteet:hyper: . Eli Fastin whey3 ja malto6. Vitamar plus- kalaöljykapselit, joihin on lisätty foolihappoa, B-ryhmän vitamiineja sekä A-, D- ja E-vitamiineja, on ollut käytössä jo jonkin aikaa.

Tosta palautusjuomasta sen verran, että jos punttitreenin päätteeks tekee vaikka puolen tunnin aerobisen niin kannattaako palkkari ottaa ennen vai jälkeen aerobisen? Olisko ehkä fiksumpi jälkeen..? Tuntuu masu tulevan melko täyteen tosta juomasta..:D

rebanna sanoi:
Tosta palautusjuomasta sen verran, että jos punttitreenin päätteeks tekee vaikka puolen tunnin aerobisen niin kannattaako palkkari ottaa ennen vai jälkeen aerobisen? Olisko ehkä fiksumpi jälkeen..? Tuntuu masu tulevan melko täyteen tosta juomasta..:D

Riippuu ihan siitä, MIKSI teet tuon aerobisen puntin jälkeen. Jos teet sen rasvanpoltto/laihtumismielessä, ota palkkari vasta aerobisen jälkeen. Jos taas teet sen parantaaksesi aerobista kuntoasi, ottaisin palkkarin ennen sitä. Joka tapauksessa, jos ei aikapulan tai rasvanpolton takia ole pakko tehdä aerobista treeniä puntin perään, en sitä tekisi. Se kun aina heti pois kehityksestä, uskoisin... Eli puntit ja aerobiset eri päivinä, on IMO paras vaihtoehto.

Helga sanoi:
Riippuu ihan siitä, MIKSI teet tuon aerobisen puntin jälkeen. Jos teet sen rasvanpoltto/laihtumismielessä, ota palkkari vasta aerobisen jälkeen. Jos taas teet sen parantaaksesi aerobista kuntoasi, ottaisin palkkarin ennen sitä. Joka tapauksessa, jos ei aikapulan tai rasvanpolton takia ole pakko tehdä aerobista treeniä puntin perään, en sitä tekisi. Se kun aina heti pois kehityksestä, uskoisin... Eli puntit ja aerobiset eri päivinä, on IMO paras vaihtoehto.
Kiitti nopeasta vastauksesta:) . En tee aerobista joka kerta ja kun teen niin tarkotuksena on just rasvanpoltto:whip: . Mutta kiitti tosiaan vinkistä, taidanpa siis siirtyä takaisin vanhaan ja hoitaa aerobiset kokonaan erikseen. Varmaan jaksaa tehdä nekin sit tehokkaammin:D

* Bulls protein
* recovery-palautusjuoma
*daily formula-monivitamiini
*c-vitamiini
*b-vitamiini
* fish oil-kalaöljykapselit
* ZMA
* C4 (lähinnä aamulenkkien rasvanpolton tueksi)

Halvemmat vaihtoehdot näillekkin varmaan löytyisi, mutta tottelen valmentajaa, ja otan kaikki mitä hän käskee

Ai niin, ja

* Hydro Burn
* lesitiini
*oliiviöljy

Apuva!Auttakaa nyt amatööriä ymmärtämään noista jauhoista jotain!?Missä välissä ja mitä?Mikä ihmeen malto?Itselläni on vain yksi jauho ja aloin epäilemään senkin käyttöä teijan tekstien jälkeen.Oisko joku merkki jonka alta vois löytää kaikki tarvittavat?Omat jauhot tällä hetkellä fast-jotain?!78pr/4,4hlr/7,7r.Käykö palautukseen?Nää kuulluu varmaan kaikki tyhmiin kysymyksiin,mut on helpompi käyttää kun ymmärtää täysin.

muita otan seuraavasti:kalaöljyt,sinkki,kromi,magnesium,monivitamiini,berokka,pellavarouhe ja rypsiöljy.

Tällä hetkellä:

Whey protein mansikka
Malto
kalsiumtabletti
magnesiumtabletti
monivitamiini
c-vitamiini
omega 3 kapselit

Näillä mennään....

tällä hetkellä syödään tämmösiä juttuja:

Fastin soija 90
Fastin Malto 6