Punttia ja aerobista vuoropäivin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gus
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Gus

Tervehdys!

Käyn tällä hetkellä n. 4 kertaa viikossa salilla treenaamassa. Tavoitteena kohtuullinen lihaskasvu. Treenaan aamuisin ennen duunia ja otan ennen treeniä kreatiinia ja proteiinia. Treenin jälkeen palautusjuoma ja illalla vielä proteiinia jossain muodossa.

Nyt haluaisin kuitenkin aloittaa jonkinlaisen "rasvanpolttojakson" ja ajattelin korvata kaksi viikon neljästä treenikerrasta aerobisella, juoksulla tai pyöräilyllä. Se mikä tässä asiassa nyt mietityttää on se, että onko järkevää tehdä aerobista ja punttia vuoropäivinä? Esim. ma:lenkki, ti:puntti, ke:lepo, to:pyöräily, pe: puntti.

Vai olisiko järkevämpää mennä mielummin vuoroviikoin, jolloin joka toinen viikko olisi pelkästään aerobista?

Entä millä tavalla ravinnon määrää tulisi suhteuttaa vuoropäivin tapahtuviin erilaisiin treeneihin? Olen ymmärtänyt, että rasvanpolton kannalta ainakin proteiini on olennainen asia...

Mielummin neljä punttia kuin kaksi ja kaksi, mutta ei ainakaan pelkästään aerobista viikkoa. Itse treenaan neljästi salilla, ja sitten välipäivinä aerobiset, ja yksi lepopäivä.

Rasvanpolton kannalta ainoa merkittävä asia on miinus kalorit. Proteiinia tarvitset paljon, paljon enemmän kuin tällä hetkellä näytät saavan. Sen ja treenin tehtävänä on pitää lihakset tallella dieetin yli.

Mielummin neljä punttia kuin kaksi ja kaksi, mutta ei ainakaan pelkästään aerobista viikkoa. Itse treenaan neljästi salilla, ja sitten välipäivinä aerobiset, ja yksi lepopäivä.

Rasvanpolton kannalta ainoa merkittävä asia on miinus kalorit. Proteiinia tarvitset paljon, paljon enemmän kuin tällä hetkellä näytät saavan. Sen ja treenin tehtävänä on pitää lihakset tallella dieetin yli.

Itse aikataulutan yläkroppa päivälle aerobisen heti treenin jälkeen ja jalkapäivinä otan vähän kevyemmän ennen treeniä, sitten tietenkin pari kertaa viikossa tulee juostua lajiharjottelun merkeissä. Eli viikossa tulee kolme punttia, kolme aerobista ja kaksi lajitreeniä. Yksi päivä on vain aerobiselle pelkästään ja hyvin on toistaseksi jaksanut noinkin.

Itse aikataulutan yläkroppa päivälle aerobisen heti treenin jälkeen ja jalkapäivinä otan vähän kevyemmän ennen treeniä, sitten tietenkin pari kertaa viikossa tulee juostua lajiharjottelun merkeissä. Eli viikossa tulee kolme punttia, kolme aerobista ja kaksi lajitreeniä. Yksi päivä on vain aerobiselle pelkästään ja hyvin on toistaseksi jaksanut noinkin.

Heti treenin jälkeen on kaikkein pahinpaikka aerobiselle. Itsekkin ajattelin tehdä noin, mutta ei kuullemma kannata, sotkee palautumista.

Heti treenin jälkeen on kaikkein pahinpaikka aerobiselle. Itsekkin ajattelin tehdä noin, mutta ei kuullemma kannata, sotkee palautumista.

Onko tästä asiasta jotain näyttöä? Omat aerobiset on kuitenkin enemmän anaerobisen puolella, joten olisiko vähemmän haittaa? Punttitreenin päätarkotus itselleni on kuitenkin tukea nopeutta/räjähtävyyttä/voimaa.

Itellä on kanssa ollu käsitys, että aerobinen treenin jälkeen syö lihaskasvua. Enemmän tämmösiä mutu-juttuja, kun mitään faktoihin perustuvaa..

Ja ekaan postiin: Jos tosiaan tarkotuksena on pelkästään rasvanpoltto eikä kunnon kohotus niin helpoitenhan toi käy kaloreita vähän seuraamalla ;) Ja jos lihashävikki halutaan minimoida niin vissiin tollanen reipas kävely tahtinen syke on parasta hommaan. (50-70% max sykkeestä?)

Tosiaan aika mutuiluna heitettynä niin korjailkaa joku :)

No toisaalta jos vedät tiukan intervalli aerobisen ENNEN punttia niin siitä punttaamisesta ei tasan varmasti tule yhtään mitään. :O

Kyllä siihenkin tottuu, että aluks vähän tekee aerobista. Muutaman kuukeuden tein ite niin, että semmosen 45min hiki aerobisen veti ensin vähän korkeemmalla sykkeellä ja sitten treeni. Syöhän se tietenki sieltä voimaa, mutta mitä sitä nyt ei tekis dietillä.. :P

Mun käsitys asiasta on ainakin ihan päinvastainen.

Mun käsitys asiasta on ainakin ihan päinvastainen.

Onko siitä sitten jopa hyötyä, vai onko mitään väliä? Voiman tai miksei lihaskasvunkin näkökulmasta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vedin 10 vuotta sitten 1,5h thainyrkkeilytreenit ja sen jälkeen puntit ja kehitys oli loistavaa, 16,5kg putosi n. 4kk ja silti lihasmassan ja voiman kehitys oli todella hyvä.
Tosi mukana oli lihasmuistia ja kun ei ollut 15 vuoteen treenannut juuri mitään, myös jonkin asteista aloittelijan kehitystä.

Kehityksestä kertoo jotain että salin omistaja (entinen 90kg SM 1. bodauksessa) ei ottanut minulta enää salimaksuja, koska muut asiakkaat kuulemma kyselivät treeneistäni niin paljon että hän katsoi treenaamiseni tuovan jo mainosarvoa salille.

Uskon kokemuksiini perustuen, että aerobinen ennen treeniä on ehdottomasti se paras vaihtoehto. Thainyrkkeilytreenit ilmeisesti eivät käytä niin paljon lihassoluihin sitoutunutta glykogeeniä että se haittaisi punttaamista ja toimii erinomaisena lämmittelynä.
Korostan että thaikkutreenit olivat melko kovat ja nostivat myös peruskuntoa samalla ja sisälsivät myös aika paljon lihaskuntoharjoitteita omalla painolla.

Onko siitä sitten jopa hyötyä, vai onko mitään väliä? Voiman tai miksei lihaskasvunkin näkökulmasta?

Tässä varmaan itse kukin sotkee vähän eri asioista. Siis treenin jälkeen tollanen 10-15min (ainakin jos palkkari on jo mahassa) matala sykkeinen veto vaikka soutulaitetta toimii hyvänä palautteluna, etenkin selälle/jaloille. Tällä saadaan varmaan poltettua max 100kcal, joten jokainen voi miettiä onko siitä sitten perus aerobiseen verrattavaa hyötyä noin muuten, kun dieetillähän sitä tehdään (yleensä) vain kulutusta nostaakseen.

Ennen treeniä tunnin kuntopyörä sessio ei ainakaan itselläni (luulisin) vaikuta JOS kyseessä ei ole jalkatreeni, saa pitää ainakin tunnin tauon ja syödä jotain pientä ennen salia.

Aerobinen (ja myös anaerobinen) treeni aktivoi AMPK:ta, joka toimii mm. eräänlaisena energiasensorina. Tekee monia hyviä asioita kuten kiihdyttää rasvanpolttoa ja ehkäisee rasvan kerääntymistä.

Huonoa on sitten se, että AMPK inhibitoi suoraan proteiinisynteesiä (IGF-1:n ja mTOR:in kautta). Sen takia ei oikein kannata tehdä peräkkäin kestävyystreeniä ja punttitreeniä.

Ei koske jotain muutaman minuutin loppuverryttelyä tai kevyttä kävelyä jne.

AMPK aistii glykogeenitasot ja sammuu kun niitä täydennetään. Eli jos samana päivänä niin aerobinen mieluiten ennen treeniä ja syö jotain hiilarimössöä siinä välissä.

AMPK aistii glykogeenitasot ja sammuu kun niitä täydennetään. Eli jos samana päivänä niin aerobinen mieluiten ennen treeniä ja syö jotain hiilarimössöä siinä välissä.

Jep.

Mutta se voi viedä tehoja sitten punttitreenistä, ellei kyseessä ole enemmänkin herättely kuin kestävyystreeni.

Aerobinen aamulle, tyhjin vatsoin... ruoka ->duuniin ->puntti ja siihen päälle palautteleva liikunta (esim.kävely).
Ruokailu kuntoon, sillä on sama miten paljon liikut jollei ruokavaliosi ole sopivasti miinuskaloreilla, niin läski ei pala.

Loppupelissä laihtumiseen et tarvi liikuntaa suuntaan tai toiseen, se kaikki rasvanpoltto tapahtuu kuitenkin ruokavalion kautta.

Nyt haluaisin kuitenkin aloittaa jonkinlaisen "rasvanpolttojakson" ja ajattelin korvata kaksi viikon neljästä treenikerrasta aerobisella, juoksulla tai pyöräilyllä. Se mikä tässä asiassa nyt mietityttää on se, että onko järkevää tehdä aerobista ja punttia vuoropäivinä?

On erittäin järkevää, minä menen tuolla systeemillä läpi vuoden ja kroppa pysyy kireenä.
Ite laitan ja olen parhaaks todennu, et ensin toi puntti ja sit seuraavana päivänä aeroopinen, sit välipäivä. Jos tekee toisteppäin niin se syö väkisin tota punttihommaa.
Tuo viritys mitä ehdotettiin, että puntin päälle vielä pitäis lähtee lenkkeileen, niin ei mun mielestä ole kyllä ollenkaan mielekästä, eikä toimi ainakaan mulla.
Esimerkiksi toi lenkkeily sopii erittäin hyvin punttihommiin aeroopiseksi koska se ei rasita yläkroppaa ja näin ei häiritse palautumista ja sen voi tehdä riittävän kevyenä.
Sit jos todella puhutaan rasvan polttamisesta aeroopisella, niin sollon täytyy olla treenissä kestoa ja siihen suosittelen juoksun ja pyöräilyn yhdistämistä, tämä tietysti vain kesäaikaan, esim. 30min pyörää, perään tunti juoksua, sit 30min pyörää, ei tuu rasitusvammoja ja aika menee siivillä. Toihan toimii silleen et ajat jonnekin metsäautotielle ekaks sillä fillarilla juokset siellä ja sit takas kotiin pyörällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom