Puntti+Kamppailulaji=ylikunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vmv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Viime keväänä hankin ylikunnon näin:

Ma:
Aamulla lenkki, 10km.
Iltapäivällä lajitreeni 1h + sparria muutama erä.
Illalla puntti, rinta.
Ti:
Päivällä lajitreeni, huolellinen venyttely ja säkkiä.
Illalla lenkki, 6km (300m vetoja).
Ke:
Lepo
To:
Aamulla lenkki, 10km.
Iltapäivällä sparri
Illalla lajitreeni 2h
Pe:
Aamulla huolellinen venyttely
Iltapäivällä puntti (selkä, kädet)
La:
Pitkä lenkki, 15-25km kelistä riippuen.
Su:
Lajitreeniä 4h, (2x2h, välissä tunnin tauko).

Jalkoja en treenannut salilla lainkaan, vaan kuvittelin lenkkeilyn ajavan saman asian. Muutenkin treenaaminen oli tyylillä "aina 110 lasissa", palauttavista harjoituksista ei ollut tietoakaan. Joinain päivinä saattoi vetää neljäkin treeniä. Sitten alkoi uniongelmat, oli jatkuvasti vetämätön olo, tulokset tippui ja oli kipeä olo. Viikon totaali lepo oli ainoa, mikä auttoi.

en jaksa alottaa uutta threadia ni pistän ny sitte tähä:

Mä ku oon tällänen melko alottelija noissa punttireeneissä, enkä tiiä läheskään kaikkia termejä mitä siinä käytetään, joten kysynkin et mitä se ylikunto tarkottaa ja minkälaiset oireet siinä on?

Pyydän anteeksi typeriä kysymyksiäni.

Edittiä: joo. no ei tarvikkaa kertoa. Google kertoi :) ois pitäny ajatella nopeammin

Mä olen treennut jo pitkään hyvällä kehityksellä,

MA:aamulenkki---illalla laji
TI: aamupuntti---illalla laji
KE: lepo, reilusti kaloreita ja unta
To:aamulenkki---illalla laji
PE:aamupuntti---illalla laji
LA: lepo, reilusti kaloreita ja unta
SU:palauttavaa hölkkä / kävely 8-10km

treenin päälle aina 5min hölkkäily paikkoja ravistellen ja venyttely, olkoon treeni mikä tahansa. Puntit mun mielest kannattaa pitää perusliikkeissä, leukoja lisäpainoilla lyhyitä sarjoja, rinnallevetoa nopeita kovia sarjoa yms.
Palkkari heti ku laji tai puntti treenit loppuu.
Banaaneja mukaan kassiin, niin saa siitäkin hiilaria ennen / jälkeen treenin. Väh. kolmen tunnin välein kunnolla safkaa, esim. 500g rahkaa, ruisleipää, pari banaania, kalakapseleita( joita tod. kannattaa vetää)

Tuolla ohjelmalla ehtii palautua hyvin, mikä on ainakin mulle tärkeää.
Nopeus ja lajinomainen voima kehittyy. Geenit (ja lääkkeet:D ) määrää sen miltä näyttää ilman paitaa näissä hommissa. Lihasten kasvatus on aika mahdotonta lajiharjoittelun yhteydessä koska kovasykkeinen aerobinen polttaa jatkuvasti lihasta. Loppujen lopuks se on ihan sama, ei niillä hauiksilla tai pohkeilla kehässä voiteta.

Ufc sanoi:
Mä olen treennut jo pitkään hyvällä kehityksellä
Jahas. Ufc is back! ;)

Muistelisin, että vajaa vuosi sitten nimenomaan vedit itsesi pahasti ylikuntoon suunnilleen tuollaisella treenillä. Mikä on muuttunut niistä ajoista? Onko nyt parempi lääkitys vai oletko löytänyt tasapainon pyhän kolminaisuuden (treeni, ruoka, lepo, myrkyt) välillä?

reino sanoi:
Jahas. Ufc is back! ;)

Muistelisin, että vajaa vuosi sitten nimenomaan vedit itsesi pahasti ylikuntoon suunnilleen tuollaisella treenillä. Mikä on muuttunut niistä ajoista? Onko nyt parempi lääkitys vai oletko löytänyt tasapainon pyhän kolminaisuuden (treeni, ruoka, lepo, myrkyt) välillä?

No hyvä vinkki reinolle on lopettaa bodaaminen ja muna kädessä peilin edessä seisominen, niin alkaa palautumista tapahtua. ;)

Siis: Ylikunto tulee liiasta voimaharjoittelusta lajin ohessa. Se on muuttunut mulla vuodessa. Ei kukaan voi treenata 4x puntti, laji ja lenkki / vko, paitsi jos on kovat palauttavat. Näistä "palauttavista" voi tiedustella reinolta lisää.

Onkohan paljoakaan hyötyä käydä vain kerran viikossa puntilla? Lajitreeniä tulee sen 4-5 kertaa viikossa, sohvaperunakunnosta on pikkuhiljaa nosteltu kunto tohon, että sietää perättäisinäkin päivinä nujuta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ufc sanoi:
No hyvä vinkki reinolle on lopettaa bodaaminen ja muna kädessä peilin edessä seisominen, niin alkaa palautumista tapahtua. ;)
Siis: Ylikunto tulee liiasta voimaharjoittelusta lajin ohessa. Se on muuttunut mulla vuodessa. Ei kukaan voi treenata 4x puntti, laji ja lenkki / vko, paitsi jos on kovat palauttavat. Näistä "palauttavista" voi tiedustella reinolta lisää.
Bodaaminen? Palauttavat? Sä yhdistät nyt muhun sellaisia sanoja, joista en mitään tiedä. :)

Muna kädessä peilin edessä seisominen sen sijaan on tuttua puuhaa.

Sä olisit vaan ensin voinut kertoa niistä keinoista, joilla takuuvarmasti saa itsensä ylikuntoon. Sinulla kun on vankka kokemus ja arvokasta tietoa jaettavaksi.

Eikö ylikunnon pysty välttämään yksinkertaisesti sillä, että nostaa volyymia pikkuhiljaa, antaen kehon tottua kovaan ja rankkaan treeniin? Itse teen nykyisin nykyisin sellaisella volyymilla ja intensiteetillä punttitreeniä, että olisin vielä 4-5 kk sitten ollut ylikunnossa muutamassa viikossa.

Eikö oman kehon voi totuttaa vähitellen aivan järjettömiin treenimääriin? No tietysti se raja tulee jossain vaiheessa vastaan, mutta vaikea uskoa, että muutama punttitreeni + muutama lajitreeni viikossa olisi se absoluuttinen maksimi, jota ei voi ylittää...

Täällä alkoi pari viikkoa sitten nyrkkeilyssä seuratreenit 3x viikossa 2 tuntia, siihen päälle salia 2-3 kerta viikossa. 1-2 kuukauden päästä kun on kroppa tottunut vähän tuohon treenimäärään ja kunto on noussut niin mukaan tulee BJJ 2-3x viikkoon ja tietysti lunten sulattua ja pakkasten lähdettyä pitäisi alkaa myös tekemään pitkiä kohtuu rauhallisia lenkkejä sen rautaisen peruskunnon rakentamiseen. Lisäksi pitää alkaa treenata polvia/potkuja omalla ajalla, mutta niitä en laske varsinaisesti treeneiksi :) Katsotaan miten miehen käy, aikomusta menettää lihasta ja voimaa ei suuremmin ole.

Itse olen sen verran huomannu, että puntti kärsii tuosta paljosta aerobisesta hiukan ja toisin päin myös. Mutta nyt on kevyt bulkki päällä ja tuntui aluks, että aerobinen kärsii tooooooosi paljon siitä, mutta nyt keho on alkanu sopeutua kasvaneeseen kalori/treeni määrään ja molemmissa on tasaista kehitystä. Eli mun kokemuseen perustuva, ei niin tieteellinen, neuvo: paikkaat sen lisääntyneen kulutuksen syömällä (PALJON) enemmän kaloreita ja proteiinia.

(Mannisen Anssi osais antaa tähän luultavasti vimpan päälle ohjeet..)

Hyviä treenejä!

itse ajattelin tossa kovan treenikauden päätyttyä=kuukauden päästä alottaa kuntouttavan puntin ja 2 tai 1 krt viikossa vaparin. Siihen ehkä yksi lenkki. riittää mulle mainiosti.

Jakona olisi:

ma:lenkki
ti:puntti
ke:vaparia
to:puntti
pe:puntti
la: vaparia tai vapaa
su:ekstrapuntti tai vapaa

Sunnuntaina aina tekis väliinjääneitä punttitreenejä tai ekstratreeniä.

1 reeni pvä on riittävä mulle. Joskus työttömänä voisi vääntää kaksikin treeniä.

Toukokuun alussa alkaisin vääntämään taas punttia pääasiallisesti, joka toinen päivä kovaakin kovempi punttitreeni 2-jakosella ja välipäivinä kun jaksaa tai sopii vaparia tai muuta.

Hagakure sanoi:
Mikähän mahtaisi olla tuollainen sopiva suhde voimaharjoittelun ja kamppailulajien välille?

Itse olen muiden lajien parissa häröilemisen jälkeen palaamassa judon kanssa nujuamiseen parin vuoden tauon jälkeen, ja ajattelin ottaa seuraavanlaisen

Judo 2x/viikko
Puntti 3x/viikko
uinti tai juoksu 1x/viikko

Varmaan saatoit saada tohon jo vastauksen mutta sanonpa kuitenkin.. :)
Elikkäs mäki tossa alotin sillai reenaa että ma, ke , pe judo ja sitten ti, to , la puntti.. Elikkäs eiköhän toi sunki suunnitelma toimi ihan hyvin. :kippis1:

Kannattaa ottaa myös huomioon se mitä teet päivisin. Jos tekee fyysisesti rasittavaa työtä 7.5h päivässä se on pakko ottaa huomioon treeneissä.
Siksi mullakaan ei ole kuin 2xpuntti, 2x lenkki ja 4x laji. Töissä rasittuu usein selkä ja kädet kun joutuu nostelemaan kaikkea painavaa. Se vastaa jo itsessään yhtä treeniä per päivä.

Ei kaksi lisätreeniä vielä varmaan pahitteeksi ole, mutta minustakin tuo puntti pari tuntia ennen kuntonyrkkeilyä kuulostaa vähän hassulta... oisko mahdollista rytmittää toisin tai vähentää vaikka yksi punttitreeni pois?

Itselläkin hirveä pakko tunkea 3-4krt viikko punttireeniä lajireenin ohelle. pariin kertaan jo joutunu pitämään huilipäiviä juuri sen takia kun vähän väsynyt ja paikat kipeänä aamusta.

Yksinkertainen neuvo. jos on todella veltto olo ja muskulaarit jumissa ja väsyttää edes vähän, pidä tällöin välipäivä mikäli mahdollista ja mätä proteiinia nassuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom