Puntti+Kamppailulaji=ylikunto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vmv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

vmv

Aktiivista punttitreeniä on nyt n.2 vuotta takana, ja tarkoitus olisi ottaa rinnalle kuntonyrkkeily. Ylikunnon peikko kummittelee pahasti mielessä, toistaiseksi olen onnistunut sitä välttämään. Polkupyöräilyä kertyy about 4-5000km vuodessa, välillä kovaa ja välillä kevyesti.

Nyrkkeilytreenit olisi ti ja to, ajattelin tehdä salitreenin pari tuntia ennen nyrkkeilyä. Ohjelmakin on sopivasti 2-jakoinen 2 kertaa viikossa. Näin myös lepopäivät säilyisivät ennallaan.

Kertokaapas millä treenijaolla on onnistuttu välttämään tai hankkimaan ylikunto. Kumpi on ollut parempi, puntti- ja lajitreeni samana päivänä vai eri päivinä? Kertokaa myös onko ohessa kevyempää aerobista. Tulisi paketillinen perustietoa yhteen threadiin, söörtsillä löytyy melko hajanaista infoa.

Nyt siis kokemuksia, ei mutua eikä absoluuttisia totuuksia. :)

Tahtoo melko lujasti syödä lihasta tuo kuntonyrkkeily punttireenin jälkeen.

No ylikunnon tulemisen alkaa pikkuhiljaa aavistamaan muutaman ylikunnon kokemisen jälkeen. Eli kuuntelemalla kehoa (leposyke korkea, "kuivaa" nuhaa, lämpö nousee yms). pystyy sitä välttelemään, ja heti kun oireita alkaa tulemaan, niin sitten reenitehoja pitää puottaa tai ottaa kokonaan vapaata muutama extra päivä.
Jotain kevyttä liikuntaa jaloille tuossa voi olla lisäksi, kuten harrastamaasi pyöräilyä.

Joku viisaampi voisi pähkäillä noita treenijaotteluita..

Itse vedän punttitreeniä 2-3 krt/vko ja jujutsua 2-3krt/viikko. Samalle päivälle en oikein voisi kuvitella vetäväni noita, tai sitten pitäisi tiputtaa molempien intensiteettiä rutkasti.

Itsellä menee yleensä
ma jujutsu
ti punttia
ke jujutsu
to jujutsua/taukoa
pe punttia
la punttia/taukoa
su taukoa ja kalorimättöpäivä.

vmv sanoi:
...ei mutua eikä absoluuttisia totuuksia. :)

Sinä rukoilit, että minä en vastaisi. Ja katso, minä kuulin sinun rukouksesi ja minä vastaan silti. :D

Minkälaista punttitreeniä teet ja mikä siinä on tavoitteena (body/voima/muu)?

Puntti samana/eri päivänä voi periaatteessa molemmat olla hyviä jaksotuksia. Yksi paljon käytetty on aamutreeni/iltatreeni, eli puntti tai aerobinen aamulla ja lajiharjoitus illalla.

Suunnittelemasi "puntti pari tuntia ennen nyrkistelyä" kuulostaa vähän kummalliselta idealta. Tietysti tosimies vielä juoksisi sieltä punttisalilta mutkan kautta kympin lenkin nyrkkeilytreeneihin. ;) Siitä saa helposti sellaisen treenin, että ei tunnu missään vaikka treenaa omasta mielestään tosi kovaa koko ajan: ei mene ylikuntoon mutta ei mene mihinkään muuhunkaan kuntoon.

Mieluummin sitten vaikka puntti juuri ennen kuntonyrkkeilyä, jolloin kroppa alkaa nyrkkeilytreenin loppupuolella kyllä kertoa ajoissa, jos tulee ahkeroitua liikaa.

Kuten ace-oo- jo totesi, hirmuista lihasmassan lisäystä tuolla systeemillä ei kannata odottaa.

Vaikuttavat pyöräilykilometrimäärät sulla muuten. Onko noi pääasiassa työmatkapyöräilyä vai muuta?

Tavoitteena on saavuttaa kohtuullisesti voimaa, kestävyyttä, ja samalla vähän lihaa luun päälle. Sarja- ja toistomäärät vaihtelee 2-3 viikon välein. Ensin 5x5, sitten 3x8, sitten 3x20. Tuntuu toimivan ihan hyvin.

Kuntonyrkkeilyllä lähden hakemaan ihan sitä kuntoa. Kiinnostustakin kyllä löytyy kyseistä lajia kohtaan.

Mitään mestaruuksia en ole lähdössä hakemaan, tarkoitus olisi vain yhdistää nämä harrastukset mahdollisimman järkevästi.

Pyöräilystä n.3000km on työmatkaa, loput salireissuja ja lenkkejä. (onneksi en enää polta) :D

Ei noin vähällä kyllä oo pelkoa ylikunnosta kunhan jos vaan aerobinen kunto on kohillaan. Mulla meni joskus 6-7kk tähän tapaan :

Ma : punttis + bjj 1.5h
Ti : bjj 1.5h tai lepo jos oli liian tukossa
Ke : hapkido 1.5h + heti perään bjj 1.5h
To : punttis + bjj 1.5h
Pe : punttis + hapkido 1.5h sparria
La : lepo
Su : hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja.

Tossa alko sitte ylikunto kolkuttelee, onneks polvi hajos ni oli pakko lopettaa kaikki hetkeks. :rolleyes:

Sitten on ollu kaikennäköstä variaatioo kun on koittanu epätoivosesti kasvaa ja ninjailla mahd. paljon samanaikasesti. Sen verran voisin sanoo omien kokemusten valossa että kannattaa kattoo lepopäivien määrä tarpeeks suureks. Aluks tuntuu häijyltä treenata useempii tuntei päivässä mut kyl seki alkaa luistaa. Mielummin noin kuin että jokapäivä jotain ja liian vähän lepoa. Turha sitten kans olettaa että olis päivää jollon ei olis joku paikka tukossa. :)

Testaile mikä sulla tuntuu toimivan, niin kauan ku tulokset nousee ni turha murehtia. Syö ku pieni kylä, mulla nousi ton ruljanssin aikana jopa vielä paino parisen kiloa kun söin jotain 4500kcal/pv.

Itse olen yrittänyt yhdistää punttisalin ja muay thain. Sen olen omalta kohdaltani huomannut, että tietty lajivalinta pitää tehdä. Kamppailulajit vaativat paljon aerobista kuntoa kun taas voimapainoitteisessa salitreenissä maitohappoja tulisi välttää. Kumpi on sitten tärkeämpää?

Yritän ratkaista kahden lajin ongelman harjoituksien jaksottamisella. Kesä on peruskuntokautta eli keskittyy voimatasojen parantamiseen ja kohtuulliseen lenkkeilyyn/uintiin. Syksy/talvi/kevät olisi tarkoitus treenata muay thaita täydellä teholla ja punttihommat vedetään 0-2 krt/vko. Näin on mennyt tämä vuosi ja siinä huomasi sen että jaksoi vetää lajitreenejä hyvällä sykkeellä kun lihakset ei olleet hellänä edellisen päivän salitreenistä.

vmv sanoi:
Tavoitteena on saavuttaa kohtuullisesti voimaa, kestävyyttä, ja samalla vähän lihaa luun päälle. Sarja- ja toistomäärät vaihtelee 2-3 viikon välein. Ensin 5x5, sitten 3x8, sitten 3x20.

Jep. Eli puntti joko aamusella tai juuri ennen nyrkkeilyjä. 3x20 voi olla vähän liikaa, jos sen jälkeen menee vielä kuntonyrkkeilyyn jumppaamaan.

Toi Chd:n ohjelmisto leppoisine sunnuntai-iltapäivineen (hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja) on oikein malliesimerkki siitä, että nuorena on intoa ja jaksaa!! lol.

Juuri noiden lepopäivien takia sovittaisin treenit samoille päiville, täytynee sitten ottaa neuvosta vaarin ja polkea salilta suoraan säkkiä muksimaan. Ravintopuoli on kyllä toistaiseksi kunnossa (n.3000-4000kcal), joutunee pian lisäämään tuhannella tai kahdella silloin tällöin. Mitä kannattaa tankata treenin aikana ettei silmissä pimene. Sali pyöräilyineen 1,5h+nyrkkeily 2,5h = 4h rääkkiä :whip:

Lepopäiviä sentään tulee ruhtinaalliset 5 päivää viikkoon, mitä nyt vähän pyörällä sitkuttelee. Ja unohtui mainita, työ on välillä suorastaan v***n ruumiillista.

Itellä oli kans aikas tahti tuos treenamisessa ennenkun polvi hajos...
Kutakuinkin tälleen

Ma. aamulla lenkki/säkkiä, illalla punttis
Ti. aamulla lenkki/säkkiä, illalla lajitreenit
Ke. päivällä lajitreenit
To. aamulla punttis
Pe. aamulla punttis, illalla lajitreenit
La. päivällä lajitreenit
Su. pelkkää lepoa

Ei mitään ongelmia ollu kunhan vaan venytteli tarpeeks ja söi riittävästi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Chd sanoi:
Mulla meni joskus 6-7kk tähän tapaan :

Ma : punttis + bjj 1.5h
Ti : bjj 1.5h tai lepo jos oli liian tukossa
Ke : hapkido 1.5h + heti perään bjj 1.5h
To : punttis + bjj 1.5h
Pe : punttis + hapkido 1.5h sparria
La : lepo
Su : hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja.

Aika kovassa kunnossa taisit olla tuohon aikaan? Viitsisitkö kertoilla esim. cooper tai vastaavan tuloksia?

Mikähän mahtaisi olla tuollainen sopiva suhde voimaharjoittelun ja kamppailulajien välille?

Itse olen muiden lajien parissa häröilemisen jälkeen palaamassa judon kanssa nujuamiseen parin vuoden tauon jälkeen, ja ajattelin ottaa seuraavanlaisen

Judo 2x/viikko
Puntti 3x/viikko
uinti tai juoksu 1x/viikko

Kyllähän sitä voi treenata ajallisesti vaikka kuinka paljon, jos vaan on kevyitä(kin) treenejä ja palauttavia jaksoja. Lajitreeni voi olla rauhallista tekniikadrillaamista tai pari tuntia testovääntöä, lenkkeillä voi palauttavasti tai peräsuoli ulkona, ja punttiakin voi varmasti tehdä monella eri tavalla. Opiskelu ja työt tietysti vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon voi treenata.

Itse olen kesällä treenannut näin:
- neljä puntti treeniä (1h)
- kaksi kevyttä lenkkiä (1h)
-3-5 lajitreeniä (2h)
+yritän aina venytellä harjoituksen lopputtua

Onneksi ei tarvitse itse miettiä treeniohjelmia kun on valmentajana herra Murdoch!

Jasse Junkkari sanoi:
Kyllähän sitä voi treenata ajallisesti vaikka kuinka paljon, jos vaan on kevyitä(kin) treenejä ja palauttavia jaksoja. Lajitreeni voi olla rauhallista tekniikadrillaamista tai pari tuntia testovääntöä, lenkkeillä voi palauttavasti tai peräsuoli ulkona, ja punttiakin voi varmasti tehdä monella eri tavalla. Opiskelu ja työt tietysti vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon voi treenata.

Itse olen kesällä treenannut näin:
- neljä puntti treeniä (1h)
- kaksi kevyttä lenkkiä (1h)
-3-5 lajitreeniä (2h)
+yritän aina venytellä harjoituksen lopputtua

Onneksi ei tarvitse itse miettiä treeniohjelmia kun on valmentajana herra Murdoch!

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miten toteutit voimaharjoittelun. Eli miten jaksotit eri voimaharjoitukset teitkö tyylin esim. ensin kestovoimaa ja siitä sitten perusvoima ja maksimivoima, ja viimesenä nopeusvoima.
Teitkö kestovoimaliikkeet jatkuvana kiertona, vai liike kerrallaan? Mitä liikkeitä olette käyttäneet, vai samat liikkeet kuin perusvoimassa, mutta kuormitus vain alhaisemmalla tasolla.
Siinä mielessä myös jaksotus kiinnostaa, että meneekö ne tyyliin 3-4 viikkoa kestovoimaa, 3-4 viikkoa perusvoimaa ja vaikkapa 3-4 viikkoa nopeusvoimaa.

Mun käsityksen mukaan Murdoch on aika haka noissa vapaaottelu-kuvioissa. Aika nihkeesti vaan löytyy tietoa suomalaisten vapaaottelijoiden voimaharjoittelusta. Pystylajien voimaharjoitteluun on tullut itse jonkun verran perehdyttyä, mutta vapaaottelu on kuitenkin ihan oma lajinsa.

Mä vaan teen niikun käsketään... Mul on noi termit vähän hukassa ,mutta nyt kesällä ollaan yritetty näihin mun naruihin saada vähän voimaa. Alussa tehtiin pitempiä sarjoja n. 12 toistoo, nyt sellasii 5-3toistoi. Liikkeinä kyykky, maastaveto, leuat(lisäpainoilla), penkki ,ja jotain extraa. Kilpakaudella sitten haetaan räjähtävyyttä esim. rinnallevedoilla. En nyt viitti tänne koko ohjelmaa näpytellä...

Tuomas Murdoch ja Marek Koskensko (Tuomaksen valmentaja) ovat tosissaan uhranneet paljon aikaa näihin vapaaotteluvalmennus kuvioihin, aina psyykkisestä valmistautumisesta korrektiin otteluasentoon. Lisäksi kummatkin jaksavat työskennällä aktiivisesti lajiliitoissa, Marek potkunyrkkeilyn ja Tuomas vapaaottelun parissa. Kiitos tästä heille!

Lähdenkin tästä nyt juoksemaan Tuomaksen erikois lenkkiä... Kiitti vaan siitäkin.

Jasse Junkkari sanoi:
En nyt viitti tänne koko ohjelmaa näpytellä...
Lähdenkin tästä nyt juoksemaan Tuomaksen erikois lenkkiä... Kiitti vaan siitäkin.

Näpyttele vaan! Monia varmasti kiinnostaa. Ja se on mukavampi ottaa syksyllä skaboissa kun tietää, että vastustajallakin on ollut yhtä hyvä treeniohjelma, lähtee niinku samalta viivalta. ;)

Tosissaankin, pistä toki ohjelma jakoon, paitsi tietysti jos Tuomas pistää pahakseen.

Mutta kerro ny uteliaalle ainakin että minkälainen on Tuomaksen spesiaalilenkki? :D

Tuomas saa itse laittaa ohjelman jakoon jos haluaa.
No se spesiaalilenkki nyt vaan oli sellanen tunnin rykäsy että näin kesän jälkeen taas muistaa miltä tuntuu hengästyä. Eli: 30min hölköttelyä+ kolme 5min juoksua (sitä vauhtia että paskattaa mutta ei vielä oksetuta, tiedättehän...) ja lopusi 15 min hölkkä ja himassa venyttelyt.
GBn MMA kisaryhmä on tulessa! Kiitos Tuomaksen! BJJ/SW kisarymän rääkkäysestä taas vastaa Sammy "Orjapiiskuri" Hämäläinen, ja kyllä sielläkin pojat hikoilee.

onko teidän mielestänne liian paljon treeniä, jos on
4x punttis/ viikko
2x wing tsun/ viikko
2x uinti/ viikko
1x koululiikunta/ viikko?
ja jos on noin monta treeniä, niin kannattaako jokaisen jälkeen ottaa palkkari, kun tuntuu aika oudolta litkiskellä maltoo joka treenin jälkee.

3x45min punttitreeniä/vko
2-3x1.5h lajitreeniä/vko
6 h fillarointia viikossa (työmatkat, suht kovalla sykkeellä 120-140)
1-2x30-45 min hölkkälenkki/vko

Hyvin on jaksanut, paino tosin tippuu koko ajan...10 kg vajaassa vuodessa ilman dieettejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom