Punnertamisen ja leuanvedon yhdistäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hense
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taustaa: Olen 22 vuotias 179cm 85kg nuorimies. Olen vasta noin ½ vuotta sitten aloittanut liikkumisen ja kunnon kasvattamisen, koska terveydentila ei ole sitä aikaisemmin sallinut.
Tällä hetkellä terveydentila on hyvä ja tammikuussa olisi edessä armeijaan astuminen.

Pyrkimyksenä olisi saada kiitettävä armeijan kuntotestissa punnerruksista (38) ja ainakin hyvä leuanvedosta (10). Tällä hetkellä punnerruksia menee n.25 kpl ja leukoja 4kpl.

Ongelmani on leuanvedon ja punnertamisen yhdistäminen treeneissä. Leukojen vetäminen syö paukkuja punnertamiselta ja toisinpäin. Keväällä sain punnerrukset kasvamaan muutamassa kuukaudessa 10-->30 punnertamalla useasti päivittäin. Tämän seurauksena rintalihas kumminki repesi kesäkuussa. Sarjat lienivät liian tiukkoja ja lämmittely oli vähäistä. Punnerrusten määrän kasvaessa leuat kumminkin jumittivat paikoillaan yhdessä toistossa.

Parannellessäni rintaa aloin vetämään leukoja useammin. Ykkösiä 10-15kpl pitkin päivää reiluin tauoin. Leukatulos nousi nopeasti yhdestä tämän hetkiseen neljään.

Nyt rinta alkaa taas kestämään punnertamista ja ongelmaksi muodostuu punnertamisen ja leukojen vetämisen yhdistäminen. Voimailupuoleltä olen lukenut threadit leuanvedosta sekä pitkin päivää treenaamisesta. Mil.fi:ssä sanotaa seuraavaa punnerruksista ja leuoista.

”Kehittääksesi suoritustasi sinun tulisi harjoitella punnerruksien tekemistä säännöllisesti muutamana päivänä viikossa, esim 3 sarjaa kerrallaan loppun saakka tehden ja pitäen esim. 5 minuutin palautumistauon sarjojen välillä.”

”Kehittääksesi suoritustasi sinun tulisi harjoitella leukojen vetoa säännöllisesti muutamana päivänä viikossa, esim 3 -5 sarjaa kerrallaan loppun saakka tehden ja pitäen esim. 3-4 minuutin palautumistauon sarjojen välillä.”

Nämä kuitenkin sotii voimailupuolen useasti ja ei loppuunsaakka filosofiaa vastaan. Kummin minun tulisi treenata? Jaanko punnertamisen omalle päivälle ja leuat omalle? Ja vedänkö paljon ja freesinä vai vähemmän ja loppuunsaakka?

Oon tutustunut jo noihin ja muihinkin ohjelmiin mitä oon netistä löytäny. En vaan tiedä, että kannattaako mun vetää punnerrukset ja leuat samana päivänä peräkkäin jolloin jälkimmäisenä tehtävä kärsii. Pari kolme päivää taukoa ja sama setti uudestaan, vai jaanko noi eripäiville esim. ma: leuat, ti: lenkki ja ke: punnerrukset. Toinen kysymys on, että teenkö sarjat joka kerta loppuun asti intin ohjeiden mukaan vai jätänkö sarjoihin muutaman toiston varaa. Oon saanu käsityksen et failureen asti treenaaminen ei ois järkevää voiman kannalta.

Oon tutustunut jo noihin ja muihinkin ohjelmiin mitä oon netistä löytäny. En vaan tiedä, että kannattaako mun vetää punnerrukset ja leuat samana päivänä peräkkäin jolloin jälkimmäisenä tehtävä kärsii. Pari kolme päivää taukoa ja sama setti uudestaan, vai jaanko noi eripäiville esim. ma: leuat, ti: lenkki ja ke: punnerrukset. Toinen kysymys on, että teenkö sarjat joka kerta loppuun asti intin ohjeiden mukaan vai jätänkö sarjoihin muutaman toiston varaa. Oon saanu käsityksen et failureen asti treenaaminen ei ois järkevää voiman kannalta.

Jätä reilusti varaa. Vaikka kympin sarjoja punnerruksissa (tee rauhallisia ja puhtaita, turha repimällä hajoittaa paikkoja). Leuanvedossa voisi aluksi kevyet kakkoset toimia. Molempia vaikka päivittäin, mutta pidä reilusti taukoa sarjojen välillä.

Ei loppuun, noin puoleen väliin. Noita kevyitä sarjoja voit sitten vedellä päivän mittaan useita.
Kuuntele kroppaa, jos tuntuu että 7. sarja on raskaampi kuin 6. niin jätä se vaikka enemmän vajaaksi.

Jos jonain päivänä ei kulje, niin pidä taukoa, älä vedä väkisin. Hyvänä päivänä voit sitten hieman testailla pidemmillä sarjoilla, mutta jätä 2-3 toistoa niissäkin varastoon.

Välipäiviä/viikonloppuja voit huoletta pitää. Nuo tavoitemäärät ovat sen verran alhaiset että melkein sama miten vetää kunhan saat pidettyä paikat kunnossa ja edes hieman nostettua treenimääriä viikoittain.

Leuat nyt nousee 4->20 vaikka kuukaudessa, jos paikat kestää, mutta sulla on reilusti aikaa ja alempi tavoite. Nuo todella kevyet sarja on myös helppo tehdä, niin fyysisesti kuin henkisesti, niin niitä tulee sitten todella tehtyä. Eivätkä haittaa toista liikettä vaikka vedät ne lähes peräkkäin.

Ainakaan palautumisen kannalta se ei ole järkevää. Tee nyt ihmeessä muutakin ku pelkkiä punnerruksia ja leuanvetoa.

Tietysti auttaisi jos tekisi muutakin jumppaa mutta sanoisin että noihin haluamaasi lukemiin pääsee myös pelkästään punnertamalla ja leukoja vetämällä.

Leuat: Kato tuolta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=80435 week 1:stä kohta 3-5 pull-ups ja alat siitä eteneen.

Punnerukset: Varioi. Tee eri oteleveyksillä. Treenaa ojentajia punnertamalla niin, että peukalot ja etusormet koskettavat toisiaan. Siirrä välillä rasitusta enemmän ojentajille punnertamalla jalat pöydällä.

ps. Viime syksyn kertauksessa tuli kiitettävät istumaannousuista ja punnerruksista. Leuanvetoa ei ollut lainkaan. Joku kyykkyyn - ylös liike oli tilalla

Back
Ylös Bottom