Nykyään on pinnalla "jätä pois" -tyyppiset ruokavaliot. Milloinhan monipuolinen ruokavalio palaa taas muotiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Keskustelun ongelma on pääasiassa siis uskomuksien ja tieteen vahva yhteistarjonta, josta joutuu seulomaan sitä tutkittua faktaa oikein teesihdillä. Mikä usein tuntuu johtavan lopulta hälläväliä-asenteen kehittämiseen asiaa kohtaan.
Nykyään on pinnalla "jätä pois" -tyyppiset ruokavaliot. Milloinhan monipuolinen ruokavalio palaa taas muotiin?
Mä tahdon nyt ihan kovaa faktaa, mustaa valkoisella biokemiallisine mekanismeineen, että liha jotenkin "sulaa huonosti" tms. Koska empiirinen todistusaineisto tukee täysin päinvastaista - kuinka moni on joskus paskonut kokonaisia lihanpaloja ulos? Entä kasviksia? Niinpä... Jopa vauva, jonka ruoansulatus on kehittymätön aikuseen verrattuna, sulattaa lihan siinä vaiheessa kun kaikki kasviperäinen tulee vielä ulos sellaisena, kuin se on nieltykin - ihminen aloittaa elämänsä lihaanina. Kaiken järjen mukaan ihmisen entsyymit pilkkovat helposti eläinperäisen ravinnon siinä missä selluloosaan purevia entsyymeitä ihmisellä ei taida edes olla. En ymmärrä, miten tällä logiikalla kasvikset olisivat mitenkään "kevyitä" ruoansalulatukselle - mitä se keveys nyt sitten edes tarkoittaa. Jos keveys on sitä, että sitä ei saada prosessoitua eikä siitä saada siis mitään irtikään jatkokäsittelyyn, niin sitten se on kevyttä joo.
Ketjussa joku oli mieltä, että väsyttää. Raaka liha kohdallani ei tunnu raskaalta vatsassa syömisen jälkeen.
Kohta haen S:stä vakiokalaruokaani, l. vain suolalla, ei kuumennuksella kypsennettyä, siis graavia kalaa, joka tänään vielä tarjouksessa. Ku hinta n. 16 e/kg, ei haittaa, että se on eestiläistä.
Eiköhän nimenomaan kaikki tutkimukset ota nämä asiat huomioon.Tutkimuksissahan ei yleeensä huomioida, että ne henkilöt jotka syövät runsaasti punaista ja prosessoitua lihaa, myös useammin tupakoivat, käyttävät enemmän alkoholia, syövät vähemmän vihanneksia ja hedelmiä, ovat useammin lihavia ja harrastavat vähemmän liikuntaa. Sitä koitin ennen kaikkea sanoa.
Vauva on huono esimerkki, sillä vauvan luontainen ruokavalio sisältää vain maitoa.Mä tahdon nyt ihan kovaa faktaa, mustaa valkoisella biokemiallisine mekanismeineen, että liha jotenkin "sulaa huonosti" tms. Koska empiirinen todistusaineisto tukee täysin päinvastaista - kuinka moni on joskus paskonut kokonaisia lihanpaloja ulos? Entä kasviksia? Niinpä... Jopa vauva, jonka ruoansulatus on kehittymätön aikuseen verrattuna, sulattaa lihan siinä vaiheessa kun kaikki kasviperäinen tulee vielä ulos sellaisena, kuin se on nieltykin - ihminen aloittaa elämänsä lihaanina. Kaiken järjen mukaan ihmisen entsyymit pilkkovat helposti eläinperäisen ravinnon siinä missä selluloosaan purevia entsyymeitä ihmisellä ei taida edes olla. En ymmärrä, miten tällä logiikalla kasvikset olisivat mitenkään "kevyitä" ruoansalulatukselle - mitä se keveys nyt sitten edes tarkoittaa. Jos keveys on sitä, että sitä ei saada prosessoitua eikä siitä saada siis mitään irtikään jatkokäsittelyyn, niin sitten se on kevyttä joo.
Mun mielestä vauva taas on mainio esimerkki siitä kuinka suolaton ruokavalio on terveellistä :DVauva on muuten mainio esimerkki siitä, että kova eläinrasva on terveellistä :D
Mun mielestä vauva taas on mainio esimerkki siitä kuinka suolaton ruokavalio on terveellistä :D
Suola onkin oikeasti vaarallista, jos sitä tulee liikaa kokoon nähden...
No ei vauvan luontainen ruokavalio enää sisällä pelkkää maitoa siinä vaiheessa, kun vauva syö muutakin. Mutta siis, nimeomaan se että vauva on tottumaton vielä muuhun, kuin maitoon, oli se syy miksi vauvaa käytin esimerkkinä. Maito on eläinperäistä ruokaa. Vauva sulattaa lihan hyvin, mutta ei kasviksia. Molekyylitasolla liha taatusti on lähempänä maitoa, kuin kasvinosat, mikä lienee se syy miksi vauvan suolisto sen prosessoikin. Kehittymättömänäkin ihmisen suolisto siis sulattaa lihan erinomaisen hyvin. Kun nyt väite on, että liha sulaa huonosti vatsassa, niin ilmeisesti siis se tarkoittaisi, että kypsyessään ihmisen elimistö menettäisi kyvyn entsymaattisesti käsitellä lihaa. Mikä järki siinä olisi? Olen myös kuulluit väittämiä, että vauvalle ei kannattaisi antaa lihaa paljoa koska juurikin se mukamas sulaa niin huonosti. Mä en keksi mitään, mikä puolustaisi tätä oletusta.Vauva on huono esimerkki, sillä vauvan luontainen ruokavalio sisältää vain maitoa.