Punaisen lihan haitalliset terveysvaikutukset ja tiede

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keskustelun ongelma on pääasiassa siis uskomuksien ja tieteen vahva yhteistarjonta, josta joutuu seulomaan sitä tutkittua faktaa oikein teesihdillä. Mikä usein tuntuu johtavan lopulta hälläväliä-asenteen kehittämiseen asiaa kohtaan.

Tämä on täysin totta. Media tarjoaa nykyään niin paljon "tietoa" ruoasta, että siitä kovin helposti sekaisin. Jokainen välttää jotakin jollain "pätevällä" argumentilla, jolloin käsitys monipuolisesta ruokavaliosta helposti järkkyy ja nostetaan kädet ylös.

IMO jokaisen kannattaisi itse tutkiskella omaa kehoaan ja vointiaan ja sen perusteella tehdä niitä muutoksia. Nykyään homma menee monilla siten, että se on joku täysin ulkopuolinen joka ohjailee valintoja, eikä sitä kehoa silloin juurikaan kuunnella.

Nykyään on pinnalla "jätä pois" -tyyppiset ruokavaliot. Milloinhan monipuolinen ruokavalio palaa taas muotiin?

Kaikki se kannattaa jättää pois tai ainakin vähemmälle, josta tulee huono olo tai joitain muita vaivoja.

Mutta en mä ainakaan olisi tajunnut alkaa rajoittaa hiilareita ja suosia rasvaa, ellen olisi kuullut vhh-ruokavaliosta enkä jättää gluteenia ja vähentää maitotuotteita, ellen olisi kuullut paleosta. Aspartaamin ja natriumglutamaatin jätin ihan mutulla, kun alkoi tulla niin huono olo niistä.

Mä tahdon nyt ihan kovaa faktaa, mustaa valkoisella biokemiallisine mekanismeineen, että liha jotenkin "sulaa huonosti" tms. Koska empiirinen todistusaineisto tukee täysin päinvastaista - kuinka moni on joskus paskonut kokonaisia lihanpaloja ulos? Entä kasviksia? Niinpä... Jopa vauva, jonka ruoansulatus on kehittymätön aikuseen verrattuna, sulattaa lihan siinä vaiheessa kun kaikki kasviperäinen tulee vielä ulos sellaisena, kuin se on nieltykin - ihminen aloittaa elämänsä lihaanina. Kaiken järjen mukaan ihmisen entsyymit pilkkovat helposti eläinperäisen ravinnon siinä missä selluloosaan purevia entsyymeitä ihmisellä ei taida edes olla. En ymmärrä, miten tällä logiikalla kasvikset olisivat mitenkään "kevyitä" ruoansalulatukselle - mitä se keveys nyt sitten edes tarkoittaa. Jos keveys on sitä, että sitä ei saada prosessoitua eikä siitä saada siis mitään irtikään jatkokäsittelyyn, niin sitten se on kevyttä joo.

Tähän liittyen tuosta linkkaamastani artikkelista:

Some vegans claim that humans aren’t “designed” to eat meat.

They say that humans are naturally herbivores like our primate ancestors.

However… this is completely false. Humans and pre-humans have been eating meat for a very long time and our bodies are well adapted to meat consumption Plant-animal subsistence ratios and macronutrient energy estimations in worldwide hunter-gatherer diets, Human adaptations to meat eating - Springer

Our digestive systems really don’t resemble those of herbivores at all.

We have short colons, long small intestines and lots of hydrochloric acid in the stomach to help break down animal protein http://www.sciencedirect.com/science...99900799000787

The length of different parts of our digestive system is somewhere in between the lengths typical for both carnivores and herbivores, indicating that humans are “designed” to be omnivores http://www.cnr.berkeley.edu/miltonla...meateating.pdf

It is also believed that our consumption of animal foods helped drive the evolution of our large brains, which set us apart from any other animal on earth http://jn.nutrition.org/content/133/11/3886S.full.pdf

Humans function best eating both animals and plants. Period.

Enemmän ihminen on kasvissyöjä kuin lihansyöjä. Puhdas kasvissyöjä ihminen ei ole ollut. Syödyn lihan määrä on oleellista.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Äh, just muistin, että meikä syö kerran kuussa kypsentämätöntä naudan paistijauhelihaa, minkä syönnistä ei tule väsynyt/unettava eikä raskas olo. Siinä on seassa maustepippuria, suolaa ja hienonnettua sipulia. Oppikirjan mukainen tartar se ei ole, koska en pistä siihen raakaa kananmunaa.

Väsyttääkö joitakin ihan oikeasti lihan syöminen? Jos väsyttää niin likettäkää tätä postia ettei tredi tukkiinnu.

Ketjussa joku oli mieltä, että väsyttää. Raaka liha kohdallani ei tunnu raskaalta vatsassa syömisen jälkeen.

Kohta haen S:stä vakiokalaruokaani, l. vain suolalla, ei kuumennuksella kypsennettyä, siis graavia kalaa, joka tänään vielä tarjouksessa. Ku hinta n. 16 e/kg, ei haittaa, että se on eestiläistä.

Ketjussa joku oli mieltä, että väsyttää. Raaka liha kohdallani ei tunnu raskaalta vatsassa syömisen jälkeen.

Kohta haen S:stä vakiokalaruokaani, l. vain suolalla, ei kuumennuksella kypsennettyä, siis graavia kalaa, joka tänään vielä tarjouksessa. Ku hinta n. 16 e/kg, ei haittaa, että se on eestiläistä.

Ite en niin graavilohesta välitä, sitäkin enemmän kyllä kylmäsavulohesta! Vanhempien itsegraavattu lohi ja siika kyllä uppoaa aika hyvin. LIDL:stä sai muuten ainakin hetki sitten tervagraavattua lohta, oli aika jees!

Mä oon raa-an kalan ystävä kuten itse tehty graavilohi, kylmäsavulohi ja sipulisilli tuoreen ruisleivän päällä jossa voita, ni mulla heppi seisoo :) mä oon vissiin joku ruoka pervo ku saan jonkun kaltaista seksuaalista mielihyvää hyvästä ruuasta :) ja naudan pihvi hieman raa-aksi valmistettu ni avot! Tartar pihvistä en kyllä pahemmin pidä jostain syystä...

En voi olla komppaamatta, graavattu, tai sushina tarjoiltu lohi on ihan omaa luokkaansa valkuaisista, maullisesti ainakin. Ei savustetussakaan mitään vikaa ole. Tuore kala ei ole tainnut sinällään koskaan joutua samanlaisen kiisrelyn kohteeksi kuin punaisempi toverinsa? Vaikka olihan siinäkin sitä raskasmetalliongelmaa.

Tutkimuksissahan ei yleeensä huomioida, että ne henkilöt jotka syövät runsaasti punaista ja prosessoitua lihaa, myös useammin tupakoivat, käyttävät enemmän alkoholia, syövät vähemmän vihanneksia ja hedelmiä, ovat useammin lihavia ja harrastavat vähemmän liikuntaa. Sitä koitin ennen kaikkea sanoa.
Eiköhän nimenomaan kaikki tutkimukset ota nämä asiat huomioon.

Mä tahdon nyt ihan kovaa faktaa, mustaa valkoisella biokemiallisine mekanismeineen, että liha jotenkin "sulaa huonosti" tms. Koska empiirinen todistusaineisto tukee täysin päinvastaista - kuinka moni on joskus paskonut kokonaisia lihanpaloja ulos? Entä kasviksia? Niinpä... Jopa vauva, jonka ruoansulatus on kehittymätön aikuseen verrattuna, sulattaa lihan siinä vaiheessa kun kaikki kasviperäinen tulee vielä ulos sellaisena, kuin se on nieltykin - ihminen aloittaa elämänsä lihaanina. Kaiken järjen mukaan ihmisen entsyymit pilkkovat helposti eläinperäisen ravinnon siinä missä selluloosaan purevia entsyymeitä ihmisellä ei taida edes olla. En ymmärrä, miten tällä logiikalla kasvikset olisivat mitenkään "kevyitä" ruoansalulatukselle - mitä se keveys nyt sitten edes tarkoittaa. Jos keveys on sitä, että sitä ei saada prosessoitua eikä siitä saada siis mitään irtikään jatkokäsittelyyn, niin sitten se on kevyttä joo.
Vauva on huono esimerkki, sillä vauvan luontainen ruokavalio sisältää vain maitoa.

Mielenkiintoinen esitys mielikuvista ym.: https://www.youtube.com/watch?v=W4HJcq8qHAY

Phantomas: Ei kyllä aina oteta sillä tavalla kuin voisi kuvitella vaaratekijöitä kartoittettaessa tehtävän. Siteerasin muuten melkein sanasta sanaan tuossa kommentissani lääkärilehteä vuodelta 2012.

Suola onkin oikeasti vaarallista, jos sitä tulee liikaa kokoon nähden...

Tadaa! Eikös annoskoko ole yleensä aina se tekijä, joka tekee aineesta kuin aineesta myrkyn.;)

Syön punaista lihaa ehkä keskimäärin 5 annosta viikossa ja usein annoskoko on 200-250g. Empiirisen todistusaineiston perusteella tuo annoskoko ei juuri väsytä vaan jos väsy tulee riippuu se suuresti siitä, mitä muuta tuli syötyä sen lihan kanssa. Liha on mulla mukana maun, monipuolisuuden ja rasvan takia.

Vauva on huono esimerkki, sillä vauvan luontainen ruokavalio sisältää vain maitoa.
No ei vauvan luontainen ruokavalio enää sisällä pelkkää maitoa siinä vaiheessa, kun vauva syö muutakin. Mutta siis, nimeomaan se että vauva on tottumaton vielä muuhun, kuin maitoon, oli se syy miksi vauvaa käytin esimerkkinä. Maito on eläinperäistä ruokaa. Vauva sulattaa lihan hyvin, mutta ei kasviksia. Molekyylitasolla liha taatusti on lähempänä maitoa, kuin kasvinosat, mikä lienee se syy miksi vauvan suolisto sen prosessoikin. Kehittymättömänäkin ihmisen suolisto siis sulattaa lihan erinomaisen hyvin. Kun nyt väite on, että liha sulaa huonosti vatsassa, niin ilmeisesti siis se tarkoittaisi, että kypsyessään ihmisen elimistö menettäisi kyvyn entsymaattisesti käsitellä lihaa. Mikä järki siinä olisi? Olen myös kuulluit väittämiä, että vauvalle ei kannattaisi antaa lihaa paljoa koska juurikin se mukamas sulaa niin huonosti. Mä en keksi mitään, mikä puolustaisi tätä oletusta.

Kasvikset sulaa huonommin ihmisen vatsassa ku liha! Omakohtasia kokemuksia on ollut kun esimerkiksi on paskassa ollu sulamattomia kasviksia, mutta sulamatonta possun kyljystä ei ole vielä perseestä tullut...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom