Jotenkin haluaisin uskoa, että esimerkiksi juuri tuo mainitsemani ufc-champpi Henderson tulee toimeen ilman bjj-kisoista saamaansa julkisuutta ja sponsorirahaa.
Voisiko olla niin, että hän treenaa puvulla siksi, että kokee sen itselleen hyödylliseksi? Toki tällaisten yksittäisten esimerkkien mainitseminen on hieman turhaa, mutta halusin vain pitkätukka-Benkun mainita.
VOisin vastata pitkätukka Benkun puolesta. Olen nimittäin hänen kanssaan jutellut aiheesta.
"Ottelit juuri ADCC MM-kilpailuissa Kiinassa. Minkälainen kokemus se oli?
- Sain kutsun tämän vuoden kilpailuihin ja minulle tämä oli hieno kokemus. Sain kaksi ottelua joista voitin ensimmäisen ja hävisin toisen. Opin varmasti täältä paljon uusia asioita katsoessani maailman parhaita urheilijoita siinä mitä tekevät eli lukkopainissa. Kaiken kaikkiaan kokemus oli mahtava. Järjestelyt olivat hyviä ja kilpailuiden taso oli mahtava. Kilpailuissa oli niin paljon urheilijoitan joita olen ihaillut jo pitkään. Roberto Cyborg, Marcus Buchecha ja Rubens Cobrinha vain muutamia mainitakseni.
Olet tunnettu siitä, että kilpailet myös jiu-jitsu turnauksissa säännöllisesti vaikka olet ammattilaisvapaaottelija. Miksi?
- Minun päätyöni on vapaaottelu, mutta pidän kilpailemisesta ja haluan pitää hauskaa. Minulle kilpaileminen on nimenomaan hauskaa. Tunnustan kyllä riskit mitä kilpailemiseen liittyy, mutta on mukavaa pystyä tekemään jtoain mikä on hauskaa eikä ole maailman paineet niskassa kun kilpailen. Saan tehdä sitä ilman stressiä Jos voitan, niin hyvä jos häviän, niin hyvä niinkin. Kunhan se vain on mukavaa.
Ja näyttikin siltä, että sinulla oli todella muikavaa otellessasi. Hävitessäsi upealla omoplata käsilukko kombinaatiolla enismmäiset sanat suustasi oli ”Wau. Tuo oli hienoa.”
- Ja se olikin hienoa. Esimerkiski Michael Jordanin seurakavereista näkyy se, että he katsovat kesken pelin Jordania ylöspäin ja ihmettelevät taituruutta. Minä huomaan tekeväni samoin korkean tason jiu-jitsuottelijoiden kanssa. Jos jään johonkin ovelaan lopetukseen, niin jään ihailemaan tekniikan kauneutta ja haluan heti tietää miten hän sen teki. Varmaan kilpaillessani jiu-jitsua sitä tulisi tehdä vähemmän niin ei herpaantuisi keskittyminen. Otavio Souza kenelle hävisin tekee kyseistä lukkoa kuulemma harjoituksissa useasti. Se oli upea liike. Braulio Estima ja Vitos Estima ja hänen muuta treenikaverinsa kertoivat, että kyseinen lukko on hänen tavaramerkkilukkonsa, mutta kun siihen on kertaalleen tai pari kertaa jäänyt, niin tilanteen tunnistaa jo aikaisemmin. Mutta oli kyllä tyylikäs liike häneltä.
Mitä seuraavaksi?
- Ei muuta kuin takaisin satulaan. Joskus sitä voittaa ja joskus sitä häviää. Varsinkin näin kova tasoisissa turnauksissa häviää ja siitä on vain päästä eteenpäin. Se on elälmää. On ylämäkiä ja alamäkiä. Ei sitä pidä jäädä murehtimaan. ADCCssä on ottelijoita kuten Vinny Magalhes joka voitti edellisellä kerralla ja tällä kertaa ei suoriutunut parhaalla mahdollisella tavalla, mutta kukaan ei silti kyseenalaista sitä etteikö Magalhes olisi maailman luokan ottelija. Todellisena kilpailijana ymmärrät sen että aina ei mene siihen suuntaan kuin on suunnitellut. Sama se on vapaaottelusakin. On hienoa voittaa, mutta joskus valitettavasti häviää. Sen jälkeen sitä palaa takaisin salille ja harjoittelee itsensä paremmaksi jotta voittaa jälleen. Se on oikeastaan aika yksinkertaista."
Nämä siis haastattelusta ADCC MM-kisojen yhteydessä.
Bensonin kanssa jutellessa huomasi miten intohimoisesti hän jiu-jitsuun ja lukkopainiin suhtautuu. Kilpailee siis jiu-jitsussa ja lukkopainissa koska haluaa ja pitää sitä hauskana, mutta ilmi selvästi haastattelun mukaan myös oppi jotain tärkeää.
On varmasti totta, että keskittymällä johonkin asiaan tulee jossain asiassa erittäin taitavaksi. Itse näen BJJ harjoittelusta hyötyä lukkopainikilpailijoille ja päin vastoin.
Olen huomannut sen omasa seurassammekin, että kun lukkopainija on ruvennut painimaan myös puku päällä. Vaikkakin se mahdollisesti on pois joistain lukkotreeneistä on se vienyt häntä eteenpäin lukkopainijana huomattavan paljon. Jostain syystä sama ei tunnu pätevän samassa mittasuhteessa toisin päin.
Ristiin harjoittelusta on varmasti jotain hyötyä koska kuitenkin tiedän SM tason judokoita ketkä treenaavat jiu-jitsua sekä lukkopainia judon ohella ja he kokevat kaikesta tästä olevan hyötyä.