Puhelinhäirikkö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jawhead
  • Aloitettu Aloitettu
Vaihtoehdot:
1. Pyydä urpoa lopettamaan soittelu
2. Käske urpoa lopettamaan soittelu ja kerro että teet rikosilmoituksen mikäli soittelu ei lopu
3. Tee rikosilmoitus

Lähestymiskieltoa tuolla soittelulla tuskin saa, kyllä se taitaa useimmiten vaatia henkeen ja terveyteen kohdistuvaa uhkaa.

Ennen kohtaa kolme kirjaa ylös puhelut ja viestit tietyltä ajanjaksolta, esim. pari viikkoa-kuukausi. Kellonaika ja summittainen sisältö.

Ensimmäinen mitä sinulle laitoksella tod.näk. sanotaan on, että vaihda numeroa. Tuollaiseen puhelinhäiriköintiin ei kauhean vakavasti suhtauduta koska puuttuminen on vaikeaa, ja yksi KÄO:n päätös on jo jonka mukaan kännykkään soitteleminen ei ole kotirauhan häirintää. Toisaalta mulla on tuttu joka käräjillä voitokkaasti ajoi juttunsa läpi entistä deittiään vastaan.

Lähestymiskielto tuskin onnistuu kuten Sumu sanoi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On sanottu ja käsketty ja huudettu että jos se soittelu ei nyt lopu.. jne..

Sanotaanko näin että kyseessä on sellainen "mieleltään sairas" henkilö johon ei auta poliisilla uhkailu. Ei edes itse poliisi. Ellei sitten linnaan joudu mutta voi se sieltäkin kait soitella. Eli ei noista tule olemaan hyötyä kyseisessä tapauksessa.

Enkä muutenkaan halua tehdä tämän ihmisen elämää hankalaksi jollain poliisiasioilla. Ja sanotaanko näin somasti että ois hyvä jos ne poliisit pysys mahdollisimman kaukana minustakin. Joten noi ei tuu onnistuun kumpaankaan suuntaan.

Täytyy tsekata kännykästä toi puhelinseulonta.. pelkäänpä vaan että kohta tämä henkilö tulee ovelle koputteleen. On meinaan kerran jo tullut kun en vastannut koko päivänä.

Ilmoitat tänne, että sua häiriköidään mutta et sitten ole valmis edes tekemään mitään häiriköinnin lopettamiseksi??? Sympatiaako haet? Ilmeisesti tuo "häiriköinti" ei hirveänä häiritse kun et sen takia ole valmis numeroasi muuttamaan, ottamaan yhteyttä poliisiin tms.. Siinäkös "kärsit" jos et viitsi mitään asian eteen tehdä.

On sanottu ja käsketty ja huudettu että jos se soittelu ei nyt lopu.. jne..

Sanotaanko näin että kyseessä on sellainen "mieleltään sairas" henkilö johon ei auta poliisilla uhkailu. Ei edes itse poliisi. Ellei sitten linnaan joudu mutta voi se sieltäkin kait soitella. Eli ei noista tule olemaan hyötyä kyseisessä tapauksessa.

Enkä muutenkaan halua tehdä tämän ihmisen elämää hankalaksi jollain poliisiasioilla. Ja sanotaanko näin somasti että ois hyvä jos ne poliisit pysys mahdollisimman kaukana minustakin. Joten noi ei tuu onnistuun kumpaankaan suuntaan.

Täytyy tsekata kännykästä toi puhelinseulonta.. pelkäänpä vaan että kohta tämä henkilö tulee ovelle koputteleen. On meinaan kerran jo tullut kun en vastannut koko päivänä.

Jamballa on joku softa kait jolla saa blokattua tietyistä numeroista tulevat puhelut. Googleta. Muuten jos haluat saada soittelun loppumaan joillain muilla kuin lukemillasi ja sisäistämisillä keinoilla 1, 2 ja 3, niin sun pitää varmaan käydä napsimassa kaverilta sormet pois jottei se voi enää kännykkää käyttää, tai muuten tehdä soittaminen fyysisesti mahdottomaksi.

Ps. En voi kyllä ymmärtää miksi et halua poliisia mukaan tähän. Saattaisi olla tehokkain ratkaisu. Minkäänlaisen säälin tunteminen häirikkösoittajaa kohtaan osoittaa heikkoutesi.

Viimeksi muokattu:
Jamballa on joku softa kait jolla saa blokattua tietyistä numeroista tulevat puhelut. Googleta. Muuten jos haluat saada soittelun loppumaan joillain muilla kuin lukemillasi ja sisäistämisillä keinoilla 1, 2 ja 3, niin sun pitää varmaan käydä napsimassa kaverilta sormet pois jottei se voi enää kännykkää käyttää, tai muuten tehdä soittaminen fyysisesti mahdottomaksi.

Ps. En voi kyllä ymmärtää miksi et halua poliisia mukaan tähän. Saattaisi olla tehokkain ratkaisu. Minkäänlaisen säälin tunteminen häirikkösoittajaa kohtaan osoittaa heikkoutesi.

Taitaa olla tredin aloittaja laitapuolen kulkijoita tai sitten häiriköitsijä tietää jotain raskauttavaa tredin aloittajasta ja voi tehdä rikosilmoituksen myös.

Ei poliisin sydänystäviä ehkä

Ilmoitat tänne, että sua häiriköidään mutta et sitten ole valmis edes tekemään mitään häiriköinnin lopettamiseksi??? Sympatiaako haet? Ilmeisesti tuo "häiriköinti" ei hirveänä häiritse kun et sen takia ole valmis numeroasi muuttamaan, ottamaan yhteyttä poliisiin tms.. Siinäkös "kärsit" jos et viitsi mitään asian eteen tehdä.

Eläpä katos asiaa noin mustavalkoisesti. Tiedän etukäteen että numeron vaihdosta ei ole hyötyä, sanomalla, pyytämällä, uhkailemalla en saa henkilöä häiriköintiä lopettamaan, poliisiin en ota yhteyttä ainakaan vielä koska henkilö on sukua, ja niinkon joku hyvin päätteli en minäkään poliisin paras ystävä ole.

Ja voin quotee itsenä mitä kysyin ekassa postissa
...Voiko jonkun tietyn numeron estää soittamasta omaan numeroon?... ...mietin lähinnä että mitä kaikkea esim lähestymiskielto voi estää? Ja onko minulla perusteita lähestymiskieltoon?...

Ja koska heniklö on sukua en halua hänelle suurempia vaikeuksia. Eikä se loppu-sukukaan katsos hyvällä jos tästä rikosilmoituksen teen.

Omasta puhelimesta en ainakaan mitään blokkausjuttuja löytänyt. Oon ostamassa tollasta N95:sta.. onko siinä mitään tollasta toimintaa / softaa olemassa?

Puhelinterrori työpaikalle lienee työnantajasikin intressissä? Eikö hän voi puuttua asiaan vai onko sekin epätoivottavaa (kuten hankaluudet riivaajalle ja yhteydenotto poliisille)?

Omasta puhelimesta en ainakaan mitään blokkausjuttuja löytänyt. Oon ostamassa tollasta N95:sta.. onko siinä mitään tollasta toimintaa / softaa olemassa?

Katsopas esim. http://www.symbiangear.com/product.html?pid=14585,14592,55483

Jos itselläsi ei ole vielä S60- alustaista puhelinta (kuten esim. tuo N95 taitaa olla), niin kokeilkaa jonkun kaverin kanssa, miten tuo toimii. Ainakin mainostaa ominaisuuksia, jotka näyttävät olevan juuri sellaiset kuin kaipaat:

BlackBaller is an Extreme Mobile Filter that is designed to block (reject) unwanted calls and messages (SMS/MMS).​

Maksaa kympin, mutta tuota voi testata 14 päivää ilmaiseksi.

Näyttäisi vastaavia olevan myös ilmaiseksi:
http://handheld.softpedia.com/get/System-Utilities/Communications/Anfy-CallFilter-S60-35699.shtml

miksi numeron vaihdosta ei ole hyötyä? jos sen laittaa salaiseksi? vai meneekö jotain kautta silti se numero sukulaiselles.

Puhelinterrori työpaikalle lienee työnantajasikin intressissä? Eikö hän voi puuttua asiaan vai onko sekin epätoivottavaa (kuten hankaluudet riivaajalle ja yhteydenotto poliisille)?

Ovat tietoisia. En tiedä sitten tajuavatko kuinka paljon toi mua häirittee.

Katsopas esim. http://www.symbiangear.com/product.h...85,14592,55483

Jos itselläsi ei ole vielä S60- alustaista puhelinta (kuten esim. tuo N95 taitaa olla), niin kokeilkaa jonkun kaverin kanssa, miten tuo toimii. Ainakin mainostaa ominaisuuksia, jotka näyttävät olevan juuri sellaiset kuin kaipaat:

BlackBaller is an Extreme Mobile Filter that is designed to block (reject) unwanted calls and messages (SMS/MMS).

Maksaa kympin, mutta tuota voi testata 14 päivää ilmaiseksi.

Näyttäisi vastaavia olevan myös ilmaiseksi:
http://handheld.softpedia.com/get/Sy...60-35699.shtml

Juurikin tällästä. Taidan käydä perjantaina ostamassa sen N95, täytyy viel vaan kysyy kaupassa onko se tota s60 alustaa.. kiitoksia vain.

Juurikin tällästä. Taidan käydä perjantaina ostamassa sen N95, täytyy viel vaan kysyy kaupassa onko se tota s60 alustaa.. kiitoksia vain.

On se S60-laite. Mahdollisista softista kannattaa varmistaa, että ovat yhteensopivia S60 3rd edition softaversion kanssa. 2nd editionin softat eivät nimittäin toimi 3rd ed laitteissa, jota myöskin tuo N95 edustaa.

Edit: hidas, mutta mulla olikin enemmän infoa :)

Jos numeron vaihtaminen, rikosilmoitus jne toimenpiteet eivät auta tai niihin ei haluta ryhtyä, niin se on sitten varmaan kärsittävä.

Yksi vaihtoehto on jättää vanha numero voimaan, kortti luuriin ja puhelin päälle ja antaa soida. Hommaa sitten toisen liittymän ja jakaa sen numeron niihin paikkoihin joihin se on tarvis jakaa.

Jos tämä kyseinen henkilö ei lopeta häiriköintiä, vaikka olet sitä pyytänyt ja kertonut että teet rikosilmoituksen jos hän ei lopeta, voit menetellä seuraavasti:

• Laitat ylös kaikki puhelut ja tekstiviestit, mitä häneltä tulee. Lisäksi kannattaa tallentaa mahdolliset viestit. Kirjaat ylös päivämäärän, kellonajan, puhelun/tekstiviestin sisällön sekä numeron, josta tällainen puhelu/tekstiviesti tulee. Ja varsinkin, jos niiden sisällöissä on jotain uhkaavaa tai kunniaa loukkaavaa. On myös hyvä näyttää jollekin ulkopuoliselle tekstiviestien sisältö

• Tämän jälkeen menet poliisilaitokselle ja teet rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta ja teet niitä siitä eteenpäin aina kun on aihetta, eli joka kerta kun henkilö soittaa sinulle. Poliisi voi sinun luvallasi selvittää sen, kuka on soittanut puhelimeesi ja lähettänyt sinne viestejä, eli tätäkin kautta poliisi saa näyttöä siitä, että kyseinen henkilö on yhteydessä sinuun. (Sähköisen viestinnän tietosuojalaki 9. luku 36§).

Rikosilmoitusta tehdessäsi sinun kannattaa vaatia tekijälle rangaistusta (eli että hänelle voidaan antaa lainmukainen tuomio - sinun ei tarvitse määritellä sitä mikä se on), sillä kotirauhan rikkominen on ns. asianomistajarikos ja poliisi ei pääsääntöisesti saa tutkia rikosta, ellet ole vaatinut rangaistusta tekijälle ja tällöin lähestymiskiellon hakeminen voi olla vähän turhaa

• Jotta lähestymiskieltoa voi hakea ja jotta se myönnettäisiin, tulisi olla jotain näyttöä tapahtuneesta. Näyttöinä toimivat puhelimeesi tallennetut viestit sekä puhelutiedot sekä mahdollisesti jonkun todistajan kertoma, joka on nähnyt esim. viestit. Lisäksi nuo poliisin luvallasi hankkimat tiedot soittajista/viestien lähettäjistä toimivat näyttönä ja tehdyt rikosilmoitukset esitutkintatoimenpiteineen

• Jos lähestysmiskielto myönnetään, kannattaa pitää huoli siitä ettei itse ole yhteydessä tähän häiriköijään. Ja jos tämä häiriköijä rikkoo lähestymiskieltoa, kannattaa siitä tehdä rikosilmoitus, koska rikkoessaan kieltoa hän syyllistyy rikokseen ja jotta hänelle määrättääisiin siitä joku sanktio. Kyseessä on rikosnimikkeenä lähestymiskiellon rikkominen (Rikoslaki 16. luku 9a§)

Kotirauhan rikkominen (Rikoslaki 24. luku 1§):

Joka oikeudettomasti

1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka

2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,

on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Laiton uhkaus (Rikoslaki 25. luku 7§)
Kunnianloukkaus (Rikoslaki 24. luku 9§)

(Lähde: www.finlex.fi)

Itse tiedän yhden tapauksen omasta lähipiiristäni, jossa naisen exä määrättiin lähestymiskieltoon mm. tuollaisen häiriköinnin perusteella. Itse ihmettelin lähinnä sitä, kuinka nainen sieti noita kaikki puheluita, joita saattoi tulla päivässä parhaimmillaan kymmeniä.

Missään lakipykälässä ei sanota sitä, kuinka paljon niitä pitäisi tulla, jotta ne olisivat häiriköintiä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että yksi tai kaksi puhelua eivät vielä täytä välttämättä "olemattomia" kriteerejä, mutta jos puheluita tulee useita tai kymmeniä kielloista huolimatta ja koet puhelut häiritsevinä, niin voidaan alkaa ajattelemaan rikosilmoituksen tekoa. Ja tämä kymmeniä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että niiden tulisi tulla yhden päivän aikana.

Yleensä katostaan tai ainakin aikoinaan katsottiin, että puheluiden tulisi tulla sellaiseen aikaan, kun niiden voidaan ajatella häiritsevän kotirauhaasi, eli silloin kun olet kotona. Pääsääntöisesti voisi ajatella, että se tarkoittaisi ilta- ja yöaikaan tulleita puheluita. Aikaisemmin ajateltiin myös, että niiden olisi pitänyt tulla omaan kotilankanumeroon, mutta tänä päivänä tätä sovelletaan myös kännyköihin tulleisiin soittoihin, koska harvalla enää on lankapuhelimia.

Rikosilmoituksen teko tai lähestymiskielto eivät sinällään estä häiriköintiä, mutta voivat toimia pelotteena. Mutta parempi yrittää, kuin sietää ja varsinkin jos puhelinnumeron vaihtaminen ja sen salaiseksi laittaminen ei tule kyseeseen.

TEKSTIÄ MUOKATTU!

Anonymity, kyllähän sinun pitäisi virkamiehenä tietää, ettei matkapuhelimeen tehty häiriköinti ole kotirauhan rikkomista. Siitä on jo KÄOn päätöskin, mihin viittasin pari sivua sitten.

Pelkkään KÄO:n päätökseen en vielä kauheasti luottaisi. Joskus jossain oli puhetta siitä, että matkapuhelinhäiriköintikin voisi olla kotirauhan rikkomista. Perustelut olivat jotain tyyliiin "häirikkö tietää henkilön olevan varmuudella kotona" tai "puhelut tulevat esimerkiksi keskellä yötä".

Tiedä sitten.

Mulla on vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Ei-toivottuja puheluita on sadellut eräältä henkilöltä jo useamman vuoden. En kuitenkaan ole vielä kokenut tilannetta niin häiritsevänä, että ryhtyisin tekemään rikosilmoitusta. Häirikkö ei ole uhkaava, mutta rasittava kylläkin.

Olen ratkaissut tilanteen tuolla Sumunkin ehdottamalla tavalla, eli pitämällä kahta liittymää. Toinen on vanha kännykkä joka on himassa laturissa päivät ja yöt. Joskus vaan vilkaisen että jahas, 666 puhelua taas tullut, suurin osa häiriköltä ja loput puhelinmyyjiltä. Mun varsinainen liittymä on työkännykkä, jota käytän ensisijaisesti, ja siihen myös aina vastaan. Häirikkö ei ole vielä tajunnut että mulla on myös työpuhelin, jonka numero on kyllä ihan julkisesti saatavilla. Jos alkaisin saada työpuhelimeen häiriöpuheluita niin sitten olisi kyllä pakko viedä asia poliisille.

Vähän monimutkainen ratkaisu kieltämättä, ja vituttaa maksella kk-maksuja liittymästä jota en käytä, mutta parempaakaan keinoa en ole vielä keksinyt. Tietysti voisin vain vastata joka kerta, mutta kun en sattuneesta syystä halua pitää kyseiseen henkilöön yhteyttä. Sellanen numeroblokkeri olisi loistava. Joskus kysyin operaattorilta blokkauspalvelusta, mutta sitä ei ollut tarjolla. Myöskään mun kännykät ei tue noita palveluita.

Anonymity, kyllähän sinun pitäisi virkamiehenä tietää, ettei matkapuhelimeen tehty häiriköinti ole kotirauhan rikkomista. Siitä on jo KÄOn päätöskin, mihin viittasin pari sivua sitten.

En tiedä käräjäoikeuden päätöksistä, mutta olisi aika hassua jos sellaista ei pidettäisi kotirauhan rikkomisena sellaisena aikana, kun henkilö on kotonaan esim. illalla ja öisin (ja häiriköijä voi olettaa hänen olevan). Aika harvallahan on tänä päivänä pelkästään matkapuhelin eikä lankaliittymää lainkaan. Minusta olisi hassua jos tätä lakia ei voisi soveltaa matkapuhelimiin, vai eikö sinusta? Minusta tämä on ihan maalaisjärjen käyttöä, vaikka toisaalta onhan esim. noissa käräjäoikeuden päätöksissä välillä vähän vähissä se. Lakipykälässähän ei suoraan sanota, minkälaiseen liittymään puhelut pitävät tulla. Sen ymmärrän, että se ei ole kotirauhan rikkomista jos soitot tulevat kännykkään esim. päiväaikaan, kun kävelet se kädessä kaupungilla.

Itse en ole tekemisissä tällaisen rikosnimikkeen kanssa omassa työssäni enää tänä päivänä, mutta näin olen aikoinaan neuvonut asiakkaita ja esimieheni minua näin opasti alkuun neuvomaan.

Voin ihan mielenkiinnosta kysyä asiaa joltain sellaiselta tutkinnanjohtajalta työpaikalla, jonka alaisuudessa olevat tutkijat tutkivat näitä rikoksia, kunhan ehdin. Itse "uskallan" vielä pysyä väitteessäni.

fish: Olisiko sinulla laittaa tuota Käräjäoikeuden ratkaisua esille tänne ja entä miltä vuodelta se on? Ymmärrän jos se on esim. kymmenen vuoden takaa, kun lankanumeroita oli vielä enemmän käytössä ja kännyköitä vähemmän, mutta olisi outoa jos sitä sovellettaisiin vielä tänä päivänä. Toisaalta jos tuttavasi on ajanut oman asiansa ansiokkaasti läpi, niin eikö silloin voida olettaa, että kyse on siitä miten lakia missäkin tulkitaan ja kuka osaa asiansa parhaiten perustella?

MUOKATTU.MUOKATTU.

Vähän monimutkainen ratkaisu kieltämättä, ja vituttaa maksella kk-maksuja liittymästä jota en käytä, mutta parempaakaan keinoa en ole vielä keksinyt. Tietysti voisin vain vastata joka kerta, mutta kun en sattuneesta syystä halua pitää kyseiseen henkilöön yhteyttä. Sellanen numeroblokkeri olisi loistava. Joskus kysyin operaattorilta blokkauspalvelusta, mutta sitä ei ollut tarjolla. Myöskään mun kännykät ei tue noita palveluita.

Vaihda sellaseen liittymään jossa ei ole kk maksua tai se on erittäin pieni. Tuo ei maksa mitään, eikä siitä liene mitään haittaakaan jos et puhelinta käytä.

Ja yleensäkin jos haluaa vain tilapäisesti ottaa toisen liittymän käyttöön, kannattaa harkita pre-paid liittymään. Eipä paljon haittaa jos joku häirikkö numeron saa tietoonsa, ottaa sitten taas uuden...

Jos ei halua poliisia yms. käyttää, on sitten vain kikkailtava.

Jos kyseinen herra on suvun jäsen, niin eikö häiriköintiin voi puuttua ns. suvun painostuksella? En nyt tarkoita mitään seläntakana puukottamista, vaan että juttelet esim. häiriköijän lähisukulaisten kanssa asiasta (vaikka vanhempien, sisarusten), ja mainitset esim. että on ollut viime aikoina hiukan ongelmia häiriköijän kanssa tjms.

Suositut

Back
Ylös Bottom