Pudotussarjat

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen lisäämässä pudotussarjoja ohjelmaani. Yläkropan osalta toistaiseksi vaihto pienempiin painoihin sujunut jouhevasti, mutta arveluttaa kuinka asia sujuu jalkoja treenatessa ilman treenikaveria. Esim. hackissa ja kyykyssä menee aika pajon aikaa jos itse alkaa painoja vaihdella. Onko tuo tauko liian pitkä eli joudunko uskaltautumaan pyytämään jotain tuntematonta apuun?

Ilmanmuuta pyydät paria henkilöä auttamaan painojen vähennyksissä. Rohkeesti vaan, siinäpähän oppivat kuinka treenataan kovaa.
Tauko venyisi aika pitkäksi, kun pumppaantuneilla jaloilla ensin nouset prässistä. Eikä turhaan mene energiaa, saat suunnattua kaiken niihin koviin toistoihin.

Originally posted by RautaHellu
Olen lisäämässä pudotussarjoja ohjelmaani. Yläkropan osalta toistaiseksi vaihto pienempiin painoihin sujunut jouhevasti, mutta arveluttaa kuinka asia sujuu jalkoja treenatessa ilman treenikaveria. Esim. hackissa ja kyykyssä menee aika pajon aikaa jos itse alkaa painoja vaihdella. Onko tuo tauko liian pitkä eli joudunko uskaltautumaan pyytämään jotain tuntematonta apuun?

Se on ehdottomasti helpompaa kaverin kanssa. Mutta niinkin voi tehdä, että jos tekee yhdellä pudotuksella, pistää ensin sen pienemmän painon ja lukot päälle, sitten lisää painoa ja toiset lukot. Tarvitsee vain välillä aukaista lukot ja ottaa ylimääräiset painot ja lukot pois sen kummempia miettimättä. Häckissä tai prässissä voi yleensä ottaa yhden valmiiksi päällimmäiseksi valikoidun laatan pois toiselta puolelta tasapainon kärsimättä.

Nimim. Minäkö säätäjä

Edit: itse olen laittanut lukkojen ulkopuolelle laattoja, jotka kaveri on sitten ottanut pois välillä. Ei maailman turvallisinta, mutta turvallisempaa kuin kokonaan ilman lukkoja.

Re: Re: Pudotussarjat

Originally posted by Arvo Paperi
itse olen laittanut lukkojen ulkopuolelle laattoja, jotka kaveri on sitten ottanut pois välillä. Ei maailman turvallisinta, mutta turvallisempaa kuin kokonaan ilman lukkoja.

Mä en ole käyttänyt koskaan lukkoja missään liikkeessä. 3,5v aikana ei ole yhtään onnettomuutta tämän takia tullut eikä ole edes meinannut tulla.

Asiaan. Eiköhän pudotussarjoihin uskalla pyytää tuntemattomiakin auttamaan kunhan katsoo hieman ketä pyytää. Ulkonäkö kertoo ainakin jonkin verran :) Kannattaa selittää tarkasti miten sarja suoritetaan ja mitä varmistajan/auttajan pitäisi tehdä, muuten saattaa mennä sarja pilalle. Vaaratilanteita tuskin kuitenkaan tulee, toisin kuin esim. negatiivisa toistoja tehdessä voi helposti tulla jos auttajat ovat täysin pihalla asiasta.

Hei!

Pudotussarjoillahan pyritään väsyttämään lihakset perusteellisesti. Kyselisin vain että kuinka monta pudotusta olisi paras tehdä, 2? vai kenties niin monta kunnes painot alkavat lähenemään noin puoleen maksimivoimasta?

No mä teen yleensä pudotussarjat niin, että otan sellaset painot millä saan vaikka 5-8 toistoa ja kun ei enää mene toistoa, niin tiputan vain sen verran pois, että taas menee pari ja näin jatkan kunnes toistojen yhteenlaskettu summa on 12-15. Kyllä tuntuu lihaksissa ja on myös välillä hassua nostella itselle normaalisti kevyitä painoja jotka nyt hädintuskin nousevat edes kerran. :D

Edit: noita painojen tiputuksia tulee yleensä 1 tai toisinaan jos näppärästi saa tiputuksen toteutettua niin 2. Ei sitä sen enempää yleensä jaksa säätää. Taljassa ehkä voisi, mutta parillakin tiputuksella saa jo lihakset aika finaaliin.

Originally posted by elwoood
Hei!

Pudotussarjoillahan pyritään väsyttämään lihakset perusteellisesti. Kyselisin vain että kuinka monta pudotusta olisi paras tehdä, 2? vai kenties niin monta kunnes painot alkavat lähenemään noin puoleen maksimivoimasta?

Ei ole olemassa mitään maagista lukua. Itse suosin 1-2 tiputusta, koska niiden toteutus on suht helppoa ja sarjan pituus ei veny överipitkäksi. Tärkeintä lienee kuitenkin että ennen pudotusta tehdään toistoja loppuun asti eikä yritetä helpottaa sarjaa vaihtamalla pienempii painoihin vaikka isoillakin vielä menisi toisto tai pari. Itselleni joskus sattuva kämmi on se, että pudotan painoja liian paljon ja sarja venyy ja venyy eikä loppua näy. Lopulta sarja on pakko lopettaa sietämättömän tuskan takia vaikka toistoja vielä tulisi. Mutta voi sitä turvotusta tuon jälkeen :eek:

Originally posted by trebla
..Lopulta sarja on pakko lopettaa sietämättömän tuskan takia vaikka toistoja vielä tulisi..

Totta, esim. 2-pudostussarjaa jalkaprässissä saa aikaan kasan itsetuhoisia ajatuksia virtaamaan päähän sarjan jälkeen. Mutta treenin jälkeen - pukukopissa - olo on kuin uudella herra O:lla konsanaan:thumbs:

Hauiskäännössähän pudotuksia tekee ilolla vaikka viisi kappaletta, isommissa liikkeissä voi ja kahdestakin pudotuksesta tulla paha mieli. Itse kokeilin aikanaan maastavedosta pudotussarjaa siten että aluksi tein tiukan vitosen ja sitten kaverit otti aina kympin kiekkoja pois kun en enään jaksanut. Tein sarjan 100 % teholla ja pudotuksia oli neljä.

Minulla ei ole koskaan ollut niin huonoa oloa kuin tuon sarjan jälkeen. Selkä oli kyllä todellä kipeä seuraavana päivänä ja sarjan jälkeinen pumppi aivan mahtava. Suosittelen varauksella.

Re: Re: Re: Pudotussarjat

Originally posted by trebla
Mä en ole käyttänyt koskaan lukkoja missään liikkeessä. 3,5v aikana ei ole yhtään onnettomuutta tämän takia tullut eikä ole edes meinannut tulla.

Minulla on muutaman kerran penkissä painot tippuneet ikävästi ensin yhdelle puolelle ja sitten toiselle. Se ei ole ollut vaarallista, mutta kohtaloa ei kannata uhmata. Olen nähnyt tutulla olkapäässä leikkausarven, joka johtui siitä, että penkissä isoilla painoilla laatat pääsivät toiselta puolen tippumaan ja olkapää revähti. Sen nähtyäni tuli itselleni yllättävä hinku käyttää lukkoja.

(Ei turvavyötäkään kannata käyttää, koska et ole koskaan joutunut vakavaan kolariin jne...)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tähän vois varmaan kysäistä, että mikä olisi sopiva kilomäärä pudotukseen, jos tekee:
1. Penkkipunnerrusta 40 kg käsipainoilla. Pudotuksen jälkeen olisi tarkoitus saada 4-5 toistoa.
2. Kyykkyä 125 kg. Samat 4-5 toistoa jatkoa.
En ole koskaan ennen noita tiputuksia tehnyt, niin en tiedä ollenkaan paljonko pitäisi painoa vähentää. Koklaamallahan se selviäsi, mutta ei viitis lähtee leikkimään.

Tume

No jos vaan 4-5 toistoa aattelit, niin mulla vois olla 30 kg painot hyvät ton 40 kg jälkeen, toki riippuu että teetkö miten pitkän sarjan 40 kg:lla ja vedätkö aivan niin loppuun kun jaksat, jos vedät niin voi olla että pitää vieläkin tiputtaa painoa vaikka 25 kiloon...

Kyykystä en uskalla sanoa mitään kun en oo siinä pudotellut...mutta joku 90-100 vois kuulostaa järkevältä...

Originally posted by Tume
Tähän vois varmaan kysäistä, että mikä olisi sopiva kilomäärä pudotukseen, jos tekee:
1. Penkkipunnerrusta 40 kg käsipainoilla. Pudotuksen jälkeen olisi tarkoitus saada 4-5 toistoa.
2. Kyykkyä 125 kg. Samat 4-5 toistoa jatkoa.
En ole koskaan ennen noita tiputuksia tehnyt, niin en tiedä ollenkaan paljonko pitäisi painoa vähentää. Koklaamallahan se selviäsi, mutta ei viitis lähtee leikkimään.

Noihin vaikuttaa tietenkin se kuinka raskaat painot nuo sulle on, ja siis kuinka monta toistoa saat ennen pudotusta. Nuo Timban ehdottamat luvut ovat ainakin hyvää suuntaa antavia, mutta itsehän se pitää kokeilla kuitenkin. Tähän annan sen neuvon että pudota mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Jos pudotat liian vähän ja saatkin pudotuksen jälkeen vain 2-3 toistoa niin voit tehdä toisen pudotuksen jonka jälkeen saat ne "tarvittavat" toistot lisää. Jos taas pudotat painoja liikaa niin sarja venyy suunniteltua pidemmäksi. Tuostahan ei periaatteessa ole mitään haittaa, mutta homma alkaa käymään todella tuskalliseksi. Jos nauttii tuskasta niin mikäs siinä sitten :)

EDIT: Mäkin kyllä nautin siitä poltteesta ja tuskasta mikä lihaksiin tulee pitkässä sarjassa, mutta venähtäneessä pudotussarjassa se tuska alkaa olemaan jo turhan kova eikä siitä voi enää nauttia :(

Kiitti. 40kg menee 5-6 toistoa. Koitan vaikka 27.5 tai 30kg jatkoa.
Kyykyssä 125kg x 7-8. Voisin jatkaa 95kg.
Heh, olispas mennyt omilla taas pelleilyksi. Luulin että penkkiä voisin jatkaa 37.5 tai 35.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom