PT-tapaaminen ja nyt en tiedä enää mistään mitään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nata
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Kuka Huijaa mua? :)

Taustaa: Olen osatanut salikortin ja elokuusta lähtien on olen liikkunut 4 krt/viikossa joko salini ryhmäliikuntatunneilla tai kävelyllä tai juoksulenkillä. En ole muutamaan vuoteen liikkunut aktiivisesti. Osallistuin salillani arvontaan ja voitin PT-tapaamisen. Kerrankin arpaonni suosi, jes! ;) MUTTA nyt olen aivan pihalla!

Pari vuotta sitten ostin saliohjelman ja ruokavalion. Ohjelma oli kolmijakoinen ja toistot painavilla painoilla 4-6 tai 8-12 krt, lopuksi aerobinen 20-30min. Näytin vanhaa ohjelmaa PT:lle ja pyysin siihen kommentteja. Hänen neuvot olivat päinvastaiset. Aerobinen alkuun ja toistot väh. 15-20 krt.. Myös ryhmäliikuntatunnit ovat kuulemma kunnolleni mahdollisesti liian raskaita, eikä niistä ole rasvan palamisen kannalta parasta hyötyä. (zumba, bodypump, spinning, kahvakuula jne..)

Olen normaalipainoinen, mutta haluaisin polttaa rasvaa kehostani, sillä sitä kyllä löytyy! Kumpaankin saliohjelmaan lähtökohdat ovat olleet sama, miksi ne ovat niin täysin erilaiset? Mikä ero on tehdä lyhyitä toistoja tai pitkiä toistoja?
Nyt en osaa päättää miten edetä, sali olisi kiva ottaa mukaan, mutta millä ohjeilla? Harmittaa myös tuo ryhmäliikunta juttu, sillä olen kovasti tykännyt käydä tunneilla, enkä malttaisi niistäkään luopua.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
PT:lla on omat metodinsa miten neuvovat treenaamaan. Olen nähnyt monesti noita ohjelmia, missä on kevyempiä sarjoja useammilla toistoilla lähinnä niillä ketkä eivät ole koskaan ennen treenanneet salilla. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä PT:iin ja kysyä perustelut miksi hän antaa sinulle tällaisen ohjelman ja myös selittää omat tavoitteet tarkasti. En tiedä kuntoasi, mutta joskus ihmiset tavallaan pitävät itseään "hyvä kuntoisena", mutta koutsin mittapuun mukaan ovat kaukana siitä. Joku muu ehkä tekisi sinulle erilaisen ohjelman, eihän tuo kyseinen PT ole välttämättä sulle se oikea koutsi, kun et häntä ymmärtääkseni itse valinnut. Mutta asiasta kannattaa keskustella avoimesti PT:n kanssa, ettei treeni mene hukkaan ja et saa siitä irti sitä mitä haluisit.

Riippuu todella paljon siitä minkä vuoksi salilla käyt. Jollakin +15 toiston sarjoilla ei paljon raudan määrää lisäillä. Jos oletetaan että tavoitteena on voima ja lihasmassa niin, isoissa pääliikkeissä liikutaan 5-8 toiston välissä ja muissa sitten 8-12 toiston paikkeilla. 12-20 toiston sarjoilla ja lyhkäsillä palautuksilla saa sitten hyvää peruskestävyyttä, pumppia, hapenottokykyä yms. Jos laihtua haluat ja polttaa rasvaa niin mielestäni siihen ei minkäänlaista oikotietä ole. Perus ajatuksena rasvanpoltossa toimii että kulutat enemmän kaloreita kun mitä syöt, ja tämä on niin tieteellisesti kuin myös käytännössä todistettu.

Toistojen määräähän pitäisi vaihdella. Nyt tämä kuukausi 15 toistoa, seuraava kuukausi 12 toistoa, sitä seuraava kuukausi taas eri määrällä jottei lihas "tottuisi liikaa".

ela ihmeessa lopeta niita ryhmaliikunta tunteja jos niista tykkaat. Toi ensimmainen PT vaikuttas patevalta, toinen epapatevalta. Tuntuu aika kirjava taso olemaan noissa PT:ssa. Varmasti aloittelijan tai kuntoilijan on vaikea tietaa kuka on oikeassa. Taallakin nakyy kirjottelevan paljon porukkaa jotka sanovat tekevansa PT:n hommia vaikka kirjoittelevat ja kyselevat ihan aloittelijamaisia kysymyksia jatkuvasti.

Mitä tuohon ensimmäiseen ohjelmaan tulee. Jos otit enismmäiseksi treeniohjelmaksesti tuon 3-jakoisen jossa sarjojen toistot olivat 4-6 välillä, niin se ei kyllä palvellut sinua siinä vaiheessa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kyseessä on salille ensimmäistä kertaa eksyvä henkilö, tai jos treeneistä on ollut pitkää taukoa. Niin silloin ei ole mitään järkeä lähteä repimään mitään raskaita 4-6 toiston sarjoja, vaan on parempi lähteä liikkeelle sieltä noin 15 toiston sarjoista, ja treenata rauhassa ensin sitä kestovoimaa, ennen kuin siirtyy maksimivoima alueelle. Noin tekemällä saa ensin tekniikat kuntoon ja jotain pohjaa sinne alle, ennen kuin lähtee tekemään isommilla painoilla. Eihän autollakaan lähdetä liikkeelle viidennellä vaihteella...
Eli minun mielestäni tuo toinen PT oli oikeassa siinä, että sarjojen tulisi olla alussa noin 15-20. Ja jos olet aloitteleia ja käyt 4 kertaa viikossa salilla, niin en kyllä silloin lähtisi itsekkään suosittelemaan siihen päälle enää kaiken maailman ryhmäliikuntoja, saattaa kroppa mennä vähän tukkoon jos heti alkuun laitetaan aivan hirveästi liikuntaa siihen ohjelmaan. Mitä tulee tuohon aerobisen siirtämiseen treenin alkuun, niin siinä en näe mitään järkeä, olettaen että kuitenki lämmittelet ennen salitreenin aloittamista.

EDIT: Hoksasin että tykkäät hirveästi noista ryhmäliikunnoista, voisit siinä tapauksessa vähän vähentää salia ja korvata ne sillä ryhmäliikunnalla :) Mutta kuitenkin asia on niin, että aloittelialle 4 salitreeniä + zumba, spinning, kahvakuulailu, bodypump on liian paljon viikossa.
Ja tärkeimpänä pitäisin sitä ruokavaliota jos tavoitteena on pudotella rasvoja.

Kaiken tämän lisäksi ruokavalio vaikuttaa enemmän laihtumiseen kuin mikään muu, joten aivan hyvin voi harrastaa bodypumppia yms korkeasykkeistä liikuntaa.

Kuntosali ohjelmia on tämäkin palsta täynnä ja jos on pakko valita toistomäärät 4-12 välillä tai 15-20 välillä niin taatusti ensimmäinen :)

Jos olet aiemmilla ohjeillasi saanut hyviä tuloksia / kehitys jatkuu haluamaasi suuntaan niin miksi muuttaa sitä jonku huuhaa-lonkalta heiton vuoksi?

Usean PT:n tunteja/ohjeita sivusta seuranneena olen tullut johtopäätökseen, että useimmilla taitaa olla joku perkeleen kromosomi virhe. Ei siinä ettei joukkoon päteviäkin mahtuisi,mutta mitä helvetin iloa on tehdä kickbackia 3*30 toistoa kun voisi keskittyä olennaiseen?

Muutenkin PT:n pitäisi perehtyä treenihistoriaan, käydä läpi treenejä ja tehdä myös seurantaa tekemälleen ohjelmalle sekä hienosäätää sitä joten mitä helvettiä tekee jollain yhdellä tapaamisella. Ei mitään...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myös ryhmäliikuntatunnit ovat kuulemma kunnolleni mahdollisesti liian raskaita, eikä niistä ole rasvan palamisen kannalta parasta hyötyä. (zumba, bodypump, spinning, kahvakuula jne..)
Tuo särähti aika pahasti mun korvaan tai siis silmään. Kyllä varmaan itse huomaat, missä vaiheessa kroppa alkaa väsyä liikaa. Ja miksei noista olisi rasvan palamisen kannalta hyötyä?
Bodypump ja kahvakuula ovat välillä mukavaa vaihtelua salilla harjoittelulle ja spinning, zumba, yms. tunnit tuovat monipuolisuutta aerobiseen harjoitteluun, jos muuten harrastat
lähinnä vain lenkkeilyä.

Mitä tuohon ensimmäiseen ohjelmaan tulee. Jos otit enismmäiseksi treeniohjelmaksesti tuon 3-jakoisen jossa sarjojen toistot olivat 4-6 välillä, niin se ei kyllä palvellut sinua siinä vaiheessa parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kyseessä on salille ensimmäistä kertaa eksyvä henkilö, tai jos treeneistä on ollut pitkää taukoa. Niin silloin ei ole mitään järkeä lähteä repimään mitään raskaita 4-6 toiston sarjoja, vaan on parempi lähteä liikkeelle sieltä noin 15 toiston sarjoista, ja treenata rauhassa ensin sitä kestovoimaa, ennen kuin siirtyy maksimivoima alueelle. Noin tekemällä saa ensin tekniikat kuntoon ja jotain pohjaa sinne alle, ennen kuin lähtee tekemään isommilla painoilla. Eihän autollakaan lähdetä liikkeelle viidennellä vaihteella...

Mikäs se olikaan se aloittelijoille tarkoitettu ohjelma missä tehtiin vitosia...Starting...jotain? ;) Jos treenitietämys on tuolla tasolla niin suosittelen, että jätät sen neuvomisen muille ja keskityt vaikka siihen auton ajamiseen.

Ei todellakaan kannata jättää niitä ryhmäliikuntatunteja pois jos niistä kerran pidät, tän homman pitää olla itselle mielekästä, ei sille "pt":lle :)

Zone-sarja -42%
Tuo särähti aika pahasti mun korvaan tai siis silmään. Kyllä varmaan itse huomaat, missä vaiheessa kroppa alkaa väsyä liikaa. Ja miksei noista olisi rasvan palamisen kannalta hyötyä?
Oisko pt tarkoittanut että jos kunto on melko huono, kannattaa alkuun ottaa jotain hiukan rauhallisempia tunteja kuin zumba ja spinning? Monilla saleilla tuntikuvauksissa aloittelijoille / huonokuntoisille on suositeltu alkuun 'pehmeämpiä' lajeja. Muuten en oikein keksi mikä tuossa neuvossa on taustalla. Jos jaksat ihan hyvin tunnilla mukana, tunnit eivät ole kunnollesi liian raskaita.

Juu, kannattaa muistaa, että moni noista isojen mestojen PT:stä on saanut ne paperit jostain muropaketista. Jos oikeasti haluaa saada jotain hyötyä PT:stä niin kannattaa panostaa siihen vähän rahaa ja etsiä sellainen jolla oikeasti on jo vähän referenssejä näyttää.

Olen normaalipainoinen, mutta haluaisin polttaa rasvaa kehostani, sillä sitä kyllä löytyy!

Kai tuo PT ajoi takaa sitä että noilla pitkillä (toivottavasti kovilla) sarjoilla haetaan sitä rasvanpolttoa (seuratkaapa Hulkkia dieetillä).

Aerobinen ennen toimii hyvin lämmittelynä, rasvanpoltolla ei ole suurtakaan merkitystä onko aerobinen ennen vai jälkeen treenin, mutta jälkeenpäin olisi hyvä palautua ja vetää ne palkkarit, jos vedetään tunnin aerobinen kovan salitreenijälkeen saattaa palaa vain lihasta, varsinkin kun palkkarit myöhästyvät.

En itsekkään suosittelisi tuohon päälle jumppia, kuin korkeintaan 2x viikkoon, intervallit olisivat rasvanpoltolle selvästi parempi vaihtoehto, edellyttäen että jää yksi lepopäiväkin jolloin tehdään korkeintaan lihashuoltoa.

No, itselle on rasvanpolttoon ehdottomasti parhaiten soveltuneet salitreenit, joissa n. 15reps sarjat aina loppuun asti (todella raskas henkinen/fyysinen suoritus) ja tauot sarjojen välillä 1-1,5 min. Osa toistoista supersarjoina, esim. Penkki ja heti perään leuat.

Tällaisia kolme viikkoon ja sitten TODELLA kevyesti pari kertaa viikkoon 45 min lenkki.

Eli kolme erittäin raskasta 45 min salitreeniä joissa kehon pitää välillä mennä maitohapoille. Ja sitten vastapainoksi superkevyet lenkit.

Ryhmäliikunnat menevät monesti intensiteetiltään noiden välimaastoon.

Tykkäät ryhmäliikunnasta. Unohda ne täysin pariksi kuukaudeksi ja kokeile välillä jotain muuta. Kehitys tapahtuu EPÄMukavuusalueella.

Tärkeintä on että rimpuile eri ohjelmien välimaastossa.
Alat noudattamaan jotain ohjelmaa, teet täysillä pari kuukautta ja jos ei toimi niin vaihdat.

Ei tällä informaatiolla sitäpaitsi pysty tekemään minkäänlaista päätelmää siitä onko PT pätevä vai ei. Kummatkin saattavat olla ihan päteviä. Luultavasti toinen PT on tehnyt sinulle erilaisen ohjelman koska aiemmat metodit eivät ole sinulla tuottaneet haluttua tulosta.

Suomessa oikean personal trainerin etsiminen on vähän vaikeampaa kuin esim jenkeissä.
Ex maratoonarilta ja voimanostajalta jotka toimivat pt:einä saat varmasti hyvinkin eroavat ohjelmat harjoitteluun vaikka tavoite olisi sama.

Siellä harvemmin markkinoivat itseään vain esim personal trainerina vaan on erikseen esim: strenght coach ja fitness trainereitä.
Tämä helpottaa asiakkaiden valintaa.

Aion itse toiminimen perustettua tehdä selväksi että omaa "lajiani" on kehonmuokkaus kuntosalin puolella. :)

Mikäs se olikaan se aloittelijoille tarkoitettu ohjelma missä tehtiin vitosia...Starting...jotain? ;) Jos treenitietämys on tuolla tasolla niin suosittelen, että jätät sen neuvomisen muille ja keskityt vaikka siihen auton ajamiseen.
Kyllähän Tauros oli muotoillu viestinsä aika ehdottomaksi, mutta niinhän sitä on iät ja ajat toitotettu että tehkää pidempiä sarjoja ensiks alkuun ja hiotkaa tekniikat kuntoon. Toki lyhemmilläkin toistoilla voi varmasti päästä nopeammin kiinni sarjapainojen kehitykseen, mutta sitten pitää olla mielellään koko ajan kieli keskellä suuta tai valmentaja kattomassa vieressä ettei selkä notkahda kesken toiston jne.

Muutenkin mikä ihmeen treenitietämys; Eli jos aloittelijoiden osiolla on threadi modatulle 5x5:lle, niin se asettaa tuon kyseisen treenityylin kritiikin yläpuolelle?

Alkuperäiseen kysymykseen: Mielestäni ensimmäinen PT neuvoi siihen malliin, että tulet saamaan salilla tuloksiakin ja mahdollisesti jopa hiukan kierroksia kroppaan. Jälkimmäisen neuvot ovat suhteellisen konservatiivisia "kiinteytysneuvoja" eli treenien teho perustuu todennäköisesti pitkälti sille että kohotat sykettä ja poltat kaloreita - pitkällä aikavälillä tällainen treeni on kuitenkin ehkä hieman epämotivoivaakin, kun sen ainoa funktio on rasvan vähentäminen kropasta. Toinen vaihtoehto, miksi tämä jälkimmäinen PT neuvoi sua noin on, että monet asiakkaat karsastavat kovaa treenaamista, jolloin PT:t tarjoavat jonkun välimallin ratkaisun, jolla asiakkaat saavat kyllä tuloksia, mutta eivät joudu oikeasti puristamaan pää punaisena 4-6 toiston sarjoja.
Ryhmäliikunnasta olen sitä mieltä, että jos siellä on jaksanut ja viihtyy hyvin, niin miksei niitäkin treenejä vois käydä tekemässä kohtuuden rajoissa.

ps. oletan siis että 15-20 toiston sarjoja ei tehtäis viimeisiin voimiin saakka ja että 4-6 olisi tarkoitus puolestaan tehdä suhteellisen loppuun..

Jos treenitietämys on tuolla tasolla niin suosittelen, että jätät sen neuvomisen muille ja keskityt vaikka siihen auton ajamiseen.

En jaksa ruveta väittelemään, muutenki vituttaa tuo sun kirjotus jolla arvostelet mun treenitietämystä, tietämättä minusta yhtään mitään (kyllä, vedin herneet nenään tuosta)...
Ehkä postistani sai sen käsityksen että se on ainoa tapa treenata, sitä en tarkottanu, mutta kuitenkin näen aloittelialle paljon järkevämmäksi tehdä ensin muutamia viikkoja/kuukausia pidemmillä sarjoilla, ennen kuin laittaa isot määrät rautaa tankoon, ja rupeaa tekemään raskaita 4-6 toiston sarjoja. Mutta mahdoton kuitenkin näin netin välityksellä antaa täsmällistä neuvoa, koska jokainen tapaus pitäisi arvioida henkilökohtaisesti, sillä kaikki ovat eri tasoisa kun aloittelevat salihommat.

Asia loppuun käsitelty mun osalta, eipä tarvi taas hetkeen tulla tänne aloittelijoiden osiolle kirjoittelemaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom