psoriasis

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mutsilla ollu noin 23 vuotta psori.puhkes kun se oli 17v.

edit:typo

Jaa mulla oli kämmenissä joskus joku ihme juttu että nahka lähti, käytiin sitten testeissä muttei sitä ihen selville saatu, muistttaa vähän tota, lähti sitten pois ajan myötä.

armstrong74 ei sulla pahalta toi psoriasis näytä kuvissa.itseasiassa en löytänyt sitä psoria ollenkaan :]

tenu sanoi:
armstrong74 ei sulla pahalta toi psoriasis näytä kuvissa.itseasiassa en löytänyt sitä psoria ollenkaan :]

Johtuu siitä että suunnilleen päivittäin hoidan ihoa.Kesällä otan paljon aurinkoa ja sit kun syksyllä ja talvella alkaa ihottumaa tulemaan niin heti laitan voidetta niin ei pääse pahaksi yltymään.Ja solariumia tulee talvella otettua..
Oon huomannut että päänahka on semmonen aika herkkä eli siihen saattaa aika nopeasti tulla ihotumaa,johtuskohan siitä että ohuempi iho tai jotain?

armstrong74 sanoi:
Johtuu siitä että suunnilleen päivittäin hoidan ihoa.Kesällä otan paljon aurinkoa ja sit kun syksyllä ja talvella alkaa ihottumaa tulemaan niin heti laitan voidetta niin ei pääse pahaksi yltymään.Ja solariumia tulee talvella otettua..
Oon huomannut että päänahka on semmonen aika herkkä eli siihen saattaa aika nopeasti tulla ihotumaa,johtuskohan siitä että ohuempi iho tai jotain?

Onko sulla voiteena kortisonia vai oikein jotain järeämpää?

Ällöpylly sanoi:
Onko sulla voiteena kortisonia vai oikein jotain järeämpää?

Bemetson ja dermovat kortisonivoiteet.Päähän bemetson linimentti ja locoid linimentti.
Joskus daivonexia ja zorac voiteita myös olen käyttänyt.

mä pelkään, että mulle puhkeaa psoriasis :( 25% mahdollisuus, että se periytyy, ja nyt on ollut yhdessä sormessa sellanen psorin näköinen läikkä viime syksystä lähtien. On ihan mahdollista, että se on atoopista ihottumaa tai jotain kemikaaliallergiaa (olen kemianopiskelija) mutta vähänkö hirtän itteni jos saan sen kamalan taudin..

armstrong74 sanoi:
Bemetson ja dermovat kortisonivoiteet.Päähän bemetson linimentti ja locoid linimentti.

Nuo kortisonit on siitä ikäviä, että ne tuntuvat ohentavan/haurastuttavan ihoa.
Itsellä on Elocon voiteena ja linimenttinä.

Hyzenthlay sanoi:
mä pelkään, että mulle puhkeaa psoriasis :( 25% mahdollisuus, että se periytyy, ja nyt on ollut yhdessä sormessa sellanen psorin näköinen läikkä viime syksystä lähtien. On ihan mahdollista, että se on atoopista ihottumaa tai jotain kemikaaliallergiaa (olen kemianopiskelija) mutta vähänkö hirtän itteni jos saan sen kamalan taudin..

Periytyvä sairaushan se on mutta tuskin kannattaa itseään hirttää vaikka sulle tuliskin se.
Mainittakoon että itse lopetin tupakoinnin ja alkoholin käytön niin on paljon paremmasa kunnossa ollut ihottuma.. :)

armstrong74 sanoi:

Dermovat Scalp linimentti on auttanut kaikista parhaiten tähän mennessä päähän käytettäessä.
Jos ei ole vielä kokeillut kannattaa jossain vaiheessa kokeilla.

Itel on ollu n. pari vuotta psoriasis ja muuten oon saannut sen oikeastaan kokonaan kuriin mut päänahka on kohtuu paha alue mulla. Oon käyttänyt Daivonex voidetta ihoon ja liuosta päänahkaan. Onks kellää heittää jotain parempaa litkua päänahan hoitoon? Tarttis olla myös sellainen joka on Kelan korvauspiirissä... Sit saan ilmatteeks! :kippis1:

Kaverilla on aina ollut päässä aika paha psoriasis ja sen vuoksi ei sitten voinut kaljua pitää Vuosi sitten veti/vedettiin siltä kuitenkin kännisssä tukka pois. Ihottuma hävisi kuukaudessa eikä ole sen jälkeen tullut takaisin, kaveri on siis kaljua pitänyt siitä lähtien.

kilkkinen sanoi:
Kaverilla on aina ollut päässä aika paha psoriasis ja sen vuoksi ei sitten voinut kaljua pitää Vuosi sitten veti/vedettiin siltä kuitenkin kännisssä tukka pois. Ihottuma hävisi kuukaudessa eikä ole sen jälkeen tullut takaisin, kaveri on siis kaljua pitänyt siitä lähtien.

Esim 2001 kesän olin kokonaan kalju mutta nykyään kun oppinut leikkaamaan hiukan paremmin niin parin viikon välein aina siiliksi leikannut :)

Itselläni muuten ihottuma puhkesi kun sairastin angiinaan :(

onks teijän suvussa sitte tota psoriasista? millasella tsäänssillä toi iskee sellaselle minkä vanhemmilla tai sukulaisilla eioo kenelläkään tota?

Hyzenthlay sanoi:

Psoriaasiksen esiasteelle tunnusomaistahan on että noita läikkiä tulee symmetrisesti kehon eri puolille. Esimerkiksi jos vasemmassa kädessä on läikkä, on oikeassa kädessäkin läikkä vastaavassa kohdassa.

Tavallisestihan tauti puhkeaa kahdenkymmenen ikävuoden paikkeilla mikäli on puhjetakseen. Toisaalta noiden läikkien ilmestyminen ei vielä tarkoita välttämättä varsinaista sairastumista. Läikät saattavat kadota yhtä yllättäin kuin ovat tulleetkin.

SuperStar sanoi:
onks teijän suvussa sitte tota psoriasista? millasella tsäänssillä toi iskee sellaselle minkä vanhemmilla tai sukulaisilla eioo kenelläkään tota?

Ei tiettävästi kai ainakaan pahaa psoriasista ole,äitillä kai oli vain hiukan päässä.Hankala sanoa...taitaa olla aika minimaalinen mahdollisuus vaikka en tarkkaan osaa sanoa.Ilmeisesti kova stressi saattaa laukaista ihottuman?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom