psoriasis

armstrong74 sanoi:
Johtuu siitä että suunnilleen päivittäin hoidan ihoa.Kesällä otan paljon aurinkoa ja sit kun syksyllä ja talvella alkaa ihottumaa tulemaan niin heti laitan voidetta niin ei pääse pahaksi yltymään.Ja solariumia tulee talvella otettua..
Oon huomannut että päänahka on semmonen aika herkkä eli siihen saattaa aika nopeasti tulla ihotumaa,johtuskohan siitä että ohuempi iho tai jotain?

Auttaako solarium sulla radikaalisti? Itsellä "lievästi atooppinen iho". Vittumainen ja ärsyttävä pikkuvaiva.

Talviaikaan tulee esiin, kesäisin ei ole mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ällöpylly sanoi:
Nuo kortisonit on siitä ikäviä, että ne tuntuvat ohentavan/haurastuttavan ihoa.
Toi on totta. Itselläni oli ihottumaa kohtuu pahasti joskus muksuna johon piti sit käyttää lekurin ohjeen mukaan tosi vahvaa kortisonivoidetta joka ilta. Vuoden verran sitä tuli käytettyä kunnes itse huomasin et iho ohentunut helvetisti. Lopetin kortisonin seinään ja käytin sit pelkkää perusvoidetta, pari kk kesti et iho palautui normaalimmaksi.

Kortisonia vain satunnaisesti, tai viikon-parin kuurina, ei säännöllisesti on mun vinkki. Tietty jos tilanne on tosi paha voi olla pakko.

Itselläni onneksi ei ole noin pahana et tarttis koko ajan olla kortisonivoiteeseen dipattuna :lol2:

maximillian sanoi:
Auttaako solarium sulla radikaalisti? Itsellä "lievästi atooppinen iho". Vittumainen ja ärsyttävä pikkuvaiva.

Talviaikaan tulee esiin, kesäisin ei ole mitään.

No ei radikaalisti mutta jonkuverran kummiski,auringonvalo on paljon tehokkaampi parantaja..ootko sit kokeillut solariumia?Oliskohan SUB-valohoito parempi?

armstrong74 sanoi:
No ei radikaalisti mutta jonkuverran kummiski,auringonvalo on paljon tehokkaampi parantaja..ootko sit kokeillut solariumia?Oliskohan SUB-valohoito parempi?

On pitänyt mutta en ole saanut aikaiseksi. Eli ei ole ilmeisesti ollut riittävän pahana vielä tuo vaiva :D .

15 vuotta on tullut elettyä tän vit**maisen taudin kanssa. Ei aurinkokaan tahdo auttaa. Daivonexilla olo on jotakuin siedettävä, mutta se tekee ihon punaiseksi. Lääkkeet maksaa maltaita ja niitä kuluu.
Viinan kanssa ei paljoa passais läträtä, aamulla kyllä huomaa jos on kuppia kallisteltu.
Mitähän psori mahtais tykätä keveästä roinakuurista?
Onko kenelläkään kokemuksia? Ehkä vois vastailla Roinaforumin puolelle?

MJ45 sanoi:
Itel on ollu n. pari vuotta psoriasis ja muuten oon saannut sen oikeastaan kokonaan kuriin mut päänahka on kohtuu paha alue mulla. Oon käyttänyt Daivonex voidetta ihoon ja liuosta päänahkaan. Onks kellää heittää jotain parempaa litkua päänahan hoitoon? Tarttis olla myös sellainen joka on Kelan korvauspiirissä... Sit saan ilmatteeks! :kippis1:

Mites moiseen erikoisasemaan pääsee? Joka ropista ainaski mä olen saanut maksaa. Mitä tehokkaampaa lääkettä sitä suolaisempi on hintakin.

RedNeck sanoi:
Mites moiseen erikoisasemaan pääsee? Joka ropista ainaski mä olen saanut maksaa. Mitä tehokkaampaa lääkettä sitä suolaisempi on hintakin.
Heh,kävin just viime viikolla hakemas apteekista kunnon läjän liuos ja voide purkkeja, hinnaks olis tullut n.300 euroa! ;)

Mun työpaikalla on sellainen sairaskassa järjestelmä, siihen taitaa mennä joka tilistä n.1%. En oo kyl täysin varma tosta määrästä... mut kuitenkin saan kaikki resepti lääkkeet ilmaiseksi jos ne on Kelan korvauspiirissä. Muuten ihan jees juttu,esim. hammaslääkäristä saa n. 200 euron alennuksen jne... :kippis1:

Faijalla on paha psori. Oli just kolme viikkoa etelässä kelan piikkiin :). Tai ei se ihan ilmainen ollut tais maksaa jotain 250€. Ei oo kyllä mitään kaunista katseltavaa, kun se oikein pahaksi äityy.

Itselläni todettiin tyttären syntymän jälkeen (stressireaktio). Sukurasite äidin puolelta psoriin. Hoitona kortisonit voiteina ja linimenttinä + ajoittain Daivonex. Viime syksynä ensimmäinen sup-hoito 15 kerran sarjana - sangen hyvä oli vaste mutta nopeasti kyllä meni vaste ohikin :( Kallista puuhaa :( Vittumainen tauti.

Mitenkähän mahdetaan suhtautua asepalvelukseen psorin kannalta? En ole vielä ihotautilääkärillä käynyt, mutta kyljessä, jaloissa, selässä, päänahassa, naamassa, käsissä ja rinnan/vattan tienoilla suht runsaasti läikkiä. Kylki taitaa olla tällä hetkellä pahin ja siihen käytänkin apteekista saatavaa LPL:ää, tuota 1% kortisonia ja tietenkin ihan perusvoiteita. Lekurilla kävin jalkojen takia ja sanoi, että satavarma psori, mutta pitäisi silti käydä vielä ihotautilääkärillä hommaamassa resepti tuohon vahvempaan kortisoniin. Talviaikaan tuo tosissaan tuntuu olevan pahempi, joten solariumia voisi koittaa?

edittiä:

Niin ja en huomannu tuolloin kysellä lekurilta tuosta inttihommasta. Tietenkin tuo selviäisi heti, kun kävis tuolla ihotautilääkärillä.

armstrong74 sanoi:
Periytyvä sairaushan se on mutta tuskin kannattaa itseään hirttää vaikka sulle tuliskin se.
Mainittakoon että itse lopetin tupakoinnin ja alkoholin käytön niin on paljon paremmasa kunnossa ollut ihottuma.. :)
Oletko huomannut, että ruokavaliolla olisi vaikutusta.

Täällä nousee myös käsi. Oli hetkellisesti aika helvetillinen stressi ja siitäpä sitten isän puolelta peritty psori tuli helvetin pahana. SUPpia ja voiteita. Todettiin koepalalla gattataksi (vai mikä se nyt onkaan). Ajan kanssa rajautunut vaan sääriin läikkinä. Tukkaa en voi kasvattaa, koska muuten hilseily alkaa. Mutsi oli bongannut sellaisen koivuhiilen sivutuotteena tuotettavan öljyn, jolla porukka on kuulemma saanut iho-ongelmat haltuun. Sekä psoriaatikot, että atoopikot. Pullo on tulossa ja katotaan mitä se tekee iholle.

Psoriasis on riippakivenä täälläkin, ei tosin kovin laajalle levinneenä. Molemmissa etusormissa, kyynerpäissä ja yhdessä varpaassa on ihottuma-alue. Diprosalic pitää onneksi kurissa, kunhan muistaa laittaa säännöllisesti. Diagnoosi tehtiin armeijassa, ottivat koepalan ja tutkivat sen patologilla.

ironchef sanoi:
Täällä nousee myös käsi. Oli hetkellisesti aika helvetillinen stressi ja siitäpä sitten isän puolelta peritty psori tuli helvetin pahana. SUPpia ja voiteita. Todettiin koepalalla gattataksi (vai mikä se nyt onkaan). Ajan kanssa rajautunut vaan sääriin läikkinä. Tukkaa en voi kasvattaa, koska muuten hilseily alkaa. Mutsi oli bongannut sellaisen koivuhiilen sivutuotteena tuotettavan öljyn, jolla porukka on kuulemma saanut iho-ongelmat haltuun. Sekä psoriaatikot, että atoopikot. Pullo on tulossa ja katotaan mitä se tekee iholle.
Mulla on hiusten kanssa sama ongelma, mitä enemmän sitä pahemmin kutittaa. Talvella välilä ihan karseaa, kesällä voi olla oireeton. käsivarsissa välillä psoriasiksen tapaista ihottumaa taipeissa. Stressi pahentaa sekä päänahan, että käsien oireita.

Koskaan edes ihotautilääkärit eivät ole sitä päänahan ongelmaa koskien edes maininnet psoriasista. Ja esim kutiamisoireet on suoraan mulla yhdistettävissä viljoihin, mutta nyt, kun en ole viljoja syönyt, niin järjetön päänahan kesiminen jatkuu, ja tentti-, sekä gradustressi pahentaa. Ei ole niinkään hilsettä, vaan tulee sellaisen suomuisen näköiseksi ja esim. saunassa ollessa iho tavallaan kuorituu, sama kun hiukset ajaa.

Eli minkälaista se psoriasis teillä päässä on? Itsellä otettiin vilja-allergiatestin takia kädestä koepala, mutta siitä ei ole vielä tuloksia tullut, mutta ei kai mitään näy jos pelkät viljat testataan.

En ole niin tullut ajatelleeksi että joku ruoka pahentaisi ihottumaa..toisaalta kyllä jotku vahvat mausteet ehkä saattavat hiukan ärsyttää..mene ja tiedä?

Sillon kun on stressiä niin nopeimmiten siihen mielestäni reagoi päänähka..varmaan ehkä siksi kun siinä on ohuempi iho tai jotain?Ite pidän hiukset lyhyenä..ihan parin viikon välein leikkaan ni pysyy parempana ja sit jos on ihottumaa ni helpompi hoitaa,laitan aina bemetson voidetta niin sillä paranee nopeammin..vaikka ei kai niitä sais päähän laittaa..

Psori on laikukas ja siinä näkyy se punainen raja kun taas atooppisessa se hilseily on tasaisempaa ja "ohuempaa" eikä rajaa ole. Varsinkin saunan jälkeen huomaa selvästi ne punoittavat rajat.

ironchef sanoi:
Psori on laikukas ja siinä näkyy se punainen raja kun taas atooppisessa se hilseily on tasaisempaa ja "ohuempaa" eikä rajaa ole. Varsinkin saunan jälkeen huomaa selvästi ne punoittavat rajat.
No mulla on oikeastaan tietyt kohdat päänahassa joihin oireet tulee, eli päänsivuilla aika selvärajaiset alueet j takaraivolla kanssa, mutta pahimpina aikoina punoitus leviää laajemmallkin alueelle. Täytyy vielä puhua lääkärin kanssa.

lej sanoi:
No mulla on oikeastaan tietyt kohdat päänahassa joihin oireet tulee, eli päänsivuilla aika selvärajaiset alueet j takaraivolla kanssa, mutta pahimpina aikoina punoitus leviää laajemmallkin alueelle. Täytyy vielä puhua lääkärin kanssa.

Joo. Yleensä ihotautilääkärit osaa sanoa suoraan katsomalla onko psori vai joku muu ja toteaminen tehdään palasta. Se poraaminen vasta hauskaa on (varsinkin jos hoitajat kämmää puudutuksen kanssa)

Niin vielä jos joku tosissaan osaisi valottaa tuota, että miten asepalveluksen suhteen menetellään, jos on psoriasis?

Minulla on psorilaikkuja päänahassa, mutta pysyvät kurissa bemetsonilla. Sukurasitetta on molempien vanhempien puolelta. Stressi tosiaan pahentaa iho-oireita. Esimerkiksi isälleni puhkesi (paha) psoriasis, hän lopetti tupakoinnin... :rolleyes: Itselleni on joskus jotain läikkiä tullut, mutta ovat kadonneet, kun en ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Uskon, että läikät vaan pahenisivat, jos alkaisin niitä peilistä syynäämään tai meikillä peittämään.

Jos on paha psori, niin kannattaa varmaan hakeutua ilmastohoitomatkalle, josta korvataan osa. Psoriasisliiton sivuilta löytynee lisätietoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom