reinhardt sanoi:
Estel: Onko sinulla oikeus rypeä toisten surussa? Joskus minusta tuntuu, että suurin osa ihmisistä on järkyttynyt ja suree tuollaisia asioita vain saadakseen huomiota. En tarkoita, että sinä olisit sellainen, mutta väitän, että melkoisen moni kynttilän sytyttäjä olisi.
Epäilemättä olen kieroutunut, mutta vihaan sitä, kun minulle esitetään surunvalitteluja ja todetaan, että tiedän miltä susta tuntuu. Ja ollaan ah niin empaattisia. Jos empatiaa ei pysty osoittamaan teoilla, en halua tyhjiä sanoja tai tekojakaan. Enpä usko, että jotakuta lapsensa menettänyttä vähääkään lohduttaa, että Suomessa sytytellään kynttilöitä. Luultaasti tuntuu lähinnä siltä, että asiasta tehdään nimenomaan viihdettä. Kuten kaikesta nykymaailmassa. Ihmisten pitäisi antaa surra omat surunsa rauhassa.
Selittäkää joku nyt tyhmälle ja yksinkertaiselle Gillylle, MIKSI se on toisen surussa rypemistä/sen omimista, jos omaa järkytystään/suruaan/tunnekuohuaan jostain isosta tragediasta purkaa esim. kynttilän sytyttämällä? Itse esim. myönnän, että pari päivää WTC:n iskun jälkeen menin verenluovutukseen. Oli kyllä ollut tarkoitus mennä muutenkin kohtapuoliin, mutta silloin tuon iskun jälkeen tuli jotenkin sellainen tunne, että nyt minä haluan mennä, haluan auttaa - vaikka tyhmäähän se on, kun eipä ne meikäläisen veripisarat iskussa loukkaantuneita tietenkään mitenkään auttaneet.
Ehkä olen sitten jotenkin tavanomaista herkempi ja helpommin järkyttyvä, mutta muistan vieläkin, miten pahalta tuntui 11.9. 2001. Ja miten pahalta tuntui se, että exäni ei tuntunut olevan millänsäkään tapahtuneesta eikä tajunnut, että minulle olisi ollut tärkeää käsitellä asiaa puhumalla. (Toki katson tässä asiaa nyt vai omalta kannaltani, exä taas todnäk näki tilanteen niin, että OK, paha juttu kun tuollaista tapahtuu, mutta ei vaikuta suoranaisesti meidän elämään, joten hittojakos se vaimo nyt tuossa ruikuttaa...)
Tämän sekavan ja tunnepitoisen sepustuksen pointti on siis siinä, että vaikka jokin iso tapahtuma - vaikkapa Ossetian koulukaappaus - ei suoranaisesti minua koske eikä minun elämääni muuta suuntaan taikka toiseen, niin miksi minä en saisi silti tuntea surua ja järkytystä, onhan kyse kuitenkin TODELLA hirvittävästä tapahtumasta? Onko se joltakulta pois, jos haluan sytyttää kynttilän tai muuten hiljentyä?
nimim. tunteellinen, naiivi ja typerä(kö?)
Ja ei muuta kuin verta luovuttamaan ...