PS5

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manux
  • Aloitettu Aloitettu
Pystynkö käyttämään PS5 oman vanhan Full HD telkkarin kanssa, jos en ihan heti ole päivittämässä uudempaan?

Käsittääkseni pystyt, mutta jos ei TV:ssä ole HDMI 2.1 -porttia, niin vanha kaapeli ei kykene siirtämään täyttä kuvanlaatua, joten jää osa kapasiteetista hyödyntämättä. Itse ostin sillä uuden telkun valmiiksi, että löytyy kyseinen liitäntä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni pystyt, mutta jos ei TV:ssä ole HDMI 2.1 -porttia, niin vanha kaapeli ei kykene siirtämään täyttä kuvanlaatua, joten jää osa kapasiteetista hyödyntämättä. Itse ostin sillä uuden telkun valmiiksi, että löytyy kyseinen liitäntä.
Eli käytännössä jos aluksi riittää se "perus" vanha kuvanlaatu, niin sillä voi pelailla siihen asti kun innostuu uusiin tv:n?

Ei se mielestäni näin mene, vaan sehän on kiinni juuri siitä näytöstä tai telkkarista paljon vaaditaan kaapelilta kaistaa.
Päätelaite kuitenkin tunnistaa minkäläinen näyttö/televisio siellä on, ja sen perusteella lähettää tietynlaista kuvaa.
Nyt kun PS5 tunnistaa että piuhan päässä on 1080p, niin kaistavaatimus on paljon pienempi.

Jopa HDMI 1.4 tukee kuitenkin 1080p aina 120 Hz asti.
HDMI 2.0 alkaen tulee sitten mukaan HDR tuki, ja 4K 60Hz.

Toki voisi sanoa että ilman HDMI 2.1 ei saa kaikkea irti konsolista, mutta se johtuu sitten myös itse telkkarin paneelista.
Kuitenkin kyllä PS5:lla saa kaiken irti mihin se vanhempi 1080p telkkari pystyy.

Joka tapauksessa, kunhan telkkarissa on HDMI portti niin kyllä PS5 sen kanssa toimii.
Ei vaan pääse nauttimaan kaikesta mistä voisi, kuten 4K, HDR ja korkeammat virkistystaajuudet i.e. sulavampi kuva.
Kyllä vanhemmallakin 1080p telkkarilla PS5 tulee silti näyttämään huikeasti paremmalta. :)

Minä olen ollut käsityksessä, ettei tuon HDMI 2.1 koko kapasiteettia käyttävää pelitarjontaakaan juuri vielä ole. Itelläkin "vaan" reilun pari vuotta vanha, 100hz virkistystaajuuteen kykenevä ja 2.0 liitännät sisältävä OLED, enkä aikonut kyllä het sännätä päivittämään.

Ei se mielestäni näin mene, vaan sehän on kiinni juuri siitä näytöstä tai telkkarista paljon vaaditaan kaapelilta kaistaa.
Päätelaite kuitenkin tunnistaa minkäläinen näyttö/televisio siellä on, ja sen perusteella lähettää tietynlaista kuvaa.
Nyt kun PS5 tunnistaa että piuhan päässä on 1080p, niin kaistavaatimus on paljon pienempi.

Jopa HDMI 1.4 tukee kuitenkin 1080p aina 120 Hz asti.
HDMI 2.0 alkaen tulee sitten mukaan HDR tuki, ja 4K 60Hz.

Toki voisi sanoa että ilman HDMI 2.1 ei saa kaikkea irti konsolista, mutta se johtuu sitten myös itse telkkarin paneelista.
Kuitenkin kyllä PS5:lla saa kaiken irti mihin se vanhempi 1080p telkkari pystyy.

Joka tapauksessa, kunhan telkkarissa on HDMI portti niin kyllä PS5 sen kanssa toimii.
Ei vaan pääse nauttimaan kaikesta mistä voisi, kuten 4K, HDR ja korkeammat virkistystaajuudet i.e. sulavampi kuva.
Kyllä vanhemmallakin 1080p telkkarilla PS5 tulee silti näyttämään huikeasti paremmalta. :)
Mutta voisiko ajatella kääntäen, että ei siinä laitteessa varmaan ole HDMI 2.1 -porttiakaan, jos ei ole paneelia, joka kykenisi tuota hyödyntämään? Ja eikös tuo portti vaadi myös uudemman HDMI -kaapelin? En ole mikään tekniikan ihmelapsi, niin tiedät varmasti enemmän teknisestä puolesta. Pointti kuitenkin oli, että toimii vanhallakin telkkarilla, vaikka joitain ominaisuuksia ehkä rajoittaakin. 😁

Minä olen ollut käsityksessä, ettei tuon HDMI 2.1 koko kapasiteettia käyttävää pelitarjontaakaan juuri vielä ole. Itelläkin "vaan" reilun pari vuotta vanha, 100hz virkistystaajuuteen kykenevä ja 2.0 liitännät sisältävä OLED, enkä aikonut kyllä het sännätä päivittämään.
Ei varmaan olekaan konsolipuolella, ainakaan nyt ennen uusia konsoleita. PC puolella toki on, mutta ennen HDMI 2.1 vastaaviin kuvan spekseihin on päässyt vain DisplayPort kaapelilla.

Silti yhtenä isona uudistuksena HDMI 2.1 tukee VRR:ää, jota tietääkseni alkaa telkkaritkin tarjoamaan viimeistään tässä uusien konsoleiden hollilla. Myös PS5 yhtenä uutena ominaisuutena on juurikin VRR.

Eli vastaava kuin Freesync / G-Sync PC-puolella, joka tarkoittaa että virkistystaajuus ja freimit synkronoidaan. Tästä seuraa jälleen kerran paljon sulavampi kuva.

Variable Refresh Rate (VRR) reduces or eliminates lag, stutter and frame tearing for more fluid motion in games

Ennen HDMI 2.1 tämä oli PC puolellakin mahdollista vain DisplayPort liitännän kautta.
Tietty HDMI 2.1 on tuki myös 4K:lla yli 60hz eli aina 120Hz asti. Sitä en sitten tiedä kuinka PS5 siihen pystyy.

Silti jos uutta telkkaria hankkisin pelaaminen mielessä, niin katselisin että löytyy 4K 120Hz ja VRR. Väkisin siis se HDMI 2.1 myös, kun nuo ominaisuudet sen vaativat.

Tuosta LG CX OLED telkkarista on kuullut paljon juttua. Ei ole edes mahdottoman kallis.

Mutta voisiko ajatella kääntäen, että ei siinä laitteessa varmaan ole HDMI 2.1 -porttiakaan, jos ei ole paneelia, joka kykenisi tuota hyödyntämään? Ja eikös tuo portti vaadi myös uudemman HDMI -kaapelin? En ole mikään tekniikan ihmelapsi, niin tiedät varmasti enemmän teknisestä puolesta. Pointti kuitenkin oli, että toimii vanhallakin telkkarilla, vaikka joitain ominaisuuksia ehkä rajoittaakin. 😁

No siis tuota vähän hainkin tuolla "toki voisi sanoa". :D

Juu, on hyvin tärkeää varmistaa että myös kaapeli pystyy spekseihin. En tiedä miten menee telkkareissa, mutta näytöissä tulee yleensä yksi videokaapeli mukana joka pystyy näytön maksimispekseihin. Telkkareissa ilmeisesti ei? Sillä ainakin Gigantin sivuilla tuossa LG CX OLED telkkarissa ei lue kohdassa "Myyntipakkauksen sisältö" mitään kaapelista.

Tälläisellä kaapelilla pitäisi onnistua:

Juuri hankin saman sarjan DisplayPort kaapelin omaan pelinäyttöön, ja hienosti pyörii kaikki kilkkeet.
Kaapelit ovat toki taaksepäin yhteensopivia aina, eli jos epäilyttää nykyinen HDMI kaapeli voi tuollaisen hankkia. Sitten kun on telkkari joka tukee niitä hienoja uusia juttuja, niin kaapelin voi siirtää siihen.

Tuo 65" LG OLED CX oli harkinnassa, mut ei tosiaan viiti vielä. Vois ehkä vaihtaessa pikkaisen päivittää sit tuumiakin..

89ECCF3B-18EA-4E68-A145-381D33B72992.jpeg

Ei saatana, joutuuko sitä nyt telkkarinkin päivittämään kun meni uuden pleikkarin tilaamaan 😂 Kyllä alkuun on nyt ainakin pärjättävä, ei riitärahkeet mihinkään parin tonnin telkkariin. Seuraavassa telkkarissa tarvii kuitenkin olla kokoa min. 65", 4k ja herzejä yli sata.

Saatana et ärsyttää, ettei tota ps5:sta saa edes rahalla. Enhän mä nyt käsittäny et se pitää ennakkotilata. Oisin mä tosta tonninki voinu maksaa. Tekisivät enemmän noita. Laiskoja aasialaisia perkele!

Saas nähdä miten Powerista tuon junailevat, että lähteekö vasta Ruotsin keskusvarastolta julkkaripäivänä vai saisivatko tuolloin jo myymälään noutoa varten, mitä hiukan nyt epäilen. Joutunee ehkä yhden viikonlopun kitumaan ylimääräistä.

Godfall tilattu ennakkoon, mutta tekisi jokin toinenkin peli mieli ottaa mukaan. Kauhea pähkäily vain ottaisiko Assassin's Creed: Valhallan, Demon's Soulsin, NBA 2K21 vai jokerina Spider-Manin.

Saatana et ärsyttää, ettei tota ps5:sta saa edes rahalla. Enhän mä nyt käsittäny et se pitää ennakkotilata. Oisin mä tosta tonninki voinu maksaa. Tekisivät enemmän noita. Laiskoja aasialaisia perkele!

Julkkaripäivänä liikkeissä ilmeisesti myynti verkossa, mistä nopeimmat saavat ostettua ja noudettua myymälästä. Ainakin Citymarket mainosti, että klo 9 avautuu julkkaripäivänä verkkomyynti.

Tiistaihin asti pitää odotella. Ei saanut Power sentään Ruotsista julkkaripäiväksi liikkeeseen asti. Onneksi erikseen tilattu toinen kapula ja peli tuli, niin voi niitä hypistellä viikonloppuna odotellessa. :D

Olipas taas yllätys. Gigantin verkkokaupasta klo 9.01 sain PS5:n ostoskoriin ja huomasin, että laskutusosoite oli väärin. Nopean korjauksen jälkeen, ei pystynytkään enää ostamaan :oujee: Oma ymmärrys olisi kuitenkin ollut, että kun sen sinne ostoskoriin sai niin se siellä pysyisi, edes sen minuutin. Mutta kun ei niin ei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom