Proteiinin määrä päivässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pumppu69
  • Aloitettu Aloitettu
Paljon mies/nainen tarvitsee proteiinia päivässä, jos harrastaa voimailua aktiivisesti. Onko n. 1.5-2g/per painokilo sopiva miehelle sekä naiselle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tästäkin on jo keskustelua jonkin verran käyty ja sörtsillä voisi helpohkosti löytää vastauksen kysymykseen mutta joo.. se optimaalinen urheilijalle oli muistaakseni 1,7g per painokilo (ja huomaa että se on rasvaton painokilo minkä mukaan niitä määriä lasketaan).

Mutta jos lihasta haluat samalla kasvattaa niin sitten se on noin 2g tai enemmän. ja miehellä ja naisella lihaksisto rakentuu samoista aineista joten eiköhän se ole aika sama että onko kyse miehestä vai naisesta.
Eli siis joo, IMO tuo 1,5-2g on ihan sopiva voimailuun jossei tarkotuksena ole hakea hirveästi lisää sitä massaa.

siitä 1.5 grammasta per painokilo on hyvä lähteä. Sillä melko varmasti kasvaa lihakset, ettei ainakaan jää ainakaan proteiininsaannista roikkumaan.
Paljoa yli 1.7 g/kg en lähtisi syömään, koska hyöty alkaa olemaan jo kyseenalaista.

Mites, kannattaako laskea kasviperäiset proteiinit mukaan vai lasketaanko pelkkien liha- ja maitotuoteiden proteiinit tuohon 2g/painokilo.

itse oon kyllä laskenu yleensä pelkästään maito-/lihaperäiset proteiinit tuohon 2g/painokilo. Eli noi 150g< tulee syötyä päivässä proteiinia + ne mitä tulee viljasta ym. Olen vaan lukenut, että kasviperäisissä proteiinessä aminohappoprofiilit ovat huonompia, nii ne ei ois nii hyviä. Kun taas eläinperäisissä proteiineissa on kaikki aminohapot mitä ihminen tarvitsee. Kai tässä on jotain perää? :)

Tottahan se on, mutta ei ole mitään syytä silti jättää kasvikunnan proteiineja huomioimatta.
Kyllä kroppa ne lihaskasvuun käyttää.
Ihmiskeho osaa yhdistellä puuttuvia ravintomolekyylejä eri aterioista.
Esimerkki: jos syöt kupin riisiä päivällä ja purkin papuja illalla, niin vaikka kumpikaan ei itsessään sisällä optimaalista aminohappokirjoa, osaa elimistö yhdistää ne ravintokokonaisuudeksi (riisissä on liian vähän lysiini-nimistä aminohappoa, jonka elimistö nappaa pavuista). Jokaisella aterialla ei tarvitse saada kaikkea kerralla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom