Proteiinin ja hiilihydraattien määrä aamulla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yksinkertainen kysymys:

Minkä verran suosittelisitte vähintään aamulla proteiinia ja hiilareita syötäväksi?

Kun aamupalan merkitystä kuitenkin niin usein korostetaan, niin olisi vihdoinkin kiva saada jotain suuntaa antavia lukuja. Oma aamupala tällä hetkellä: 1 ehrmann, 1 dl kaurahiutaleita, lasi maitoa ja banaani (+vitamiinit).

Tuo on aika hyvä aamupala tavallisen kokoiselle tytölle :) Mulla tulee kaloreita 420, suunnilleen saman verran kuin lounaalla ja päivällisellä. Olen 168cm/66.6kg nainen.

Rasvaa voisit ainakin lisätä vaikka ruokalusikallisen. Ehkä voisit lisätä tuohon toisen purkin rahkaa vielä. Vaikea mennä tarkkoja lukuja sanomaan, mutta näin arvioisin. Viisaammat voi jatkaa.

Ei kait nyt sentään aamulle rasvaa? Itse en ainakaan vielä aamulla ota, lounaalla sitten. Aamupala on sinänsä tärkeä, mutta kokonaisuus on tärkeintä. Kaikille aterioille tasaisesti proteiinia siten, että päivässä n. 2-3 g/painokilo. Aamulle enemmän hitaita hiilareita ja hiilareita myös treeninjälkeen. Voit ottaa esim. 2 dl elovenaa heti aamulla. Hiilarit illalla pois ja rasvaa enemmän iltaa kohti.

Tänään mulla mässypäivä ja aamiaiseksi söin 1 dl elovenaa, 1 ehrmann, mehukeittoa, kahvia kuppi, 8 paahtoleipää, 4 siivua cheddaria ja 12 siivua kalkkunanfilettä. Eiköhän tällä parituntia pärjää..

Mulla ei nuo aamupalat mitään jättimäisiä ole. Syön yleensä aina 250 g rahkaa, dieetillä ollessa 1,5 dl kaurahiutaleita ja bulkilla 3 dl. Muuta en sitten aamupalalla syökkään. Mutta tästä n. 2 tunnin päästä otan dieetillä proteiinidrinkin ja öljyä, bulkilla sitten jotain lisäksi vielä. Eli olen itsekin täältä lukemani tiedon perusteella luopunut öljystä aamun ekalla aterialla.

Mutta kuten edellä sanottiin, niin kokonaisuus on tärkein ja se että yleensä syö aamupalan, mitään tarkkoja lukuja siihen kait on mahdoton antaa.

Kyllä mullekin safka aamulla maistuu, mutta paljon paremmin lähtee päivä käyntiin kun ei itseään heti aamusta ihan täyteen ahda. Ennemmin syön jopa 7 ateriaa päivässä ja vähemmän kerrallaan, kuin että isot safkamäärät painoittuisi muutamaan pääateriaan päivässä.

Heikki sanoi:
Ei kait nyt sentään aamulle rasvaa?

Hmm, tästä ollaan varmaan montaa mieltä. Mulle on aina neuvottu, että aamupalalla 10g lesitiiniä, ja sehän on rasvaa. Jotkut voi vaan olla hiukan epäileväisiä noiden rakeiden suhteen, siksi pistin tuohon ehdotukseksi öljyn. Rasvan tarpeellisuudesta aamupalalla en osaa kyllä mitään faktoja heittää. Sen kyllä tiedän, että rasva hidastaa ravintoaineiden imeytymistä, mikä taas ei aamulla välttämättä ole niin hyvä asia, koska keho tarvitsee nopeasti energiaa. Tiedä sitten, mikä on se oikea tapa :) Jos jollain viisaammalla on heittää tähän kommenttia, kuulisin mielellään itsekin!

Ei ole kovin hyvä, jos saa samalla aterialla kaikkia pp/hh/r. Sehän on pahin tapa saada läskiä. Ite syön kaurahiutaleita jotain 3dl+2 rahkaa tai proteiini drinkin

Nepheg sanoi:
Ei ole kovin hyvä, jos saa samalla aterialla kaikkia pp/hh/r. Sehän on pahin tapa saada läskiä. Ite syön kaurahiutaleita jotain 3dl+2 rahkaa tai proteiini drinkin

Ei se taida ihan noin yksinkertaista olla. Nyrkkisääntönä ettei suuria määriä nopeita hiilareita ja rasvaa samalla. Hiilareita ja rasvaa kyllä voi syödä samalla aterialla kunhan määrät pysyvät kurissa. Rasvahan hidastaa hiilareiden imeytymistä ja tätä kautta pitää myös insuliinipiikkejä kurissa.

JOJ sanoi:
Yksinkertainen kysymys:

Minkä verran suosittelisitte vähintään aamulla proteiinia ja hiilareita syötäväksi?

En osaa oikein suositella mitään määriä, mutta tässä mitä itse syön aamupalalla: prot 65g, hh 125g ja rasva 20g, eli 940kcal. Kylläisenä pysyy melko pitkään. Koko päivän kalorit on siinä 4100kcal ja aamupaino 93.0.

faidra sanoi:
Tuo on aika hyvä aamupala tavallisen kokoiselle tytölle :)
Käsititköhän nyt sukupuoleni hieman väärin vai oliko tuo jotain vinoilua? Olen mies 82/185 :jahas:

Noh, joka tapauksessa näyttää nyt vähän siltä, että pitäisi ruveta tuohon aamupalaan panostamaan paljon enemmän. Muistaakseni Heikki722 mainitsi jossain threadissa ottavansa aamulla jopa 60g prodea :eek: Minä en sellaiseen kyllä ilman prodedrinkkiä pysty.

perusaamiainen nykyään:
½ litraa jugurttia
2 banaania
ehrmann purkki
kourallinen kaurahiutaleita ja/tai ruishiutaleita
tauriinia, kreaa ja pikkasen heraa
pikkasen maitoo
ja kaikki sekottimella juomaks

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
faidra sanoi:
Rasvan tarpeellisuudesta aamupalalla en osaa kyllä mitään faktoja heittää. Sen kyllä tiedän, että rasva hidastaa ravintoaineiden imeytymistä, mikä taas ei aamulla välttämättä ole niin hyvä asia, koska keho tarvitsee nopeasti energiaa. Tiedä sitten, mikä on se oikea tapa :) Jos jollain viisaammalla on heittää tähän kommenttia, kuulisin mielellään itsekin!

En väitä olevani viisaampi, mutta olen sitä mieltä, että tuo rasvan poisjättämienen aamupalalla on melko urbaani legenda. Ei aamulla tarvita sen kummempaa jakaumaa kuin päivälläkään eikä sen nopeampia hiilareita. Onhan esim. todettu aiemmissa keskusteluissa, että aamulla hiilarivarastot riittävät aivan mainiosti vaikka kovaan treeniin - ilman aamupalaa. Miksi sitten pitäisi saada äkillinen verensokeripiikki heti herättyä?

Varsinkin joku kaurahiutale+rahkakombo on muutenkin kohtuullisen hidas imeytymään, ei siihen lisätty rasva mene ihon alle helpommin kuin päivälläkään syöty rasva, eikä se rasva hidasta sitä niin radikaalisti että siitä olisi mitään haittaa. Jos joku on toista mieltä niin olisin kiinnostunut näkemään vaikka kuvaajia verensokerin noususta tai muusta aiheeseen liittyvästä, joka osoittaisi rasvan pois jättämisen ja nopean hiilarin hyödyllisyyden aamulla.

Sitten on erikseen esim. DC-metodin dieetti, jonka kanssa varmasti kannattaa jo ruveta optimoimaan rasvan ja hiilarin ottoa, koska siinä tulee niin paljon kaloreita. Mutta se on toinen juttu kuin tavallinen ruokavalio.

JOJ sanoi:
Muistaakseni Heikki722 mainitsi jossain threadissa ottavansa aamulla jopa 60g prodea :eek: Minä en sellaiseen kyllä ilman prodedrinkkiä pysty.

Oikein muistat. Mutta miksi ihmeessä pitäisi edes saada tuollainen määrä ilman prodedrinkkiä? Ihan hyvin voi ottaa vaikkapa puolet aamun proteiineista drinkistä. Siitä tulisi sopivasti 30 g prodea sisältävä drinkki ja 250 g rahkaa.

JOJ sanoi:
Käsititköhän nyt sukupuoleni hieman väärin vai oliko tuo jotain vinoilua? Olen mies 82/185 :jahas:

Se oli pientä vinoilua ;) Viittasin vaan tuolla siihen, että ei sun aamupalallasi ainakaan normaalikokoinen mies varmaan kasva, jos täällä tavalliset tytötkin syö aamupalaksi yhtä paljon. Tai vähän, miten sen nyt ottaa :) Pistä nyt ihmeessä se aamupala kuntoon, vaikka sitten proteiinijuoman avulla. Eikä varmaan se hyvien rasvojen lisäys ja hitaat hiilaritkaan paha lisäys ole.

Noniin, mun aamupala oli hanurista, uskotaan. Uusi setti olisi seuraavanlainen:

1 Ehrmann, 1,5dl kaurahiutale, 4dl rasvaton maito, 1 banaani, 30g Hera80, 30g Malto (+vitskut)

eli pitäisi tehdä yhteensä n. 770kcal, p:67g, hh:110g

Jos tuolla nyt jo pärjäisi :rock:

faidra sanoi:
Tuo on aika hyvä aamupala tavallisen kokoiselle tytölle :)

:lol2:

Tosiaankin vähän enemmän aamupalalla kannattaa syödä. Itsellä nyt tällä hetkellä on sellanen vakio että 5dl rasvatonta jugurttia. Pari ruisleipää missä päällä kalkkunaleikettä ja juustoo. Sitten vielä siihen noin 2-3dl rasvatonta maitoo päälle. Tämäkin on vielä tosi vähän kun ei oo vielä kunnolla tottunu aamulla syömään. Jotenkin vaan ei meinaa upota. Kuiteskin kehitystä on tullu siihen kun joskus aikonaan jakso yhden leivän hikiseen syödä aamupalalla. Paljonkohan on lienee ravintoarvot mun aamupalassa. :rolleyes:

Nepheg sanoi:

Eli jos syön 60 grammaa hiilaria ja 30 grammaa proteiinia aamupalaksi tai sitten 30 grammaa hiilaria, 30 grammaa proteiinia ja 13 grammaa rasvaa, niin miten nuo eroavat läskinkertymismielessä toisistaan? Energiamäärä on suunnilleen sama molemmissa.

No jos se ei ole niin simppeliä niin mitenkäs se keho käyttää rasvat+hiilarit. Ensiksihän keho käyttää hiilareita energiaksi, mitä se tekee rasvalle. Voin olla väärässä, mutta kokemuksieni perusteella en ota minkään näköistä rasvaa runsaiden hiilareiden päälle.

JOJ sanoi:
Noniin, mun aamupala oli hanurista, uskotaan. Uusi setti olisi seuraavanlainen:

1 Ehrmann, 1,5dl kaurahiutale, 4dl rasvaton maito, 1 banaani, 30g Hera80, 30g Malto (+vitskut)

eli pitäisi tehdä yhteensä n. 770kcal, p:67g, hh:110g

Jos tuolla nyt jo pärjäisi :rock:

Jättäisin kyllä tuon malton pois. Mikä sai sut sen tuohon mukaan ottamaan?

Nepheg sanoi:
No jos se ei ole niin simppeliä niin mitenkäs se keho käyttää rasvat+hiilarit.

Tarpeen ja saatavuuden mukaan. Voisi ajatella niin, että se rasvamäärä, joka on elimistön käytössä on ruuasta tuleva rasva + varastoitu rasva. Eli tuossa näkee paremmin miten se hiilari vaikuttaa rasvatasapainoon. 60 gramma hiilaria ilman rasvaa inhiboi rasvan poltto energiaksi enemmän, kuin 30 grammaa hiilaria. Eli jos oletetaan, että tuo 13 grammaa rasvaa varastoidaan (sitähän varastoidaan ja mobilisoidaan siellä jatkuvasti), keho kuitenkin polttaa rasvaa enemmän energiaksi tuon kakkosaterian jälkeen, kun ykkösaterian jälkeen on vielä hiilaria tarjolla hapetukseen. Eli puntit menevät loppupeleissä käytännössä tasan.

Back
Ylös Bottom