proteiinien liikasaannin myytit elävät..

no huhhuh, äiti oli sittenkin oikeassa. "Sä oot tosi agressiivinen ku syöt niitä proteiineja!!!"
...tai sitten ei :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Galileo sanoi:
Mun mielestä tämä oli tosi kiva lause. :haart:

Juu :D Kuinka moni pakkiksella mahtaa syödä päivän liha-annokseksi maksimissaan yhteensä 6 lihapullaa? :D
Kyllä sitä nyt jo vähemmästäkin turpoaa :lol2:

ottakaa huomioon että toikin suositus mikä tossa jutussa oli, on hirvittävästi yläkanttiin. onhan se nähty maailman sivu että erilaisilla työ- ym. kuolemanleireillä on vangit todistettavasti voinut säilyä hengissä syömättä käytännössä yhtään mitään. että nih. ruoka on pahasta ja pakkotyö se ihmisen tiellä pitää. ja kurissa.

Gangst3ri sanoi:
Eka nauratti.
Loppuakohti alko itkettää.
Ja sit mietityttää että mitä helvettiä ne siellä ravintoterapeutti-koulussa opettaa?

Olisi kiva joskus lukua "lääketieteellinen tutkimus" siitä miten proteiini rasittaa esim. munuaisia. Täällä pakkiksella kaikkien "Jesse 18 v - asiantuntija" tietysti helppo sanoa että kauheeta paskaa, mutta valitettavasti ei vakuuta ainakaan minua, sillä voihan se teoriassa olla että esim 2 g tai 3 g tai 4 g per painokilo tms lisää huomattavasti riskiä esim. munuaisiin liittyen

Ihan hyvä kannanotto tuo teksti, vaikka en tuohon proteeinin vaarallisuuteen oikein usko. Tuo 1,2 - 1,7 per painokilo prodea riittää varmaan keskivertopakkiswannabeelle ihan hyvin, tosin minäkään en tiedä mistä se on repästy. Loppu on kuitenkin myyntimiesten ilosanomaa, jonka tarkoituksena on laittaa kassakone iloisesti kilisemään.

D.Yates sanoi:
Käsittääkseni aikuisiän diabeteksen hoidossa on saatu hyviä kokemuksia vähähiilarisella (ja samalla siis runsasproteiinisella) ruokavaliolla.

Olet käsittänyt asian oikein. Tutkimusten mukaan kolme tärkeintä hoitokeinoa, tärkeysjärjestyksessä, ovat:

1.Laihdutus ja painonhallinta. Diabeetikolla ei ole varaa olla ylipainoinen.

2.Säännöllinen liikunta. Tukee edellistä.

3.Sellainen ruokavalio joka ei tee verensokeriin insuliinipiikkejä. Tavoitteena tasainen verensokeri aamusta iltaan.

Jos miettii varsinkin tuota verensokeria niin aika perseestä on nämä "ruokavaliosta 60 prosenttia hiilihydraattia tankattuna kolmella aterialla päivässä" -suositukset. :rolleyes:

Muistaako kukaan, mikä sen "Olet mitä syöt" -sarjan lopputeksteissä olevan ravitsemusterapeutin nimi on? Ei siis sen juontajan, vaan siellä näkyy olevan toinenkin ravitsemusterapeutti. Voisi olla vaikka sama ihminen kyseessä. Siinäkin sarjassa annetaan niin hyviä ruokailuvinkkejä, että ei voi olla tosikaan. Kaikki lihat vaan helvettiin ja tilalle linssikeittoa. Kyllä sillä pärjää ja on varmasti tosi hyvää. Nam!

Pitäiskö tässä olla nyt huolestunut?
Protskua menee tällähetkellä n.400g/päivä eli reilut 4g/painokilo(paino nyt 92-94kg).Hiljattain,kun nostin noi protskut noin ylös,niin palautuminen on selvästi nopeutunut ja yleisestikinottaen parempi olo.Mitä mieltä jengi?

Snake sanoi:
Protskua menee tällähetkellä n.400g/päivä eli reilut 4g/painokilo(paino nyt 92-94kg).Hiljattain,kun nostin noi protskut noin ylös,niin palautuminen on selvästi nopeutunut ja yleisestikinottaen parempi olo.Mitä mieltä jengi?
Pakkiksen jengille nyt ei kannata alkaa selittään näitä juttuja. DC-ketjussa tuosta on tultu niin monesti "vittuileen", että miksei esim. 2-3g/kg riitä.
Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että esim tuolla 3g/kg ja 4g/kg on eroa. Parhaimmillaanhan tuota menee 5g/kg päivässä.

Kaikenlaista paskaa sitä julkaistaan. Ei joku voi ajatella tosissaan, että laittaisi lautaselle kolme(3) lihapullaa. Otanko sitten helvetisti perunaa siihen, että proteiinit toimivat oikein ja olen mahtavassa kunnossa ja blaa blaa.

Onko enää ihme, että suomen kansa lihoo? Surullisen moni kun uskoo tällaisiin "tieteellisiin tutkimuksiin".

toolate sanoi:
Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että esim tuolla 3g/kg ja 4g/kg on eroa. Parhaimmillaanhan tuota menee 5g/kg päivässä.

Miten iso osa tuommosesta 5 g/kg -määrästä menee lihaksen kasvamiseen energiaksi / läskiksi / paskaksi? (Riippuu tietysti siitä mitä muuta syö, eli mitkä on sitten makroprosentit?)

ERGJ sanoi:
Kaikenlaista paskaa sitä julkaistaan. Ei joku voi ajatella tosissaan, että laittaisi lautaselle kolme(3) lihapullaa. Otanko sitten helvetisti perunaa siihen, että proteiinit toimivat oikein ja olen mahtavassa kunnossa ja blaa blaa.

Missä siinä tekstissä noin sanottiin? Eikö siinä just mainittu, että kovempaa treenaavien ja liikkuvien pitäisi saada 1.2 - 1.7g/kg proteiinia, joka varmasti riittää keskivero salipulliaiselle. Ammattilaiset on sitten erikseen.

Maso sanoi:
Missä siinä tekstissä noin sanottiin? Eikö siinä just mainittu, että kovempaa treenaavien ja liikkuvien pitäisi saada 1.2 - 1.7g/kg proteiinia, joka varmasti riittää keskivero salipulliaiselle. Ammattilaiset on sitten erikseen.
:rolleyes: Nojaa...minulla nyt on melkein aina tapana suurennella ja yleistää asioita.. Tarkoitus oli vain jonkinlaista yleistä "harhaanjohdattelua" kritisoida.

Cockton sanoi:
Miten iso osa tuommosesta 5 g/kg -määrästä menee lihaksen kasvamiseen energiaksi / läskiksi / paskaksi? (Riippuu tietysti siitä mitä muuta syö, eli mitkä on sitten makroprosentit?)
Eipä oikeastaan edes kiinnosta (tai ei kiinnosta vääntää tästä aiheesta). Itse olen kuitenkin todennut, että tästä on hyötyä ja lisäksi ylijumala on näin määrännyt, että se siitä. :)

Sen voin sanoa, että läskiksi menee huomattavsti pienempi osa kuin jos ottaisin protua 3g/kg ja täyttäisin lopun tarpeen esim. hiilareilla.

Snake sanoi:

Kehityshän voi olla parempaa suuremmilla protskumäärillä, mutta eikös tuossa anssin antamassa linkissä todettu, että jos saa yli 3g per painokilo proteiinia niin rasittaa jotain elintä ja on vaaraks tai jotain vastaavaa, joku vois selittää kuka on jaksanu lukea tuon tutkimuksen.. Näin muistelen, vastahan tuosta on ollu treadi täällä.

Sitä en kiellä etteikö kehitys olisi parempaa tuolla 4-5g per painokilo protskua, mutta se kiinnostaa onko tuosta terveydelle haittaa.

toolate sanoi:
Eipä oikeastaan edes kiinnosta (tai ei kiinnosta vääntää tästä aiheesta). Itse olen kuitenkin todennut, että tästä on hyötyä ja lisäksi ylijumala on näin määrännyt, että se siitä. :)

Sen voin sanoa, että läskiksi menee huomattavsti pienempi osa kuin jos ottaisin protua 3g/kg ja täyttäisin lopun tarpeen esim. hiilareilla.

Juu en vääntämismielessä kysynyt vaan ihan tiedonpuutteesta.

Tuon alemman kommentin tajuamiseen munkin ymmärrys riittää. :)

Cockton sanoi:
Juu en vääntämismielessä kysynyt vaan ihan tiedonpuutteesta.

Tuon alemman kommentin tajuamiseen munkin ymmärrys riittää. :)
Joo, en mä millään pahalla. Hyvin toi ruokailu ja sitä kautta palautuminen on toiminut DCn aikana suurilla proteiini määrillä. n. 6 kk päästä nähdään kuvista paljon tuolla syömisellä iskeytyy ihraa kehoon. Edellisellä n. 5 kk pituisella treeniajaksolla rasvaa tuli hieman vähemmän kuin lihasta. Toivottavasti nyt onnistuu yhtä hyvin. Tosin nyt menee koneeseen vielä enemmän ruokaa.

Snake sanoi:

Miksi helvetissä pitäisi huolestua, jos ei sitten budjetti karkaa käsistä!

Yksilöllistä varmasti on tuo protskun tarve, mutta huomasin itse n. 7v. sitten,kun ryhdyin lakto-ovovegaaniksi (maito-munatuotteet), ja siirryin enimmäkseen jauhoihin, alkoi vasta todellinen lihasmassan kehitys (ilman muuta lihansyönti kannattaa, mutta en saanut kokonaismäärältään tarpeeksi protskua).
Osalla ei vaan ruoansulatus toimi jättisuurilla protskumäärillä.. ja jos vaikka esim.kalorimäärällä 2500 paino nousee 70 kiosella treenarilla, ei nyt ehkä järkeä ole syödä yli 300g protskua.. mutta reilusti kumminkin.

Uskoisin tuon "joka aterialla protskua" - noudattamisen estävän liian vähän protskunsaannin naturaalitreenaajilla. Jos tosiaan haluaa isoksi, on syötävä paljon.. myös protskua!

Tässä artikkeleita ravinnosta t-nationin sivuilta:

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=CF958823158768EDDE9335B0FA168C28.hydra?id=668319

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=CF958823158768EDDE9335B0FA168C28.hydra?id=629609

Snake sanoi:

Samoja havaintoja oon tehnyt. Turhien hiilarien karsiminen ja niden korvaaminen proteiinillä (ja jonku verran myös rasvoilla) on selkeästi tehostanut palautumista, yleinen vireystila on noussut, olo tuntuu "terveemmältä", isotkaan ruoka-annokset ei väsytä ja tuntuu myös että yöunien laatu on parantunut...niin joo ja treeni kulkee.

Nyt sitten jälkiviisaana olen huomannut, että kun olen pitänyt karkkipäiviä tai muuten vaan syönyt enemmän hiilareita, niin kroppa lyö heti tukkoon--> alkaa väsyttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom