Proteiinien ja hiilihydraattien suhde ravinnossa

Mikä on proteiinin suhde syötyyn hiilihydraatin määrään ravinnossanne?
Onko suhde 1:2, fifty fifty vai kenties jokin muu? Kertokaa myös omakohtaisia
palautumis, kehitys jne. seikkoja näillä suhteillanne ravinnossanne. Voit myös
mainita kuinka paljon suhde muuttuu bulkin ja dietin välillä -kiitos-

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ollu kaiken aikaa ongelmana liian korkeat hiilariarvot...Menee melkein joka päivä p25,h55,r20 (%)....Päin mettää....:itku:

Tuo makroravinne jakauma on ihan yksilö juttu. Mutta yleensä suositellaan 30/40/30 phr. Mutta ei tuo sovi läheskään kaikille, kannattaa itse katsoa mikä sopii itselle parhaiten.

itse ainakin säädän juuri hiilareilla painoani. Jos haluan lisää painoa niin syön enempi hiilihydraattia jos taas lasken niin vähemmän.

jakaumat on ollut prot 45% hh 30% ja rasvat 25% varsinkin nyt näin dieetillä ja kalorit 2800-3000. Kerran viikossa syön noin 1000 kcal enemmän.

Tässä on kyse puhtaasta ruuasta, en tarkoita hiilareilla karkkia :down:

2 desiä neljän viljan hiutaletta ~ 40hh purkki rainbow tonnikalaa(syötävä 140g) prot 28g/100 ~ 40g prot

Noilla mennään pelkästään eli 4 - 5 tuommosta satsia lepopäivänä ja treeni päivänä palkkari ja yks pois noista.

Vaikka tohon tunaan ja hiutaleeseen kyllästyykin aika nopeasti niin + puolena laskennallinen helppous ja helvetin halpaa verrattuna muun tyyppisiin yhdistelmiin miinus rahka tietenkin.

edit tietenkin rasvat sitten erikseen iltasella.

:) Mulla vähän vaihtelee, mutta yleensä protskut 40-50% ja hiilarit 25-30%.

Hiilareiden pitäminen suhteellisen alhaalla vaan sopii minulle paremmin ja olo on 10x parempi, kun jollain 150g tai enemmän hiilareilla.

Protskut 180-210g, hiilarit 80-140g ja rasvat 30-70g väleiltä, niin olo pysyy virkeänä ja hyvänä. Tämäkin on yksilöllistä.

Mä oon tässä mun dietillä mennyt seuraavanlaisella jakaumalla 40/35/25 phr (280/255/80g). Tavoite on ollut nostaa rasvat 30 %:iin hiilareiden kustannuksella, mut jotenkin ne vaan ikävästi aina laahaa.. No hyvä, että petrattavaa löytyy.. Itselle ainakin nyt dietillä toi korkee proteiinin määrä on toiminut todella hyvin.. Pienoisena ongelmana voidaan varmaan mainita ajoittaiset ilmavaivat :nolo: , jotka epäilen johtuvan liian suuresta määrästä proteiinia per ruokailu..

Jos tää dietti joskus loppuu niin sitten suunnitelmissa on ollut nostaa kokonaiskaloreita lähinnä hiilarien ja rasvan kustannuksella. Yli 300g protskua alkaa olee meikäläisen hankala sulatella joten sitä tuskin tarvii lisäillä..

:D

Eilen meni eka desi maapähkinöitä.. Sairaan hyviä.. Niissä on vaan se psykologinen juttu.. Se 270Kcal näyttää lautasella niin saatanan pieneltä.. :jahas:

Cipe sanoi:

Eilen meni eka desi maapähkinöitä.. Sairaan hyviä.. Niissä on vaan se psykoloinen juttu.. Se 270Kcal näyttää lautasella niin saatanan pieneltä.. :jahas:
Näin on mokomat...pähkinöistä voi perustellusti käyttää termiä 'täyttä tavaraa'

Vedin viimejouluna sellasesta kilonpussista varmaan puolet :rock:

Since 1988 sanoi:
Miksi et suosittele suolapähkinöitä? Paljon suolaa, mutta muuten hyvin samnlaisia ku normit

Suhteellista tuokin...esim. tavallinen ruisleipä sisältää suolaa yli puolet enemmän.

Cipe sanoi:

Eilen meni eka desi maapähkinöitä.. Sairaan hyviä.. Niissä on vaan se psykologinen juttu.. Se 270Kcal näyttää lautasella niin saatanan pieneltä.. :jahas:

:kuola: Voin helposti vetää 400g pähkinöitä päivän aikana.

Suolapähkinöitä voi syödä myös mutta juuri suolan vuoksi niitä ei kannata liikaa mättää. Se suola ei kuitenkaan ole mitään merisuolaa..

Pähkinöitä paahdettaessa pähkinän hyvät entsyymit tuhoutuu jossakin määrin joten kannattaa suosia raakoja. Jos syö paljon pähkinöitä niin hyvin pureskelu on äärimmäisen tärkeää jotta ravintoaineet imeytyvät hyvin (ja kokemuksena voin sanoa, että ummetusta ja saatanallista kipua voi tulla suoleen jos huonosti pureskelee).

Huh, hirveen pieniä hiilarimääriä. Esim Pauliina Talus suosittelee opuksessaan 60-65%. Tietysti tuo hiilarimäärä täytyy suhteuttaa omaan aktiiviteettiin, mutta salilla treenaava tarvitsee hiilareita energianlähteeksi! Toki jos työ on kevyttä ja ainoat treenit 4x punttia niin varmasti 40% on tarpeeksi. Mutta jos aerobista on runsaasti ja/tai työ raskasta tarvitaan hiilareita enemmän.

Itse syön hiilareita treenipäivinä 280-300g (lepopäivänä 220-240g,) protskua n.170-200g, rasvaa 40-60g. Hiilarimäärääni voisi vielä lisätäkkin. Sillä aerobista tulee väkisinkin päivittäin suht runsaasti hyötyliikunnan ja työn merkeissä. Ylimääräistä ei ole kertynyt, vaikka olen hiilareitani nostanut :)

Aivi sanoi:
Huh, hirveen pieniä hiilarimääriä. Esim Pauliina Talus suosittelee opuksessaan 60-65%. Tietysti tuo hiilarimäärä täytyy suhteuttaa omaan aktiiviteettiin, mutta salilla treenaava tarvitsee hiilareita energianlähteeksi! Toki jos työ on kevyttä ja ainoat treenit 4x punttia niin varmasti 40% on tarpeeksi.

Itse en kyllä tarvitse edes tuota 40%, kaipa se on ihan ihmisestä kiinni. Hassuu tosiaan että jopa 65% voidaan suositella! Itse en kyllä kykenisi nuin paljoa syömään. Voi olla tietty eri kun en itse pahemmin tee aerobista. Opiskelen ja käyn sen 5 krt viikossa puntilla. Minulle se 20-30% riittänee aivan mainiosti.:)

e:Lepopäivinä syön kyllä niitä runsaammin, silloin ne saattaa heilahtaa sinne 200. Mutta sitten on kyllä taas hinku viikonlopun jälkeen protskuruokaan.

Onhan minunkin ruokani varsin proteiinipitoinen kun protskua tulee yli 3g per painokilo. Kyllä noita hiilareita kummasti pystyy lisäämään. Itsekkin söin ennen liian vähän...Mutta kuten sanoin riippuu kulutuksesta. En jaksa hommiani jos en syö tarpeeksi :) Rasvaa ja proteiinia kun vois syödä vaan tietyn määrän. Esim. jos syön 2500kcl siitä 200g protskua ja 50g rasvaa niin loput 312g on pakko ottaa hiilareista. Vähän vaikea kuvitella, että 20-30% hiilarimäärällä jaksaa treenata ja saa lihaksia...Kyllä niitä hiilareita joskus on pakko tankata :)

Since 1988 sanoi:
Miksi et suosittele suolapähkinöitä? Paljon suolaa, mutta muuten hyvin samnlaisia ku normit
Turhaa suolaa kroppaan, mutta myös paahtaminen tuhoaa pähkinän ravinteita...mm. monityydyttämättömät rasvahapot eivät oikein kestä kuumentamisia...aina ravinteikkaampaa, mitä vähemmän raaka-aineita käsitellään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom