Proteiini - tarve ja suositukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asser
  • Aloitettu Aloitettu
Saapas sanoi:
Ihminen tarvitsee vain välttämättömiä aminohappoja, välttämättömiä rasvahappoja, hiilihydraattia, vettä, vitamiineja ja mineraaleja.

On sitä vielä paljon muutakin mitä ihmisen täytyy ravinnostaan saada. Huippuluokan ravitsemusasiantuntijat ovat myöntäneet, että vaikka kaiken maailman lykopeenejä ja antioksidantteja onkin jo löydetty, niin kaikkia normaalin ruoan ainesosia ei vieläkään tunneta eikä siten esim. osata lisäravinteisiin lisätä niin että pelkästään niillä toimeen tulisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MKM sanoi:
On sitä vielä paljon muutakin mitä ihmisen täytyy ravinnostaan saada. Huippuluokan ravitsemusasiantuntijat ovat myöntäneet, että vaikka kaiken maailman lykopeenejä ja antioksidantteja onkin jo löydetty, niin kaikkia normaalin ruoan ainesosia ei vieläkään tunneta eikä siten esim. osata lisäravinteisiin lisätä niin että pelkästään niillä toimeen tulisi.
No joo, eihän pelkästään noita syömällä hyvin elä. Sehän on eriasia, jos kaikkia tarpeellisia ainesosia vielä edes tunneta..

Lähden nyt töihin.

Hulkki sanoi:
Hmm, lähteessäni (Creatine - Sahelian & Tuttle, 1997) sanotaan seuraavaa: "Creatine is formed from a combination of three amino acids."

Kreatiinin rakenne:

HOOC-CH2-N(CH3)-C(NH)(NH2)

Lähteestäsi voi saada vaikutelman, että 'kreatiini muodostuu kolmen aminohapon yhdistelmästä'. Siitä voi syntyä vaikutelma, että kysymyksessä olisi tripeptidi. Oheinen rakennekuva kuitenkin osoittaa (ei näy oikein ascii -merkistöllä, joten tein tuollaisen köyhän miehen merkinnöin varustetun kaavan), että kysymyksessä ei ole tripeptidi.

Virtsassa tulee ulos paljon aminohappojen rakenteen typpeä. Ei se siis ihan bullshittiä ole, että kustaan ja ulostetaan protskuja. Tässä pätkä miten typpitasapainon perusteella on arvioitu proteiinien tarvetta:

"Proteiiniaineenvaihduntaa on tutkittu ihmisellä monilla menetelmillä. Koko kehon proteiinitasapainon mittaamisessa yleisin menetelmä on ollut typpitaseen määrittäminen. Typpitaseessa vähennetään ravinnosta saadun typen määrä virtsan ja ulosteiden mukana menetetyn typen määrällä. Loput typen menetysreitit ainoastaan arvioidaan. Typpitaseen määritys perustuu siihen, että keskimäärin 16 % ruoan proteiinista on typpeä. Jos typpitase on positiivinen, niin ravinnosta saadun typen määrä on suurempi kuin menetetty typpi ja negatiivisessa toisinpäin. Typpitaseen avulla saadaan vain koko kehon tasolla arvio proteiiniaineenvaihdunnasta, eikä se kerro mitään proteiinien synteesistä ja hajotuksesta. (Lemon 2001.)"

2g per kg tai enemmän

jhulmi sanoi:
Virtsassa tulee ulos paljon aminohappojen rakenteen typpeä. Ei se siis ihan bullshittiä ole, että kustaan ja ulostetaan protskuja.

Aiheuttaako typpi sitten vaahtoamista virtsassa? Nimim. Välillä vaahtoaa niin stanasti, yleensä kylläkään ei..

Itse olen huomannut, että silloin kun kusi lakkaa vaahtoamasta on proteiinia saanut todennäköisesti liikaa.

Vähän prot->ei vaahtoo
Normaalisti->vaahtoo
Yli 50g->ei vaahtoo

Voiskohan tuosta jonkinlaista päätelmää tehdä? Itse uskon, että se 40+/ateria on aika lailla hyvä määrä ainakin itselleni. +110

Oon täs vhh:lla vetäny ja protskuu tulee reilusti päälle 2g kg ni onko tosta jotain varsinaista haittaa munuaisille? pitäiskö se tiputtaa tonne 2g kg?

ei oo ei

Eikös Marko Savolaisen threadissäkin itse Supermassa todennut häntä hoitaneen munuaislääkärin sanoneen että ylimääräinen proteiini todellakin rasittaa elimistöä. Ilmeisesti siis munuaisia?

Kivikautista ruokavaliota koskevassa kirjassa puhuttiin että yleisenä "turvarajana" pidetään 250g proteiinia päivässä. Samassa yhteydessä todettiin kyllä että rajan oletetaan olevan korkeampikin mikäli rasvaa saadaan runsaasti. Eipä tuo oikeasti isolle miehelle vielä kovin paljoa ole, tosin tarkoittaahan tuo 250g jo yli kahta kiloa lihaa päivässä :kuola:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom