Deleted member 133729
Kyykyn pitäisi näyttää samalta oli sitten kuormaa 40% tai 90%. Jos ei näytä niin kiloissa ahnehdittu tekniikan kustannukaella.Mutta mites kun esim 60% maximista kyykky on aika eri liike kumminkin kun 85%?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyykyn pitäisi näyttää samalta oli sitten kuormaa 40% tai 90%. Jos ei näytä niin kiloissa ahnehdittu tekniikan kustannukaella.Mutta mites kun esim 60% maximista kyykky on aika eri liike kumminkin kun 85%?
Proget nimenomaan pitää aloittaa alempaa, että sinne saadaan hermotuksellisesti oikeat toistoalueet jatkoa varten.Paljon näkee myös progressioita jossa jo alussa kuormaa liikaa. Kolmannella treeniviikolla sarjat maximeita. Pitäisi malttaa aloittaa riittävän alhaalta niin on varaa nostaa kiloja.
Eikös silloin vois ottaa pari napsua alaspäin ja aloittaa uudestaan? Itsellä ainakin motivaatio häviää, jos 1-2kk menee kokoajan vaan ylöspäin. Tulee mieleen, että mennäänköhän tässä liian pienillä painoilla. Tavoitteena on saavuttaa ne rajat, ottaa pakkia ja aloittaa uudestaan. Olen huomannut, että näin pääsee aika ylöskin. Voin olla kyllä väärässäkiPaljon näkee myös progressioita jossa jo alussa kuormaa liikaa. Kolmannella treeniviikolla sarjat maximeita. Pitäisi malttaa aloittaa riittävän alhaalta niin on varaa nostaa kiloja.
Noissa paino- ja toistoprogressioissa on vähän sellainen ongelma, että niissä päätyy hyvin herkästi hakkaamaan rajoitinta vasten ja tosiaan huijaamaan progressiota ylöspäin tekniikan kustannuksella.
Olen todennut, että kun ei ahnehdi liikaa, niin pääsee lopulta paljon korkeammalle ja hyvänä progressiomallina toimii aaltoileva volyymiprogressio missä yhden mesosyklin ajan lisätään sarjamääriä koko ajan loppua kohti, mutta painot ja toistot pysyy samana. Otetaan yksinkertaisena esimerkkinä vaikka penkkipunnerrus + apuliike. Aloitetaan sykli tekemällä penkkiä 3x6 ja apuliikettä 3x6, toisella viikolla penkki 4x6, apuliike 3x6, kolmas viikko penkki 4x6, apuliike 4x6, neljäs viikko penkki 5x6, apuliike 4x6. Sen jälkeen kevyt viikko jonka jälkeen sykli alusta hieman isommalla painolla.
Itse tykkään daily undulating periodizationista missä toistoalueet ja kehitettävät ominaisuudet vaihtelee joka treenissä, mutta tuon voi tehdä jaksottamallakin, eli yhden mesosyklin jälkeen vaihdetaan toistoaluetta. Se pidemmän ajan progressio voi olla vain vaikeampi seurata tässä tapauksessa. Painojahan on kuitenkin tarkoitus hilata koko ajan ylöspäin. Joku voi ajatella, että siinä menee aikaa hukkaan jos veivaa viisi viikkoa samoilla painoilla eikä treeni ole kehittävää jos voima lisääntyy mesosyklin edetessä, mutta painoja ei lisätä. Jos miettii yhtään pidemmälle, niin huomaa ettei se ihan näin olekaan. Vuodessa ehtii tekemään kymmenen tuollaista sykliä ja jos jokaiseen sykliin lisää viisi kiloa painoa, niin se on 50 kg vuodessa. Toisin sanoen 2.5 kg korotuskin voi olla ihan tarpeeksi etenkin jos on pidemmälle ehtinyt ja kehitys tiukassa.
Itse pidän noita korotuksia enemmänkin ohjeellisina, koska sovellan siinä mukana vähän RPE-periaatetta missä huomioidaan päivän kunto. Ja makrosyklin edetessä kun painoja tulee vähitellen lisää, voidaan päätyä, ja tarpeeksi pitkän ajan kuluttua vääjäämättä ajaudutaankin, tilanteeseen missä treeneistä tulee liian tiukkoja. Silloin pitää pitää mielessä se, että onko nämä sarjat enää esimerkiksi RPE8, vai onko aika resetoida painojakin.
Toimii myös bodaukseen yhtälailla.
Kyllä se on ihan fiksua tehdä liikevariaatioilla. Jos penkki on vaikka kolme kertaa viikossa ja ojentajat heikkous, niin on pelkästään järkevää tehdä yksi treeni esim. kapeana lankkupenkkinä.Dup menee varmaan kokeiluun nykyisen jakson jälkeen. Oon vaan siitä lueskellessa ihmetellyt, että kannattaakohan (voimanostossa) siinä käyttää liikevariaatioita vai ei. Jos jotain valmispohjia katsoo, niissä monesti annetaan ymmärtää että liike olisi joka treenissä sama. Eli kolme kertaa per viikko eri treenisisällöillä, mutta variaatioista ei mitään puhetta. Toisaalta sinne vois modata itse ne variaatiot sekaan, varsinkin jos nostoissa jotain heikkouksia. En mä suoraan kuitenkaan mitään valmista mallia kopioi, vaan se päivän kunto pitää ehdottomasti pystyä huomioimaan siinä progressiossa.
Et kai vain viitannut mun postiin kun tuli niin näppärästi heti perään, sama aihe ja lankkupenkki esimerkkinä? Mähän kirjoitin juurikin, että jos ojentajat on heikkous, niin tehdään yksi treeni lankkupenkkiä.variaatioita ei tehdä muuten vaan, jos se voiman kehittäminen tietyssä pääliikkeessä on tavoite. tarkoitus on niillä pyrkiä poistamaan heikkoja kohtia pääliikkeiden nostoista. sen takia niitä ei valita koska "muutkin tekee", vaan tarvehakuisesti. esim jos penkissä rinnaltalähtö on suuri ongelma, ei lankkupenkit siihen auta.
Eikös silloin vois ottaa pari napsua alaspäin ja aloittaa uudestaan? Itsellä ainakin motivaatio häviää, jos 1-2kk menee kokoajan vaan ylöspäin. Tulee mieleen, että mennäänköhän tässä liian pienillä painoilla. Tavoitteena on saavuttaa ne rajat, ottaa pakkia ja aloittaa uudestaan. Olen huomannut, että näin pääsee aika ylöskin. Voin olla kyllä väärässäki
Kyllä se on ihan fiksua tehdä liikevariaatioilla. Jos penkki on vaikka kolme kertaa viikossa ja ojentajat heikkous, niin on pelkästään järkevää tehdä yksi treeni esim. kapeana lankkupenkkinä.
variaatioita ei tehdä muuten vaan, jos se voiman kehittäminen tietyssä pääliikkeessä on tavoite. tarkoitus on niillä pyrkiä poistamaan heikkoja kohtia pääliikkeiden nostoista. sen takia niitä ei valita koska "muutkin tekee", vaan tarvehakuisesti. esim jos penkissä rinnaltalähtö on suuri ongelma, ei lankkupenkit siihen auta.