MC Aropupu sanoi:
Halonen:
-NATO-kielteinen
-vasemmistolainen
-ulkopolitiikan asiantuntija
-kokemusta presidentin tehtävistä jo valmiiksi
-valmiit suhteet muiden maiden johtajiin
-tasa-arvoa voimakkaasti ajava
Niinistö:
-NATO-myönteinen
-oikeistolainen
-yrittäjyyttä vahvasti tukeva
-talouden asiantuntija (ainakin vastaehdokkaaseen nähden)
-taloudellisia uudistuksia ajava
-Mahdollisesti tuo jotain uutta Suomen poliittiseen keskusteluun
Kuten raejuustokin totes niin noi listat ei tätä keskustelua vie yhtään mihinkään. Oikeestaan sä yksinkertastat noita joitan kohtia, siihenkin verrattuna mitä jopa täällä on asioista keskusteltu. Voidaan tietysti jankata noista samoista jutuista (osittain)uudestaankin. Mutta sä nyt teet oikeastaan karhunpalveluksen näille "keskusteluille" noilla rautalanka listauksillas.
Mutta hyvin tossa tuli tiivistettyä millä perusteilla jotkut varmaan ehkä päätöksensä saattaa tehdä + vähän omaa mutua ja pärstäkerrointa mukaan niin eiköhän homma ole pitkälti paketissa.
Täysin vailla kommenttia sulta kuitenkin jää mm. ehdokkaiden persoonat.
Ja Halosen kohdalla, koska "kokemusta presidentin tehtävistä jo valmiiksi" syytä yleisesti käytetään niin tulis todellakin pystyä perusteleen sitä viime kautta. Sen ansioita ja tekemisiä muutenkin. Ja miten ne on palvellu mm. tätä hyvinvointiyhteiskunnan puolustamista, mistä jokavälissä mainitaan. Ei se pelkkä kokemus ole paljonkaan arvonen. Sitä presidenttiä vaihdetaan jokatapauksessa 12 vuoden välein. Eikös Halonenkin ollu heti "Koko kansan presidentti" täysillä ja hoiti jopa hommansa loistavasti vaikkei, presidenttinä ollut aikasemmin toiminut päivääkään...
Mitenkä toi Halosen "tasa-arvon voimakkaasti ajaminen" näkyy käytännössä? Viittaatko Suomeen vai ulkomaihin? Ootsä lukenut näitä posteja yhtään? On ollut jo aikasemmin puhetta, että varsin kaksnaamasta puuhaa toi tasa-arvotouhu Halosella. Perustele edes omasta näkövinkkelistä kun pidät niin itsestään selvyytenä. Viittaat ilmeisesti SETA-puheenjohtajuuteen tai johonkin vastaavaan?
"Ulkopolitiikan asiantuntija" On joo. Kokemuksen mukaan ainakin pitäis olla. Se, miten sitä käyttää pitäis kiinnostaa meitä enemmän. Ei määrä vaan
laatu ratkaisee myös tässäkin asiassa.
"Valmiit suhteet muiden maiden johtajiin". Niin. Tääkään nyt ei kerro yhtään mitään. Minkälaiset suhteet? Suoristelee Bushin solmiota ja haukkuu sen toimia YK:ssa. Juttelee Vladimirin kanssa päivät pitkät puhelimessa ja antaa poikien sotia rauhassa Thsetseniassa. Kiinan kommarit oli varmaan mielissään kehuista ihmisoikeustilanteen paranemisesta. Onko siellä nyt enää miljoonaa poliittista mielipidevankia kidutettuna vailla vapautumisen mahdollisuutta. Kaiken muun hyvän lisäks.
Ainoo mistä ollaan sen suuremmin keskustelematta yhtämieltä on toi Halosen vasemmistolaisuus. Eikä tarvii postata mitään wappu-puheita todisteeks. Se, että kenen etuja tää palvelee, on sitten täysin toinen kysymys.
Niin ja PeKsE:lle ja muille partaveitsille niin joo kyllä, mä oon tässä keskustelussa vahvasti Niinistön puolella.
MC Aropupu sanoi:
Hiukan ehkä lyhyeksi jäi listat, mutta pyrin löytämään vain selkeitä asioita, joista voitaisiin olla samaa mieltä ilman suurempaa vääntöä. Eli mielestäni näyttäisi aika selvältä kuviolta. Jos olet NATO-vastainen ja vasemmistolaisen aatemaailman omaava, niin Halonen näyttäisi oikealta vaihtoehdolta. Jos taas haluaisit Suomen liittyvän NATO:on ja omaat porvarillisen näkemyksen, niin ääni Niinistölle.
Eli näistä on ihan turha keskustella, kun homman voi näköjään tiivistää kahteen virkkeeseen? Soitappa ylelle ja käske peruuttaan vaalitentit.
Ja edelleen. Toi vasemmistolaisuus, ainakaan kun puhutaan Halosen säätämisistä, ei ole mikään takuu, että hommat menee sellasen näkövinkkelin omaavien kannalta putkeen. Tässäkin vaikuttaa juurikin sen ehdokkaan persoona ja maailmanparannus hankkeet.
NATO kanta Halosella on aidosti auki. Voi muuttua millon vaan. Monille kansalaisille NATO:oon liittymisen vaikutukset on mutu-pohjalta. Presidentti ei päätä yksin asiasta. Tod.näk. kansanäänestys tulee jokapauksessa. Relevantti asia, mutta laskeppas tosta sitten sille asianmukainen painokerroin.
MC Aropupu sanoi:
Noiden asioidenhan lisäksi äänestyspäätökseen vaikuttaa myös vähemmän faktuaaliset asiat. Joillakin enemmän ja joillakin vähemmän, mutta lähes kaikilla ne kuitenkin vaikuttavat. Meille muodostuu tv:n välityksellä tietynlainen kuva ehdokkaista ja kaikki asiasta näkemämme ja kuulemamme suodattuu sen läpi. Jos yksinkertaisesti ei pidä ehdokkaasta ihmisenä, niin silloin kaikki hänen sanomansa tulee helposti ajateltua negatiivisessa valossa. Ja kun oma ehdokasta on valittu, niin sen jälkeen pyritään vahvistamaan sitä omaa mielipidettä ja perustelemaan sitä itselle entistä vahvemmin. Tuo on varsin luontainen ajattelumalli ihmisille, pyritään vahvistamaan omia käsityksiä, ennemmin kuin muuttamaan niitä.
Noissa listauksissakin oli jonkinverran esim. sun henk. koht. mutua. Ja sen lisäks jätetty aivan auki, miten noi "faktat" vaikuttaa käytännössä. Mitä tulee tohon luontaiseen omien mielikuvien vahvistamiseen, niin sehän nyt on aika selvä asia. Ja juurikin suuri ongelma meidän nyky-yhteiskunnassa kun muutosta tarvittaisiin. Olis unilukkarillekin käyttöä.
Mä en täysin ymmärtänyt mikä ton postin tarkotus ylipäätään oli, tai mitä asioita sillä oli tarkotus selventää(hämärtää)? Vähän jäi se kuva, että Aropupulla on näistäkin mielenkiintoisista keskusteluista jäänyt pari sivua sopivasti väliin. Eli tehdään ne kotiläksyt ensin kunnolla ennen kun tullaan julistaan mitään riidattomia itsestäänselvyyksiä, joiden perusteella jokainen voi huoletta äänestää.
Sellanen yleinen huomio, että vaikka mä en itse koita edes leikkiä objektiivista näissä keskusteluissa, niin ei se kai tarkoita, että mä miettisin asioita sen vähempää muilta kannoilta kun kuka tahansa muukaan. Ihan vaan, koska näyttää joltain sankareilta tääkin menneen täysin ohi/yli/ali. Mistä nyt konkreettisempana esimerkkinä toi PeKsE:n jeesustelu.
Mitä mä sanon ääneen on sitten eri juttu. Kuten sanottua sitä muumimammaa kannatti ekalla kierroksella 46% väestöstä, joten mikäli ne ei itte osaa kantojaan perustella, en ala mäkään niitä siinä auttamaan.
fake edit: Mm. tää tais mennä ekalla kerralla Aropupulta ohi. Äläkä nyt väitä, ettet muka ollu alunperin Vanhasen kannalla.
training_addict sanoi:
Mitenkäs itse? Toimiiko porvariyhteistyö? Mitkäs sun vakuttavat perustelut on miksei Halonen ja miksi Niinistö? Vai onko esim. mun vittuilut sulle vieny lopunkin pohjan siltä, mikä viime vaalien säätämisen jälkeen porvariyhteistyöstä jäi?