Poskionteloiden punkteeraus *gulp*

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Eipä tehonneet sitten antibiootit meikätytön sinuiittiin, joten punkteeraus on edessä tänä iltana :eek: En ole koskaan aikaisemmin ko. toimenpiteessä käynyt, joten nyt kaivattaisiin kipeästi vertaiskokemuksia... Lähinnä kiinnostaa se, että a)oliko tuosta toimenpiteestä apua b) MITEN NOPEASTI VOIN ALOITTAA TREENAAMISEN?!? nimim. venyvä treenitauko syö naista :mad2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä antibioottia söit? Itse söin viikon kuurin kefaleksiinia, josta itse asiassa menee viimeinen tabletti tänään. Jotenkin tuntuu että ei "potkinut" yhtä hyvin kuin tuossa syksyllä kun edellisen kerran oli poskiontelotulehdus. 10 päivää pois salilta ja töistä ja tänään vasta ensimmäinen päivä töissä.

Originally posted by Tomi
Mitä antibioottia söit? Itse söin viikon kuurin kefaleksiinia, josta itse asiassa menee viimeinen tabletti tänään. Jotenkin tuntuu että ei "potkinut" yhtä hyvin kuin tuossa syksyllä kun edellisen kerran oli poskiontelotulehdus. 10 päivää pois salilta ja töistä ja tänään vasta ensimmäinen päivä töissä.

Söin kuuden päivän kuurin Clavurionia. Ensin tuntui, että hyvinhän tämä tepsii, mutta eipäs sitten kuitenkaan :mad: Viime lokakuussa söin samaan vaivaan viikon Doxitinia, mutta ilmeisesti sekään ei auttanut kuin puolittain, koska siitä asti nenä on ollut enempi vähempi tukkoisen oloinen jatkuvasti.

Tämä voi olla tyhmä ehdotus, mutta oletko koittanut "huuhdella" poskiontelot kotona? Kädenlämpöistä vettä+sekoitat veteen vähän suolaa ja vedät sen poskionteloihin. Tahtoo tulla noista punkteerauksista sellanen jatkuva kierre, kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista sitä ennen.

Minulla oli joskus vuosia sitten ongelmana ainaiset korvatulehdukset. Tehtiin sitten tuo poskionteloiden punkteeraus ja siihen loppui nuo tulehdukset, eli minulle siitä ainakin oli iso apu. Treenitauon pituuteen en osaa sanoa mitään.

Originally posted by Jaska74
Tämä voi olla tyhmä ehdotus, mutta oletko koittanut "huuhdella" poskiontelot kotona? Kädenlämpöistä vettä+sekoitat veteen vähän suolaa ja vedät sen poskionteloihin. Tahtoo tulla noista punkteerauksista sellanen jatkuva kierre, kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista sitä ennen.

Ei varmaan ollenkaan tyhmä ehdotus, saman kuulin taannoin eräältä tuttavaltanikin, ja hänellä oli kuulemma auttanut. Tosin hieman mietityttää, miten pystyn "vetämään" tuon suolaveden poskionteloihini ilman, että onnistun hukuttamaan itseni siinä samalla...? :lol1:

(no joo, oli aika huono :D )

Jos itse alkaa onteloita punkteeraamaan, niin ehkä olisi hyvä hakea apteekista keittosuolaliuosta, jota saa ilman reseptiä.

Originally posted by Gillyanne
Ei varmaan ollenkaan tyhmä ehdotus, saman kuulin taannoin eräältä tuttavaltanikin, ja hänellä oli kuulemma auttanut. Tosin hieman mietityttää, miten pystyn "vetämään" tuon suolaveden poskionteloihini ilman, että onnistun hukuttamaan itseni siinä samalla...? :lol1:

(no joo, oli aika huono :D )

No, pieni apu voisi olla siihen hukkumisen pelkoon, että käytät pientälasia, etkä suinkaan ämpäriä/tynnyriä :D

Tuohon poskionteloiden huuhteluun on muuten olemassa
siihen suunniteltu vekotin. Näyttää isolta piipulta tms.
Anopilla näin mutta enpä tiedä mistä niitä saa hankittua.
Kuulemma kun kerran/pari viikossa huuhtelee niin ei tulehduksia tule.

Niin onhan munkin poskiontelot punkteerattu ja kyllä siitä apua
oli. Reenitaukoa tais olla n. viikko, johtui kyllä kuumeesta eikä
punkteerauksesta.

Originally posted by Jaska74
No, pieni apu voisi olla siihen hukkumisen pelkoon, että käytät pientälasia, etkä suinkaan ämpäriä/tynnyriä :D

Ha ha haa :D

Joo, tarkoitinkin siis enemmän sitä, että miten sen suolaveden saa sinne poskionteloihin, ilman että sen vetää ns. henkeensä? Mulla kun ei ole tämä nenäonteloinen anatomia ihan hanskassa... :D

Originally posted by Gillyanne
Ha ha haa :D

Joo, tarkoitinkin siis enemmän sitä, että miten sen suolaveden saa sinne poskionteloihin, ilman että sen vetää ns. henkeensä? Mulla kun ei ole tämä nenäonteloinen anatomia ihan hanskassa... :D

Hengität suun kautta samalla kun kippaat vettä nenään.

Niitä nenähuuhtelukannuja saa luontaistuotekaupoista.. auttavat kuulemma, ei ole kokemusta.

Punkteeraus auttaa, vaikka onkin epämiellyttävä kokemus. Se ei varsinaisesti satu, mutta rutisee kivasti.

Koittakaahan Duactia ainaisten / tehoamattomien antibioottien sijaan!!! Mulla jeesannu hyvin ainaiseen keltaräkäisyyteen!

Originally posted by Hemppa
Hengität suun kautta samalla kun kippaat vettä nenään.

Ok, nyt selvisi, suurkiitos Hempalle :)

Tonika, kyllä mullakin niitä Duacteja on, mutta jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin ei niillä kyllä sitä tulehdusta siltä poskionteloista pois saa... vai...?

Muuten

Jos meinaat kokeilla tuota huuhtelua, niin muista että kun vedät tuon nesteen onteloihin, anna sen vaikutta siellä jonkin aikaa. Tuo Tomin ehdottama keittosuolaliuos on hyvä idea, ainakin puhdasta.

Pikaista paranemista......

Mulla on punkteeratu junnuna joskus. Oli kans kokoajan poskiontelotulehduksia. Paras tapa välttyä tulehduksilta on pitämällä röörit auki. Eli kun tiehyet on tukossa allergian tms. takia, kandee vetää jotain antihistamiinia vaikka ympäri vuoden pieninä annoksina. Mulla ei oo ollut sen jälkeen mittään ongelmia, kun olen vetänyt 1kpl zyrtecciä päivässä nonstoppina jo 12v.(halvempiakin versioita samalla vaikuttavalla aineella löytyy)
Ja pitämällä muutenkin huolta, ettei joudu olemaan paikoissa, jossa on allergisoivaa pölyä ym. (eläimet ja huonepöly)

Kandee jutella lekurin kanssa näistä hommista.

Niin ja sellainen homma, että antibiooteista ei oo hyötyä, jos röörit on kokoajan tukossa, koska poistaa vain tulehduksen ja tappaa bakteerit, mutta ei avaa poskionteloita, vaan siihen on muut lääkkeet.

Sen verran vielä kärsän huuhtelusta, että päätä on syytä pitää
hieman vinossa niin että se (nenän)reikä mihin kaadetaan on ylempänä toista. Näin vesi pääsee paremmin valumaan ulos siitä
alemmasta.

Intissä pääni oli räkää täynnä koko ajan ja lopulta jouduin elämäni tiukimman paikan eteen: poskionteloiden punkteeraukseen. Toimenpiteen suoritti selvästi duuniinsa inttilekurina vittuuntunut hikinen läski mieslääkäri ja häntä avusti ikääntynyt hoitsu, jonka päivän kohokohta oli päästä röökille sairaalan taakse inttipoikien kanssa. Ensiksi kumpaankin sieraimeen (lue pään sisään) työnnettiin noin 20cm pitkät ja paksut metalliset "puudutusneulat". Nämä törrötti nokastani 15min ja sillä aikaa lääkäri kirjoitteli vapautuksia muille häröille. Tuon vartin jälkeen olin puutunut pistävästä kivusta niin että luulin itse toimenpiteen olevan kivuton. Olin väärässä. Kun lekuri kiskaisi "puudutusneulat" nokastani, noin 1,5 desiä hyytynyttä verta tulvahti rinnuksilleni ja meinasin menettää tajuntani. Seuraava vaihe oli tylsien punkteerausneulojen tunkeminen puutuneeseen päähäni. Lekuri asetti neulan toiseen päähän puisen "työntötuen" että saisi tarpeeksi voimaa murskatakseen rustoseinämän nenäkäytävän sisällä. Hoitsu otti kaksin käsin kiinni takaraivostani ja lekuri työnsi neulan päähäni nojaamalla siihen kehonsa painolla ja ottaen käsillä kiinni "työntötuesta". Kipu oli sietämätön ja meinasin heittää laatat lekurin naamalle, mutta hänen onnekseen sain nieltyä sen. Kun neulat oli tungettu pääni sisään, alkoi nesteen pumppaaminen röörieni läpi. Tätä kesti jonkin aikaa ja katselin räkäklönttien virtaamista putkia pitkin. Sain vapautus muistaaksin 3-4 päivää ja sen ajan makasin selälläni. Aina kun nousin seisomaan alkoi nenästäni vuotaa verta eikä se meinannut loppua ollenkaan. Päätä särki pari viikkoa ja tasapainoaistissa oli vikaa jonkin aikaa.

Tämän kokemuksen jälkeen en ole valittanut poskionteloista...:evil:

Hyi helvetti!!

Ja luulin että itselläni oli paha punkteeraus: heikko naislääkäri jolla loppui voima. Jouduin itse nojaamaan eteenpäin ja työtämään päätäni niihin neuloihin kun neitiraukka ei saanut niitä ruston läpi...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom