Portsarit !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonni
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ymmärrän mielipiteesi, mutta haluan nähdä sen päätöksen tms. johon tuo väite perustuu.

Jos väität että se perustuu lakiin, kerro mihin. Jos väität sen perustuvan lain tulkintaan (muuhun kun omaan tulkintaan) niin kerro mihin päätökseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väitteeni perustuu erään vartiointiliikkeen käytäntöön, jossa työskentelin. Esimieheni ei koskaan perustellut tätä asiaa. Ja miksi olisikaan kun monet vain halusivat tuon ihmeellisen teleskoopin vyölleen. Itse en sitä koskaan työtehtävissä pitänyt. Yritän etsiä jotain mustaa valkoisella tästä asiasta, koska tämä selvästi häiritsee elämääsi. Oletko muuten koskaan itse toiminut turvallisuusalalla? Siellä tämä on kyllä yleisesti tiedossa oleva asia. Onko palstalla kirjoittajia, jotka työskentelevät ko alalla?

:D
Eipä se nyt siinä määrin elämääni häiritse, enemmän häiritsee nämä "musta tuntuu" -mielipiteet.

Olen työskennellyt kohta lähes 10 vuotta turvallisuusalalla, puolet siitä esimiesasemassa. Viimeksi järjestyksenvalvojana. Kokemusta on useita vuosia vartiointipuolelta.

BTW, linkkisi ei johtanut minnekään..

Ei näemmä aukea kokonaan vaan yläreunaan tulee kaistale tuon sivun keltaista boordia. Kookkelilla sitten katsastamaan. On todella yllättävää ettet ole tuosta muovipatukan käytöstä kuullut tuolla kokemuksella. Olenko minä sitten ollut firmassa, joka ei noudata lakia...hmmm.

fish sanoi:
Voe ristus. Mitä jos taas otettaisi se lakikirja käteen. Mihin väitteenne perustuu?

"Kun se on vaan niin, tai ainaski musta tuntuu, ja sanoi mun työnantajan kaverin isoveljen serkku kun se on käyny vartijakurssin ja sen naapuri on poliisi..."

Minun väittämäni perusta:
Laki yksityisistä turvapalveluista
2 §
[...]
14) voimankäyttövälineellä ampumaaselain (1/1998) 2 §:ssä tarkoitettua ampuma-asetta, ampuma-aselain 11 §:ssä tarkoitettua kaasusumutinta, käsirautoja sekä enintään 70 senttimetriä pitkää patukkaa ja teleskooppipatukkaa;
15) teleskooppipatukalla avattuna vähintään 45 senttimetriä ja enintään 70 senttimetriä pitkää patukkaa, joka voidaan kuljetusta varten painaa kokoon;
[...]

Teleskooppipatukka on teleskooppipatukka sen materiaalista riippumatta.

No voe ristus.

Patukka on patukka, mutta teräaseasetuksen mukaan vaarallinen teräase ei voi olla valmistettu muovista (jokainen vartija tietää, että voi olla).

Teräaseasetus 1§:

"Teräaselain (108/77) säännöksiä vaarallisesta teräaseesta on sovellettava toisen vahingoittamiseen käytettäväksi tarkoitettuun miekkaan, viidakkoveitseen, heittopuukkoon ja näihin rinnastettavaan teräaseeseen sekä ketjusta, kaapelista, metalliputkesta tai vaijerista valmistettuun ja näihin rinnastettavaan lyömäaseeseen."

Mustaa muoviputkea saa kantaa taskussa kuka vaan.

Ja hei, vartijan ja järkkärin koulutus löytyy.

Sisäasiainministeriössä käsiteltiin vinyyli-teleskooppi asia erikseen ja sitä ei luokiteltu teräaseeksi.
Tietoni perustuu kurssimateriaaliin johon oli lisätty kopioita erilaisista ministeriön tekemistä päätöksistä erikoistapauksissa.
En pysty todistamaan väitteitäni, koska minulla ei enää ole kurssimateriaalia, ja tiedot ovat vanhoja (90-luvun lopulta).

demoni sanoi:
Sisäasiainministeriössä käsiteltiin vinyyli-teleskooppi asia erikseen ja sitä ei luokiteltu teräaseeksi.
Tietoni perustuu kurssimateriaaliin johon oli lisätty kopioita erilaisista ministeriön tekemistä päätöksistä erikoistapauksissa.
En pysty todistamaan väitteitäni, koska minulla ei enää ole kurssimateriaalia, ja tiedot ovat vanhoja (90-luvun lopulta).

Tästä saatiinkin aikaan hyvin mystinen juttu eli Fox Mulder paikalle. Todisteita ei löydy vaikka minustakin vinyylistä teleskooppia on saanut vartija kantaa. Totuus on jossain tuolla...

Tulipas tästä tahtojen taistelu :)

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, ahtaasti tulkiten teleskooppipatukka on luvanvarainen materiaalista riippumatta.

Ai niin joo, pikku juttu vaan, että teräaselaki on kumottu.

demoni sanoi:

Ministeriö tietää ja me muut vain luulemme. Hyvä!

:rolleyes:

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen:

Järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää käsirautoja. Voimankäyttökurssi lisää käytössä olevia välineitä edellyttäen, että VK1 on mainittu järjestyksenvalvojakortissa. Pelkkä kurssin suorittaminen ei siis riitä.

Ja off-topiccia:

Kuten fish jo osuvasti muutamaan kertaan totesi, teleskooppipatukka on teleskooppipatukka valmistusmateriaalista riippumatta, mikäli patukka on laissa määriteltyjen pituusrajojen sisällä. Teleskooppipatukka ei kuulu lain mukaan järjestyksenvalvojan välineistöön ravintolan ovella.

Asiasta on noin X kappaletta threadeja tällä foorumilla, pykälät on kyllä näkyvillä.

Muissa lainsäädännöllisissä asioissa www.finlex.fi auttaa. Käyttäkää sitä, älkää mutuilko. Kiitos.

Sumu sanoi:
Kuten fish jo osuvasti muutamaan kertaan totesi, teleskooppipatukka on teleskooppipatukka valmistusmateriaalista riippumatta, mikäli patukka on laissa määriteltyjen pituusrajojen sisällä. Teleskooppipatukka ei kuulu lain mukaan järjestyksenvalvojan välineistöön ravintolan ovella.

Niin, sehän on loppujen lopuksi tuomioistuimen päätettävissä, onko muoviputki rinnastettavissa teräaseeseen, koska vain metallinen putki on yksilöity asetuksessa.

http://www.finlex.fi/linkit/he/20020020

Minulle on ihan yksi ja sama onko teleskooppipamppu, joka joskus on mukanani ovella ,laillinen vai laiton käyttää, mielummin käytän sitä kuin otan itse turpaani. Onneksi ikinä ei ole tullut tilannetta, jossa olisi tarvinnut edes harkita moisen käyttöä, On paljon muitakin keinoja toimia ns. tosi tiukoissa tilanteissa, joita loppu peleissä melko harvoin eteen tulee.

matrix sanoi:
Minulle on ihan yksi ja sama onko teleskooppipamppu, joka joskus on mukanani ovella ,laillinen vai laiton käyttää, mielummin käytän sitä kuin otan itse turpaani.

[jeesustelua]
Ja sitämyöten sitten käytettyäsi syyllistyt todennäköisesti törkeään pahoinpitelyyn, menetät iäksi mahdollisuuden tehdä järjestyksenvalvojan tai vartijan töitä. Plus että jos joskus haet töitä jonne vaaditaan turvallisuusselvitys, niin saat negatiivisen vastauksen, eli et pääse (esim. lastentarhanopettaja, rauhanturvaaja).

Teleskooppipatukka kun ei ikinä ole vahingossa mukana tai siten käsillä ravintolan ovella, että voisi vedota hätävarjeluun.

Järki hoi! Samalla tavalla voisit perustella sitä että pidät mukanasi nyrkkirautaa, venäläisvalmisteista kaasua tai ampuma-asetta.
[/jeesustelua]

Kukin taplaa tavallaan, onhan se tässä maailmassa ennenkin huomattu.

Muuten mitä mieltä laki on nyrkkiraudasta?
Olettaisin, että pahaa mieltä joten vaikuttaako asiaan sen omatekoisuus?

Olen joskus miettinyt, että tuollainen voisi olla mukava matkakumppani, jos joku tulee heiluttamaan puukkoa puukkoa nenän eteen.

Nyrkkirautaa lievempi on nyrkin sisään sopiva paristo. Ns iso pyöreä patteri antaa lentopallomailaan kiitettävästi ryhtiä eikä riko pahasti naapurin kasvoja hätävarjelutilanteessa...

fish sanoi:
[jeesustelua]
Ja sitämyöten sitten käytettyäsi syyllistyt todennäköisesti törkeään pahoinpitelyyn, menetät iäksi mahdollisuuden tehdä järjestyksenvalvojan tai vartijan töitä. Plus että jos joskus haet töitä jonne vaaditaan turvallisuusselvitys, niin saat negatiivisen vastauksen, eli et pääse (esim. lastentarhanopettaja, rauhanturvaaja).

Teleskooppipatukka kun ei ikinä ole vahingossa mukana tai siten käsillä ravintolan ovella, että voisi vedota hätävarjeluun.

Järki hoi! Samalla tavalla voisit perustella sitä että pidät mukanasi nyrkkirautaa, venäläisvalmisteista kaasua tai ampuma-asetta.
[/jeesustelua]

Kukin taplaa tavallaan, onhan se tässä maailmassa ennenkin huomattu.

Jos on tulossa puukosta, tai muuten vain tosi tukala tilanne, niin uskoisin kaikesta huolimatta olevan hyödyllisempää huitoa teleskooppi esiin. Todennäköisesti vastapuolella menee pasmat sekaisin, ja jos on edelleen tulossa päälle niin eipä tarvitse ottaa puukosta ja riskeerata omaa henkeä. Mielummin vastaan oikeudessa hätävarjelusta kuin makaan sairaalassa sisäelimet paskana. Toki jos on mahdollisuus käyttää lievempiä keinoja tai vaikka juosta karkuun, niin kannattaa pitää patukka taskussa.

Joo, zii, toi edellinen olikin jeesustelua.

Mutta jos ei ovihommissa pärjää ilman teleskooppia, niin on väärällä alalla. Narikkatiskin alle teipattu vinyyli ajaa täysin saman asian ja käyttö on täysin puolusteltavissa.

zii sanoi:
Jos on tulossa puukosta, tai muuten vain tosi tukala tilanne, niin uskoisin kaikesta huolimatta olevan hyödyllisempää huitoa teleskooppi esiin. Todennäköisesti vastapuolella menee pasmat sekaisin, ja jos on edelleen tulossa päälle niin eipä tarvitse ottaa puukosta ja riskeerata omaa henkeä.
Siis mitä! Luuletko että teleskooppi on jotenkin "noiduttu" kapine ja tämä "maaginen" väline suojelee sinua puukolta. Teleskooppi tai ei, puukkoa tulee jos on tullakseen ja siihen ei mikään auta. :jahas:

Kyllä puukko on kaikessa ihanuudessaan pelottavampi väline, kuin teleskooppi. :(

Cthulhu sanoi:
...puukkoa puukkoa nenän eteen.

Perkele, änkytys vaivaa. No kai se on sallittua näin Jeesuksen kärsimysten viikonloppuna.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom