Polvikipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fat22
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hm laitan tän tänne vaikka varmaan sopis treenipuolellekkin...
Eli ongelma on vähän aikaa sitten alkanut polvikipu oikeassa jalassa. Se ei vaivaa niinkään raskaiden liikkeiden kuten mavessa, vaan ennemminkin paikallaan ollessa, kävellessä ja vaikkapa reisiojennuksessa.
Olettaisin ongelman johtuvan siitä että mun toinen jalka on melkeen 2 senttiä pidempi kuin toinen (en muista kumpi oli pidempi) ja olen huomannut esim. kyykyssä nousevani melko epäsymmtrisesti ylös. Eli ala-asennossa ylävartaloni taittuu ensin vinoon (kallistuu vasemmalle) ja vasta sitten alan nousta ylöspäin. Eli siis voisi olla kyseessä epäsymmetrisestä rasituksesta aiheutunut joku juttu?? En ole todellakaan vielä kiinni missään isoissa kiloissa joten kovin ikävää on jos tässä vaiheessa jo joutuu rajoittamaan esim. kyykkäämistä.

Eli mahtaako terveyskeskuslääkärin kautta saada jotain apua tuohon ongelmaan kun tarttisin varmaan jonkun pohjallisen kenkään tms.? Mihinkään maksulliseen mulla ei oo varaa :(

Mene ostamaan ittelles kenkään korokepala! Salikenkiin siis.

Mulla on semmonen johtuen n. 1,5 sentin pituuserosta jaloissa.
Maksaa melkosen paljon, mutta on se sen väärti. Ei nimittäin ole kivaa sitten kun sulla menee selkäranka vituilleen ja joudut pitämään jotain skolioosiliivejä. Ja ne kivut kans.

Oo viisas etukätee ja mene ostamaan.

Missä kohdassa polvea se kipu on ?

Kuvaan ja fysioon

Originally posted by gnut
Mene ostamaan ittelles kenkään korokepala! Salikenkiin siis.

Mulla on semmonen johtuen n. 1,5 sentin pituuserosta jaloissa.
Maksaa melkosen paljon, mutta on se sen väärti. Ei nimittäin ole kivaa sitten kun sulla menee selkäranka vituilleen ja joudut pitämään jotain skolioosiliivejä. Ja ne kivut kans.

Oo viisas etukätee ja mene ostamaan.

Mene ensin fysioterapeutille, joka tekee ranka- ja muut testit liikerajoitteiden selvittämiseksi. Sitten, jos tarvitsee, lääkärin kautta röntgeniin, ja vasta kun jalkojen pituusero on selvitetty, treenikenkiin tulee korjaus, joka käytännössä puolittaa jalkojen pituuseron.

Luulin, että mulla on kahden sentin pituusero jaloissa. Ei ollut kuin sentti, mutta tämä selvisi vasta em. tavalla. Kahden sentin pituusero vaatii korjauksia lähes jokaisiin jalkineisiin, eikä sellaista pidä mennä tekemään omin päin. Olet sentään runnonut menemään toispuoleisena vuosikaudet.

Ensin tutkimaan, sitten hutkimaan ja vallan pirusti sittenkin

Originally posted by Fat22
mun toinen jalka on melkeen 2 senttiä pidempi kuin toinen (en muista kumpi oli pidempi)
WTF? Et muista? Eikö tälläinen ongelma ole havaittavissa jaloissa, olettaen että ne roikkuvat vielä kehossasi :)

Re: Kuvaan ja fysioon

Originally posted by Salidyykkari
Mene ensin fysioterapeutille, joka tekee ranka- ja muut testit liikerajoitteiden selvittämiseksi. Sitten, jos tarvitsee, lääkärin kautta röntgeniin, ja vasta kun jalkojen pituusero on selvitetty, treenikenkiin tulee korjaus, joka käytännössä puolittaa jalkojen pituuseron.

Juu juu.. toki ensin testeihin. Sitä mää tarkotinki.

Instrumentariumissa onnistuu.

Onko polvessa turvotusta?? onko painetta?? onko vihlasuja missään asennoissa??

Mitäs sellanen fysioterapeutti mahtaa velottaa? :(
Kyllä jalkojen pituuseron huomaa kun katsoo peilistä niin toinen puoli lonkkaluusta on korkeemmalla ja kun menee makaamaan selälleen niin pidemmällehän se toinen jalka ulottuu.
Ei tuntuis olevan polvessa mitään painetta. Jostain syystä (alkulämmittely juoksumatolla?) kipu tuntuu eniten punttiksella. Rintapäivänäkin kun taoilla käppäilin ympäri salia raivoa keräämässä niin polvi oli häiritsevän kipeä. Aika vaikea kuvailla sitä kipua, mutta jotenkin tuntuu että se lähinnä pahenee kun retukuttelee jalkaa silleen ku reisilihaksia joskus tulee 'irroteltua' tuli muuten tuossa mieleen että tuo kipu alkoi kun aloitin uuden treeniohjelman jonka yksi päivä sisältää runsaasti reisiojennuksia... Joku tais jossain threadissa mainita että kannattaa pysyä kaukana reisiojentajalaitteesta jos on minkäänlaisia ongelmia polven kanssa?
Mutta sehän ei kuitenkaan poista jalkojen pituusero-ongelmaa, joka alkaa varmasti jossain vaiheessa kostautua kyykyssä ja muissakin liikkeissä. Eli mikä mahtaisi olla se TALOUDELLISIN tapa tehdä asialle jotain? Pitäisikö tehdä joku oma korokeviritys kenkiin? :(

Ethän vaan satu tekemään kyykkyä Smith-Koneella. Taitaa olla helpoimpia liikkeitä rikkoa omat polvet. Kone pakottaa luonnottomaan asentoon ja helposti saa esim Patellar vaivoja polveen. Artikkeleita löytyy aiheesta lukuisia. Smith kone on pirun suunnitelema :evil:

Kts. esim www.t-mag.com (artikkeli pattern overload) aika hyvää lukemista kaikille.

Joo älä tee reiden ojennus liikettä ollenkaan se luultavasti pahentaa vaan asiaa ja muutenki se liike on paha polvelle
kokeile pitää taukoa jaloista ja piä kylmää polvessa
hyvä motto "parempi pitää tauko kun katua ja mennä leikkaukseen"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minullakin on toinen jalka lyhyempi toista, mutta se johtuu liian kireistä jänteistä.

Hieroja pystyy jo jalkojen pituuserosta katsomaan pitääkö jalkoja "viritellä" muuta vartaloa enemmän. Kunnon hieronnan ja vääntelyn jälkeen jalat ovat taas yhtä pitkät jonkin aikaa.

Mitäs sellanen fysioterapeutti mahtaa velottaa? :(
:(

Laita Fat22 duunin piikki jos oot jossain duunissa ni ei mee ainakaan omasta pussissta, keksit jonkun hyvän selityksen menee ihan varmasti läpi.

Jos toinen jalka ois pidempi ku toinen niin olettasin silloin kivun olevan myös lonkkaluussa eikä vain polvessa, polvihan ei silloin niinkään ota iskua kävellessä vaan pikemminkin lonkat kun kiikut laidasta laitaan heheheh no ei läppä vaan.....mutta kuitenkin.

Jep, duunin piikkiin

Kai Fatilla on työterveyshuolto kondiksessa, ettei tarvitse mennä Fattan kautta?

But seriously, folks, duunista varmasti maksavat työterveyden kautta hoidettavan fysterin. Kuuluu normaaliin työkykyindeksin piikkiin, tämä asentokartoitus. Samaan rahaan pääsee röntgeniin, jossa tsekataan lannerangan asento. Riippuu kyllä lääkäristä ja käytännöstä, eikä ole aivan välttämätön, ellei epäillä jotain pahempaa kuin normaalia eriparijalka- ja-skolioosi-nippua.

Kunnon nostokenkiin saa muuten jo tehtaalla (Karhu Hercules, Metal jne) paksumman tasapohjan tarvittaessa, ja suutari tekee ihmeitä.

Hanki myös neopreenilämmittimet polviin ja kyynärtaipeisiin, niin kivut helpottavat, jos ne johtuvat lievistä lihasjännityksistä.

Kunhan kengät ovat kunnossa ja polvi tsekattu (menee samalla fysteri-lääkäri-rumballa), ei kuin kyykkyyn ja ylös. Hoida itses kuntoon ja nosta kauan terveenä!

Originally posted by Puterco
Ethän vaan satu tekemään kyykkyä Smith-Koneella. Taitaa olla helpoimpia liikkeitä rikkoa omat polvet. Kone pakottaa luonnottomaan asentoon ja helposti saa esim Patellar vaivoja polveen. Artikkeleita löytyy aiheesta lukuisia. Smith kone on pirun suunnitelema :evil:

Kts. esim www.t-mag.com (artikkeli pattern overload) aika hyvää lukemista kaikille.

Taas tätä. :rolleyes:

Syväkyykky rikkoo polvet, jos ei Smith-kyykky sitä tee. Artikkeleita tästä löytyy useita.

Hack-kyykky rikkoo loputkin polviesi rippeet ja nauraa niiden jäännöksille. Tästäkin aiheesta löytyy artikkeleita useita.

Jne.

Vai voisiko olla niin, ettei mikään noista ole ehdoton polvenrikkoja, vaan vammat ovat aina tapauskohtaisia? Kaikkien ylläolevien argumenttien puolesta kun löytyy ah niin vakuuttavia tutkimustuloksia AH niin vakuuttavilta tahoilta, joista 50 % sanoo että A ja loput että ei-A ja kaikki pystyvät väitteensä todistamaan.

Smith-kyykky ei ole sen luonnottomampi liike tai pahempi polven rikkoja kuin moni muukaan jalkaliike. Jos se ei joillekin sovi, "älkööt kyseiset henkilöt sitä tehkö. Ja älkööt he myöskään liikettä muille solvatko" (kehonrakennuksen 6. käsky). :cool:

Ja T-magia pitkään lueskeltuani en välttämättä pitäisi sitä minään ehdottomana auktoriteettina. Tarkoitan siis, sitä ettei kantsi purematta/kyseenalaistamatta niellä senkään juttuja.

Originally posted by AKV
Taas tätä. :rolleyes:

Syväkyykky rikkoo polvet, jos ei Smith-kyykky sitä tee. Artikkeleita tästä löytyy useita.

Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Olen lukenut smith koneesta kyykyn osalta sen verran negatiivistä läppää oli kyseessä Ian King, C Poliquin tai Paul Chek, että ajatus luonnottomasta liikeradasta tuntuu ihan järkeenkäyvältä. En smith konetta kiroa, sillä voi olla paikka treeneissä, mutta sen varaan en jalkatreeniä kasaisi pidemmällä tähtäimellä.

Artikkeleita en tosiaankaan purematta niele, ja täysin samalla tavalla ajattelin kun linkin julkaisin (eka artikkeli mikä tuli mieleen sattui olemaan T-magin). Jokainen tehkään omat johtopäätökset!

Itse en ole smith koneeseen koskenut, enkä keksi ainuttakaan syytä miksi koskea.

(okei, myönnän, että kommenttini oli aika kärjistettyjä...)

En käytä smith-konetta missään liikkeessä. Juuri tuon t-magin lukemisen takia :)
Ei oo työterveyshuolto kunnossa. Kukaan ei siis tiennyt voiko terveyskeskuslääkärin kautta saada jotain helpotusta ongelmaan :(

Originally posted by Puterco
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi. Olen lukenut smith koneesta kyykyn osalta sen verran negatiivistä läppää oli kyseessä Ian King, C Poliquin tai Paul Chek, että ajatus luonnottomasta liikeradasta tuntuu ihan järkeenkäyvältä. En smith konetta kiroa, sillä voi olla paikka treeneissä, mutta sen varaan en jalkatreeniä kasaisi pidemmällä tähtäimellä.

Artikkeleita en tosiaankaan purematta niele, ja täysin samalla tavalla ajattelin kun linkin julkaisin (eka artikkeli mikä tuli mieleen sattui olemaan T-magin). Jokainen tehkään omat johtopäätökset!

Itse en ole smith koneeseen koskenut, enkä keksi ainuttakaan syytä miksi koskea.

(okei, myönnän, että kommenttini oli aika kärjistettyjä...)

Joo, ei munkaan jalkatreeni Smith- koneen varassa keiku. Monipuolisuus on valttia!

Mulla on Smithistä ihan positiivisia kokemuksia. Kun rupesin kesän alla kyykkäämään Smithissä vähän useammin, pamahti reiskoihin aikalailla mukavasti lisää lihaa. Tämä kenties siksi, että Smithissä on mun mielestä helpompi keskittyä varsinaiseen puristukseen reisillä isoillakin painoilla treenatessa: ei tartte huolehtia niin kauheasti tasapainon säilymisestä, mikä ei siirrä tehoa reisiltä pois tukilihaksille. Kyykky vapaalla tangollahan on paljon kokonaisvaltaisempi liike, Smithissä saa sen tavallaan eristettyä paremmin reisille. Ja etukyykky Smithissä (en tosin itse tee) on kuulemma äärimmäisen toimiva liike!

Nykyään kyykkäilen kyllä taas enempi vapailla painoilla.

Jos se kipu alkoi sillai varkain eikä esim. loukkaantumisen yhteydessä niin voisko kyseessä olla jonkunlainen rasitusvamma?
Mulla oli vähän aikaa sitte oikean jalan polvi myös kipeä.
En loukannut polvea tai mitään se vain tuli kipeäksi.
Lämmettyään se ei ollut enää paha.
Käytin siihen välillä Orudis-nimistä geeliä (sis. ibuprofen, lievittää kipua ja tulehdusta), joka auttoi väliaikaisesti kipuun.
Sillä aikaa kun harkitset tutkimuksiin menoa niin pidättäydy liikkeistä jotka rasittaa polvea (käytännössä jalkaliikeet) vaikka se onkin raivostuttavaa. Kun pyörit salilla tms. niin pidä polvessa esim tollasta polven ympärille kierrettävää tukisidettä ihan kunnolla melko tiukalle laitettuna. Mulla kivut hävis onneksi itsestään kun annoin polven levätä ihan reilusti ja käytin siinä sidettä muita treenejä tehdessä.

Palikka kouraan

En käytä smith-konetta missään liikkeessä. Juuri tuon t-magin lukemisen takia :)
Ei oo työterveyshuolto kunnossa. Kukaan ei siis tiennyt voiko terveyskeskuslääkärin kautta saada jotain helpotusta ongelmaan :(

Ei kuin terkkariin ja keskustelemaan. On aivan kiinni siitä, katsotaanko "nilkutuksen" korjaaminen kannattavaksi lääketieteellisessä mielessä ja siitä, satutko tuntemaan lääkärin (jolloin voit vongata fysioterapeuttia). Konstit on monet: palikka kouraan ja soittamaan. Siitä se lähtee.

Toivotaan, että polvikipu on vain ja ainoastaan eriparijalkojen aiheuttamaa eli jännitys toiselle puolelle on erilainen. Kyykkyasennon joudut rassaamaan alusta lähtien uudestaan, jos heität kenkään korotukset. Tee se kunnolla, etteivät patellat tai kierukat pauku parin vuoden kuluttua.

Tsemiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom