Mulla on vastaava ongelma ja se tulee aivan selkeästi kävelystäkin. Sen takia en juuri kävele pitkään matkaan, n. 4 km reipas kävely kipeyttää oikean polven ulkosyrjän ja kantapäähän tulee kipua.
Oikea takareisi ja pohje on jäykkä.
Ongelma on silti siinä, että etureisi ja pakaralihas ei hermota oikein ja takareisi ja alaselkä tulee kipeä oikelta puolelta.
Oikea jalka tulee näin lyhyemmäksi vielä.
Moni on sanonut, että venytä takareittä tai pohjetta mutta suorastaan ääliömäinen idea, kun pakaran hermotus täytyisi saada kuntoon ja lantio stabiilimmaksi.
Luin tuossa eräs päivä yhden jalan prässeistä ja siitä, että niillä noi suhteellisen hyvin korjata tuolta etureiden ja pakaran hermotusta(prässissä kun keskittyy painamaan kantapäällä niin pakara ja etureisi aktivoituu tehokkaasti).
Yhden jalan kyykyissä näkee hyvin, jos pakara alkaa karkaamaan alta, kun kyykistyy(OMT fysioterapeutti teki tälläisen testin Hämeenlinnassa mulle).
http://www.arthurdevany.com/archives/2006/04/leg_presses.html#000348
Stuart McGill:in juttuja Art De Vanykertoo tuossa ja suosittelen muutenkin tutustumaan miehen juttuihin(loogisia ratkaisuja, eri asioihin
).
En tiedä silti onko tästä apua, kun en tulehduksista tiedä(en ole ikinä joutunut kävelemään tai tekemään aerobista niin paljon).
Muutenkin pidän kestävyysjuoksua tai kestävyyskävelyä huonona tapana mitata ihmisen terveyttä.
Vaikka moni pitää kestävyysnylkyttämistä terveellisenä harrastuksena, Art De Vany:lla on identtinen ja perusteltu kanta, miksi kestävyysjuokseminen on ei ole terveydelle kovinkaan eduksi.
Cooper testiä pidetään virheellisenä, koska se mittaa vauhtikestävyyttä tai onko voimakestävyys oikea termi?
Mun mielestä tervein 20 vuotias sälli oli yksi intti kaveri, joka painoi 80kg, 180 cm pitkä, 8 rasvaprosentti(intin mittaus pihdeillä, mittaajina kokeneita miehiä Urheilukoulun puolelta).
Cooper taisi olla 3000 km tai jonkun verran päälle. Eikä ollut nylkky;).
edit: Ja enhän mä fysioterapeutti toki ole koulutukseltani..;)