Polvien sivuosan kipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Yhtä#Hauista

V.I.P.
Ikä
39
Mikähän on kun polvien (etenkin vasurin) sivuosassa tuntuu vihlova kipu rappusia alasmennessä ja kävellessä MUTTA ei esim kyykätessä? Todella vittumaisen tuntuinen. Voisko olla jänneperäistä? Kipu tuntuu myös fibulan (pohjeluun) päässä jos painaa. Ja sit oikean ukkovarpaan tyvinivel on hirveen kipeä. Sillein juiliva, ja jos sitä painaa niin provosoituu pahasti:curs: Niinkun se kohta, jossa 1. jalkapöydänluun pää niveltyy ukkovarpaan tyvifalangiin. ARgh!! Viisaat osaatteko neuvoa:( :worship:

Yhtä#Hauista: -Voisikos "juoksijan polven" oireet kuulostaa tutulta? Varpaan kipuhin en uskalla sanoa/veikata mitään kun et sen kummemmin kertonut sen synnystä ym.

Merkillistä, mielestäni "juoksijan polvi" on juuri tuo iliotibiaali syndrooma. Nuissa linkeissä juoksijan polveksi vain väitetään ihan eri vamma...

edit. Juu, kyllä ainakin vk-kustannuksen kirja on kanssani samaa mieltä... (Urheiluvammat s.357-358)

En mä juokse ikinä? outoa... ja tuskaisaa :curs: Varvas jatkaa vaan turpoamistaan, kävely käy mahdottomaksi kun jalkapohjakin turpoaa vaikka olen pitänyt levossa. Menen kohta varmaan näyttämään sitä tohtorille päivystykseen:(

edit. kehoni pistää aina vastaan jos yritän lenkkeillä :wall:

Jos tarkkoja ollaan, niin oikeastaan juoksijan polvi (runner's knee) tarkoittaa nimenomaan tuota rustovauriota (kondromalasiaa). ITB-syndrooma (=iliotibial tract/band) on erikseen.

Tosin Suomessa on yleistä, että juoksijan polvella voidaan myös tarkoittaa ITB-syndroomaa. Näin ollen, jos haluaa ilmaista asiansa yksiselitteisesti, termiä "juoksijan polvi" ei tulisi käyttää ollenkaan.

En mä juokse ikinä? outoa... ja tuskaisaa :curs: Varvas jatkaa vaan turpoamistaan, kävely käy mahdottomaksi kun jalkapohjakin turpoaa vaikka olen pitänyt levossa. Menen kohta varmaan näyttämään sitä tohtorille päivystykseen:(

edit. kehoni pistää aina vastaan jos yritän lenkkeillä :wall:

Turpoava, punoittava, v*tun kipeä ukkovarpaan tyvinivel tuo ekana mieleen kihdin..

Mutta eipä sitä (tai polvi juttua) voi kuin arvailla näkemättä ja näpelöimättä.

edit: itse olen ajatellut juoksijan polvea aina nimenomaan ITB:nä ja kondromalasia olis taas oma juttunsa..

edit: itse olen ajatellut juoksijan polvea aina nimenomaan ITB:nä ja kondromalasia olis taas oma juttunsa..
m.o.t.

Näin siis Suomessa monet ajattelevatkin... Jopa oppikirjoissa termejä käytetään ristiin. Mutta alunperin "runner's knee" tarkoittaa patellan kondromalasiaa.

Ja mitä topiciin tulee, en näillä tiedoilla lähde edes arvailemaan.

Näin siis Suomessa monet ajattelevatkin... Jopa oppikirjoissa termejä käytetään ristiin. Mutta alunperin "runner's knee" tarkoittaa patellan kondromalasiaa.

:offtopic: Terminologiaa..

Piti oikein etsiä vastausta, ettei jää vaivaamaan.. Nykyinen termi taitaa englanniksi olla "Patellofemoral stress syndrome". Jossain teksteissä oli taas Runner's knee = kondromalasia, kun taas esim tämä artikkeli kyseenalaistaa koko yhteyden. Saman artikkelin mukaan runner's knee ajateltiin todella kondromalasiaksi..

Jännää (tai oikeestaan fiksua) muuten, että Peltokallion urheiluvamma kirja ei käytä termiä "juoksijan polvi" ollenkaan. Taitaa kumminkin ei-ammattikielessä juoksijan polvi tarkoittaa käytännössä ITB-ongelmaa..

Pitää pyrkiä itsekkin eroon tuosta juoksijan polvi nimityksestä, ettei tule väärinkäsityksiä..

No enivei.. Eipä hauiksen polvi näillä jaaritteluilla parane..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nonii varpaaseen sain antibiootit. Oli kuulema paineen aiheuttama tulehdus johon vielä näyttänyt päässeen pöpönen :eek: Alotin kuurin tunti sitten. Aamulla oli taas pahempana ja sattuu levossakin. Kävely on hyvin omaperäsen näköistä kun toisessa jalassa on polvi kipeä ja toisessa jalkaterä kuin pallokala:D Varvasta ei pysty koukistamaan kun jänne kiristää ja särkee, mutta kuulema jos tulehus ei pitkity niin ei se jäykisty. Iho on niin pinkeä että kohta tulee varmaan raskausarpia jalkaterään!

Polvea tohtorisetä vääntyeli ja käänteli ja sehän muljahteli miten sattuu. Veivaaminen provosoi sitä jotenkin ja aamulla sattu taas prkl. Kuulema rasitusperäistä ja pitäis selvittää yksityisellä mikä siellä riivaa. Pitää pitää tósi matalaa profiilia ja varovaisuutta nyt aeropisten kanssa kunnes uimahalli aukeaa kesätauolta 7.8, koska uinti ja vesijuoksu tuntuvat olevan ainoat cardiolajit josta kroppa tykkää panematta vastaan. Jos juoksen niin lonkat tulehtuu het ja tulee hiertymiä (bunioneja jalkaterän päkiän sisäsyrjälle). Crossarilla ja kävellessä kovaa toi polvi kremppaa. Kuntopyörää voi hiljakseen kyllä polkea ilman hirveitä sivareita. Ja vesiliikunta paras vaihtoehto :kippis1:

Voisko tuollaset vaivat johtua jalkojen pituuserosta ja/tai ylipronaatiosta?

Joo toi tulehus vain pahenee ja leviää. Se ei oo yhtään helpottanu saaaaataana!!!! :wall: JOs se on ruusu niin joudun vissiin ottamaan iv-antibioottikuurin eli tiputukseen. Nyt kyllä ottaa päähän niin paljoa että voisin hajota atomeiksi. Toi polvivaivakin yltyy vaan kun se koipi rasittuu ontuessani enemmän, kun toiselle jalalle varaaminen on mahdotonta. Elämä on ihanaa:D

Mulla on vastaava ongelma ja se tulee aivan selkeästi kävelystäkin. Sen takia en juuri kävele pitkään matkaan, n. 4 km reipas kävely kipeyttää oikean polven ulkosyrjän ja kantapäähän tulee kipua.

Oikea takareisi ja pohje on jäykkä.

Ongelma on silti siinä, että etureisi ja pakaralihas ei hermota oikein ja takareisi ja alaselkä tulee kipeä oikelta puolelta.

Oikea jalka tulee näin lyhyemmäksi vielä.

Moni on sanonut, että venytä takareittä tai pohjetta mutta suorastaan ääliömäinen idea, kun pakaran hermotus täytyisi saada kuntoon ja lantio stabiilimmaksi.

Luin tuossa eräs päivä yhden jalan prässeistä ja siitä, että niillä noi suhteellisen hyvin korjata tuolta etureiden ja pakaran hermotusta(prässissä kun keskittyy painamaan kantapäällä niin pakara ja etureisi aktivoituu tehokkaasti).

Yhden jalan kyykyissä näkee hyvin, jos pakara alkaa karkaamaan alta, kun kyykistyy(OMT fysioterapeutti teki tälläisen testin Hämeenlinnassa mulle).

http://www.arthurdevany.com/archives/2006/04/leg_presses.html#000348

Stuart McGill:in juttuja Art De Vanykertoo tuossa ja suosittelen muutenkin tutustumaan miehen juttuihin(loogisia ratkaisuja, eri asioihin:) ).

En tiedä silti onko tästä apua, kun en tulehduksista tiedä(en ole ikinä joutunut kävelemään tai tekemään aerobista niin paljon).

Muutenkin pidän kestävyysjuoksua tai kestävyyskävelyä huonona tapana mitata ihmisen terveyttä.

Vaikka moni pitää kestävyysnylkyttämistä terveellisenä harrastuksena, Art De Vany:lla on identtinen ja perusteltu kanta, miksi kestävyysjuokseminen on ei ole terveydelle kovinkaan eduksi.

Cooper testiä pidetään virheellisenä, koska se mittaa vauhtikestävyyttä tai onko voimakestävyys oikea termi?

Mun mielestä tervein 20 vuotias sälli oli yksi intti kaveri, joka painoi 80kg, 180 cm pitkä, 8 rasvaprosentti(intin mittaus pihdeillä, mittaajina kokeneita miehiä Urheilukoulun puolelta).

Cooper taisi olla 3000 km tai jonkun verran päälle. Eikä ollut nylkky;).

edit: Ja enhän mä fysioterapeutti toki ole koulutukseltani..;)
:offtopic:

Elämä on ihanaa:D
Jaksat aina nähdä positiivisiakin asioita huonojen asioiden seasta :D Käy ihmeessä huomenna näyttää sitä uudestaan, jos on ruusu niin mitä nopeammin hoitoon, sen parempi. Ei se tiputus kauaa kestä, muutaman päivän tosin tilanteesta riippuen..

Jaksat aina nähdä positiivisiakin asioita huonojen asioiden seasta :D Käy ihmeessä huomenna näyttää sitä uudestaan, jos on ruusu niin mitä nopeammin hoitoon, sen parempi. Ei se tiputus kauaa kestä, muutaman päivän tosin tilanteesta riippuen..

Heh oot aina niin ihQ:haart: :haart: Tänään pöhö alkanut ihan hieman laantua ja kipu ei ole enää jatkuvaa vaan tuntuu vain kävellessä. Ja kuumetta ei enää oo (lauantaina oli). Oon maannut melkein koko päivän horisontaalitasossa niin ei oo päässy koipi rasittumaan. Toivo elää:kippis1: Huomattavan hitaasti toi kyllä tuntuu helpottuvan mutta oli se kyllä niin pahakin että kun katsoi niin meinasi :urjo: lentää. Jos selviän tästä pelkällä antibioottikuurilla niin en enää ikinä aliarvioi terveyden merkitystä!!!
angel.gif

..Toivo elää:kippis1: Huomattavan hitaasti toi kyllä tuntuu helpottuvan mutta oli se kyllä niin pahakin että kun katsoi niin meinasi :urjo: lentää. Jos selviän tästä pelkällä antibioottikuurilla niin en enää ikinä aliarvioi terveyden merkitystä!!!
angel.gif

Tsemppiä ja voimia!
Pahin on toivottavasti jo takanapäin.
Mulla oli muutama viikko takaperin itsellä samansuuntainen tulehdus vas. isovarpaan tyvinivelessä, pelkäsin ruusua ja vaikka mitä, mutta se olikin ylikuormituksesta tai vastaavasta.. meni buranalla. Sama kohta turposi kuitenkin niin, että nyt kun tilanne ohi niin nahkat repeilee jalkaterästä :D . Parin päivän linkkaus vaikutti polveen ja selkään pahentuvana kipuna. Nämä kivut onneksi sullakin tod. näk. loppuu, kun alaraajakuormitus normalisoituu.:)

edit
nyt kun luin koko thredin, niin tais olla kyse todellakin lähes täysin samasta kuin sulla.. paitsi tulehdus oli paljon lievempi tässä mun tapauksessa

Mulla on kuulemma ruusu, se on nyt paranemaan päin. 2,5 viikon antibiootit ja paikallisvoide. Nivel on vieläkin tulehtunu mutta kokojalan turvotus on laskenu. Lekuri sano että jos kuume vielä nousee niin pitää mennä takasi niin se pistää tippaan. Anyway, jostain hurjan vittumaisesta sairaudesta tervehtyminen on vielä siistimpää kuin itse tervenä olo. Tulee sellainen "newborn" olo:)

edit. kävin siis tiistaina udestaan lekurissa ja se määräs kolme kertaa vahvemmat setit kuin edellinen:D

Back
Ylös Bottom