Polvi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NYSSE
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Polvi p**kana

Joo, sama ongelma mulla. Polvessa nivelsiteet löysällä ja luultavasti leikkaus edessä. Myös rustoa siellä taitaa olla kun narisee mm. kyykkyyn mentäessä. Itse ajattelin kuntouttaa pienillä painoilla ja juuri niitä "oikeita lihaksia". Eli ainakin mun vaivaani pitäisi vahvistaa juuri sitä sisimmäistä reisilihasta, joka on polven vierellä. Mun polvi siis tavallaan "muljahtaa" pois paikaltaan sinne ulospäin.

Mulla oikea polvi naksuu välillä ikävästi kyykätessä. Ei se pahemmin kipeä ole, mitä nyt muutamalla ekalla kyykkäyksellä vähän vihlasee. Mutta kun selässä on enemmän rautaa, niin kyllä se naksuna vähän vie keskittymistä. Kunnon lämmittelyt ennen kyykkyä helpottaa huomattavasti.

Mulla on ollu polvet paskana jo varmaa 4 tai 5 vuotta. röntkenet ja magneetti kavaus näytti et olis joku pala irronnu, mut tähystyksessä ei ollu mitään. Nytte polvet on kyl kunnossa kun lopetin futiksen peluun.

Minusta tuntuu, että tekniikka olisi se tärkein asia jos aikoo pitää nivelet, jänteet ja sidekudokset terveinä. Itselläni ei ole ollut pahempia ongellmia, pariin otteeseen (vuosien varrella) kun olen kyykännyt polvet sisäänpäin niin on tullut turvotusta ja jäykkyyttä. Ainoastaan tekniikan takia. Lienee normaalia, mutta voi muuttua pahaksi jos ei tajua pitää polvet ulospäin...
Eli: jos ongelma ei ole rakenteellinen (synnynnäinen) niin kannattaisi aina etsiä ongelman aiheuttaja. Muuta en voi auttaa, urheilulääkärit ym. polviekspertit tietävät nämä jutut hyvin mutta todellinen aiheuttaja (tietty tekijä tekniikassa, tietyt momentit...) voi olla vaikea löytää, toivotaan että polvet paranee.

Polvet täälläkin mäsänä; lumpiot on tosi löysät ja aiheuttavat kaikenlaisia ongelmia. Vaivaa ei voi korjata, toinen meni jo kerran sijoiltaan ja sitä kiristettiin leikkauksen yhteydessä mutta ei siitä mitään hyötyä ole ollut.

Fysioterapeutin ohjeilla jumppailen kotona joka toinen päivä juuri niitä pieniä lihaksia polven sisä- ja ulkopuolilla: yhden jalan kyykkyä superpienellä kulmalla niin, että vastusta (ensin edestä ja toka sarja niin että vastus tulee sivulta) antaa parven pylvääseen kiinnitetty dynaband-kuminauha. Ja lisäksi tasapainolaudalla yhdellä jalalla seisoskelua 3x1 min. Tällä tavalla polvet pysyy sellasessa kunnossa että voi kävellä ja muutenkin toimia arkielämässä.

Salilla voin tehdä lähinnä suorin jaloin maastavetoa, reidenojennusta (minimaalisella painolla) laitteessa ja sitten niitä kaikkien tositreenaajien väheksymiä reiden sisennys-loitonnos-vatkuttimia. Mutta noi on melkein ainoat mistä ei polvet kipeydy...Myös semmonen jalkaprässi jossa ollaan polvillaan ja työnnetään jalka taakse tuntuu sopivan: rasitus tulee pakaraan ja reiden takaosaan eikä siis tohon etureiteen ja polveen niin kuin prässit missä ollaan selällään.

Tsemppiä treeniin, tiedän miten turhauttavia polvivaivat on...

Omani

Oma polveni teki tota narinaa pari vuotta ja alkoi sitten lukkoilla. No leikkaamalla poistettiin irtoroinat mutta naksuminen jäi. Diagnoosi oli että polvilumpio on useilla hiukan sivussa joka vaatisi taas leikkaamista.

Vaan en ala siihen kun toimii hyvin. Yleensä leikatusta ei koskaan tule hyvää, ja kuntouminen kestää vuoden ennen kuin on entisensä.

Poikkeuksena kyynäspää joka pyörähti väärään suuntaan nelisen vuotta sitten karatekuvioissa. Pääsin onneksi nopeesti leikkuriin jossa vetivät unessa paikalleen ja hyvä tuli.

Sivuaa vähän aihetta mutta tulipa kerrottua.

Polvi vaivaa minuakin. Pienenä oli reuma vasemmassa polvessa, joka kyllä parani. Polveen tökittiin aikanaan jotain, lienee kortisonia useaan kertaan. Se on aika risa nykyään. Etureidet vaakatasoon asti kyykätessä siihen tuntuu ikävästi ja se päästää narinan, joka kuulostaa ihan kuin joku vaate revittäisi riekaleiksi. Ärsyttää, kun ei voi kovin syvään kyykätä.

Saattaa olla, että sen voisi leikata, mutta pelkään vaan, että siitä tulee entistä huonompi ja en ole vaivautunut lääkäriin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
onkos mitään systeemiä millä vois estää tollasta nivelten pilalle menoa ym. ettei mitään paskee kerry sinne :) ??

Ja tuo polvet sisään ja ulos päin kyykkääminen meni pikkase ohi?¿
onko polvet sillon ulos päin ku jalkaterätkin on vai??

Polvesta taas...
Onko sulla käynyt niin että toinen jalka on heikompi?
Kuinka voisi saada molemmat about samanlaisiksi?

Minulla ainakin vasen jalka on hivenen heikompi ja eri muotoinen. Ei kuitenkaan häiritsevän paljon. Isompi kokoero minulla on latseissa ja hieman vaikeuksia saada selkä kasvamaan tasapainoisesti.
Keskityn aina jalkatreenissä, että saan vasempaan jalkaan hyvän tuntuman ja tietoisesti ehkä väännän vasemmalla hieman kovempaa.
En jaksa ruveta säätämään mitään erikoista, ellei kokoero kasva merkittävästi. Jos kuitenkin pitäisi, niin varmaan jättäisin jalkatreenin yhden setin vajaaksi ja tekisin loppuun sen sijaan setin pelkästään heikommalla jalalla.

Ihan kohtalaisesti jalat tuntuvat kehittyvän, vaikka polvea saa hieman varoa.

Kalaöljy ei paranna polvia mutta ehkäisee vaivoja. Samaa sanotaan inkivääriuutteesta.

Kalaöljyä olen syönyt pitkään ja uskon sen tehoon. Inkivääriä olen kokeillut vasta hetken, tuntuu helpottavan mutta en uskalla sanoa vielä varmaksi. Liekkö spyykkinen vaikutus.

Inkivääriuutteen väitetään uusivan rustoa mikä sinänsä olisi hyvä.

Polvien eristäminen

Kuinka moni tekee etu- ja takareidet koneessa yhden jalan kerrallaan ja onko tästä mielestänne yhtään hyötyä tavalliseen treeniin verrattuna?

Re: Polvien eristäminen

Originally posted by protsku
Kuinka moni tekee etu- ja takareidet koneessa yhden jalan kerrallaan ja onko tästä mielestänne yhtään hyötyä tavalliseen treeniin verrattuna?

Minä teen takareidet erikseen, tosin siitä syystä että siinä koneessa ei oikeastaan voi tehdä niitä samanaikaisesti (tai se voisi näyttää aika hullunkuriselta). Onhan siitä ainakin se hyöty, että heikompi jalka ei pääse fuskaamaan vahvemman kustannuksella. Pitäisi varmaan joskus kokeilla etureisiäkin yhdellä jalalla. Ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun pakka loppuu. ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom