Polvi paskana ???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gYMIäM
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla kerran maastavedossa oikea polvi paukahti ja sen jälkeen kun jalka on yhdessä kohdassa mm. penkillä istuttaessa ja autolla ajaessa niin rupeaa kuumottamaan lumpion alta, "tai mikä toi liikku osa polvessa onkaan..." Oisko kellään jotain vinkkejän tai tietoa että mikä jalassa voisi olla vikana ja millä hoitaa. Röntgenissä ei ainakaan näkynyt mitään.

Kannattaa käydä ultraäänitutkimuksissa. Sillä selviää tuollaiset vaivat. Useimmiten. Sieltä saat myös hieman asiantuntevampaa hoito-ohjetta kuin täältä.

Mulla vihoittelee kanssa polvi paikallaan olosta. Varsinkin nukkumaan mennessä aikanen riesa. Tulee sellainen kuumotus/kutina, joka menee pariksi sekunniksi ohi, kun vaihtaa jalan asentoa. Lekuri sanoi rustoissa olevan jotakin vikaa, leikkauksella voisi korjata. Toistaiseksi on elelty testailemalla kaiken maailman nivelvoitehia, joista se arthryl on ollu paras.

Ei muuta kuin lääkäriin. Tk:ssa vaan tahtoo toistua se sama fraasi: "Ei noin nuorella voi olla vikaa polvissa/selässä/jne." :rolleyes:

Lääkärissä oon käyny sen verran että se katto ja sano että kyllähän noi rutisee aika paljon ja sitten röntgeniss ei kuitenkaan näkyny mitään. Mutta pitää varmaan käydä tässä uudestaan.

Originally posted by gYMIäM
röntgeniss ei kuitenkaan näkyny mitään.

Korjatkoon Sakkeus, Opiskelija tai joku muu lääkiksessä opiskeleva, mutta eikös ole niin, että röntgenillä näkee aika puutteellisesti (jos ollenkaan) pehmeämmän kudoksen vaurioita, että röntgen on pätevä lähinnä luuston tutkimiseen? Ultraäänellä tai magneettikuvauksella saanee tarkemmin tutkittua, jos on kyse ruston tai vielä pehmeämmän kudoksen vaurioista.

Mitäs muita tapoja niitä on noiden kolmen lisäksi kuvata ihmisen sisuksia? Mitkä toimivat parhaiten missäkin tilanteessa?

Se nyt ainakin on selvää, että terveyskeskuksessa otetaan melkein pelkästään röntgenkuvia, koska heillä ei välttämättä ole muita laitteita ja röntgenkuvaaminen on niin halpaa ja nopeaa nykyään. :rolleyes:

Röntgenillä polvessa katsotaan lähinnä onko nivelväli madaltunut (=onko rusto kulunut pahasti) ja onko siellä jotain irtokappaleita liikenteessä. Ultraääni näkee sitten vähän paremmin pehmytkudokset eli onko nestettä ta pahoja repeymiä nivelkierukassa, jänteiden kunnon yms, ja magneettikuva parhaiten koko hoidon (mutta on sikakallis).

Mulle tehtiin polveen röngen ja UÄ kun valitin napsunaa ja kipua, mutta ei niissä mitään varmaa näkynyt kummassakaan.

Originally posted by gYMIäM
mm. penkillä istuttaessa ja autolla ajaessa niin rupeaa kuumottamaan lumpion alta,

Ainakin polvien jänteiden tulehduksessa on tuommoisia oireita (kokemus puhuu..).

Re: Re: Polvi paskana ???

Originally posted by slade
Ainakin polvien jänteiden tulehduksessa on tuommoisia oireita (kokemus puhuu..).

Nyt varmistu asia, heti tänään urputtaa aikaa UÄ:hän ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyssäri

Mistäs luulisitte kivun tossa polven yläosassa johtuvan? Ku jalalle antaa painoa koukistamalla tuntuu kipua tossa etupuolella. Nyt jo vähän helpottanu, mutta kun aikasemmi nosti istuessa vaikka toisen jalan siihen päälle ni kipua ilmaantu sillonki. Eli kyykkyyn ei pysty kunnolla menee. Oireet ilmesty reilun viikon flunssan jälkee jollon en kyllä tosiaa jalkoja rasittanu, että sekin vähän ihmetyttää urheilija kun olen?? :confused: Ruston kanssa tuskin ongelmia; ruokaa syön ja nuorikin kun olen. Nii ja tää ei kyl oo sitä "perinteistä rasitusvammaa" tossa polven alapuolella...

kuvantamisesta...

Totta tietysti että polviniveltä voidaan yrittää kuvantaa erilaisilla radiologisilla menetelmillä mutta valitettavan usein taitaa polvinivelen tähystys (paikallispuudutuksessa) olla ainoa menetelmä jolla voidaan saada selvyys mahdollisiin rustopintavaurioihin, joista näissä polvivaurioissa on useinmiten kysymys. Ja ei ole tähystyskään tietysti kaikkivoipa jos vika on esim. hermotuksessa. Polvinivel - olkanivelen ohella niitä lujimpia niveliä elimistössä...phat?!

Suositut

Back
Ylös Bottom