Polvi "karkaa" takakyykyssä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jros
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Asioista oikeasti tietäviltä tarvisi vähän tekniikka tipsejä takakyykkyyn. Itsellä on sellainen ongelma että periaatteessa painoista riippumatta sarjojen viimeisissä toistoissa oikean jalan polvi alkaa karkaamaan sisäänpäin nostovaiheessa (jalat noin hartialeveydellä). Millä helevatalla tästä pääsisi eroon? Onko jotain simppeliä vinkkiä millä saisi pidettyä koivet ruodussa?

Asioista oikeasti tietäviltä tarvisi vähän tekniikka tipsejä takakyykkyyn. Itsellä on sellainen ongelma että periaatteessa painoista riippumatta sarjojen viimeisissä toistoissa oikean jalan polvi alkaa karkaamaan sisäänpäin nostovaiheessa (jalat noin hartialeveydellä). Millä helevatalla tästä pääsisi eroon? Onko jotain simppeliä vinkkiä millä saisi pidettyä koivet ruodussa?

Kuulostaa siltä kun takakyykyssä nostaisit rintaa perseen sijaan ylös, itellä ainakin lähti polvet vispaamaan sillon kun en vielä osannut kyykätä kunnolla ja jonkun urpon neuvojen mukaan kyykätessä tuijotin ylöspäin ja työnsin rintaa kohti kattoa.

Sit kun opin pitään katseen suoraan edessä tai ehkä jopa pikkasen alaspäin ja ajamalla lantion/perseen ylös niin loppu kaikki polvivispaukset.

Tosin minä nyt olen ihan amatööri kyykyssä, jotkut viisaat neuvokoot paremmin.

-- Edit --

Täältä myös voi löytyä vinkkejä -> http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/61609-kyykky-ja-mavekyssaereitae/

tänx, joo pitääkin keskittyä seuraavassa kyykkyreenissä näihin pointteihin!

Melkein kannattaa pyytää joku seuraamaan tilannetta. Ite on vaikee sen tangon alla arvioida sitä suoritusta. Tai sit kuvaat videolle ja katot miten se liike sujuu.

Tuosta nyt ensihätään tekniikkavinkkiä.

[video=youtube_share;yha2XAc2qu8]http://youtu.be/yha2XAc2qu8[/video]

Kannattaisi tarkistaa onko sulla voima- tai liikkuvuus eroja reiden loitontajissa ja ulkokiertäjissä. Noi Rippetoen jutun on enemmänkin voimanostokyykkyyn.

Noi Rippetoen jutun on enemmänkin voimanostokyykkyyn.

Kyllä mulla ainakin ATG kyykky lähti kulkeen ihan eri tavalla kun aloin tuomaan sitä persettä rinnan sijaan ylös sieltä. Tarkotatko voimanostokyykyllä parallelia?

Ja mitä mä nyt oon ymmärtäny niin juurikin kun rintaa lähdetään tuomaan perseen sijaan ylös niin se kyykyn rasitus menee ihan johonkin muualle kun sinne mihin sen pitäis mennä.

PS. En halua aloittaa väittelyä. Olen vain utelias tietämään miten nää asiat oikeesti menee :piis:

En ota kantaa itse kyykyn tekniikkaan, mutta sanoit, että "sarjojen viimeisissä toistoissa polvi karkaa...". Fyssarina mulle tulee mieleen siitä, että yksinkertaisesti oiken jalan lihaksisto on jo niin väsynyt niissä vikoissa toistoissa, ettei se jaksa tukea polvea ja pitää linjaa oikeana.

Oletko kokeillut, että jätät toistomäärät siihen tasolle, kun polvi vielä linjassa pysyy? Onko tämä ongelma ilmaantynyt vasta hiljattain, vai ollut "aina" kyykätessä? Orankin kommentti voima- ja liikkuvuuseroista kannattaa myös huomioida.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ota kantaa itse kyykyn tekniikkaan, mutta sanoit, että "sarjojen viimeisissä toistoissa polvi karkaa...". Fyssarina mulle tulee mieleen siitä, että yksinkertaisesti oiken jalan lihaksisto on jo niin väsynyt niissä vikoissa toistoissa, ettei se jaksa tukea polvea ja pitää linjaa oikeana.

Oletko kokeillut, että jätät toistomäärät siihen tasolle, kun polvi vielä linjassa pysyy? Onko tämä ongelma ilmaantynyt vasta hiljattain, vai ollut "aina" kyykätessä? Orankin kommentti voima- ja liikkuvuuseroista kannattaa myös huomioida.

Oikean reidet "loppuminen" voi olla ihan potentiaalinen selitys tälle. Toki (ilmeisesti) puutteellinen tekniikka vähintään yhtä suuri syyllinen... Ja kyseinen on ongelma on ollut oikeastaan aina, varsinkin kun tehdään sarjat loppuunasti. Aikaisemmin samaa tapahtui myös prässissä mutta siitä pääsi eroon hieman säätämällä jalkojen leveyttä mutta samat lääkkeet eivät vielä ole toimineet. Ja siis vielä lisäyksenä että en reenaa ns voimannostoa, ohjelma on enemmän bb-henkinen.

Tarvii katsoa videot kun pääsee lähteen duunista. kiitos niistä!

Reiden loitonnuksista (gluteus mediuksen vahvistamisesta) vois olla hyötyä. Ja sitte kyykyssä täytyy vaan keskittyä työntämään niitä polvia ulos.

Kyllä mulla ainakin ATG kyykky lähti kulkeen ihan eri tavalla kun aloin tuomaan sitä persettä rinnan sijaan ylös sieltä. Tarkotatko voimanostokyykyllä parallelia?

Ja mitä mä nyt oon ymmärtäny niin juurikin kun rintaa lähdetään tuomaan perseen sijaan ylös niin se kyykyn rasitus menee ihan johonkin muualle kun sinne mihin sen pitäis mennä.

PS. En halua aloittaa väittelyä. Olen vain utelias tietämään miten nää asiat oikeesti menee :piis:

Juu kyllä lantio pitäis aina ajaa sitä liikettä vaikka miten kyykkäisi. Voimanostokyykyllä tarkoitetaan yleensä takareisipainotteista tyyliä, jossa sääret pyritään pitämään suorassa ja istutaan mahdollisimman taakse. Tuo on hyvin erilainen verrattuna etureisipainotteisiin painonnostajien kyykkyihin, jotka tehdään pystyllä asennolla, jalat yleensä hartialeveydellä ja pohjasta.

mulla autto se että käänsin jalkateriä enemmän ulospäin.

Eikös tämä nimenomaan edesauta sitä, että polvi kääntyy sisäänpäin? Paino menee herkemmin jalan sisäsyrjälle ja vaatii enemmän liikkuvuutta saada pidettyä polvi varpaiden päällä, kun varpaat ovat kauempana. Ei välttämättä edestä katsottuna näytä siltä, että polvi kääntyisi enemmän sisään, mutta kun katsoo viistosta, varpaiden suunnasta, niin saattapi näyttää aika karulta.

Oma vinkkini, millä oma kyykkyni parani: Keskity, että paino jakautuu jalkapohjille oikein, ettei varsinkaan sillä oikealla jalalla paino ole sisäsyrjällä. En oikein näe yhtälöä, että paino olisi jalkapohjien päällä oikein, mutta polvi silti kiertäisi sisään.

Enhän sanonutkaan, että siinä automaattisesti niin käy. Mutta helpommin ne polvet alkavat kääntymään sisään kun asentoa levennetään, joko kääntämällä jalkateriä ulospäin tai seisomalla leveämmässä haara-asennossa.

Alla ensimmäisessä videossa tapahtuu se mitä tarkoitin. Vaikkakaan tuossa ei vielä ole kovinkaan reilusti käännetty jalkateriä ulospäin, niin noin siinä alkaa helposti käymään, mitä enemmän niitä jalkateriä ulospäin kääntää.

Tässä toisessa videossa sitten selitetty hyvin myös jalkojen asennosta, mikä on oikein ja mikä väärin.

e: Puhun siis painonnostotyylisestä kyykystä. Vn-kyykky on eri asia ja sitä en ala kommentoimaan, kun en asiaan ole perehtynyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itsellä oli sama ongelma joka johti itsellä johtui vastusmedialis lihaksen heikkoudesta (todettiin urheilulääkärin toimesta). http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelipäinen_reisilihas
Mulla tuli oikeaan polveen "hyppääjän polvi". Jatkuva kipu kyykätessä yms. juurikin, kun jalka kääntyi kyykätessä sisäänpäin.
Kannattaa alkaa vahvistamaan tuota vastusmedialista. Itse kuntoutin 6 viikkoa kinttuja ja samalla vahvistin tuota heikentynyttä lihasta
Tuossa ainakin amerikaksi jotain neuvoja: http://www.theinjuredknee.com/knee-...s-to-strengthen-vmo-vastus-medialis-obliquus/
parempiakin varmasti löytyy mutten jaksa näin aamulla kiireellä etsimään.

Itellä näkyy samaa alussa kun aletaan nostaa painoja ylöspäin. Nyt ajattelin tehdä kaksi kertaa viikossa reidenloitontajaliikkeen koneessa 3*10 sarjoilla.

Kannattaako tuossa tehdä 10 toistoa vai riittäisikö vähempi? Muuten menen tällä hetkellä aika pitkälti starting strenghtin 3*5 sarjoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom