No laitan tähän alkuun nyt oman "tarinan":
Eli itse olin pelannut jääkiekkoa useamman vuoden, kunnes lopetin sen ja olin reilun vuoden tekemättä mitään juoksua yms. Kun aloitin koripallon ja juoksun tuli noin 1kk päästä polviin kipuja vajaan tunnin juoksemisen jälkeen. Diagnoosi jäi epäselväksi, vaikka jotain rasitusvammaa epäiltiin, mutta vahvistusta ei tullut. Ajan kanssa kivut kuitenkin hävisivät, ilmeisesti kun totuin juoksemiseen yms. Tosin se oli kyllä kaameaa aikaa kun vuoden ajan ei pystynyt tuntia enempää urheilemaan vapaasti, siitä eteenpäin tuntui kivut jatkuvasti.
No vuosi sitten tuli kipujen palattua kiire lääkärille ja tälläkertaa tuntui lääkäri asiantuntevammalta. Diagnoosiksi antoi Osgood-schlatterin ja kertoi että menee ohi kun kasvu on täysin pysähtynyt... Itse aloin siitä eteenpäin ottaa selville miten tuosta vaivasta huolimatta pystyisin jatkamaan urheilemista. Ja nykyään vaikka edelleen tuntuu kivut, niin niitä olen oppinut hallitsemaan ja osaan sanoa aika tarkalleen milloin kivut alkavat, jne. Toistaiseksi on kestokyky jo neljän tunnin paikkeilla... Olen nyt sitten listaillut asioita miten tuohon polveen olen pystynyt vaikuttamaan:
-Kylmä (apteekista saa uudelleen jäädytettäviä kylmä "pusseja")
-Venyttely, ei se että sitten kun jo sattuu niin 5min vaan joka ilta säännöllisesti 15min tai enemmän. Helpottuu jos saa siitä rutiinin.
-Hierona, kannattaa kokeilla
-Lihakset, ja jos polvi on kipeä, niin mahdollisimman monipuolisesti pitäisi jalkoja treenata. Ei se pelkkä kyykky ole jalkojen treenaamista, kaikkea (Nilkat, pohkeet, pakarat, jne.) jaloissa voi treenata.
-Syy, aika usein tulee se perus "Kyllä polvet on kipeet kun alotin juoksun" Ja ei yhtään käy mielessä että olisiko siinä juoksijassa vikaa sen juoksun sijaan... Tekniikka juoksussa yms. Ja jalkaprässissä jne tuo ettei lyö polvia lukkoon...
-Keskivartalo, syy-seuraus. Jos keskivartalo ei ole kunnossa niin siellä on mahdollisesti ylimääräistä painoa, eikä se tuo yläruumiista millään tavalla ja jalathan silloin ottaa sen kaiken kannettavakseen...
-Lämpö alkuun ja veryttely loppuun. Vaikka monet ottavatki alkulämmöt, niin onko se oikeesti niin vaivalloista käydä vetämässä kuntopyörällä/juoksumatolla 10min loppuun kokoajan hiipuvaa vauhtia....?
Nuista varsinkin kylmä, venyttely ja lihasten vahvistaminen ne tärkeimmät. Itse olen jonkun normi treenipäivän jälkeen ottanut tavaksi tehdä salilla jaloille vahvistavan treenin --> Palkkari ja Kylmää polveen/polville pukkarissa --> 10-30min venyttely himassa.
Siis tuo vahvistava treeni jaloille koostuu liikkeistä joita ei yleensä tule paljon tehtyä ja kohtuu pienillä painoilla (sarjat n.10-20)
Niille joilla polviongelmia on, mutta jalkoja ei oiken millään pystyisi treenaamaan, niin kesällä kannattaa ehdottomasti kokeilla pyöräilyä, erityisesti ylämäkiä kanattaa vetää.
Masku: Kokeile kuntopyörää, toimii ainakin itsellä.