Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä

Kuulostaa niin selityksen kuin lääkärin arvailujen mukaan että kierukka siellä vaivailisi. Onko siinä pientä repeämää, onko jotain osittain irti, jääkö se puristuksiin luisten pintojen väliin tuossa asennossa vai jotain ihan muuta, enpä osaa arvata.

Kun kipu hiukan helpotti, että polvea uskalsi varovasti venyttää ja taittaa, niin tunsin selvästi kun polvessa tuntui pari muljahdusta/napsausta, minkä jälkeen kipu hävisi lähes kokonaan. Eli se joku mikä oli väärässä paikassa tai jumissa jossain palautui paikoilleen. Nyt voi varata painoa ja kävellä normaalisti, ainoastaan koukistuksen ääriasennossa tuntuu hiukan kipua..

Vaivan syy olisi ehkä kuitenkin syytä selvittää, mutta kunnallisen/yleisen puolen kautta se on todennäköisesti pitkä prosessi ja yksityiselle ei riitä rahkeet lähteä..

Polvi on toki joskus vuosia sitten kipuillut salibandy aikana ja sen jälkeen kuntosalitouhussa, mutta toi sijoiltaan meno on tullut viime aikoina, kun aktiivisesta saliharrastuksesta alkaa olla aikaa. Ja ongelma on mielestäni nimenomaan kun polvi pääsee kiertymään. Esim. maastovetoa tein muutama viikko sitten ~160kg sarjapainoilla ilman ongelmia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä tuli nyt sitten käytyä ortopedillä.
Entinen epäilys kierukkavammasta vaihtui lievään sivuside vammaan. Tarkkailua ja parantelua...

No laitan tähän alkuun nyt oman "tarinan":
Eli itse olin pelannut jääkiekkoa useamman vuoden, kunnes lopetin sen ja olin reilun vuoden tekemättä mitään juoksua yms. Kun aloitin koripallon ja juoksun tuli noin 1kk päästä polviin kipuja vajaan tunnin juoksemisen jälkeen. Diagnoosi jäi epäselväksi, vaikka jotain rasitusvammaa epäiltiin, mutta vahvistusta ei tullut. Ajan kanssa kivut kuitenkin hävisivät, ilmeisesti kun totuin juoksemiseen yms. Tosin se oli kyllä kaameaa aikaa kun vuoden ajan ei pystynyt tuntia enempää urheilemaan vapaasti, siitä eteenpäin tuntui kivut jatkuvasti.
No vuosi sitten tuli kipujen palattua kiire lääkärille ja tälläkertaa tuntui lääkäri asiantuntevammalta. Diagnoosiksi antoi Osgood-schlatterin ja kertoi että menee ohi kun kasvu on täysin pysähtynyt... Itse aloin siitä eteenpäin ottaa selville miten tuosta vaivasta huolimatta pystyisin jatkamaan urheilemista. Ja nykyään vaikka edelleen tuntuu kivut, niin niitä olen oppinut hallitsemaan ja osaan sanoa aika tarkalleen milloin kivut alkavat, jne. Toistaiseksi on kestokyky jo neljän tunnin paikkeilla... Olen nyt sitten listaillut asioita miten tuohon polveen olen pystynyt vaikuttamaan:

-Kylmä (apteekista saa uudelleen jäädytettäviä kylmä "pusseja")
-Venyttely, ei se että sitten kun jo sattuu niin 5min vaan joka ilta säännöllisesti 15min tai enemmän. Helpottuu jos saa siitä rutiinin.
-Hierona, kannattaa kokeilla
-Lihakset, ja jos polvi on kipeä, niin mahdollisimman monipuolisesti pitäisi jalkoja treenata. Ei se pelkkä kyykky ole jalkojen treenaamista, kaikkea (Nilkat, pohkeet, pakarat, jne.) jaloissa voi treenata.
-Syy, aika usein tulee se perus "Kyllä polvet on kipeet kun alotin juoksun" Ja ei yhtään käy mielessä että olisiko siinä juoksijassa vikaa sen juoksun sijaan... Tekniikka juoksussa yms. Ja jalkaprässissä jne tuo ettei lyö polvia lukkoon...
-Keskivartalo, syy-seuraus. Jos keskivartalo ei ole kunnossa niin siellä on mahdollisesti ylimääräistä painoa, eikä se tuo yläruumiista millään tavalla ja jalathan silloin ottaa sen kaiken kannettavakseen...
-Lämpö alkuun ja veryttely loppuun. Vaikka monet ottavatki alkulämmöt, niin onko se oikeesti niin vaivalloista käydä vetämässä kuntopyörällä/juoksumatolla 10min loppuun kokoajan hiipuvaa vauhtia....?

Nuista varsinkin kylmä, venyttely ja lihasten vahvistaminen ne tärkeimmät. Itse olen jonkun normi treenipäivän jälkeen ottanut tavaksi tehdä salilla jaloille vahvistavan treenin --> Palkkari ja Kylmää polveen/polville pukkarissa --> 10-30min venyttely himassa.
Siis tuo vahvistava treeni jaloille koostuu liikkeistä joita ei yleensä tule paljon tehtyä ja kohtuu pienillä painoilla (sarjat n.10-20)

Niille joilla polviongelmia on, mutta jalkoja ei oiken millään pystyisi treenaamaan, niin kesällä kannattaa ehdottomasti kokeilla pyöräilyä, erityisesti ylämäkiä kanattaa vetää.

Masku: Kokeile kuntopyörää, toimii ainakin itsellä.

Nyt ihmiset apuja/vinkkejä?!?!:(

Eli en ole uskaltanut kyykätä mitenkäänpäin kunnolla 1.5v johtuen polvieni järkyttävästä ratinasta, eli kyykkyyn mennessä, jopa ihan omalla painolla kuuluu ja tuntuu pientä ratinaa/rasahtelua/raksahtelua/lisää mieleisesi sana kummastakin polvesta ja juuri ennen loppua kun liike pysähtyy ja kun liike aloitetaan, eli polvea ruvetaan suoristamaan.

Jokainen lääkäri sanonut että ei ole pelkoa, jos ei koske, eikä niinkäään ole koskenutkaan, mutta sen tiedän että terve polvi/polvet eivät tuommoista ääntä pidä kyllä varmasti, joskus olen lenkin tai muuten vain raskaan päivän jälkeen tuntenut illalla hienoista kipua tai ns. kolotusta jommassakummassa, tai molemmissa polvissa. Vaikea kuvailla, ei semmoista neulan pisto kipua vaan, tavallaan reumaa tai semmoista vähemmän sattuva, jotain jokatapauksessa.

Alkoi silloin kun rupesin kyykkyä nuorempana tekemään ja lisääntynyt koko ajan, jopa kun lopetin kyykkämisen yms. Kuuluu jopa pyörällä ajaessa kummastakin polvesta aina ylä asennossa yksi naksaus(muutes vituttaa), nykyään hirvittää rinnallevetokin jo tehdä kyykkyyn.. Myös lonkkani naksuvat pystyyn nousun jälkeen makuulta, mutta se loppuu nopeaan, joten ihmettelen että samaa ei ole kehoni muissa nivelissä, nyt apuja, olen myös miettinyt, että voisiko olla nestettä lumpiossa tai jotain, jonka saisi helposti pois.

Nimimerkillä. Haluaa kyykätä :rolleyes:

Kyykätessä oikea polvi rutisee aina alas mennessä (painoilla ja painoitta), mutta minkäänmoista kipua ei ainakaan vielä ole ilmennyt. Mitään ongelmia ei muissa liikkeissä eikä esim. juostessa tunnu. Voiko tämä viitata siihen, että teen jotakin väärin vai onko tämä täysin normaalia?

Lämmittelyt olen mielestäni hoitanut kunnolla; käsäisin olen heittänyt lyhyen lenkin ennen treeniä ja talvisin ilmojen kylmetessä hyppynarulla ottanut lämmöt päälle. Tämän jälkeen ennen varsinaisia sarjoja treenipainoilla olen vielä vetänyt raskaimmat liikkeet kevyilla painoilla läpi. Lopuksi reenauksen jälkeen on tullut aina venyteltyä sinä päivänä käytetyt lihakset läpi. Olisin kiitollinen, jos joku, jolla kuuluu samankaltaisia ääniä polvista voisi kertoa, ovatko polvet vaarassa. Kiitos.

Lue ylempää, onko meillä kenties samanlainen onkelma?

Nyt alkaa polvi olla siinä jamassa, että ei voi kyykkyä tehdä enää ollenkaan, edes kevyellä painolla (60 kg), ilman, että yöunet menee v*****i kipuilun takia. Tämä vaiva on kestänyt nyt niin monta kuukautta, että jonnekin asiantuntijalle on pakko mennä. Ajattelin GB Gymin omaa fysioterapeuttia, joka tosin tulee lomalta vasta 8.2, jos sinne saakka kestäisi. Ärsyttävintä tässä on se, että välillä tuntuu ihan hyvältä, mut sitten kun innostuu salilla kyykkäämään, niin polvet ja lantio menee jumiin.

Se, mitä en ole vielä kokeillut, on kyykyn ja maven totaalinen eliminointi treeniohjelmasta, eli yksinkertaisesti olla vaikka viikko tekemättä ko. liikkeitä ja panostaa sen sijaan venyttelyyn ja liikkuvuteen.

Polvi rusahti etukyykyssä pari kuukautta sitten ja siitä lähtien syvät kyykyt on sattuneet tuohon polven ulkoreunaan. Prässiä ja smith-kyykkyä penkille voi tehdä isoilla romuilla ongelmitta, mutta pelkällä omalla painollakin syvälle kyykkääminen sattuu, ellei keskity tarkkaan siihen että nousee selkä suorassa ylös. Olisikohan kierukka ottanut tuossa itseensä vai mikähän siellä on vikana? Polvi välillä hiukan lukkiutuu kun menee syväkyykkyyn.

Mun kaikki polvikivut loppu sen sileän tien kun lopetin reisiojennuksen tekemisen koneessa kokonaan, on se vaan mielenkiintoista.

Lueskelin tuota syväkyykkytriidiä tuolla treeniosiossa, mut ajattelin sit kirjottaa kuitenkin tänne. Tuli tuossa vuoden verran kyykäiltyä ns. puolikyykkyjä, reidet noin 90 asteen kulmaan tai vähän vajaa, isoilla painoilla lyhyitä ja pienemmillä pitempiä sarjoja vaihtelevasti. Polvien kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Syyskuussa vaihdoin Arskan kutoseen ja vähensin reilusti rautaa ja aloin käymään todella syvällä. No loka-marraskuun vaiheessa alkoi vasemmassa polvessa tämän kaltaiset kivut: Ei leposärkyä, kipu yhdessä paikassa patellan alapuolella, lämmittelyssä kipua, mutta varsinaisilla treenipainoilla kipu häviää täysin. Treenin jälkeen lievää särkyä. Jos meinaa näin talvella liukastua ja painoo siirtyy vasemmalle jalalle, jumalaton hetkellinen särky polvessa. Raksalla esim polvillaan olo kivuliasta, joskus myös portaiden nousu.
Joulukuun lopulla vaihdoin kolmijakoseen ja voimapainotteisempaan, sarjat 4x6 ja otin prässin 3x8-10 mukaan jalkapäivälle.
Muutamia viikkoja sitten kävin polven takia sit viimein työterveyslääkärillä, joka kielsi syväkyykyt, kevyillä painoilla pitkiä hapottavia sarjoja vajaita kyykkyä, ojennuksia ja koukistuksia, prässin jätin pois. Tulehduskipulääkekuuri (en muista nimeä). Kylmäpusseja ja erilaisia geelejä käytetty reilusti. Kipu jatkuu edelleen samanlaisena.
Kysymys kuuluukin, kun tuota syväkyykkyä tuolla niin ylistettiin ja jonka väitettiin vähentävän polvikipuja, nii otanko takasin ohjelmaan, painoja reilusti alas ja 4x6 nii alas kuin pääsee vai miten edetä?

Ansefabalis: -Mites lihashuolto? Kiristääkö etureidet? Ovatko etureidet suhteessa paljonkin takareisiä vahvemmat? Aktivoituuko vastus medialis kunnolla? Entäpä tekniikka kyykätessä, työntyykö polvet kuinka paljon yli varvaslinjan kyykyn ala-asennossa? Onko vanhoja vammoja/ongelmia, kuten esim. hyppääjän polvea?

Tuollasia kysymyksiä nyt alkuun tuli äkikseltään mieleen, joilla ainakin voisi olla vaikutusta kuvailemaasi vaivaan. Mitä lääkärin kommenttiin tulee syväkyykyn kieltämisestä ja puolikyykkyjen/ojennusvermeleiden suosittelusta, niin suosittelisin hakemaan toisenkin kommentin alan ammattilaiselta, jota työterveyslääkäri ei mitä todennäköisimmin ole.

EatFetus: -Kyllähän tuo kuulostelisi kierukan ongelmalta. Liekö siinä vanhaa repeämää ym. vammaa, joka syystä tai toisesta ärtyi kyykyssä, jäikö/kävikö se puristuksissa luisten pintojen välissä polven mahdollisen kierron seurauksesta vai jotain ihan muuta, onkin jo hankalampi arvattava. Jos lukkimisen tunne ja kipuilu jatkuu, niin kyllähän se tutkia kannattaa ihan kunnolla.

Ei ole vanhoja vammoja.. Lentopalloa pelaillut 20 vuotta, eikä koskaan ongelmia polvien kanssa. Lihashuollosta sen verran, että aikas vähän tulee venyteltyä, mutta toisaalta mulle notkeus on kohtuu luonnollista, esim. etu ja takareisi venytyksiä en saa kunnolla tuntuun vaikka kuin yrittää venyttää. Tuosta lihastasapainosta on vaikea sanoa, nykyiseen jalkapäivään kuuluu kyykky, prässi, ojennukset ja koukistukset ja pohkeet, jos noista nyt jotain pystyy päätteleen. Tekniikasta en oo kyllä saanut kovinkaan huonoa palautetta, tosin isoilla romuilla meinaa viimeset toistot muistuttaa vähän jullea.
Mitäs tuo vastus medialis tarkottaa?

Anserfabalis: -Merkillistä ettei venytyksiä saa edes tuntumaan, jos ne oikein tehdään. Kai sekin tieten mahdollista voi olla, mutta eipä ole niin notkeita reisiä vielä koskaan vastaan tullut. Useita toki sellaisia, jotka kuvittelevat venyttelevänsä vääntelemällä itseään mitä merkillisimpiin asentoihin. Saatko esim. siinä normaali etureisivenytyksessä kantapään kiinni pakaraan ja pystytkö siinä vielä jännittämään pakaran kunnolla niin, ettei lantio ei pääse kippaamaan eteen yhtään? Jos näin, niin sitten tuskin etureiden kireys on tuohon vaivaan syntysyynä.

Lihasvoimien uskon olevan viestien ja harrastusten pohjalta aikalailla etureisipainotteinen jaloissa, jolloin syväänkyykätessä polveen kohdistuu aika yksipuolista vetoa.

Ja mitä vanhoihin vammoihin/vaivoihin tulee, niin tieten kaiken maailman kulumat rustopinnoissa esim. lumpion takaosassa voisi tulla mieleen nuilla oirein eivätkä olisi mitenkään harvinaisia lentopalloilijoilla, kuten ei nuo patellajänteen tai sen kiinnittymiskohdan alueenkaan ongelmat. Kysehän voi olla myös ihan puhtaasti tottumattomuudesta uuteen liikkeeseen/liikelaajuuteen ja sitä kautta jonnin sortin (hetkellisestä) ylirasitusoireesta ja niin päin pois. Mutta näkemättä niitä kyykkyjä ja kinttua lienee ihan turha jatkaa tätä arvailua tämän enempää.

Vastus medialis on tuo pisaralihas tuossa reiden alaosassa sisäsivulla. Tukee lumpiota ja antaa "vastapainetta" muiden etureidenlihasten (tai no lihaksen osien, eli rectus femoriksen ja vastus lateriksen) vetosuunnalle.

http://www.beginrunning.com/image/vastus-medialis.jpg

Risumies: Kyllä pystyn ja löysin tuolta hyppääjän polvi-ketjusta tämän tyyppisen venytyksen, http://www.yogajenonline.com/images/EMB 130.jpg. Myöskään tuolla en saa reiteen kuin lievää venytyksen tunnetta. Pystyn myös ihan helposti jalat koukussa, eli siis kantapäät pakaroissa kiinni kippaamaan itseni selälleen makuulle.
Hierojalla olen käynyt kohtuu säännöllisesti ja puhunut myös hänelle polviongelmasta. Hänen mukaansa ainakaan etureidet ei ole kireenä.
Maastaveto tulee tehtyä selkäpäivänä ja se ei ainakaan tuota kipua polveen, mut sjmv:tä en pysty tekeen. Jostain kumman syystä alaselkä kipeytyy. Kannattaisiko kenties tuo prässi korvata vaikka askelkyykyllä?

Ja mitä tuohon tottumistkysymykseen tulee, nii kyykkäilin tosiaan yli vuoden reidet vaakatasoon tai vähän vajaaksi ja sinä aikana ei ilmennyt pienintäkään kipua polvessa. Nyt siis vähän kyselisinkin, että jatkanko syväkyykyllä vai puolikyykyllä? Kenties prässin korvaamista askelkyykyllä? Lyhyitä sarjoja isoilla painoilla vai toisinpäin?
Ainakaan tuo kyykyn vajaaksi jättäminen ei ole helpottanut vaivaa, mut toisaalta aikaisemmin syväkyykyn jatkaminenkaan ei pahentanut sitä.

Mitäs mieltä Fuhrer ja risumies on polvitukien käytöstä kyykkäämisessä? Polvituki McDavid 402R, tuollaiset oli tänään käytössä alusta loppuun asti. Ymmärtääkseni noi eivät tee lähinnä muuta kuin lämmittävät, vai olisiko tulevaisuudessa parempi kyykkäillä edes kevyemmät sarjat ilman? Aiemmin en ole voinut tehdä syväkyykkyjä, polvi on ruvennut keräämään nestettä ym hauskaa myöhemmin. Nyt muutin kaksi asiaa, kyykky vain pelkät sukat lajassa (en omista kunnon painonnostokenkiä, käytössä jotkut sisäpelikengät) ja sitten nuo polvisiteet. Yllätyin kun sarjapainojaan ei tarvinnut tiputtaa kuin 10-20kg sekä selkä pysyi paljon paremmin paketissa.

Voisko muuten joku laittaa hyvää videota tuosta syväkyykyn tekniikasta? Mitä äkkiä youtubesta katoin, niin nämä "syväkyykyt" oli monessa videossa reidet lattian tasoon kyykkyjä. Perustekniikan luulen hallitsevani, sopivan leveä asento, jalkaterät vähän viistoon polvien kanssa samaan linjaan ja siitä hallittu hallittu ja kontrolloitu, muttei kuitenkaan mikään täysin pysäytetty pohjissa käynti.

Mies847: -Mitä varsinaisiin tukiin tulee, niin enpä juuri suosittele, mikäli ei erikseen ole syytä suositella. Mutta esim. neopreni lämmittimet sitten erikseen, enpä mitään haittaakaan niistä keksi ja eipä tuo koskaan ole pahitteeksi pitää nivel lämpimänä treenauksen ajan.

Anserfabalis: -Enpä mä ainakaan uskalla tätä kautta alkaa kenelekkään ehdottomia ohjeita jakelemaan miten toimia ja miten ei, ne kun on aina tapauskohtaisia ja mä mielummin jaan tarkemmat ja yksilöllisemmät neuvot aina naamatusten. Siis vastaukseksi tuohon tehdäkkö syvään vaiko eikö, isoilla romuilla vaiko pienillä, prässi vaiko asklekyykky jne.

Takareisien heikkous suhteessa etureisiin tulee edelleen mieleen tuosta sj.mave huomiostakin, mutta jätän tosiaan tätä kautta arvailut paremmin sen hallitseville.

Itse huomannut nyt polvivamman (sivusiteen repeämä, ehkä muutakin) jälkeen salilla kyykkyjä sun muita liikkeitä tehdessäni, että se venyttely oikeasti auttaa helpottamaan oloja polvessa.
Minulla on tosiaan ollut jotain "oloja" polvessa, koko runsaan kuukauden treenaamisen aikana. Joka kerta kun on venytellyt, olot ovat häipyneet.
Tyylinä on ollut kuntopyörällä lämmittely ja treenin jälkeen kevyet venyttelyt. Seuraavana lepopäivänä sitten venyttelyt pitemmän kaavan kautta.

Tässä yhden miehen tarina siitä, kuinka polvivaivoista on päästy eroon!

Mulla toinen polvi naksui pahasti ensin pitkään, jonka jälkeen kivut alkoivat. Kyykkääminen piti lopettaa lähes tyystin pitkäksi aikaa. Pelkkien lämmittimien käyttäminen ei tuonut yksistään apua vaivoihin. Jalkaprässin jättämistä pois ohjelmasta kokeilin viimeisenä, ja uskon, että se oli yksi avaintekijöistä. Eli näillä lähtivät meikäläiseltä polvivaivat hevon vittuun:

1. Vaihdoin leveän "voimanostokyykyn" hartioiden levyiseen syväkyykkyyn.

2. Aloitin käyttämään polvenlämmittimiä kyykätessä

3. Lopetin askelkyykyn tekemisen vapaalla tangolla. Nykyään teen sitä vain Smith-laitteessa.

4. Lopetin jalkaprässin tekemisen. Perusliikkeinä nyt ainoastaan erilaiset kyykyt.

Kyllä on siistiä kun voi taas kyykätä! Jalkaprässiä sen sijaan ei jää ikävä.

Itselläni on oikean jalan polvi kipuillut tammikuusta lähtien. Kipu tuntuu lähinnä rappusia kävellessä, juostessa ja kyykätessä. Joskus myös kävellessä hieman aristaa, mutta ei yleensä. Parisen viikkoa sitten kävin juoksulenkillä, kun ei kipu silloin juostessa pahalta tuntunut, mutta kun nukkumaan piti mennä, niin polvea alkoi särkemään. Ei mitenkään armottomasti, mutta eipä ole juoksulenkeillekään mieli tehnyt sen jälkeen.

Nyt sain sitten itteeni niskasta kiinni ja kävin ortopedilla. Osasi melko varmaksi sanoa, että vaivana on Chondromalacia Patellae, eli siis jonkunlainen rustovaurio. Nyt sitten odottelen kutsua röntgeniin, "toivottavasti" sieltä sitten jotain kanssa löytyy, että saa vaivan hoidettua. Ketään muita ko. vaivasta kärsiviä?

Ortopedi onneksi sanoi, että kaikenlaista liikuntaa saa jaloilla harrastaa, jos vain pystyy. Juoksemisen jätin, mutta lenkillä olen käynyt normaalisti. Onneks kesä alkaa pikkuhiljaa kolkutella, niin pääsee rullaluistelemaan, jos vaikka olis polville vähän ystävällisempää kuin juokseminen. Salilla oon ny parin kuukauden ajan hinkannu reiden ojennuksia, SJMV:a ja tietenkin pohkeita. Parempi toikin varmaan on, kun jättää kokonaan treenaamatta. Prässin ja kyykyn teosta ei puhettakaan, kun ei pysty kyykkäämään edes ilman painoja. Jos jollain on ehdottaa hyviä, polviystävällisiä liikkeitä, niin saa heittää ilmoille.

Mun kaikki polvikivut loppu sen sileän tien kun lopetin reisiojennuksen tekemisen koneessa kokonaan, on se vaan mielenkiintoista.

Sama juttu täällä! Kärsin todella pitkään sellaisesta ongelmasta, että polvet kipeytyivät todella helposti treenatessa. Kokeilin kaikenlaisia vihersimpukka yms. pillereitä, polvisiteitä ja polvenlämmittimiä, mutta apu oli yleensä hyvin vähäinen. Kipujen takia tein aina pitkän lämmittelyn ennen jalkatreeniä kuntopyörällä/crosstrainerilla ja reidenojennuskoneessa. Reidenojennuskoneessa ei koskaan tuntunut polvissa mitään erikoista vaan sitä oli ihan hyvä tehdä, enkä sen vuoksi osannut sitä yhdistää noihin kipuihin lainkaan. Onnekseni salilla jossa käyn laitteiden huollot kestävät joskus varsin pitkään ja kerran tuo reidenojennuskone oli pari kuukautta pois käytöstä ja kappas, polvikivut helpottivat huomattavasti.

Nykyään teen alkulämmittelyt vain kuntopyörällä tai crosstrainerilla enkä tee lainkaan tuolla reidenojennuslaiteella ja polvet tuntuvat paremmilta kuin "koskaan" :-)

Spirit Crusher: -Jos arvauksena onpi ollut tuo Ch Pa, niin ennemmin kannattaisi toivoa ettei sieltä röntgenistä tuollaista kuitenkaan löytyisi. Sitä kun ei hoidetakaan millään pois. Kuluma on kuluma eikä muuksi muutu, lähinnä kyse on siitä, miten pystyy pitämään sen polven toimintakuntoisena tuosta riippumatta.

Mitä polvi ystävällisiin liikkeisiin salilla tulee, niin ihan ensimmäiseksi kyllä jättäisin tuon ojenteluvermeleen pois ja totuttaisin ne polvet ensin erillaisiin porrasnousuihin ja sitä kautta kyykkäämiseen. Huomattavasti luontaisempaa liikettä polville nuo verrattuna nuihin ojenteluihin.

Glukosamiinia kokeilisin myös, aikasta monelle tuo apua/helpotusta oireisiin nuiden lievien rustovaurioiden kanssa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom