Polven eturistiside poikki

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Onkos kellekkään muulle käyny niin, että eturistiside on polvesta mennyt poikki ja sitä ei ole itse edes tajunnut? Mulla kävi näin: Olin ravintolassa vähän kupittelemassa ja tuli sitten siinä vähän kärhämää, sillä seurauksella että polvi sai jonkinlaisen iskun/vääntyi. Tämän jälkeen tuntui helvetillinen kipu, enkä pystynyt varaamaan yhtään painoa polvelle, enkä saanut polvea suoristettuakaan. Menin suoraan päivystykseen, jossa lääkäri teki diagnoosin "sivusiteet venähtäneet" + otatti röntgenkuvat. Noh, kävin sitten hakemassa kyynärsauvat ja yritin köpötellä niillä muutaman päivän ja rupesin pikkuhiljaa varaamaan painoa jalalle kivun rajoissa. Vähitellen polvi rupesi kestämään enemmän ja enemmän painoa. Sain polven suoraksi omin avuin n. 2-3 viikkoa tapahuneesta, mutta polvi tuntui hieman epävarmalta ja varatessa painoa polvelle jalka täysin suorana, tuntui että polvi yliojentuisi. Tässä vaiheessa epäilin ensimmöistä kertaa lääkärin diagnoosia.

Menin ensimmäistä kertaa salille treenaamaan jalkoja n. 3-4 viikkoa tapahtuneesta. Tässä vaiheessa polvi kipuili esim. rappusia noustessa ja joissakin liikkeissä esim. kyykyssä. Tein kuitenkin kaikkia mahdollisia jalkaliikkeitä ja polvi oli koko ajan vähitellen parempi. 3-4 kuukauden jälkeen vedin maastavetoennätykseni ja eipä kyykkykään ollut koskaan kulkenut yhtä hyvin. Kipua polvessa kuitenkin esiintyi vieläkin ajoittain rappusia noustessa ja kyykyssä. Kyykyssä kivut lähtivät/lähtevät, kun polvi lämpenee ja on tehnyt alle muutaman sarjan.

Polveni kunto epäilytti minua ja menin lääkäriin n. 5 kuukautta tapahtuneesta. Lääkäri määräsi minut ortopedille, joka totesi magneetin jälkeen, että eturistiside on kokonaan poikki! No tässä nyt odotellaan pääsyä leikkaukseen.

Eli ihmettelin vaan, että polvi ei ole tuota enempää oireillut, vaikka yksi tukeva nivelside on ollut poikki. Ehkä tukilihakset ovat pitäneet polvea kasassa ja tukeneet sitä. Jalkaliikkeitä aion jatkaa vieläkin ennen leikkausta ja vahvistaa erityisesti etureisiä, jotta kuntoutuminenkin olisi mahdollisimman nopeaa. Ortopedikin suositteli käyttämään polvea ja kaikkea mitä pystyy vain tekemään. Olen siis ollut noin puoli vuotta tiedoton ristisiteen katkeamisesta ja hoidin vammaa vain venähdyksenä. Lääkäri on tässä tapauksessa tehnyt väärän dignoosin. Sitä myös ihmetteln, että polvi ei turvonnut yhtään tapahtuma hetkellä, eikä seuraavina päivinä. Se näytti päälle päin aivan normaalilta, eikä turvotusta esiintynyt.

Eli onko muilla samanlaisia kokemuksia? :)

Joo, ei sitä välttämättä huomaa.

Joku liikuntaa harrastamaton toimistoihminen voi elää koko elämänsä ilman ACLää.

Siis, sille normaalia elämää. Toki jos liukastuu, ui rintaa tjms niin sit varmaan jo huomaakin...

Oireetonta ACL-repeämää ei tarvi/kannata korjata siksi että se on kuvassa rikki. Edes liikuntaa harrastavilla. Näin mulle on opetettu monien monien acl-kirurgien toimesta.

edit: toki liikuntaa harrastavilla se alkaa helpommin oireilemaan.

Itellä nyt takana kolme vuotta ilman eturistisidettä ja ei oikein mitään ongelmia ole ollut. Salilla revitty, jääkiekkoa pelattu ja kaikkea muuta liikuntaa harrastettu. Välillä tosin tuntuu pientä kipua polvessa mutta ei muuta. Leikkausta mulle suositeltiin mutta kieltäydyin kerta toisensa jälkeen kun hyvin pystyn elämään ilman sidettäkin.

Itte ajattelin kuitenkin leikkauttaa ton ristisiteen kuntoon, jos ei sitten vaivaisi niin paljoa enää. Ottaa mielenterveyden päälle, kun jokainen askel portaita noustessa pistää ja äkkinäisissä liikkeissä, kuten nopeasti kyykkyyn mentäessä ja sieltä noustessa, polvessa tuntuu sellainen pieni vihlova kipu tuossa polven sisäosassa. Kun nykypäivänä varmaan kuitenkin tuollaisen korjaus pitäisi olla aika helppo homma. Ainahan se leikkaus tietenkin voi epäonnistua tai sitten kusee kuntoutuksen. Eihän mikään ole varmaa. Olen kuitenkin kuullut ihan hyviä tarinoita kyseisistä leikkauksista ja tunnenkin pari tyyppiä, jolla eturistiside tai muita nivelsiteitä on operoitu.

Eilen esimerkiksi tein maastavetoa ja etureiden alaosa juuri polven päältä, kipeytyy tuossa toisessa jalassa (josta ristiside poikki) enemmän, kun terveessä jalassa. Ja muutenkin maastavedon/kyykyn jälkeen polvi saattaa päivän tai pari tuntua hieman oudolta/epävarmalta. Kyllä sitä tulee varmaan vähintäänkin alitajuisesti varottua. Esimerkiksi rappusia kävellessä olen huomannut, että epäröin välillä laskea kunnolla painoa jalalle ja polven suoristamista täysin suoraksi tulee välillä varottua.

Ajattelin kuitenkin, että menisin operaatioon syksyllä, koska olen tässä ollut "lomautettuna" kohta jo 7 viikkoa ja alkaa aika käymään pitkäksi ja jos tähän lähelle tulee vielä kuukauden tai kahden sairasloma niin ei kyllä psyyke kestä. Pääsen kohta kuitenkin takaisin töihin. Kuntouttamisen myös teen mieluummin syksyllä, kun keväällä/kesällä. On kuitenkin kaikkia aktiviteetteja joita pitäisi pystyä tekemään ja harrastamaan. Syksyllä taas on aikaa toipua leikkauksesta ja ehtii sitten tässä välissä olemaan töissäkin niin pää pysyy kunnossa ja rahaakin saa taas vaihteeksi:) Ei vaan jaksa tätä oleiluakaan määräänsä enempää.

Joo siis tottakai sillon kannattaa leikata jos se oireilee ja aiheuttaa kipua. Ja parilta kaverilta on operoitu kanssa siteet ja ne kyllä epäonnistu. Molemmat sanoo että oli parempi polvi ennen leikkausta. Tarkotus ei toki ole pelotella :). Suurin osa kyllä leikkauksista onnistuu ja polvi tulee kuntoon. Ja sen on mun mielestä aika selvä homma että kun itte en leikkaukseen mennyt niin mulle joudutaan laittamaan varmaankin jossain ennen kolmeakymppiä tekonivel polveen, koska lääkäri sanoi että nyt kun siellä polvessa ei niitä eturistisiteitä ole niin jotenkin se nivel kuluu normaalia nopeammin. Ja mulla on vielä vasemman polven ristisiteet aika löysät koska vasen polvilumpio on mennyt 3 kertaa sijoiltaan ja siihenkin tarjottiin leikkausta mutta jostain syystä mua ei vaan houkuta olla kotona ja jumppailla sitä kuntoutusaikaa :D
Ja nyt ei ole kolmeen vuoteen toi vasenkaan polvi mitenkään oireillu ja oon saanut hyvin vahvistettua jalkojen lihaksia.

ACL-leikkauksella ei ole osoitettua hyötyä nivelrikon estämisessä.

Eikä sinänsä myöskään kivun hoidossa.

ACL-leikkauksella hoidetaan nivelen löysyyttä.

Luin jonkun tekemästä opinnäytetyöstä, että "ACL voi vammatua myös polven joutuessa ääri fleksioon samalla kiertyen joko mediaalisesti tai lateraalisesti. Tällainen tilanne voi tapahtua esim. laskettelijan pyllähtäessä suksien väliin." (https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/17537/jamk_1197983836_3.pdf?sequence=2).
Mulla polveen teki kipeetä, kun treenikaveri brasilialaisessa jujutsussa otti mun nilkasta kiinni ja veti mun polven koukkuun, "yli rajojen". Tällaisessa tilanteessa:
images

Tosta alla oleva kaveri siis otti nilkasta kiinni ja veti polvea. Nyt on kaks kuukautta kipuillut, enkä pysty koukistamaan jalkaani loppuun asti ilman kipua. Kipu ilmenee polvitaipeen puolella, ulkosyrjällä. Missään arkiaskareissa ei kipuile, paitsi kun laitan sukkaa jalkaan. Kyykistyminen onnistuu n. 90° kulmaan kylmiltään. Kävin jo terveyskeskuslääkärillä, joka ei osannut sanoa yhtään mitään mun polvivaivaani.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
DaddaRaa: -Ehkä ennemmin epäilisin ulomman nivelkierukan ottaneen itseensä kuin eturistisiteen. Siis ihan vain näin arvauksena oireiden ja syntysyyn perusteella.

Se olis tietty aina toivottavampaa kuin ACL:n paskominen.

Tukeva eturistiside ja toimiva nivelkierukka ovat molemmat tärkeitä komponentteja polvinivelen toiminnan kannalta. Tuskin kierukkasi on pahemmin revennyt koska repeämän pitäisi näkyä MRI-kuvassa, eikä sinulla ei ole tuon enempää oireita. Ortopedi katsoo varmasti myös nivelkierukan mahdollisen sitten leikkauksessa (jos olet menossa leikkaukseen). Kannattaa aina käydä näyttämässä ortopedille polvea jos tuntee rusahduksen ja irtokappaleen liikkuvan polvinivelen sisällä. Itsellä hajosi nivelkierukka moneen osaan, jonka poistaminen on aiheuttanut polvessa kivuliaan nivelrikon.
Tässä juttua oman nivelkierukan korvausyrityksestä.

No siis mulla on tosta samasta polvesta jo korjattu ACL kertaalleen, 2008, ja sisemmästä kierukasta poistettu puolet, takimmainen osio, 2005. Näiden kokemusten perusteella vaan pähkäilin. Ja en ole vielä käynyt tästä vammasta MRI:ssä enkä ole leikkaukseenkaan menossa. Koukistuksesta kun suoristaa jalkaa, välillä naksahtaa polvessa. Röntgen 15.3 ja katotaan jatkoa sitten. Lääkäri lupaili konsultoida kirurgia tässä välissä.

Itseltä leikattiin ACL tuossa 18.10.2011 ja nyt alkaa polvi olemaan kunnossa. Kierukkaan lyötiin myös ruuvia koska kuvissa näkyi repeymä. Saa nähdä miten jatkossa, mutta tällä hetkellä menee hyvin polven kanssa. Salitreenit kulkee ja niissä ei ongelmia ole enää havaittavissa, samoin juokseminen kulkee erittäin hyvin. Lajeissa, kuten jääkiekossa joskus nopeassa ääriojennuksessa polvitaive ottaa itseensä ja hieman kipeytyy, mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Ilmeisesti tuolla tuo leikkausarpi kummittelee, kun takareiden jänteesä rakennettiin uusi ACL. Se, missä tuo ACL katkesi on vieläkin mysteeri. Ilmeisesti salibandyssa, jossa polvi pääsi nitkahtamaan. Puoli vuotta mentiin ja oireina oli satunnaisesti "polven pettäminen alta", joka tietenkin vaikutti urheiluun. Lopulta pääsin yksityisen lekurin kautta MRI-kuviin josta matka jatkui Oulun ODL:n leikkauspöydälle. Onneksi oli vakuutukset kunnossa! Mitä kuntouttamiseen tulee, suosittelen fysioterapeuttia lämpimästi. 10 kertaa kävin itse treenaamassa fyssarin kanssa ja mukaan tarttui erittäin hyviä vinkkejä.

Tässä vielä lisää kokemuksiani aiheesta, jos kiinnostaa :)

No siis mulla on tosta samasta polvesta jo korjattu ACL kertaalleen, 2008, ja sisemmästä kierukasta poistettu puolet, takimmainen osio, 2005. Näiden kokemusten perusteella vaan pähkäilin. Ja en ole vielä käynyt tästä vammasta MRI:ssä enkä ole leikkaukseenkaan menossa. Koukistuksesta kun suoristaa jalkaa, välillä naksahtaa polvessa. Röntgen 15.3 ja katotaan jatkoa sitten. Lääkäri lupaili konsultoida kirurgia tässä välissä.

Jep. Kirjoitin huonosti. Tarkoitin, että mahdollisessa polvileikkauksessa ortopedi tarkistaa rustopintojen lisäksi nivelkierukoiden kunnon, ja tekee tarvittaessa repeämän korjauksen. Jos kierukan repeämää ei pysty korjaamaan, niin revenneet osat joudutaan poistamaan.
Miksi muuten olet menossa röntgeniin? Röntgenillä voi kuvata luunmurtumia ja pehmytkudos vauriot, eli rustovaurio, ACL-ruptuura tai nivelkierukan repeämä näkyvät ymmärtääkseni vain MRI-kuvassa.

Sitä mä itsekin vähän mietein, mutta tulin siihen tulokseen, että kai nuo lääkärit sen paremmin tietävät, mihin kuvaan mun kuuluu mennä kuin minä itse. Terveyskeskuslääkäri kylläkin totes, että tuskin siellä mitään näkyy, mutta varmuuden vuoksi.

ACL-leikkauksella ei ole osoitettua hyötyä nivelrikon estämisessä.

No nyt tuli kyllä aivan uutta tietoa. Onko siis mitään syytä miksi leikkaukseen kannattaisi ryhtyä?

Itellä oli nimenomaan käsitys, että leikkauksella estetään lisävauriot.

Kiinnostaisi tietää, mikä on Teräskallon polven tilanne tällä hetkellä? Epäilen että itselläni on sama tai samantyylinen vamma, kaaduin puolisen vuotta sitten maastopyörällä ja löin vasemman polveni erittäin kovaa kiveen, putosin siis koko painollani polven päälle. Polvi turposi hiukan ja meni jäykäksi, mutta lähti aika nopeasti paranemaan joten ei sitten tullut käytyä lääkärissä (tyhmää, tiedän). Ensimmäiset pari päivää ei oikein kestänyt varata painoa, mutta n. viikon jälkeen pystyi pyöräilemään ym. normaalisti. Salilla en tuolloin käynyt. Polven koputtelu aiheutti kyllä pitkään kipua, mutta muuten ei huomannut mitään erikoista.

Nykytilanne eli puolisen vuotta mennyt:

Olen tehnyt jalkakyykkyyä parin viikon ajan 2x/viikko. Vasemman polven sisäsyrjässä tuntuu kipua, mutta yleensä vasta treenin jälkeen, kyykätessä ei huomaa oikeastaan mitään. Kipu tuntuu parhaiten, kun koputtelee polvilumpion sisäsyrjää. Rappusten nousu tai muu kyykistely aiheuttaa lähinnä "tuntemuksia" mutta ei varsinaisesti kipua. Jotenkin nuo Teräskallon kuvaamat oireet sopii kuitenkin omaankin polveeni (pieni vihlova kipu polven sisäsyrjässä), joten mietin käynkö näyttämässä polvea lääkärille, vai seuraanko tilannetta ja jätän mahdollisesti kyykkäilyt vähemmälle. Toisaalta haluaisin kyllä tietää, onko jotain polvesta rikki. Ainahan kipu on viesti jostain eikä niitä koskaan pitäisi ignoorata.

Back
Ylös Bottom