Polkypyörän huolto ja kunnossapito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Dragon

VIP
Liittynyt
13.10.2002
Viestejä
5 790
Ikä
46
Kaupunki
Turku
Nyt kun on kevät ja rapa roiskuu, hiekka rahisee kettinkien välissä ja ehkä se pyöräkin kaipaisi jotain kevät huoltoa, niin laitanpa tällaisen threadin pystyyn polkypyörän huollosta ja kunnossapidosta.

Toi hiekka ja rapa ketjujen ja rataspakan välissä ottaa päähän ja paljon. Laittaisin rahaa kiinni täysin suojattuun voimasiirtoon, jossa rattaat ja ketjut olisivat jonkun tiiviin suojakuoren sisällä jos tällainen ratkaisu olisi olemassa. Mahtaakohan olla?

Muuten tota ratastoa saa olla joka päivä öljyämässä ja puhdistamassa. Olen putsaillut ja pitänyt pyörää kunnossa tavallisella suihkutettavalla öljyllä, irrotusöljyllä, ja teflonsuihkeella. Rattaiden välejä on kaivettu kapealla ruuvimeisselillä ja suihkutettu huoltamolla paineilmalla, joka tuntuu olevan se tehokkain keino.

Jos jollakulla on jotain hyviä keväthuoltovinkkejä tai ideoita mitä myös kannattaisi aika ajoin pyörästä tarkistaa niin kertokaahan ihmeessä.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Rataspakan puhdistuksesta: moottorinpuhdistusaineet (noita saa myös biohajoavina, joten viitsii käyttää vaikkapa huoltoaseman viemärin läheisyydessä) toimivat hyvin kaikkien rasvaisten pyöränosien puhdistukseen. Rataspakan voi tosiaan ensin kaivella jollain meisselillä kohtuullisen puhtaaksi, jonka jälkeen laitetaan em. konepuhdistusainetta ja huuhdellaan vedellä, ja puhdasta tulee. Toimii hyvin myös vaihteensiirtäjiin, kunhan muistaa voidella ne hyvin jälkikäteen, kun tuo vie kaikki rasvat pois.
Ketjut saa kätevästi puhtaaksi jättämällä litran valopetroolipulloon jokusen desin sitä itse ainetta, ja nakkaamalla ketjut sisään, korkki kiinni ja ravistetaan. Koska ketjusta irtoava tauhka jää pullon pohjalle, voi saman liemen käyttää ainakin pariin-kolmeen kertaan uudestaan. Pesun jälkeen kuivaus jollain rätillä ja sitten vaikkapa teflonsuihketta (TF4 esim.) tai muuta ketjuöljyä sopivin väliajoin. Kannattaa muistaa, että liian kuiva ketju on parempi kuin liian öljyinen. Tuota edellä mainittua pesua voisi ketjuille tehdä esim. parin kuukauden välein. Jos paljon ajaa, kannattaa ketjut vaihtaa ainakin kerran vuodessa.
 
Mitä mieltä olette rosteriketjuista (eli ruostumattomasta teräksestä tehdyt)? Entäpä tiskiaine/vesi/tiskiharja metodista pyörän puhdistuksessa? Sitäkin olen nähnyt julkisuudessa suositeltavan. Tuskin on optimaalinen, mutta jospa tyhjää parempi.

Kunhan nää eilen Ouluun sataneet rännät/lumet sulavat pois, on pyörän kevätputsauksen ja öljyämisen aika mullakin.
 
Aikanaan jaksoin puunata fillaria kunnes luovutin ja hankin arki- ja sunnuntaifillarit erikseen. Toisella ajetaan vain kesällä ja hyvällä kelillä. Muutenkin fillarin voimansiirron absoluuttisesti puhtaanapito on ihan turhaa hommaa kun fillarissa on paljas öljytty kettinki 10 cm etäisyydellä pölyisestä maasta... Etulokasuojaan laitettavalla lisäräpällä saa estettyä enimmät kurat joita eturengas muuten heittäisi suoraan ketjuun.

Ketjunputsaaja (sellainen vekotin jossa on harjat, liotinsäiliö ja josta ketju vedetään läpi) on ihan näppärä vekotin mutta ei tietenkään puhdista yhtä hyvin kuin petrolissa liuottaminen. Rataspakan väliin ei mulla juurikaan kerry töhkää kun edes muutaman kuukauden välein ajaa ketjun putsaimen läpi ja käyttää hyvälaatuista ketjuöljyä maltillisesti (ei mitään WD40 tms.)

IMO toi TF4 kerää kauheasti paskaa, parasta on ollut Finish Linen Teflon tjsp. joka menee aika "kuivaksi". Vesikelillä/talvella pitää käyttää jotain öljyisempää rasvaa jotta ketju ei täysin ruostu. Shimanolla on ihan kohtalaisen oloinen ja kestävä Slippery Spitt. Arvosteluita muuten www.mtbreview.com )

Sitten kevään tullen koko fillarin pesu plus liuotinta tiskiharjaan ja rataspakat puhtaaksi. Joku Fairy riittää rungon pesuun mutta IMO voimansiirto tarvii kunnon liuotinta, eli justkin jotain moottoritilan pesuun tarkoituttua teollisuusmyrkkyä.

Vesihuuhtelu ja kuivumisen jälkeen uudet rasvat ketjuihin ja sinne tänne vaihteiston niveliin ym. Itse pidän kaksia ketjuja, toiset talvella, toiset kesällä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom