Poliisit käyttivät pippurisumutetta 8 vuotiaaseen jenkeissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän epäilen Hippa että olet kaikkien vaikeimpien tapauksien kanssa tekemisissä? Eiköhän ne ole pahimmissa kasvatuslaitoksissa, minun aikana se oli Siekkisen perhekoti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän epäilen Hippa että olet kaikkien vaikeimpien tapauksien kanssa tekemisissä? Eiköhän ne ole pahimmissa kasvatuslaitoksissa, minun aikana se oli Siekkisen perhekoti.

Eks nää nyt oo vähä näitä intti juttuja, et jokainen paikka on aina se pahin. Ainaki meiltä Helsingistä lähetettiin niitä toivottomia vähän toiseen osoitteeseen kuin tuo Siekkisen perhekoti ja senkin maine oli se pahin. Eipä noi kai mikään ole ihan kesäleiriin verrattavissa oleva, siksi toisekseen ne ongelmat on subjektiivisia. Jokaisella lapsella on ne omat ongelmansa olemassa ja sen mukaan heille sitä hoitoa ja opetusta sitten myös annetaan.

Kerroppa nyt sitten samalla, että miten se asia kotona hoidetaan jos 8 vuotias huutelee haistavittua ja uhkailee sillä teräaseella? Lukitaan perhe komeroon ja soitetaan poliisit paikalle? Kyllä tollasessa kohdassa otetaan niskasta kiinni ja vilkkaasti. Eikä yhtään haittaisi se remmi persuuksillekaan.

Ei lapsia hakkaamalla kasvateta, mutta kyllä jossain kohtaa ihan oikeasti pitää saada käyttää fyysisiä konsteja.

Vai olitko edes eri mieltä?

Olen tämän täällä maininnutkin, mutta itse kun olin yläasteella, niin yksi tarkkailuluokan kaveri veti liikuntatunnin yhteydessä puukon esiin. Opettaja nappasi puukon pois, otti niskasta ja persuuksista kiinni ja sitten mentiin niin että ovet paukkui kohti käytävää. Eipä ole käynyt edes mielessä, että tuossa toimintatavassa oli jotain väärää... Nykypäivänä saisi varmaan ope kenkää tuosta hyvästä.

Eiköhän näissä tilanteissa jokainen toimi oman osaamisensa mukaan. Opettaja kun ei ole poliisi eikä tarvitsekkaan olla mikään voimankäytön erikoismies tai nainen. He ovat koulussa opettamassa. Poliisillehan nämä tapaukset selkeästi kuuluvatkin, he ovat niitä voimankäytön erikoismiehiä sen lisäksi että heillä on siihen laillinen oikeus jota opettajalla ei välttämättä ole. Opettajan voimankäyttöoikeus kun perustuu siihen jokamies oikeuteen. Uskoisin, että nuo Hipan mainitsemat toimintaohjeet ovat yhdessä turvallisuudesta vastaavan henkilön sekä poliisin kanssa tehtyjä ja ovat siinä mielessä ihan pätevät. Hippa varmaan korjaa jos olen ihan hakoteillä tämän kanssa.

Kerroppa nyt sitten samalla, että miten se asia kotona hoidetaan jos 8 vuotias huutelee haistavittua ja uhkailee sillä teräaseella? Lukitaan perhe komeroon ja soitetaan poliisit paikalle? Kyllä tollasessa kohdassa otetaan niskasta kiinni ja vilkkaasti. Eikä yhtään haittaisi se remmi persuuksillekaan.

Ei lapsia hakkaamalla kasvateta, mutta kyllä jossain kohtaa ihan oikeasti pitää saada käyttää fyysisiä konsteja.

Olen tämän täällä maininnutkin, mutta itse kun olin yläasteella, niin yksi tarkkailuluokan kaveri veti liikuntatunnin yhteydessä puukon esiin. Opettaja nappasi puukon pois, otti niskasta ja persuuksista kiinni ja sitten mentiin niin että ovet paukkui kohti käytävää. Eipä ole käynyt edes mielessä, että tuossa toimintatavassa oli jotain väärää... Nykypäivänä saisi varmaan ope kenkää tuosta hyvästä.

Meillä kanssa yläasteella yksi tarkkiskaveri alkoi riehuun rautaputkella. Tarkkisopetteja huuteli kauempaa jotain, koulun isoin opettaja lahjo sitä karkeilla. Rehtori soitti poliisit jotka tuli pampun ja pippurin kanssa. Kumpaakaan tosin ei joutunut käyttämään, mutta oli tuo kanssa suhteellisen naurettava tilanne, kun 45kg kasiluokkalainen saa koko koulun sekasin ~70cm patukalla.

Minun aikana se oli sillee että kaikista Suomen koulukodeista ja perhekodeista lähetettiin sinne kuukaudeksi "hoitoon" jos ne ei pärjännyt niille. Ainakin sosiaalitantat sanoi että se on Suomen viimeinen pysäkki jos ei muu auta.

Minun aikana se oli sillee että kaikista Suomen koulukodeista ja perhekodeista lähetettiin sinne kuukaudeksi "hoitoon" jos ne ei pärjännyt niille. Ainakin sosiaalitantat sanoi että se on Suomen viimeinen pysäkki jos ei muu auta.

Meiltä tutkalta lähetettiin kyllä eri nimiseen paikkaan :)

Taitaa yhtälailla sattua se aikuisen kuin lapsenkin kaulaan lyömä puutikku, varsinkin kun on jo uhattu tappaa.
Eikä jenkeissä nuoden käsiaseiden kanssa kikkailut ole harvinaisia joten mitä jos se poliisi joka oli menossa antamaan remmiä saisikin itse luodista? Yhtälailla sattuu lapsen vetämänä liipaisimesta kuin aikuisen.
Ihan oikein että ei oteta riskejä.

Voi olla et sossu on kieltänyt sen paikan, puhun itse 90 luvusta. Joskus oli teeveessä juttulaa oliko se Kuttula vai mikä lie ja jokainen ois halunnut lähteä mielummin sinne, puolta löysempi paikka. Veikkaan et nykyaikana ei saa enää niitä kuritoimenpiteitä ja rangaistuksia tehdä, oli tosi epäinhimillisiä.

Mulla on oppilaana just näitä otsikon tyyppisiä lapsia. Semmoisia, jotka eivät voi olla yleisopetuksessa tai edes tavallisella erityisluokalla. Väitän edelleen, että oppilasaineksen hankalimmat tapaukset. Oppilaistani osa siirtyy luokaltani sairaalakouluun. Joskus harvoin on myös jouduttu soittaa poliisia ja lastensuojeluilmoituksia tehdään harva se päivä. Osa käy koulua kasvatuslaitoksesta käsin. Monella on huostaanottohistoriaa (Suomessa aika harvat jäävät sijoitukseen, yleensä se on väliaikainen ratkaisu). Joskus on yksityisopetuksessa olevia oppilaita.

Muutama viikko sitten oli vastaava tapaus kuin otsikossa. Oppilas otti luokassa terävän kynän käteen ja rupesi sillä uhkailemaan. Sanoin sille, että se kynä lähtee pois NYT tai mä tyhjennän luokan ja soitan poliisin paikalle. No se uskoi sillä. Aina eivät usko. En lähde ottamaan riskiä, että rupean tavoittelemaan kynää oppilaan kädestä sillä riskillä, että se kynä löytyy mun silmästä. Tottakai jos tilanne mahdollistaa sen, että käytetyn välineen saa pois turvallisesti niin tottakai se otetaan heti eikä me lähdetä itkien soittamaan poliisille heti, kun tulee tiukka paikka. Jokainen tilanne arvioidaan erikseen ja toimitaan sen mukaan. Niin kuin Kahkaajalintu sanoi, ohjeet ovat kunnan turvallisuusasiantuntijalta lähtöisin. Meitä myös koulutetaan voimankäyttöön ja aggressiivisten tilanteiden varalle (mm. mapa-koulutus).

Vahva se 45kg:kin osaa olla, kun vetää sopivat skitsoraivarit. Ei sellaista rauhoiteta tosta noin vaan eikä yhden ihmisen voimin.

On niin helppoa huudella sivusta, miten pitää toimia ja mitä joku lapsi ansaitsee. Todellisuudessa näiden lasten ongelmat ovat hyvin monimutkaisia. Vaaratilanteet arvioidaan jokainen yksitellen. Voiko joku oikeasti olla sitä mieltä, että koulussa aggressiivisesti oireileva lapsi, jota pahoinpidellään kotona, ansaitsee selkäsaunan rangaistukseksi käytöksestään?

Olen eri mieltä fyysiseen pahoinpitelyyn perustuvan kurituksen kanssa, mutta tottakai kotona (ja koulussa) saa ja pitääkin käyttää fyysisiä keinoja. Aika hukassa on vanhempi, joka ei uskalla koskea lapseensa. Niin kuin olen monesti todennut niin riippuu hyvin paljon tilanteesta, miten tulee toimia, mutta jos oletetaan, että 8-vuotias riehuu puukon kanssa ja käyttäytyy uhkaavasti niin en lähtisi neuvomaan ketään ottamaan sitä puukkoa pois. Siinä sattuu hyvin helposti huonosti jollekin. Ensiksi koitetaan puhumalla selvitä tilanteesta ja jos muu ei auta niin perhe ulos kodista ja poliisi paikalle.

Sen puukon esille ottamisenkin voi tehdä niin monella tavalla. Hiljattain tapahtunutta myöskin luokallani, että oppilaan taskusta tippui linkkari ja sitten se otti sen käteensä ja jotain kommentoi, että se unohtui taskuun. Linkkari otettiin häneltä heti pois. Onhan tuommoinen ihan eri tilanne kuin se, että jollain on puukko kädessä ja kauhean tunnekuohun vallassa huitoo sen kanssa ja uhkaa tappaa kaikki.

Mitä tuon sun opettajan tapauksen kanssa tulee niin hyvä, että tilanne selvisi noin. Opettajan voimankäyttöoikeus oppilasta poistettaessa opetustilasta on aika tuore juttu ja aiemmin siitä olisi voinut joutua vastuuseen. Opettaja-lehdessä oli joskus juttua sellaisesta opettajasta, joka puuttui aggressiivisen oppilaan käytökseen ja tilanteen jälkeen oppilas syytti opettajaa pahoinpitelystä. Tästä seurasi opettajalle todella pitkään kestäneet ongelmat ja maine pienehkössä kunnassa oli pysyvästi mennyt, vaikka oikeusprosessissa opettaja todettiin syyttömäksi.

Minkälainen rangaistus on sopiva tuollaiseen tilanteeseen?

Siihen osaa tuskin yksiselitteisesti ja yleispätevästi vastata Hippa tai kukaan muukaan. Yksilöllisyydestä on tässäkin yhteydessä puhuttu, mutta kaikki eivät sitä tunnu ymmärtävän. Halutaan löytää ainoastaan yleispäteviä toimintatapoja, joita voitaisiin toteuttaa mainitunlaisissa tilanteissa. Helppoa ja mukavaa! ;) Kotona pahoipidelty aggressiivisesti oireileva lapsi ei tapauksena
kerro vielä paljoa, joten sopivia rangaistuksia(mikäli RANGAISTUS on sanana edes oikea)on mahdotonta edes veikkailla tuntematta kyseistä lasta sen enempää. Mutta se, että kotona pahoinpidelty aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi ansaitsisi remmiä on kyllä jo ajatuksena absurdi. Vaikka kuinka oltaisiin kukkahattumeninkiä vastaan niin kukaan vähänkään aivotoimintaa omaava ihminen ei voi asian syy-ja seuraus-suhteita edes tovin pohdiskeltuaan ajatella niin.

Minkälainen rangaistus on sopiva tuollaiseen tilanteeseen?

Niin kuin RapidAid vastasikin niin ei ole yleispäteviä toimintatapoja. Kaikki pitää katsoa yksitellen. Se, mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. Meillä toimitaan siten, että jos tulee tilanne (vaikka niin jälkikäteen lapsen kanssa keskustellaan (kasvatuskeskustelu), hänen vanhemmilleen soitetaan ja tarvittaessa tehdään lasu-ilmoitus. Meillä on käytössä palkkiojärjestelmä, joten rangaistus näkyy yleensä sen kautta. Vakavempiin tapauksiin soitetaan mahdollisesti poliisi ja/tai muuta väkeä paikalle (turvallisuusasiantuntija, rehtori, rehtorin esimies, vanhemmat, sosiaalitoimi). Käytössä on myös opetuksen järjestämisen muutokset esimerkiksi yksityisopetus tai tuntien järjestäminen muulla tavalla siten, että on mahdollisimman vähän ryhmässä. Yksi oppilas istui viikon ajan välitunnit käytävällä miettimässä, kun oli käynyt välkällä toisen oppilaan kimppuun. Tämän oppilaan kohdalla rangaistus sopi hänelle, koska hän halusi mennä välitunnille. Sen sijaan tuollainen ei ole rangaistus oppilaalle, joka ei halua olla välkällä. Silloin rangaistus olisi silleen päin, että välitunti vietetään yksin ulkona silloin, kun pihalla ei ole muita.

Muutenkin toivotun käytöksen saavuttaminen onnistuu paremmin palkkion kuin rangaistuksen kautta. Hyvästä käytöksestä saa tarroja ja kun niitä on kerätty riittävästi, saa palkkion. Palkkio perustuu oppilaiden toiveisiin. Päivittäin oppilaita myös palkitaan peleillä ja mukavalla tekemisellä, jos tuntitasolla hommat sujuu hyvin. Ja jos taas hommat ei suju, ei saa tehdä mitään kivaakaan. Tämä systeemi on todettu toimivan kaikista parhaiten toivotun käytöksen aikaansaamiseksi.

Yksi meidän oppilaista pelkäsi isäänsä, joka käyttäytyi kotona uhkaavasti ja pahoinpiteli perheen äitiä. Siitä ei ollut varmaa tietoa, pahoinpitelikö myös lasta. Isossa ryhmässä lapsi tappeli joka päivä jonkun kanssa. Tultuaan meille tappelut loppui, mutta aina kun kotona oli jotain sattunut niin käyttäytyi hyvin vihamielisesti. Kiroili paljon, uhosi, ei halunnut osallistua mihinkään ja vetäytyi. Pienryhmä auttoi tappeluihin, mutta paha olo näkyi sitten muulla tavoin. On niin helppoa tuomita lapsi, kun hän käyttäytyy huonosti. Lapsella ei ole keinoja eikä kykyäkään käsitellä sitä valtavaa ahdistusta, mikä seuraa mm. siitä, kun kotona on todella huono olla. Onhan se selvää, että jos on yön valvonut, kun isä kännää ja hakkaa äitiä ja pelännyt äitinsä ja itsensä puolesta, että ei se koulupäivä ihan nappiin mene.

Voi olla että noi on muuttunut 90 luvusta alkaen, silloin oli monella se että 18v pääsi pois, osa lähti keskellä yötä osa lähti mielummin vankilaan kuin oli siellä. Väitti että vankilassa oli paljon helpompaa. En usko että ne ketkä käy erityisluokalla ovat lähelläkään samaa materiaalia. Jos muistan oikein ni joitakin vuosia sitten ne tappoi sen yövartijan siellä ja lähti pakoon. Se materiaali mikä siellä oli ni 90% oli erittäin törkeitä rikoksia kontollaan ja sairaita ja sitten 10% asukkaista oli vain paskaa mäihää että joutu sinne suoraan ku ei ollut vapaana mitään muita paikkoja.

Voi olla että noi on muuttunut 90 luvusta alkaen, silloin oli monella se että 18v pääsi pois, osa lähti keskellä yötä osa lähti mielummin vankilaan kuin oli siellä. Väitti että vankilassa oli paljon helpompaa. En usko että ne ketkä käy erityisluokalla ovat lähelläkään samaa materiaalia. Jos muistan oikein ni joitakin vuosia sitten ne tappoi sen yövartijan siellä ja lähti pakoon. Se materiaali mikä siellä oli ni 90% oli erittäin törkeitä rikoksia kontollaan ja sairaita ja sitten 10% asukkaista oli vain paskaa mäihää että joutu sinne suoraan ku ei ollut vapaana mitään muita paikkoja.

Eiköhän noissa kaikissa ole ne samat tarinat ja tuskin noissa missään suklaa ja juhlia tajoillaan. Moni ei ymmärrä sitä mitä se vapauden ja menojen rajoittaminen tarkoittaa ennen kuin sellaseen joutuu. Intissä ehkä asiaa hieman riipastaan kun ei joka vkoloppu pääse lomille tai sinne lihapatojen ja kavereiden äärelle.
Eihän se kenellekkään mukava tilanne ole ja lähtökohtaisesti kaikilla jotain ongelmaa ja vaikeutta on kun sinne kerran joudutaan.

Samasta ajan jaksosta me kuitenkin puhutaan, olen tutkan vuosikurssia 1993-95 eli 90-luvulla käynyt opettelemassa asioita uudestaan siinä laitoksessa ja onhan noita juttuja nähty ja kuultu. Ei mitään uutta auringon alla. Olennaista kuitenki noissa laitoksissa se, että nuoret saa sen kierteen katkaistua ja siihen kaveriporukkaan pienen breikin ja aikaa ajatella sitä menoa. KYllä noista on vielä hyvinkin mahdollista ponnistaa eteenpäin.

Mua häiritsee tässä enemmän se, että miten 8-vuotias voi olla noin sekaisin, että uhkaa tappaa ihmisiä koulussa. Nämä tapaukset menevät koko ajan vain sairaammiksi.

Mua häiritsee tässä enemmän se, että miten 8-vuotias voi olla noin sekaisin, että uhkaa tappaa ihmisiä koulussa. Nämä tapaukset menevät koko ajan vain sairaammiksi.

[mutu]Oiskohan yhteyskunnassa tapahtunu lievää muutosta. Netti on täynnä gorea, uutisissa herkutellaan sodilla, kärsymyksellä ja sarjat ovat täynnä kuolemaa, peleissäkin löytyy sitä ampumasta ja tappamista enemmän kin tarpeeksi. Ton ikäinen ei vielä vaan ymmärrä sanojensa tarkoitusta ja toistelee näkemäänsä ja kuulemaansa. [/mutu]

Tässä tapauksessa olen eri mieltä, suurin syy löytyy huonossa kasvatuksessa. Pitäisi olla päivänselvää, että kahdeksanvuotiaalla ei ole mitään asiaa katsomaan nettigorea tai myöhäisillan sarjoja, jostain "Kill your friends and fuck their dead bodies" -pelien pelaamisesta nyt puhumattakaan.

Muutenkaan en nyt tässä tapauksessa osaa samaistua tuollaiseen lastensuojelukeskusteluun. Pitäisin huomattavasti todennäköisempänä, että pentu on oppinut saamaan kaiken haluamansa, eikä voi koskaan tehdä mitään väärää. Silloin on paljon helpompi napata videopelistä uusi uhkauskeino. Eikö tuo kuitenkin ole aika yleinen nyky-yhteiskunnan ilmiö, että lapset jätetään koulun kasvatettaviksi?

Paska kasvatus se on syynä. Hohdot nähty ja GTA:t pelattu kuusvuotiaana ja olen tasapainoinen ihmisyksilö.

Paskan kasvatuksen vuoksi siis 8-vuotiaan mielessä liikkuu tuollaisia ajatuksia. Homma roger eli 10-4. Mutuilin siis väärin. Kotootahan ne tappo ajtukset varmaan lähtee isin ja äitin kasvatuksesta :)
Tai sitte kaikki eivät vaan ole niitä terveitä yksilöitä ja ovat alttiimpia vaikutuksille

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom