Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
ja sitä piti kysyä vielä kun kouluajoista on jo muutama vuosi vierähtänyt ja olen nyt muistellut että referaatti ja tiivistelmähän eivät ole sama asia? kun kirjoitetaan referaatti artikkelista niin tekstin alussa pitää viitata artikkelin kirjoittajaan ja siihen missä artikkeli on julkaistu, onko tämä tiivitelmässä sama asia? jos muistan oikein niin tiivistelmässä ei pidä viitata

Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia... vai miten se nyt oli...

LUKEKAA HYVÄT IHMISET NIITÄ KOULUN SIVUJA!

Tutkintokielen koe

Tervehdys!

Pakko kirjoittaa tänne että en saanut tänään kutsukirjettä tarkastukseen, mutta soitin sitten sinne hakutoimistoon ja siellä sanoivat että kirje on lähtenyt. Tulee sitten varmaan maanantaina. Eli kannattaa soittaa ja kysyä jos asia vaivaa :)

jos minulle ilmeisen lukutaidottomalle henkilölle osaat kertoa missä tuolla koulun sivuilla mainitaan kysymästäni asiasta niin olisin kiitollinen. siellä ei sanota sanaakaan asiasta kuuluuko tiivistelmässä viitata alkuperäisen tekstin kirjoittajaan tai missä alkuperäinen teksti on ilmestynyt niinkuin referaatissa kuuluu ja mitään muuta en tietääkseni kysynyt.

jos minulle ilmeisen lukutaidottomalle henkilölle osaat kertoa missä tuolla koulun sivuilla mainitaan kysymästäni asiasta niin olisin kiitollinen. siellä ei sanota sanaakaan asiasta kuuluuko tiivistelmässä viitata alkuperäisen tekstin kirjoittajaan tai missä alkuperäinen teksti on ilmestynyt niinkuin referaatissa kuuluu ja mitään muuta en tietääkseni kysynyt.
Hei, ihan oikeesti, jos et osaa lukea tuolta missä kerrotaan tiivistelmästä ni älä edes hae kouluun.

[edit] ...
[edit1] lisää korjausta

Pääsykokeissa kirjoitetaan tiivistelmä, kuten koulun sivuillakin sanotaan, ei referaattia. Hakijan on itse tiedettävä kuinka tiivistelmä kirjoitetaan ja osoitettava taitonsa pääsykokeissa. Ja hyvinhän tunnuit tiivistelmän ja referaatin erot ainakin tietävän - luota itseesi! Ja jos olet epävarma, selvitä asia luotettavasta lähteestä, vaikkapa äidinkielen opuksista ;)

Eiköhän keski-ikä pyöri taaskin aika tarkalleen 24:ssä vuodessa. Näiden tammi- ja helmikuun kurssien keski-iät laskin taannoin, ja vaikka 24:n vuoden alle oli enemmän porukkaa, niin yli olevat olivat jo rielummin yli.

Lienee kaikkea muuta kuin tarkoituksen mukaista, että kaikki alkaa huuteleen omaa ikäänsä.

Nimim. Mä oon kuustoista!!

Lienee kaikkea muuta kuin tarkoituksen mukaista, että kaikki alkaa huuteleen omaa ikäänsä.
Ethän sinäkään malttanut olla huutelematta ikääsi ;)

Kysyjä on kuitenkin varmasti tosissaan kiinnostunut nykyisten ja tulevien poliisikokelaiden i'istä, joten ei myöskään liene tarkoituksenmukaista saattaa kysyjää naurunalaiseksi vain kertoakseen hänelle, ettei kenenkään tarvitse vastata hänen kysymykseensä? Se asia lienee jo selvä kaikille keskustelupalstalla pyöriville...

jurtti: Mielestäni ehdottomasti tärkeintä on, että itse kokee olevansa valmis poliisin työhön - ikään katsomatta.

Pitää toivoa, että käy niin kuten JiiHooolle. Tänään on harmittanut aika reipaasti kun ei posteljooni tuonut kirjettä :( En saanut soitettua ajoissa, koska olin koko päivän reissussa :( Kolmas haku kuitenkin päällä ja kova olis hinku kouluun. Mutta jos sieltä maanantaina vielä kirje tulisi.. Onnittelut kaikille kutsun saaneille :)

Hei, ihan oikeesti, jos et osaa lukea tuolta missä kerrotaan tiivistelmästä ni älä edes hae kouluun.

[edit] ...
[edit1] lisää korjausta

Kuinkahan tyhmä sitä ihminen saa olla , että pystyy tuollaisen vastauksen antamaan. Kannattaisikohan itse opetella lukemaan? Edelleen siellä koulun sivuilla missä kerrotaan tiivistelmästä, ei mainita sanallakaan siitä mitä kysyin. en kai muuten olisi sitä kysynyt. Jokaiseen kysymykseen ei voi vastata "lue koulun sivuilta" koska siellä ei jokaiseen kysymykseen anneta vastausta. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa, mutta osa siellä olevasta tekstistä jättää silti tiettyjä kysymyksiä avoimeksi. esim penkkipunnerruksesta sanotaan että jalat irti maasta, siltikin jää ainakin 2 erivaihtoehtoa miten sen voi tehdä. Otin asiasta nyt itse selvää ja asia selvisi. Ärsyttää vain suunnattomasti tuollaiset vastaukset, koska kuvittelin, että epäselviä asioita voi kysyä ja eikös poliisin ammattiin kuulu hyvin oleellisena osana ihmisten auttaminen ja neuvominen. Joten voisit itse miettiä soveltuvuuttasi ja motiivejasi

Kutsu terveystarkastukseen tipahti hetki sitten postilaatikosta. Fiilis on paras ikinä :rock:

Olen tosi pahoillani sun puolesta GatoNegro. Toivottavasti saat itsesi tsempattua hyvään kondikseen ensi vuotta ajatellen ja kaikki menee hyvin silloin. Ja sitten kun saat lopulliset tulokset, niin voit katsoa millä saralla pitää parantaa. Olikos tämä ensimmäinen kerta kun hait?

Ensimmäinen kerta oli kun hain. Taisinpa olla ainut tyttö, joka tipahti. Siellä kun ei montaa tyttöä ollut II-vaiheessa. Tosi masentavaa! Oliko sinulle tiina ensimmäinen kerta kun hait? Onnea!

Hain itse syksyllä 2007 ja prosessi tyssäsi silloin 2. vaiheeseen. Itselläni silloin nousi pariin otteeseen negatiivisessa mielessä esiin nuori ikäni. Ei se tietenkään ollu ainoa syy miksen päässyt sisään, koska kokeetkin menivät keskinkertaisesti, mutta muotoillaan nyt vaikka näin, että ei siitä ainakaan lisäpisteitä jaettu. :) Olen nyt hakenut tässä 15.2 päättyneessä haussa uudestaan, josko olisi vaikka jotain tarttunut hihhaankin tässä välissä.

Itse opiskelua ainakin on suoritettu; Tango & Cash:it, Serpicot ja CSI:t on tarkaan katsottu.

...ja vielä paljon keskustelua herättänyt Spol-AUK on käyty, joten tod.näk. Karhukoplassa odottaa tulevaisuus. :rolleyes:

.ja vielä paljon keskustelua herättänyt Spol-AUK on käyty, joten tod.näk. Karhukoplassa odottaa tulevaisuus.

Toivottavasti ei Karhukoplassa! Epäonnistuneita sarjakuvaroistojahan ne :D Muistatko yhtään onnistunutta keikkaa heiltä? Karhuryhmä taas vois olla sulle sopivampi? :)

Olihan se niin että kokeet on nyt päästy läpi jos kutsu terveystarkastukseen tipahti postiluukusta? ;) .. tietenkin edellyttää ettei mitään mullistavaa niissä ilmene niin koulupaikka varma? kurssiajankohta selviää virallisessa kutsussa, mutta pystyisköhän sitä tiedustella maanantaina valintayksiköstä valmiiksi että vois järjestellä asioita?
Loistava olo kyllä ja onnea vielä kirjeen saaneille :)

Toivottavasti ei Karhukoplassa! Epäonnistuneita sarjakuvaroistojahan ne :D Muistatko yhtään onnistunutta keikkaa heiltä? Karhuryhmä taas vois olla sulle sopivampi? :)

Niin, siis juurikin tämä jälkimmäinen. :)

Mutta tietenkin jos ei ura urkene kolmannen haun jälkeen, niin sitten harkintaan se Karhukopla. :rolleyes:

GatoNegro: ensimmäistä kertaa hain nyt, mutta olin henkisesti valmistautunut hakemaan uudestaan vuoden kuluttua. Nyt ei ehkä tarvitse :)

Ne vatsalihakset tehdään jalat koukussa (tuettuna puolapuilla) ja niskan takana pidetään levypainoa. Itse ainakin treenasin paljon erilaisia vatsalihaksia ennen kokeita, mutta pidin huolta siitä, ainakin tuolla em. tekniikalla menee reippaasti yli 15 toistoa/30sek.

Ja kyllä, ne kuntotestin osaset tehdän siinä järjestyksessä, missä ne on lueteltu koulun nettisivuilla ja hakuoppaassa.

TIIVISTELMÄSTÄ vielä: saadessasi kutsun valintakokeen I-vaiheeseen tulee mukana myös ohjeet siitä mitä tiivistelmä tarkoittaa ja mihin sen arvostelussa kiinnitetään huomiota. Jos ja KUN luet kaiken sinulle lähetetyn materiaalin huolella ennen koetta, tiedät kyllä mitä tehdä kun valvoja sanoo "saa aloittaa". Eli no stress!

Kuinkahan tyhmä sitä ihminen saa olla , että pystyy tuollaisen vastauksen antamaan. Kannattaisikohan itse opetella lukemaan? Edelleen siellä koulun sivuilla missä kerrotaan tiivistelmästä, ei mainita sanallakaan siitä mitä kysyin. en kai muuten olisi sitä kysynyt. Jokaiseen kysymykseen ei voi vastata "lue koulun sivuilta" koska siellä ei jokaiseen kysymykseen anneta vastausta. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa, mutta osa siellä olevasta tekstistä jättää silti tiettyjä kysymyksiä avoimeksi. esim penkkipunnerruksesta sanotaan että jalat irti maasta, siltikin jää ainakin 2 erivaihtoehtoa miten sen voi tehdä. Otin asiasta nyt itse selvää ja asia selvisi. Ärsyttää vain suunnattomasti tuollaiset vastaukset, koska kuvittelin, että epäselviä asioita voi kysyä ja eikös poliisin ammattiin kuulu hyvin oleellisena osana ihmisten auttaminen ja neuvominen.
Hyvä että sait asian selville mutta mä en oikein tajua että mikä tämän ymmärtämisessä nyt niin vaikeeta on ja kiitos vaan mutta osaan kyllä lukea ja ymmärtää lukemaani, sä kysyit:

Ja tässä on vastaus lyhyesti ja ytimekkäästi, kopioitu suoraan tuolta linkistä:

"Tiivistelmän koemateriaalina on 500–1000 sanan mittainen lähtöteksti, joka voi olla esimerkiksi
sanomalehdessä julkaistu artikkeli. Hakijat saavat lähtötekstin koetilanteessa ja kirjoittavat siitä
omin sanoin 100–150 sanan pituisen tiivistelmän
."

Mä en tajua, että mikä tossa nyt niin vaikeeta sitten oli ymmärtää, ite ymmärsin heti.

Joten voisit itse miettiä soveltuvuuttasi ja motiivejasi
Ööööh, en oo tainnu sanoa missään vaiheessa että olisin hakemassa kouluun joten ei kannata edes kirjottaa tommosta mikä ei ole totta, enkä ole näillä näkymin hakemassakaa, tämän hetkinen työ kelpaa vallan mainiosti minulle.

"Tiivistelmän koemateriaalina on 500–1000 sanan mittainen lähtöteksti, joka voi olla esimerkiksi
sanomalehdessä julkaistu artikkeli. Hakijat saavat lähtötekstin koetilanteessa ja kirjoittavat siitä
omin sanoin 100–150 sanan pituisen tiivistelmän."

Missähän kohtaa tossa nyt sitten sanotaan viitataanko tekstissä eli siinä tiivitelmässä alkuperäisen tekstin tekijään tai missä se on julkaistu niinkuin referaatissa. ei missään. mutta hyvä jos sinä sen siitä osaat poimia. asia kuitenkin selvisi jo joten annetaan olla, en vain malttanut olla sanomatta

Back
Ylös Bottom